kakkakysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jenny

Vieras
Kuinka kauan vauva voi olla kakkaamatta? Meillä on 5vko vanha tyttö kotona, ja se ei ole kakannut kohta viikkoon ollenkaan. Pieruja tulee kyllä hyvin, mutta kakkaa ei ole tullut. Tyttö on kovin tyytyväinen eikä paljoa itkeskele. Ainoastaan itkee, kun on nälkä tai kova väsymys.
Rintamaitoa vauva syö pelkästään. Jostakin olin lukevinani, että rintamaidolla oleva vauva voi kakkia vain 1x vkossa tai jopa harvemmin, mutta jotenkin tuntuu niin tolkuttomalta...

Kuulemma jos menee kaksi viikkoa niin sitten pitäisi mennä lääkäriin. Olen kuullut kavereilta, että 11 päivää mennyt ja sitten tullutkin oikein kunnon ""kauhukakat"". Saman minäkin olen kuullut, että rintamaidolla olevilla saattaa tosiaan olla tuo viikon välein tahti. Omalla 4-kuisella noin 3 päivän välein.

Täällä 3-kuinen joka on 6-viikkoisesta lähtien tehnyt kakan 6-8 päivän välein (ja silloin on kakkaa kainaloihin saakka). Täysimetyksellä on ja on kuulemma ihan normaalia että kakkaa harvoin. Jos on tyytyväinen ja syö normaalisti, ei syytä huoleen. Meillä muuten kakkaa edeltää aina parin päivän piereskely...

Meilläkin kakka tulee harvoin, noin kerran viikossa. Jos vauva on täysimetyksellä niin äidinmaito kuulemma imeytyy niin hyvin, että kakkavälit siksi pitenee. Kyselin tästä neuvolassa kun huolestuin itsekin. Meillä myös piereskely enteilee kakkaamista ja sitä tosiaan sitte tulee kerralla aika runsaasti =)

Viikko on hyvä väli, mutta kaksikin viikkoa voi mennä. Sitten ehkä jo supon paikka.
Nyt vain vauva kakkaa niin usein, että on alkanut kuvottamaan ja olenkin siivonnut hansikkaat kädessä, mutta kuvottavaa touhua se silti on. Olisiko jotain tippoja, joita voisi syöttää, ettei ulostuksen väri ja haju olisi näin yököttävä?. Miestä ei kannata pyytää siivoamaan. Hän oksentaa kyllä ihan heti, jos tahmaa pitää pestä.

Rintamaidolla oleva lapsi voi kakata 14 kertaa päivä tai kerran 14 päivässä, kaikki tässä välissä normaalia, jos vauvaa ei liikaa haittaa. Mallasuute, luumu yms. voi auttaa, jos pienellä on paha olo. Ja sitten viime kädessä apteekin avut.

14 kertaa päivässä...
Mun neiti kakki varmaan vielä useammin :)
Jos vaihtoi 30 min välein vaipan, niin aina siellä oli kakka... Eka ""pissavaippa"" nähtiin joskus 3-4 kk ikäisenä...
Ja kyllä tyttö kakki myös neuvolan pöydät, lattiat yms :D

Yhteistyössä