Kakan hokeminen + päiväkuivaksi talvella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Commander
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Commander

Jäsen
05.07.2005
239
0
16
Hei!

Meillä on 1.4 v poika alkanut pikkuhiljaa pottailemaan. On siis istuskeltu potalla puolihuvikseen jo puolisen vuotta, mutta nyt on homma alkanut poikaa itseään kauheasti kiinnostamaan. Ihan kivasti saatiinkin tuossa elokuun alussa pissasaaliita ja parit kakatkin pottaan, ja kovasti kehuttiin. Sen jälkeen saaliit on olleet harvinaisia, mutta potalla tykkää kyllä istuskella.

Nyt on siten tullut sellainen ongelma, että poika hokee "kakka, kakka, kakka" aina kun näkee asian, joka siihen liittyy (potta, pytty, yksi nurkka mihin kakka vahingossa kerran tuli tai jos joku pieraisee tai jos häntä itseään pierettää) ja silloin kun hänellä on hätä tai jo kakka housussa. Eli on ihan mahdotonta tunnistaa, milloin on oikeasti kakkahätä ja milloin pitäisi viedä potalle. Tästä syystä käytetään poikaa siis kymmeniä kertoja päivässä turhaan potalla, ja tätä on jatkunut jo pari viikkoa. Nyt ei ole enää tullut pottaan oikein pissiäkään, mutta poika kyllä kertoo jälkikäteen milloin pissa on tullut vaippaan.

Koska pojan kiinnostus pottailuun on kuitenkin suuri, niin pitäisikö jatkaa käyttämällä aina tiettyihin aikoihin (aamulla, ruokailun jälkeen jne.) vai koittaa edelleen aina, kun sanoo kakka tai pissi? Vai eikö hän vaan vielä ole valmis pottailuun?

Ja mitä tulee päiväkuivaksi opettelemiseen, niin onko se täysin poissuljettu asia talviaikaan? eli pitäisikö se suosiolla siirtää ensi kesään? Ajattelin, että olisi ihanaa saada poika päiväkuivaksi ennen pikkukakkosen syntymää (ensi toukokuu), helpottaisi arkea huomattavasti. Ja kun tietää, ettei juuri ennen suuria muutoksia kannata yrittääkään, koska taantumaa luultavasti tulee uuden vauvan myötä, niin haluaisin kokeilla hoitaa asian tuossa tammi-helmikuussa, jos poika on siihen valmis. Onko kellään kokemusta päiväkuivaksi opettelusta talviaikaan?

Kyllä mun mielestäni kannattaa jatkaa pottailua.Pystytkö tulkitsemaan hokemista ja liittyykö siihen ähinää mikä helpottais potallle viennissä?
Tuo on tietysti yksi keino,että teet siitä säännöllistä:aamulla ruokailujen jälkeen ja jos kovin hokee niin silloinkin.
Tekee siitä rutiinin omaista niin kyllä lapsi oppii.

Kokeilepa sitä rutiininomaista potattamista. Esim. jos nappaat pojan potalle heti kun hän herää, niin luultavasti saalista tulee.
Mun mielestä kannattaa ehdottomasti jatkaa, vaikka turhia reissuja tuliskin, kun kerran poika itse mielellään käy potalla ja osaa ilmasta koska pissa on tullut.
Meillä tällä hetkellä tilanne on se, että poika sanoon "kakka" kun kakka tai pissa on jo tullut/parasta aikaa tulossa/tulee hetken kuluttua. Voittopuolisesti saadaan kaikki kyllä pottaan ja poika on kotona ilman vaippaa hereillä ollessan.
Me alotettiin pottailu kun poika oli 7kk ja juuri niin, että aina päikkäreitten ja syömisen jälkeen potalle. Nyt kiikutan noin tunnin välein vessaan, jos ei itse ennen sitä ilmaise hätää. Pari kuukautta sitten käytiin vessa puolen tunnin välein, joten on tässä jotain tapahtunut. Ja pääasia mun mielestä on se, että poika ei pissaa/kakkaa ilman, että itse huomaisi asiaa.

Mukava kuulla toisten suurin piirtein ikätovereiden pottajutuista! Meillä on nimittäin 1,2-vuotias alkanut yhtäkkiä kiinnostua kovasti pottailusta. Hän ei puhu vielä mutta menee aina potalle, jos kysyn: "Osaako X mennä potalle?" ja välillä mönkii sinne ilman kysymystä.

Aloitimme pottailun jo puolivuotiaana ihan sen tähden, että minusta on kurjaa kuurata kakkaa kestovaipasta :whistle: . Aina ruokailun jälkeen ja herätessä nostin potalle, en muulloin. Yleensä kakka tulikin pottaan, ja kymmenkuisena vain kakka tai pari viikossa tuli vaippaan. Sen jälkeen tyttö oppi kävelemään, ja pottailu jäi kokonaan kolmeksi-neljäksi kuukaudeksi. Nyt hän on yhtäkkiä taas kiinnostunut siitä.

Pottailuvinkit kelpaavat siis minullekin, jos siinä asiassa ylipäänsä on mitään muuta konstia kuin säännöllisyys ja lapsen aikataululla eteneminen :wave: .

Ihan onnistuu talvellakin kuivaksi opettelu, se vain meinaa sitä että ehkä ulkona ollessa vaippa on kauemman aikaa päällä, mutta muuten se onnistuu kyllä ihan yhtä hyvin kuin kesälläkin. Meillä tuo kakkonen oppi talvella päiväkuivaksi, mä sen viikon olin pojan kanssa enemmän sisällä, käytiin toki ulkonakin, muttei niin paljon mitä normaalisti ja vaippa oli päällä ulkona ollessa, ennen ulos menoa käytiin vessassa ym. ja siinä vajaassa viikossa poika oppi kuivaksi :wave:

Uusimmat

Yhteistyössä