Kaipaan vapautta ja nuoruutta! Pitäiskö erota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä vietin hurjaa opiskelijavaihtoelämää, sitten väsyin siihen, hankin suhteen. Nyt välillä kaipaan sitä aika paljonkin, mutta nykyinen mieheni on täydellinen, enkä vaihtaisi sitä pois. Tiedän, että jos palaan sinkkuelämään, se tulee tuntumaan tyhjältä ja yksinäiseltä taas jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja op:
Miten niin vaihtamalla ei parane?!? Itselläni ainakin parani ja HUOMATTAVASTI!!! Ei voi yleistää, höh!

Sama täällä, kyllä se vain vaihtamalla parani. Kyse olikin kai siitä, että jos on jo valmiiksi niin hyvä kuin vain voi kuvitella, niin kannattaako sitä heittää hukkaan. Huono suhde on asia erikseen.

Kunhan ei käy näin:

Huomasin, että kaikki nyt harhaa on vaan,
en mä vois muita niin rakastaa,
en mä rakkautta löytänyt tielläni en,
kun mä luotasi lähteissäin hylkäsin sen,
sinun luoksesi palaan mut löydä sua en,
hautas löysin ja kukkaset nauraneet ei.

Niin luulin vain, et matkallain mä onnen löytää sain,
vaan tiennyt en, et sydämeen jäi kaipaus sinuun vain.
Niin yksin vaan jään kulkemaan, on kaikki vaikeaa,
nyt tiedän sen, et sydämeen jäi kaipaus sinuun vaan.

Ihmisillä on kummallisia käsityksiä vapaudesta. Sekä vanhanaikaisuudesta. Mutta sanoihan jo Abe aikoinaan:

"The shepherd drives the wolf from the sheep's throat, for which the sheep thanks the shepherd as his liberator, while the wolf denounces him for the same act, as the destroyer of liberty. Plainly the sheep and the wolf are not agreed upon a definition of the word liberty; and precisely the same difference prevails today among human creatures."

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Kunhan ei käy näin:

Huomasin, että kaikki nyt harhaa on vaan,
en mä vois muita niin rakastaa,
en mä rakkautta löytänyt tielläni en,
kun mä luotasi lähteissäin hylkäsin sen,
sinun luoksesi palaan mut löydä sua en,
hautas löysin ja kukkaset nauraneet ei.

Niin luulin vain, et matkallain mä onnen löytää sain,
vaan tiennyt en, et sydämeen jäi kaipaus sinuun vain.
Niin yksin vaan jään kulkemaan, on kaikki vaikeaa,
nyt tiedän sen, et sydämeen jäi kaipaus sinuun vaan.

Ei ylisentimentaalisia runonpätkiä, kiitos, ei uppoa minuun:D

Mut joo, ymmärsin pointin. Realistisesti ja runoa sivuten; on ihmisiä, joita rakastaa enemmän kuin toisia, mutta vaikka aina niistä pääsee yli ja periaatteessa minäkin voisin olla melkein kenen kanssa vain.

En usko "siihen oikeaan". Uskon oikeaan aikaan ja paikkaan ja kemioden yhteensopivuuteen, sen voi kokea aika monen kanssa, on paljon hyviä miehiä. Ja vanhoista jutuista pääsee ihan varmasti yli jossain vaiheessa. En ajattele ihan noin tunteella ja dramaattisen mustavalkoisesti kuin tuossa runonpätkässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen vanhanpiian elämää,jos tuossa iässä vielä tekee mieli teinimeininkiin , niin siitä vaan !

Jaa iästäkö ne fiilikset ovatkin kiinnipelkästään?:D Mä kun luulin, että kokemukset määräisivät ehkä enemmän..

Ap, mulla kans meinaa välillä olla samatilanne :/ Aloin seurustelemaan tämän miehen kans ku olin 16, nyt täytän 22, eli se "nuoruus" meni siinä seurustellessa. En valita, mutta eihän sitä oo voinu elää niin niinkuin nuoret yleensä, että tehdä mitä haluaa jne. välillä nyt tuntuu että haluaisin vaan mennä ja tehä ja elää sitä nuoruutta, mutta minulla kans hyvä mies ja olisi tyhmää jättää. parempaa tuskin löytäisin :/ Mutta monesti tosissaan tuntuu että mies niin kyllästyttää ja kaikkea, haluaisin vaan jättää ja mennä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ihmisillä on kummallisia käsityksiä vapaudesta. Sekä vanhanaikaisuudesta. Mutta sanoihan jo Abe aikoinaan:

"The shepherd drives the wolf from the sheep's throat, for which the sheep thanks the shepherd as his liberator, while the wolf denounces him for the same act, as the destroyer of liberty. Plainly the sheep and the wolf are not agreed upon a definition of the word liberty; and precisely the same difference prevails today among human creatures."

Hyvä!

Etenkin kun se paimenkin sitten aikaan pistää sen lampaan lihoiksi, mutta hyvä vain eläimenkin kannalta jos se silloinkin jää tuohon käsitykseensä (eikä esim. kitumaan tai pitkittyneesti kärsimään).

Jos tässä olisi meillä aika, paikka ja kuppila, niin kysyisin saisinko tarjota ja jäädä hetkeksi rupattelmaan. Valitettavasti nyt ei ole mitään noista, mutta jäljelle jäi päällimmäiseksi hyvä mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja sama tilanne:
Ap, mulla kans meinaa välillä olla samatilanne :/ Aloin seurustelemaan tämän miehen kans ku olin 16, nyt täytän 22, eli se "nuoruus" meni siinä seurustellessa. En valita, mutta eihän sitä oo voinu elää niin niinkuin nuoret yleensä, että tehdä mitä haluaa jne. välillä nyt tuntuu että haluaisin vaan mennä ja tehä ja elää sitä nuoruutta, mutta minulla kans hyvä mies ja olisi tyhmää jättää. parempaa tuskin löytäisin :/ Mutta monesti tosissaan tuntuu että mies niin kyllästyttää ja kaikkea, haluaisin vaan jättää ja mennä :(

Moni yli parikymppiseksi yksinään elellyt taas olisi kateellinen sinulle. Minä aloitin seurustelutouhut vasta sinun ikäisenäsi. Sitä ennen en tehnyt mitä halusin vaan halusin tehdä sitä mitä halusin. On kauheaa elää, kun ei kenellekään kelpaa.

NO, voithan sä erota ja teineillä sielusi kyllydestä, mut ota huomioon että et oo mikään tyttönen enään. perheen perustaminenkin alkaa olla ehkä ajankohtaista (ellei jo ole) ja mistäs sitten mies, kun olet yhden hyvän heittänyt hukkaan ja tilalla vain jotain "juttuja", tuksin niistä isäksi on? Järki käteen. Luulis että tuon ikäinen osaa jo ajatella muutakin kuin bilettämistä ja säätämistä.

Kirjoittiko aloittaja, että haluaa perustaa perheen? Jos kirjoitti niin ehtiihän hän vielä sen tekemään myöhemminkin. Uuden suhteen löytäminen voi olla vuosikausien takana, se voi olla kokonaan löytymättä tai sitten se löytyy vuoden sisällä edellisen päättämisestä. Koskaan ei voi tietää, mutta jos on tyytymätön nykytilanteeseen niin ei sekään ihanteellinen tilanne silloin ole.

Itse arvostan vapauden korkeammalle kuin parisuhteen. Jos et koe olevasi vapaa parisuhteessa niin tällöin parisuhde tulisi mielestäni päättää ja tehdä ne jutut, jotka haluaa tehdä ennen uutta parisuhdetta.

Itse olen pitkähkössä parisuhteessa ja olen luonnollisesti tullut osittain sokeaksi sen hyödyille. Parisuhteessa on paljon hyvää, mutta vapaudessa on myös omat puolensa, eivätkä nämä läheskään kaikki liity seksiin. Kyseessä on nimenomaan se tunne, että voi tehdä mitä haluaa kyselemättä keneltäkään muulta onko toiminta suotavaa vai ei. Parisuhteessa seksi on lähes poikkeuksetta parempaa kuin yhdenyönjutuissa. Lähinnä se mitä kaipaa on uusiin ihmisiin tutustuminen täysin avoimelta pohjalta. Takaraivossa ei jyskytä se tosiasia, että tämän kanssa en voi mennä pidemmälle, vaikka kuinka haluaisin.

Vapaana ei tarvitse tehdä myöskään kompromisseja asumisen kanssa ja muuttaminen on helpompaa. Voi toimia hetken mielijohteesta, eikä tarvitse piitata toisen mielipiteestä, mikä hyvässä parisuhteessa on välttämätöntä.

Ennakkoon ei voi koskaan tietää, että onko se entinen parisuhde niin tärkeä, että ei saavuta yhtä suurta mielihyvää saamastaan lisävapaudesta kuin on tuo parisuhteen päättymisestä aiheutuva haitta. Se on kuitenkin täysin selvää, että jos et elä koskaan tuota vapaata aikaa niin tulet miettimään asiaa todennäköisesti hautaan saakka. Sen sijaan parisuhde saattaa hyvinkin unohtua jos löytyy uusi suhde ja vapautta on tullut koettua tarpeeksi.

Näitä asioita olen itsekin pohtinut ja olen tulossa siihen tulokseen, että päätän oman parisuhteeni. Tärkeää mielestäni on, että ei koskaan pohjusta elämäänsä parisuhteeseen ja sen kautta saatuihin ystäviin. Täytyy olla se oma kaveripiiri, joka säilyy parisuhteen päättymisestä huolimatta. Mielestäni on nimittäin selvää, että et ole onnellinen jos jätät elämästäsi lähes kaikki sinulle tärkeät ihmiset.

Jos nyt tuon ikäisenä menojalka vipattaa,niin arvaa mitä se on nelikymppisenä? Olet niin nuori, eikä lapsiakaan ilmeisesti ole, että suosittelen juoksemaan menot ennen lapsen hankkimista. Myös noin nuorena solmitut liitot harvoin kestävät läpi elämän.

Yhteistyössä