Kaipaan kipeästi mielipiteitä!Voinko hiukan olla rennompi äiti....?

Minusta useat lähipiirissä sanovat,että yritän liikaa olla täydellinen äiti.Olen alusta asti tehnyt tyttäreni(2,5v.)elämästä sellaista,mihin kehoitetaan:Rutiinit,säännöllisyys.Usein kuitenkin ahdistun,kun kaikkea oikea oppisesti kokeiltu,mutta asiat silti menevät pieleen.Tänään aloin toden teolla miettiä:Taidan todellakin yrittää liikaa...Noin viikon verran yöunille en ole tytärtä saanut millään klo.21.Joustatteko te muut,jos kaikista yrityksistä huolimatta joku asia ei suju?Esim,just nukkumaan meno.Ei se kiva joka ilta "taistella",kun ei se lapsi siltikään nuku.Ja voi käydä päin vastoin,että nukahtaa myöhemmin,kun alunperin olisi,jos en olisi vänkäämällä yrittänyt niin paljon.Vaan joustanut enemmän.TOIVOTTAVASTI joku ymmärsi mitä yritin selittää.Olen väsynyt ja flunssainen,eikä nyt oikein kirjoittaminen luista. :ashamed: Erityisesti 2 tai sitä useamman lapsen kasvattajien mielipiteitä kaipaan.Totta kai muittenkin kommentit tervetulleita!!!
 
Kannattaa muistaa, että lapsi on ihminen, ei kone. Ei sitä itsellekään ruoka ja uni maistu samalla tavalla joka päivä ja kaikkina aikoina. Mä kannatan perusrutiineja, mutta ajattelen myös Muumien filosofian mukaisesti niin, että ihmisellä on juuri niin hauskaa kuin itselleen järjestää, eli ei kannata stressata kovin pienistä asioista. Kuuntele lastasi!
 
Mulla kanssa päivät menee aika rutiinin omaisesti, mutta en kyttää kelloo minuutilleen.. Ruoka menee välillä myöhemmäksi kun ei neidillä nälkä.... Eli sen rytmiä mukaillen, toisinaan syödään jo aikasemmin. Nukkumaan mennään kello kahdeksan, siis neiti menee sänkyyn silloin ja yleensä korekintaan 10 minsaa valvoo ja nukahtaa ittekseen. Iltapuuhat meillä tärkeimpiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja reetuli76:
Usein kuitenkin ahdistun,kun kaikkea oikea oppisesti kokeiltu,mutta asiat silti menevät pieleen.
Tässä on minusta se jutun juju: "oikeaoppisuus" on vain yksi tapa tehdä asiat, eikä välttämättä nimestään huolimatta aina se oikea.

Ns. viralliset ohjeet ovat vain suosituksia eikä kiveen hakattuja sääntöjä. Esimerkki: 70-luvulla vauvoille alettiin syöttää appelsiinimehua muutaman viikon ikäisenä, sitten 80-90-luvulla ei missään tapauksessa vauvoille saanut syöttää appelsiinia mahdollisen allergisoinnin takia ja nyt 2000-luvulla pitäisi ennen vuoden ikää maistella kaikkea mahdollista, ettei allergioita tulisi.
Ja silti kaikista 70-, 80-, 90- ja 2000-luvun lapsista on kasvanut (tai kasvamassa) terveitä aikuisia - tietysti yksilölliset vaihtelut huomioon ottaen.

Pointtini on siis se, että se mikä on tällä hetkellä se ns. oikeaoppinen ja ehkä virallinen kasvatustapa, on vain yksi tapa, joka sopii vain tietylle joukolle lapsia, ja joukon ulkopuolelle jää suuri määrä niitä, joille sopii joku muu tapa.

Älä siis ahdistu vaan jousta silloin kun se tuntuu sinusta oikealta ratkaisulta juuri siinä tilanteessa!
Eihän sitä voi toki koskaan tietää jälkeenpäinkään, että oliko se juuri oikea ratkaisu, mutta eihän sitä voi tietää siitäkään, olisiko se, jos olisit tehnyt alkuperäisen suunnitelman mukaan ollut sen oikeampi - sellaista elämä on!
 
Kiitos!!! :hug: Vastaukset helpotti kovasti.Herkkänä ja ihmisenä joka muutenkin turhan tarkkaan noudattaa joitakin ohjeita,olen tosi iloinen,että muutkin kuin lähiomaiseni ovat sitä mieltä,että rennommin voin ottaa ja joustaa LAPSENKIN kanssa.Itse epäilen,että tyttäreenkin valon lisääntyminen vaikuttaa.Onhan paljon aikuisiakin ihmisiä,joiden vaikeampi illalla saada valon lisääntymisen vuoksi unta.
 
Hei,
saitkin jo hyviä vastauksia. Kommentoin vain tuota nukkumista että kannattaa huomioida sekin että illat ovat valoisia ja nukahtaminen monesti vaikeutuu senkin takia. Lisäksi unentarve ylipäätänsä saattaa vähentyä kesällä - kuten aikuisillakin. Eli ihan orjallisesti ei noista rytmeistä kannata senkään vuoksi pitää kiinni ympäri vuoden. Jospa siinä olisi ainakin yksi harmituksen aihe vähemmän jos vaikka unille menoa hiukan lykkäisi - tai sitten aloittaisi aamua hiukan aikaisemmin. Tsemppiä.

Muoks** luin huonosti tuon sinun viimeisimmän viestisi ja niinhän itsekin tosiaan tämän olit jo huomioinut, hyvä näin!
 
Olen huomannut,että kymmenen paikeilla nukahtaa,mutta parina aamuna melkein pitänyt nostaa sängystä pois,kun neiti niin väsynyt ollut.Tarkkuuteni periytynyt omalta äidiltä.Koko ajan yritän hellentää,ette liian pahaksi mene.Ja itse siitä kuitenkin kärsin enemmän kuin esim.tytär.Minkäikäisiä lapsia teillä vastauksien antajilla muuten on?Hyvää kesää kaikille!Kun se vain kunnolla alkaisi.Tyttären kesälomaalkaa 29.5.Sitten ei ainakaan pakko nousta noin 6.50 niin kuin nyt.
 
Ota rauhallisesti, on mun neuvoni. Kuten moni jo sanoi, suositukset on suosituksia, ei orjallisesti noudatettavia määräyksiä. Jokaisen perheen olosuhteet ja tavat on erilaiset. Se mikä sopii teille parhaiten, on teille hyvä. Jos lapsi menee kiltisti nukkumaan ja nukahtaa puoli tuntia myöhemmin, niin anna mennä!

Meillä esimerkiksi on tietyille suosituksille viitattu kintaalla. Kiinteät alotin kun poika niitä alkoi tarviimaan, eli 4 kk iässä. Vastikkeet annoin huoneenlämpöisenä tai jääkaappikylmänä kun kerran kelpasi. Viittä ateriaa meillä on syöty vasta kuukauden -poika nyt 1 v 4 kk- kun meni päiväkotiin ja välipala on siellä kovin pieni. Meillä ei koskaan syödä iltapuuroa, vaan kunnon ruoka. Iltamaidon saa edelleen tuttipullosta. vapaapäivinä saa nukkua just niin pitkään kuin haluaa, ja niin pitkät päikyt kun haluaa.

Luonnollisesti "tärkeistä" asioista ei kannata tinkiä, kuten hammaspesut, D-vitamiinit, terveellinen ruoka jne. Mutta taistelut kannattaa valita tarkkaan. Lopulta se koituu koko perheen parhaaksi. :hug:
 
ralli
Hei! Olen niitä äitejä jotka ottavat aikas rennosti ja elävät lapsen tahdissa aika pitkälle. Nyt poika on 2v. Aikaisemmin yritin olla "hyvä" äiti ja vein poikaa nukkumaan klo 8, ei tullut yhtään mitään! Sitten klo 9, poika vaan jammaili sängyssä yli tunnin ja oma olo oli tuskainen. Eihän lapsi väkisin nukahtanut. Lauloin unilaulut, olin hiljaa, silittelin jne mutta ei auttanut. Nykyään on niin että poika saa valvoa kymmeneen ihan vapaasti mutta sitten pikkuhiljaa aletaan viedään sänkyyn, luetaan tai leikitään pari leikkiä ja kohta hän nukahtaa ihan itse. Jos väsymyksen merkkejä on aikaisemmin niin tottakai sänkyyn viedään. Syömisajat ovat noin-aikoja. Meidän perheelle sopii näin etenkin kun minä olen kotona eikä ole aamulähtöjä.
 
Hyvä kun olet jo ryhtynyt rennommaksi. Kehottaisin sinua vielä vinttaamaan kaikki opukset ja kaksplus, vauva yms. lehdet romukoppaan ja rupeat äidiksi omalla tavallasi! Kukaan ei ole täydellinen, oikeasti!
Näissä kirjoissa ja lehdissä lapsilla on puhtaat vaatteet päällä, valkoiset kaiken lisäksi, hymyilevät jne. Kenen perheessä oikeasti lapset ovat aina aurinkoisia eivätkä sotke?
Ne antavat väärää kuvaa, ja luovat turhia paineita tässä melkein kaiken pitää olla täydellistä- yhteiskunnassa.
 
Meillä tuntuu nyt että takutaan nukkumisen kanssa lähinnä iltasin. Päivällä saan laittaa sänkyyn mutta illalla sitten saakin taistella. Eilen illalla tein poikkeuksen ja nostin pois sängystä. Joskus nämä nukuttamiset ovat melkosia maratonia ja pistää itteäkin vihaksi...Mutta joustaa kannattaa ettei ressin puolelle mene. Poika on tällä hetkellä 2v 1kk. Isommat kun saan maate nii yleensä siinä vaiheessa rupean laittamaan tätä pienempää maate. Siihen saakka se on saanu riekkua aivan kuten tykkää.
 
Oletkin saanut jo paljon hyviä vastauksia ja vinkkejä. Tässä jotain omia ajatuksiani.

Laitamme tyttäremme nukkumaan noin klo 20 ja hetken sängyssään jammailtuaan hän nukahtaa, viimeistään klo 20.30. Heräilee sitten aamusella noin 6.30-7. Joskus yritimme laittaa hänet myöhemmin nukkumaan, että heräisi vähän myöhemmin (se olisi vanhemmista mukavaa), mutta ei nukahtanut kuin hirveän sänkyrallin ja huudon jälkeen. Ja heräsi aamulla ennen klo 6.... Tästä opimme, että meidän likka menee sänkyyn klo 20. Tällä systeemillä nukkuu hyvin ja riittävästi.

Ruokailuissa noudatan sitä linjaa, että ruoka-aikana syödään. Jos ei syö niin olkoon syömättä. Seuraava ateria varmasti maistuu. Ja jos ei sittenkään vielä maistu niin sitten sitä seuraava. En enää jaksa uskoa verensokeri laskee -juttuihin jos lapsi on muuten terve ja "normaali". Siis tarkoitan sitä, että monet tuttavaäitini hössöttävät jos lapsi ei syö ruualla ja sanovat lapsen olevan sitten kiukkuinen yms. Veikkaan, että lapsi kiukkuaa kun/jos on pakko syödä, mutsikin on kireä jne. Äh, vaikea selittää, mutta toivottavasti ymmärsit pointtini.

Vielä sellainen asia, että olen luonteeltani pedantti. Lapsen kanssa olen OIKEASTI oivaltanut sen, että em. luonteenpiirteeni on eri asia kuin rutiinit.

PS: Tyttäreni on 1v10kk ikäinen.
 
Juu,tytär saanut mennä myöhemmin nukkunumaan,mutta koska pakko nousta 6.50 (Meillä ei omaa autoa,ja 3 viikkoa vielä kesälomaan,ja pitempi matka vanhaan hoitopaikkaan.Siirtyy 1.8 lähemmäksi hoitoon.Muutimme maaliskuussa).niin tytär väsynyt aamuisin,eikä haluaisi millään nousta.Tuli mieleen,että valoisuuden lisäksi hoitopaikassa varmasti liian pitkät päikkärit hänelle,kun ovat 2h.Kotona päikkärit korkeintaan 1,5 h.Sitten ei kertakaikkiaan illalla klo.21 meidän nukkumaan menoaikaan väsytä.Pitää ottaa asiahoitajan kanssa puheeksi.Nyt tytär kotona,kun illalla oksensi.
 
Rutiinien tarkoitus on tuoda lapselle turvallisuuden tunnetta, lapsi tietää mitä joka päivä tahpahtuu suunnilleen samaan aikaan ja samassa järjestyksessä eikä sitä, että nukahtaa aina tasan 12 päiväunille ja klo 21 yöunille. Kaikki lapset ja vanhemmat lipsuvat varmaan joskus rutiineista ja se on ihan ok, kunhan vanhemmat kuitenkin pitävät ohjat käsissään eivätkä anna lapsen päättää ihan tolkuttomiasti kaikista asioista. Lapsi laitetaan nukkumaan, lapsi ei mene itse nukkumaan vasta kun häntä väsyttää, lapselle annetaan ruokaa ja otetaan mukaan ruokailutilanteeseen kun on ruoka-aika vaikka lapsella ei olisi nälkä, lapsi ei mene itse kaapille vasta silloin kun hänellä on nälkä jne. Joten voit varsin hyvin relata vähän ja miettiä miksi mitäkin tehdään.
 
Noista päikkäreistä, voit varmaan esittää hoitoon toiveen ettei nuku "liikaa", niin illallakin sitten väsyttäisi hiukan aikasemmin. Hyviä kommenteja tosiaan tullut ja meillä joustetaan ja lapset ovat 5-v ja 1,5-v.... tosin eipähän joustoa ole pahemmin tarvinnut ehkä sellainen tunti. Eli vanhempi laitetaan nukkumaan 20-21, herää 7-9 (riippuu onko tarhaa) ja nuorempi laitetaan nukkumaan 19:30-20, päikkäreitä vetelee vielä 2-3h ja yöunilta herää 6-7. Ruokailuajat ovat olleet aika säännöllisiä 11-12 ja iltaruoka 17-18 + välipalat ja iltapala. Aamupalaa meillä syövät kummatkin huonosti ja alun stressaamisen jälkeen olen todennut että meidän lapset eivät syö aamupalaksi kuin hedelmiä ja vähän leipää. Isompi tosin oppinut syömään jopa hiukan puuroakin, mutta täytyy olla hereillä tunnin verran ennenkuin maistuu. Jokainen on oma yksilönsä ja toiset kaipaa tarkempia aikoja kuin toiset. Tarkkailemalla omia lapsiaan varmaan löytää sen kultaisen keskitien.
 
Kaikki vastaukset auttaneet,ja rohkaisseet minua kovasti. :hug: :flower: =) Nyt neiti 21 nukahtanut,kun ollut niin paljon toimintaa,ja edellis iltana oksensi 2 kertaa.Ja kotona nukuttu lyhyemmät päikkärit.Itsekin olen voinut paremmin. :heart: ;)
 
Eilinen ilta oli järkyttävä,vaikka rennommin saan ottaakin.Olin jo väsynyt klo.20 puuhakkaan päivän jäljiltä,ja tytär myös,mutta vasta 22.10 nukahti.Huh,huh.Ei muuten mutta kun ite olin ihan loppu.Nukkumaan menot jo viikon sujui hyvin.Takapakki tuli,kun kerrottiin mun ja ex:än lopullisesta erosta.Tammikuusta alkaen ollu omat kodit,ja yritettiin saada näin kauan suhde toimimaan.Edel.viikon torstaina lopullinen ero.Ja varmasti se laukaisi ilta kiukuttelut uudestaan. :headwall: ONNEKSI minä olen aika sinut eron kans.Kevätväsymys vain painaa.
 
Tsemppiä!
Ja noita takapakkeja tulee kaikenlaisista asioista - kuten joku heti aluksi sanoikin, niin lapsi ei ole kone ja ihan samalla tavalla lasten nukkumaanmenot, nukkumiset, syömiset ja muut häiriintyvät joskus kuin aikuistenkin.
 
makoiletteko te silloin,jos itse olette tosi väsyneitä illalla,mutta lasta ei saa nukkumaan?Minä olen kesäaikaan usein aikaisin jo väsynyt,että itsekin tahtoisin mennä nukkumaan,vaikka tytärtä ei millään saa.Vinkkejä,mitä te muut vastaavassa tilanteessa teette.
 

Yhteistyössä