Kaikkien karppaajien iloksi ja karppausta vastustavien harmiksi ....

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
.. voin todeta, että kun lakkasin käyttämästä kevytvalmisteita ja vaihdoin ne lisäainemössöt kunnon kermaan, voihin ja muuhun aiemmin haitallisena pidettyyn, kolesteroliarvoni olivat nyt entistäkin parempia :) Ja ei, mä en karppaa, mutta vältän lisäaineita, mikä tarkoittaa sitä, että kevytjutut saa jäädä kaupan hyllylle ja ostan vain "aitoa" tavaraa.
 
"vieras"
Mä olen yrittänyt sanoa äidilleni, että kokeilisi edes, mutta se ei mitenkään uskalla kun pelkää sitä rasvaa niin pirusti ja kolesteroliarvot on pilvissä. Lääkärit on tietty pelotelleet eikä se uskalla ottaa riskiä..
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25260447]Mä olen yrittänyt sanoa äidilleni, että kokeilisi edes, mutta se ei mitenkään uskalla kun pelkää sitä rasvaa niin pirusti ja kolesteroliarvot on pilvissä. Lääkärit on tietty pelotelleet eikä se uskalla ottaa riskiä..[/QUOTE]
Mun täytyy sanoa, että hieman 50-vuotistarkastukseen mennessäni mietin, miten on käynyt mun kolesterolilleni sen jälkeen, kun lakkasin käyttämästä kevyttuotteita. Olisin voinut kuvitella sen huonontuneen tai vähintäänkin pysyneen samana. Mutta se olikin entisestään parantunut. Ja mulla oli erinomaiset arvot jo 10 vuotta sitten, nyt ne ovat vieläkin paremmat.

Mutta mä en siis karppaa. Välttelen vain lisäaineita ja siten en käytä kevyttuotteita.
 
"iita"
Mä karppasin joskus kolme vuotta sitten kun se ei vielä ollut "muoti ilmiö" ja sattui työpaikan vuosikontrolli silloin siihen samaan saumaan ja kaikki arvot oli huippuluokkaa (työterveyslääkäri suositteli jatkamaan samaan tapaan) No nykyään en enään ole himo karppaaja, mutta edelleenkin välttelen kaikkea vaaleaa höttöä ja lisäaineita.
 
uik
Mäkään en karppaa, mutta syön normaalirasvaisia tuotteita ja pyrin valmistamaan ruokani mahdollisimman alusta alkaen itse laadukkaista (lähellä tuotetuista, mahdollisimman puhtaista) raaka-aineista. Mun veriarvoni ovat myös kunnossa ja painoni on lähtenyt laskusuuntaan pitkän junnaamisen jälkeen (olen 176/67), mikä on ihan jees. Makeanhimokin (kohdistui aiemmin lähinnä Pepsi maxiin) on kadonnut.

Mä oon sitä mieltä, että kohtuullinen määrä normaalia ruokaa on jees.
 
Mä en itse alkais taysin hiilareita välttämään, mutta nykyään syön vaan ruista. Olo on kevyt eikä tarvitse nähdä nälkää. Paino myös hyvin tippuu. Niin ja oon ennestäänkin suosiolla jättänyt kevyt tuotteet kaupan hyllylle!
 
juurikin niin
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25260419:
.. voin todeta, että kun lakkasin käyttämästä kevytvalmisteita ja vaihdoin ne lisäainemössöt kunnon kermaan, voihin ja muuhun aiemmin haitallisena pidettyyn, kolesteroliarvoni olivat nyt entistäkin parempia :) Ja ei, mä en karppaa, mutta vältän lisäaineita, mikä tarkoittaa sitä, että kevytjutut saa jäädä kaupan hyllylle ja ostan vain "aitoa" tavaraa.
Todella IHANAA!!! Mutta myös todella sekopäistä kovettaa suonensa seinämät kovilla rasvoilla, sillä sitä voi on edelleenkin. Lyhytaikainen karppaus voi toki kohentaa kolesteroliarvoja, mutta yletön voin läträäminen jossain vaiheessa kyllä näkyy myös karppaajan suonissa.
 
"vieras"
ikinä en ole karpannut, enkä aio. Mun kolesterolit on hyvät ja verenpaine 90/60.

Aina olen syönyt mahdollisimman luomua, vähäsuolaista, paljon rypsiöljyä. Vältellyt lisäaineita ja esim lisättyä gluteenia viime aikoina.

Rakastan leipää ja leivonnaisia sekä suklaata. Alkoholikin maistuu ja sipsit. Sen takia en viitisi edes harkita karppaamista, siis.

Mulla ei ole koskaan ollut vatsavaivoja. Ja se mua sieppaa, että karppausta kehutaan sillä, että vatsavaivat katoavat. Ihan kuin kaikilla ihmisillä olisi vatsavaivoja! Miksi olisi, kun syö tarpeeksi kasviksia ja kuitua?
 
Keittiönoita
Todella IHANAA!!! Mutta myös todella sekopäistä kovettaa suonensa seinämät kovilla rasvoilla, sillä sitä voi on edelleenkin. Lyhytaikainen karppaus voi toki kohentaa kolesteroliarvoja, mutta yletön voin läträäminen jossain vaiheessa kyllä näkyy myös karppaajan suonissa.
Eiväthän karppaajatkaan ylettömästi voilla läträä vaan käyttävät paljon myös kasvisöljyjä.
 
juurikin niin
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25260619:
Eiväthän karppaajatkaan ylettömästi voilla läträä vaan käyttävät paljon myös kasvisöljyjä.
Lueppas tuo aloituksesi vähän tarkemmin, kyllä siinä puhutaan juuri kerman ja voin läträämisestä.
 
"Sini"
Minä en tiedä, että onko karppaamisella ja lisäaineettomuudella mitään tekemistä keskenään.
Siinä mielessä kyllä, että karppaaja välttelee myös lisäaineita, koska kaikki tehdään itse ja käytetään mahdollisimman vähän käsiteltyjä tuotteita. Itse "karppaan" myös, mutta minulle, niinkuin valtaosalle karppaajista se ei tarkoita yletöntä voin ja muun elänrasvan mättämistä.

Vaan sokerin, valkoisten (tyhjiin käsiteltyjen) jauhojen sekä muiden teollisten valmisteiden välttelyä. Käytän runsaasti esim. kasviksia, öljyjä yms.
 
juurikin niin
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25260642:
Jaa niinkuin missä? Vaihdoin vain kevytruokakerman oikeaan kermaan, margariinin voihin jne. Läträätkö sinä kevyttuotteilla? Jos läträät, sitten ymmärrän kirjoituksesi. Jos et, niin sitten en ymmärrä.
Sanomalla, että vaihdoin tuotteet "kunnon kermaan, voihin..." tulee kyllä sellainen mielikuva, että kyllä siellä nyt sitä kunnon voita laitetaan reilusti pannulle ja paistetaan ne pekonit siinä. Tai sitten vika on vain lukijassa, mutta epäilen sitä kyllä.

Margariinia en ole koskaan käyttänyt, voin sijasta pyrin käyttämään öljyä (joskus lipsahtaa voin puolelle, mutta yleensä vain juhlapäivänä) ja oikeaa kermaa mieluummin käytän kevytruokakermaa, tosin kermaa en yleensä ruoan laittoon käytä ollenkaan, en oikeaa enkä kevyttä.

En karppaa, mutta vältän lisäaineita ja teen 95-prosenttisesti kaikki ruoat alusta loppuun itse. En käytä paljoa valkoista jauhoa, sokeria, yms. höttötuotteita, mutta en silti mainosta karppaavani, olen vain mielestäni fiksu. Kuituja saan ruisleivästä ja puuroista, vihannesten lisäksi. Kolesteroliarvoni ovat normaalit, enkä tarvitse pelätä mitään aikapommeja kymmenen vuoden päästä, kun en todellakaan niitä kovia rasvoja käytä.
 

Yhteistyössä