Kaikki vinkit kehiin, kun 2v ei syö kunnolla..

Nyppii jo muakin noi ruokailut kun se on yhtä taistelua!! Ei puhettakaan että söisi itse, paitsi sormiruokaa ja siinäkin suppea valikoima.. Ei istu nätisti ruokapöydässä vaan juoksen lusikan kanssa perässä ja "huijaamalla" pitää syöttää. Ulkona syö paremmin, mutta sieläkin juoksen lusikan kanssa perässä. :kieh:

Antakaa nyt hyväksi havaittuja vinkkejä!!!!

Kaikkeni oon yrittäny, hyvällä ja pahalla..
 
Älä juokse lusikan kanssa perässä. Me ollaan opetettu alusta asti, että syödään ruokapöydässä ilman leluja ym rekvisiittaa ja poistua voi, kun lautanen on tyhjä. Välillä ne ei vaan syö, vaikka mitä tekis. Joskus oon jopa ottanu lautasen pois, kun on vaan leikitty sillä ruualla, ei oo toiste tarvinnu kuin varottaa, että ruoka lähtee, jos sillä leikitään.
 
Juu perässä ei kannata juosta. Meillä oli pienenä joku lelu siinä, mutta otettiin nopeasti pois, koska senhän tietää mitä siitä seuraa. Mä olen oppinut nyt molempien kohdalla, että jos ei syö niin ei voi väkisinkään pakottaa. Kyllä ne lapset syö, kun niillä tarpeeksi nälkä. Pidät vaan kiinni ruoka-ajoista, eikä mitään lisä välipaloja niin kyllä se siitä sitten.
Tai näin mä teen, jos kausi tulee kun ei syödä. Esikoinen ollut aina huono syömään ja sille tosiaan kelpais vain ja ainoastaan tietyt ruoat.
 
Juu meillä kans on nuo säännölliset ruoka- ja välipala-ajat. Jos ei sillon maistu, annan sitten seuraavalla ja sillon yleensä maistuu! Tietysti nuo ajat menee sekasin välillä, mekin reissataan paljon ja varsinkin kesäisin on retkipäiviä ym, jolloin ei oo säännöllistä syömistä, mutta aina on ihan hyvin mennyt nekin päivät. Kyllä muakin välillä rassaa sanoo 18 kertaa että "syö, kun et jaksa muuten". :)
 
Lähtökohta luonnollisesti säännöliset ruoka-ajat ja oma ruokailupaikka. Rauhallinen tilanne. Meillä on lapselle kyllä samalla näytetty esim. kirjaa. Tämän kuopuksen saan syömään vain ohjaamalla päästä, kun tarjoan lusikkaa (ei malta siis keskittyä lainkaan). "Paastokausia" ja huonosyömäisiäkausia lapsillani on kaikilla ollut, mutta säännöllinen ruan tarjoaminen (ruoka-aikoina) on toiminut. Jossain vaiheessa jotain on taas alettu syömään. Turhauttavaahan se on, kun lapsi ei syö, mutta ei voi mitään. Eihän lapsesi muuten täytä mahaansa maidolla? Tsemppiä! :)
 
Kiitos vastauksista!! :flower:
Täytyy varmaan ottaa taas itteä niskasta kiinni ja ottaa noi säännölliset ruoka-ajat ja ruokapöytä käyttöön. Kesällä on taas vähän repsahtanut. :/ Mutta huolestuttaa että jos lapsi ei (ruoka-aikaan ) syö, niin tippuuko sit paino kovin, siinä kun ei olisi varaa mennä alaspäin. :/
Paljonkos tota maitoa 2v tarvii / "saa juoda" päivässä?
 

Yhteistyössä