Podin aika kovaa synnytyspelkoa ja harkitsin pitkään sektiota. Sitäkin kuitenkin pelkäsin ja ajattelin, että puutunko liikaa luonnon kulkuun? Kaikki lääkärit kun sanoivat, että rakenteellisesti jne. kaikki vaikuttaa tosi hyvältä kohdallani.
No, päädyin sitten alatiesynnytykseen, peloissani mutta kuitenkin.
Kaikki meni loppujen lopuksi tosi hyvin! Mikään kauhukuvitelmistani ei toteutunut. Synnytys kesti 10 h ja ponnistusvaihe vain 20 minuuttia.
Täytyy kyllä sanoa, että supistukset eli avautumisvaihe oli kaikkein tuskallisin. Sain epiduraalin ja ilokaasua. Yllättävintä oli, kuinka nopeasti supistuskipu siirtyi alavatsasta takapuolelle. Eli tosiaan tuska tuntui takapuolessa: ihan kuin olisi iso kakka tulossa eikä sitä saa ponnistaa ulos!
Ponnistusvaihe oli minulle helpotus. Kun kätilö sanoi, että pää näkyy jo ja kohta saat ponnistaa, tunsin ääretöntä helpotusta. Toki se sattui, mutta siinä vaiheessa paikat on venyneet niin, että sattuminen on oikeastaan "turtaa kipua". Ainakin minulla.
Kun pää luiskahti ulos, niin silloin parahdin. Mutta sitten koittikin ihana helpotuksen tunne! Loppuvauva liukui ulos ilman ponnistuksia. Ja vähän ajan kuluttua kömmin suihkuun ja noin tunnin kuluttua lykin omaa ihanaa vauvaani sängyssä huoneeseen!
Eli kohtasin pelkoni ja tunne oli jälkeenpäin mahtava. Minä tein sen! Se sattui kyllä paljonkin, mutta selvisin siitä.
Neuvoni on: harjoittele hengitystekniikkaa. Siis Lamaze-hengitystä, jota ei neuvoloissa enää opeteta. Supistusten aikana kevyttä, nopeaa pintahengitystä. Ponnistaessa sitten vedetään keuhkot täyteen ilmaa ja pidätetään hengitystä ja ponnistetaan (kuvittele, että puhaltaisit kynttilän sammuksiin paitsi ettet tietenkään puhalla ilmaa ulos).
Anna Wahlgrenin kirjasta luin ja opettelin hengitystekniikan, ja se auttoi minua enemmän kuin ilokaasu (heitin ilokaasun yhdessä vaiheessa pois kun tajusin, että itse asiassa hengitys auttaa paremmin).
Tsemppiä, kyllä sinä siitä selviät.