Huomenia...
Monen mielestä ponnistusvaihe oli helpoin ja kivuttomin. En voi omien kokemusteni perusteella sanoa aivan samaa. Ehkä olen sen mallinen ettei synnyttäminen ole ihan leipälajini. Lantio on kapea ja kun kuopuksen synnytys (esikoinenkin käynnistettiin) oli sellainen raju rutistus Sytotec-lääkkeen räjähtävällä käyntivoimalla ilman kivunlievitystä, kymmenen minuutin ponnistaminen ja neljäkiloinen poika tuli, minä itse koin aika kovia varsinkin loppuvaiheessa. Ensin ponnistin pari kertaa päälläni, koska alapäällä en uskaltanut. Kasvoihin tuli verenpurkaumia ja tajusin onneksi lopettaa hyödyttömän ja voimia syövän ähellyksen ja suunnata voimani oikeaan paikkaan. Poika tuli vauhdilla niin että jälkeen päin epäiltiin häntäluun murtuneen. Kipu, joka ponnistusvaiheessa repi alavartaloani, oli aivan käsittämätön. En kuitenkaan kauheasti huutanut, lähinnä murisin kuin karhu ja työnsin vain. Vieressä aviomies puristi vasenta kämmentäni niin lujaa kuin jaksoi - se mielestäni lievitti kipuja vähän. Kun pää oli syntynyt, minun käskettiin lopettaa työntäminen, sillä pojalta piti löysätä napanuora kaulan ympäriltä ja tämän toimenpiteen jälkeen kätilö vain kiskaisi lapsen ulos. Huh. Ponnistusvaiheessa multa leikattiin reippaasti välilihaa mutta taisin revetä siitä huolimatta. Ensimmäisellä vessareissulla vielä synnytyssalissa pyörryin ja seuraavat kaksi päivää olin synnyttäiden osastolla pyörätuolinaisena: jaloissa ei ollut yhtään pitoa - aivan kuin ne olisi kiskaistu väkivalloin ulospäin johonkin väärään asentoon.
Mainittakoon, että avautumisvaihe taas oli suorastaan kiva. Vaikka käynnistyslääke sai lopulta aikaan helvetillisen supistuskivut, ne kivut kestivät lyhyen ajan. Pääosa avautumisesta oli reipasta ja hyvävoimaista aikaa; kävelin pitkin sairaalan pitkiä käytäviä käynnistämistä jouduttaakseni, katsoin telkkaria, luin, söin ja lepäilin ja supistukset eivät haitanneet olemista.
Nyt odotan kolmatta lastani ja mietin kesän synnytystä hieman pelolla. Tiedän, mitä synnyttäminen on, mutta kun on kyseessä taas uusi masulainen, pelkään lähinnä hänen kokoaan ja omien rakenteideni kestämistä. Valitettavan todennäköistä on, että tämä kolmaskin käynnistetään, jos ei tapahdu ihmettä tai tule komennus sektioon. Mulla ei elimistö taida saada omaa käynnistystä ja riittävän voimakkaita supistuksia aikaiseksi, vaan pitää antaa vauhtia. Tiedän myös, että käynnistetty synnytys on usein kivuliaampi ja rajumpi kuin luonnon itsensä käynnistämä. Saa nähdä, miten tässä käy.
Lähde sinä aikanasi synnyttämään avoimin mielin. Pelko on ihan luonnollinen tunto, mutta älä kuitenkaan anna sille ylivaltaa. Tai, kun ekan kerran koskee kovasti, älä päästä paniikkia lyömään ylitsesi, niin kuin minä tein esikoista maailmaan pungertaessani. Ja muista, synnytyssalissa sinä et ole mikään potilas, vaan aktiivinen toimija, jolla on oikeus tulla kuulluksi toiveineen ja oikeus ennen muuta saada riittävää helpotusta oloon ja lievitystä kipuihin.