V
"viera"
Vieras
kirjat maksavat noin 60-100e/ jakso ja ammattikouluun ei saa VUODEN aikana menemään samaa määrää, On aloja jossa ei kirjoja kirjoja tarvita
Todellakin saa. Jo pelkät työvaatteet oli monta sataa.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
kirjat maksavat noin 60-100e/ jakso ja ammattikouluun ei saa VUODEN aikana menemään samaa määrää, On aloja jossa ei kirjoja kirjoja tarvita
Kyllä vaan on ihan täysin tasavertaista. Peruskoulun ekaluokalle taapertaa ihan samalla tavalla Jussi Johtajan pikku-Ville ja Senni Siivoojan pikku-Maija. Ville ja Maija käy peruskoulun läpi ihan tasan tarkkaan samoista lähtökohdista ja samoin eväin.
Toisen asteen koulutus ei jää keltään hinnan takia käymättä. Eihän lukiossa ole juuri muita kuluja kuin kirjat ja aikoinaan sitten yo-tutkintomaksu. Kouluruokailu on edelleen ilmaista, matkakulut ja vaatteet yms. pitäisi kustantaa myös ammattikouluun. Kirjat voi hankkia käytettyinä hyvin suurelta osin ja tutkintomaksu ei montaa kymppiä ole.
nytkin pojan kirjoihin meni 90 ja vain filosofian kirja oli uusi. Kirjastosta näitä tarvittavia kirjoa löytynyt. joka jaksolla on mennyt vähintää 60e. ja jos käytetty kirja maksaa kirjakaupassa 17e se on kallis
Alkuperäinen kirjoittaja sitä paitsi;29753712:Tasavertaiset lähtökohdat...
Suomessa jokainen lapsi pääsee kouluun ja kouluttautuminen on lähes ilmaista. Minusta aika tasavertaiset lähtökohdat noin tulevaa työelämää ajatellen.
jo päiväkodeissa lapsia kkohdellaan eriarvoisesti, vanhempien ammatti vaikuttaa myös siihen miten lapsai kohdellaan.
Olen itse olut todistmassa asiaa.
No miten se lapsi siitä koulutuksesta saa kovin hyviä eväitä elämään, jos vanhempi kitisee, että on kuule liian kallista ostella sulle mitään oppikirjoja? Jää kuule kotiin vaan, saman rahan saat.
Siksikin sitä työtä tehdään, että on vara hankkia niille lapsille muutamat oppikirjat. Ei todellakaan ole mitään kovin kallista touhua tuo opiskelu Suomessa.
laskepa huviksesi kuinka paljon maksaa lukion kirjat uutena kolmelle vuodelle noin 1500 vähintään. On paljon kirjoja joita ei käytettynä kananta ostaa esim kiletn kirjat jos niihi on tehtävät tehtynä valmiiksi.
Oletko itse käynyt lukion?
Minä maksan ihn mielelläni lapsen koulutuksen tästä ei ollut nyt kyse van sitiä että on monia vanhempi jotka eivät esim anna lapsensa halea lukioon, viaka evätiä olisi, koska ei ole varaa makasaa niitä kirjoja.
tuo on vähän tuulesta temmattu. edellenkin on todistettavissa että parempiosaisen lapset helpommin lukevat pidemmälle, koska lukio maksaa enemmän kuin ammatttikoulu ja yliopisto-opiskelijositakin suurin osa on perempituloisten lapsia tai sitten aikuisia
hakkaaa van päätäsi sienään. oikeasti taidat itsekin olla syntynyt kultalusikka suusa.Ei kai se sitten auta kuin vanhemman vaan luovuttaa ja sanoa lapselle, että ei sulla kuule oo muuta mahdollisuutta kuin tyytyä asemaasi?
Voi taivas :headwall:
Lapset on saaneet mallin toimintaansa ihan tavallisesta duunariperheestä, ei täällä mitään huippupalkattuja johtajia ole.
Kyllä vaan on ihan täysin tasavertaista. Peruskoulun ekaluokalle taapertaa ihan samalla tavalla Jussi Johtajan pikku-Ville ja Senni Siivoojan pikku-Maija. Ville ja Maija käy peruskoulun läpi ihan tasan tarkkaan samoista lähtökohdista ja samoin eväin.
Toisen asteen koulutus ei jää keltään hinnan takia käymättä. Eihän lukiossa ole juuri muita kuluja kuin kirjat ja aikoinaan sitten yo-tutkintomaksu. Kouluruokailu on edelleen ilmaista, matkakulut ja vaatteet yms. pitäisi kustantaa myös ammattikouluun. Kirjat voi hankkia käytettyinä hyvin suurelta osin ja tutkintomaksu ei montaa kymppiä ole.
hakkaaa van päätäsi sienään. oikeasti taidat itsekin olla syntynyt kultalusikka suusa.
Olen käynyt lukion. Ostin itse tai vanhemmat osti monet kirjat, osan käytettyinä. Joo, kävin viikonloppuisin töissä. Ja aion kyllä maksaa oppikirjat lapsilleni tarvittaessa.
Nykyään sitä tietoa saa netistäkin helposti, verrattuna omiin opiskeluaikoihini. Netti on peruskauraa joka kodissa.
mutta kyllä nuorten puolella vaaditan että opikelijalal on kirjat, saatta tulla jopa valitus jos o vanehmpi painoskin. Totaakia tietoa saa netistä, mutta opettajat edelleenkin vativat ne kirja.
En käsitä, mitä lisää tässä vielä pitäisi saada? Kaikille ihan ilmaiset lukion oppikirjatko?
En käsitä, mitä lisää tässä vielä pitäisi saada? Kaikille ihan ilmaiset lukion oppikirjatko?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29753941:Peruskoulu on todella hyvä, se on tasa-arvoinen ja periaatteessa tasalaatuinen. Mutta siitä peruskoulupohjalta ei vielä ponnisteta työelämään. Ei myöskään lukiosta. On ehdottomasti tärkeää, että myös opiskelu säilyy ilmaisena ja siten kaikille mahdollisena. Mutta kun koulutusvalintoja ja elämässä menestymistä mietitään, on otettava huomioon paljon muitakin asioita kuin vain koulutusmahdollisuudet.
Miten niin pullossa eläneen? Itseni olen kouluttanut aikoinaan ilman mitään tukia tai opintolainoja, omalla työllä. Opiskelin päivät ja tein illat ja viikonloput töitä. Sen jälkeen olen ollut 3kk ilman töitä, mutta omasta tahdostani ja ilman työttömyyskorvauksia.
Kolme lasta olen kasvattanut aikuisiksi. Kaksi on yliopisto-opiskelijoita, asuvat omillaan ja rahoittavat opintonsa tekemällä töitä. Nuorimmalla on lakkiaiset tänä keväänä, hän meni töihin heti penkkareiden jälkeen. Lapset on saaneet mallin toimintaansa ihan tavallisesta duunariperheestä, ei täällä mitään huippupalkattuja johtajia ole.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29753941:On ehdottomasti tärkeää, että myös opiskelu säilyy ilmaisena ja siten kaikille mahdollisena.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29753978:Siis kukaan lapsistasi ei ole nostanut edes opintotukea, vaan mieluummin rahoittaneet opinnot täysin työnteolla?
kyllä minäkin olen kanustanut lapsiani opiskeleman, Tytär kävi lukion ja on nyt ammattikorkeassa poikakin käy lukiota, mutta on hakenut datanomiksi ja ict- asentajaksi ja mietttii vaihtoa sinne, kun lukio van yksinkertaisesti on lukihäiriöiselle liian vaikea. Mutta olen antanut yritää ja kannustanut. Siitä se ei ole kiinni että kirjoja ei olsi hänelle hankittu. On saanut kirjansa, että voi opiskella.Niinhän sä haluaisit uskoa.
Totuus on kuitenkin se, että mulla on ahkerat ja fiksut duunarivanhemmat, jotka on aina kannustaneet opiskelemaan, tukeneet lapsiaan ja itse esimerkillään näyttäneet, miten oikealla asenteella ja työnteolla elämässä pärjää. Lähtökohdat ei kummallakaan olleet kummoiset, mutta niin vaan ovat hyvin pärjänneet. Saman tahdon antaa omille lapsilleni.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29753978:Siis kukaan lapsistasi ei ole nostanut edes opintotukea, vaan mieluummin rahoittaneet opinnot täysin työnteolla?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29750931:Sii ymmärrän, että 3kk:n jälkeen voidaan tarjotain muuta kuin täysin oman alan työtä, mutta sitä en, että työ voi olla "mitä tahansa". Esimerkiksi nyt vaikka niin, että museoalan ihmiselle voitaisiin tarjota vaikka töitä arkistosta, mutta en ymmärrä sitä, että 3kk:n jälkeen alkaa mieletön puhelinmyyjän, siivoojan, flyerinjakajan ja hampurilaispihvien paistajan duuneilla pommitus.
Ja ei, ei korkeasti koulutetut työssäkäyvät huutele, että työttömän on otettava mitä tahansa työtä mistä vaan millä palkalla vaan. Sitä yleensä huutelevat kouluttamattomat, itse ikävässä ja tylsässä työssä olevat, jotka katkeruuksissaan haluaisivat työttömät vielä itseäänkin huonompaan asemaan, tai sitten jotkut kotirouvat, jotka ovat unohtaneet sen, että olisivat itse ensimmäiseksi joutumassa 3 tunnin työmatkojen päähän hanttihommiin, elleivät voisi elellä puolison siivellä.