KAIKKI paniikkihäiriöstä kokemuksia olevat "G" TEILLE!

  • Viestiketjun aloittaja YksiKalaKaksi
  • Ensimmäinen viesti
YksiKalaKaksi
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?
6. Mitä oireita?

Ja viimeinen niille joilla kokomusta!!

Miten olette pärjänneet lapselliset keskenään lastenne kanssa,eron jälkeen?

(viitaten kysymykselläni siihen,kun itse pelkään esim;kotona lasteni kanssa ollessa,että minulle käy jotain ja lapset eivät saa apua,kun niin pieniä)

:flower: vastanneille.
 
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?
6. Mitä oireita?

1. 16 vuotta
2. Olin silloisen poikaystäväni syntymäpäivänä kahvipöydässä, jossa näin ensikerran hänen isänsä, pikkusiskon, äitipuolen ja siskopuolen. Eritäin "jännittävä" tilanne siis.
3.Tällä hetkellä Paroxetin, en kyllä ole varma toimiiko lääke.
4. Aina esiintymistilanteissa ja joskus uudessa tilanteessa jossa on paljon (väh. 10) ihmisiä. Ja joskus bussissa.
5. Ei tule kotona
6. Hikoilu, tärinä, kuolemanpelko, kuumat aallot ja kylmät aallot, sydän hakkaa, pyörrytys.


:ashamed: Olis kiva jos muutkin vastaisivat!
Tällä hetkellä olen 23 v ja yksi 7 kk vanha lapsi
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 10:07 YksiKalaKaksi kirjoitti:
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?
6. Mitä oireita?

n12 v
ehkä jonkinlainen stressi
en
kaupassa, yleensäkin suurissa paikoissa, joissa on paljon porukkaa
ei yleensä
sydän hakkaa hulluna, puutumista, huippausta
 
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?
6. Mitä oireita?

15 vuotta sitten
toisen vanhemman ylettömät vaatimukset
kyllä, Cipralex (ei vielä vaikutusta, aloitin 2kk sitten)
kaupassa, kahvilla vieraissa, bussissa
ei
sydän hakkaa, tulee kuuma, posket punottaa, vessahätä iskee

 
Sairastuin noin 28- vuotiaana
Olen kokenut väkivaltaisen lapsuuden ja myös parisuhteen, josta jäin sitten yksin 2 alle 2 v. lapsen kanssa. Olin siis todella uupunut.
Kohtaus saattoi tulla missä vaan- ihan yhtälailla elokuvissa kuin kotona yöllä nukkuessakin.
Siis kotonakin sain kohtauksia yksin ollessani
Lääke citalopram ratiopharm, aluksi 60 mg/vrk, nyt enää 20 mg/vrk. Aikaa sairastumisesta kulunut nyt noin 6 vuotta.
Oireet; ei saa henkeä (tunne), sormia ja suun ympärystä pistelee, huimaa.

Olen pärjännyt lasten kanssa ihan hyvin, kun sain lääkityksen kohdalleen ja kävin 3 v. terapiassa. Kaikki nyt hyvin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 16:56 Miija kirjoitti:
Noi ekat viestit on kyllä mielestäni enemmän sosiaalisten tilanteiden pelkoa kuin paniikkihäiriötä (voidaan kyllä kutsua lieväksi paniikkihäiriöksikin..)
no ei ne oireet ainakaan lieviä ole
:/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 10:07 YksiKalaKaksi kirjoitti:
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?
6. Mitä oireita?

Ja viimeinen niille joilla kokomusta!!

Miten olette pärjänneet lapselliset keskenään lastenne kanssa,eron jälkeen?

(viitaten kysymykselläni siihen,kun itse pelkään esim;kotona lasteni kanssa ollessa,että minulle käy jotain ja lapset eivät saa apua,kun niin pieniä)

1.joskus yläasteen aikana ja siitä pikku hiljaa oireet pahenivat,muttei silloin ymmärretty mistä kyse,meni monta vuotta ennen kuin oireet palasivat ja silloin sairaalassa tutkittiin astmaa ja lääkäri totesi ettei tuo ole astmakohtaus vaan paniikkihäiriö ja sain lääkkeet(tosin astmakin on)
2.olen ns.herkkä tunteillareakoiva ihminen ja koulussa jouduin kiusatuksi,minulla alkoi anoreettinen bulimiasta ja luulenpa että siitä lähti myös paniikkihäiriönikin liikkeelle.
3.en syö enää mutta minulla oli säännöllinen lääkitys,jota en nyt muista lisäksi kun kohtauslääkityksenä diapam,mitä en kehoita kellekään siihen tulee turvauduttua ns.turhaankin ja pian huomaa ettei uskalla mennä mihinkään ilman sitä.
4.kohtaukseni yleisin aiheuttaja oli "jonotus"tilanteet,eli esim.kauppajonossa jos jouduin olemaan kauan,tai joku tuli aivan selän taakse..nykyisinkin huomaan ahdistuvani ja lähden pois jos vain mahd.mutten varsinaista kohtausta enää saa..olen ollut muutaman vuoden "kuivilla" el ilman lääkkeitä.
5.en muista että olisin koskaan kotona ollessa saanut kohtausta.
6.tuntuu etten saa henkeä vaikka hengittääkin ylikirroksilla,alkaa mustenemaan silmissä ja pyörryttämään,kuumottaa ihan kauheasti ja tuntuu että punottaa naamasta(vaikka olen kuullut etti näin ole)hiki nousee otsalle ja jalat lähtee alta jollei pääse istumaan.
minun kohdalla diaknoosin vaikeutti tuo astma ja se että kärsin todella matalasta verenpaineesta joten aina kun kävin lääkärillä todettiin että johtuu siitä koska en itsekään osannut yhdistää kohtauksia muuhun kuin astmaan..

:flower: vastanneille.
 
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?
6. Mitä oireita?


1. sairastuin nyt 24 vuotiaana, oireet alkoivat nyt helmikuussa.(olen raskaana nyt vko.lla 30+1)
2. Liika stressaaminen,huolehtiminen kaikesta mm. tulevasta lapsesta, tulevaisuudesta yms.
3.kyllä syön sepram 20mg lääkettä, tarkoitettu paniikkihäiriöön ja masennukseen.
4. kohtaus tulee yleensä kotona ennen nukkumaan mennessä, ahdistaa rinnasta ja samasta kohtaa selästä.tuntuu kuin olisi kurkussa iso sipuli.polttaa ja sattuu, vaikeaa hengittää.vaikeaa saada kohtaus ohi.Luulin alussa sitä närästyksesksi.
5. Kyllä kotona, ei oikeestaan muualla.
6.edellä mainitut ohjeet.

Toivon että lääke auttaa, tämä on vasta toinen lääkkeellinen päivä, sain lääkkeen vasta eilen.
 
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?
6. Mitä oireita?


1. Sairastuin vuonna 1996,eli 20 vuotiaana
2. Olin potilaan henkilökohtainen avustaja,ja potilas meinasi kuolla työvuorollani.Tämä laukaisi kohtauksen.
3. Syön.Cipramilin vaihtoehtolääke sepram 20mg/vrk
4. Saan kohtauksia yksin isossa kaupassa,ruuhka-aikaan ollessani kassalla töissä.Uudet tuttavuudet ja heidän luonaan kahvipöydässä jne..
5. ei tule kotona
6. hikoilu,vatsa menee välittömästi sekaisin,vapina,ja kuin olisin toisella planeetalla.
 
Minun kohdallani sairaus on diagnisoitu, olin sairauden puhjetessa sairaalassa ja paniikkihäiriöni on luokiteltu vaikeaksi. Sosiaalisten tilanteiden pelko on eri asia kuin paniikkihäiriö. Luulen kuitenkin jokaisen tietävän oman sairautensa nimen!
 
Talviomena
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 10:07 YksiKalaKaksi kirjoitti:
1. Milloin "sairastuit" paniikkihäiriöön?19v.
2. Miksi sairastuit?jos et tiedä,minkä luulet "laukaisseen" sairauden?ei aavistusta,mutta esikoista odotin silloin ja lapsen isä jätti minut heti kun tiesi raskaudestani.
3. Syötkö lääkkeitä?Mitä?En syö,silloin alussa lääkäri määräsi zoloftia(en tiiä menikö ihan oikein.)mutta mulle tuli niin paha olo niistä että en voinut syödä niitä.
4. Missä tilanteessa kohtaus tulee?Ei tule enää,aiemmin tuli kaupassa,kotona,ESIINTYMINEN,tai tilanteet ihan muuten vaan jos oli paljon ihmisiä.
5. Tuleeko paniikkikohtauksia kotona?Kyllä niitä tuli,pääasiassa iltaisin.Todella ahdistavia.
6. Mitä oireita?Sydämentykytys,huimaus,ahdistus,hengen ahdistus,kylmä hiki..

Kyllä tuo paniikkihäiriö vie halun elämästä,kun kaikki on niin vaikeaa..mutta muistakaa siskot :) Tässä yksi esim.joka on selvinnyt suht.koht hyvin ko.riesasta.Nyt voin elää suht.normaalia elämää..kun vaan vielä noi rytmihäiriöt(lisälyönnit)jäis pois =)
 

Yhteistyössä