Kaikki on ennalta määrätty

vierailija
Asiaa, netistä lainattu

”Jotta tulevaisuus voitaisiin ennustaa, niin tulevaisuuden täytyy olla ennalta määrätty. Eli on jo olemassa valmis "käsikirjoitus" siitä, mitä maailmassa tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.

Ihminen ei voi muuttaa tätä käsikirjoitusta, koska käsikirjoitus on valmis, pysyvä ja muuttamaton. Jos ihminen pystyisi muuttamaan ennalta määrättyä käsikirjoitusta, ei voitaisi ennustaa tulevaisuutta, koska tulevaisuus muuttuisi ihmisen vapaan tahdon mukaan.

Et voi siis enneunia näkemällä tai tapahtumia ennalta nkemällä mitenkään muuttaa näitä tapahtumia. Ne tapahtuvat niin kuin tapahtuvat, yrititpä muuttaa maailman käsikirjoitusta tai et. Itse asiassa sekin, että näet jonkun tapahtuman etukäteen on sekin ennalta määrätty. Jos päätät, että et mene lentokoneeseen, koska näit sen putoavan, on päätöksesikin jo ennalta määrätty.

Sen takia ei tarvise miettiä enteitä, eikä murehtia niitä tai olla huolissaan. Kaikki on jo kuitenkin ennalta määrätty, ja jokaisen ihmisen kuolinhetki on jo ennalta kirjoitettu hänen otsaansa.”

vierailija
Fatalistit ajattelevat noin. Palikat on jokaisella valmiina pussissa ja sieltä niitä nostaa päivittäin niin että oman elämän palapeli valmistuu.
Mukava uskonto tuo. Voi elää kuin pässit pellossa ilman mitään vastuuta mistään koska kaikki mitä teet on jo määrätty

Toki muutkin uskonnot toimii samoin, siinä mielessä siis että aivot vaan kauas narikkaan äläkä mieti tai kyseenalaista yhtään mitään

vierailija
vierailija
Jotta tulevaisuus voitaisiin ennustaa, niin tulevaisuuden täytyy olla ennalta määrätty."

Jo ensimmäisessä lauseessa mennään metsään. Tulevaisuutta voi ennustaa vain siinä määrin, miten se eri vaihtoehdoista saattaa toteutua. Sitten on vielä ne mahdolliset yllättävät käännökset, joita ei edes osattu vaihtoehtoina ennakoida.

Me luomme koko ajan tulevaisuutta matkallamme ajassa eteenpäin. Teemme valintoja (ja olla tekemättä valintoja on myös valinta) ja vaikutamme asioiden kulkuun kukin omalla tahollamme. Se, mitä itse teemme, ei yleensä vaikuta omaa lähipiiriämme enempää, mutta mitä suuremmasta kokonaisuudesta meillä on vastuu, sitä enemmän me voimme vaikuttaa siihen, mihin suuntaan yhdessä mennään.

Siinä kirjoitus on oikeassa, etteivät meidän ennenäyt ja -teoriat suoraan muuta tulevaisuutta mihinkään suuntaan, kuten eivät tekemättömät päätökset vaikuta myöskään suuntaan tai toiseen. Ainoastaan konkreettisilla teoilla ja valinnoilla pystymme vaikuttamaan.

Siihen, putoaako lentokone vai ei, siihen me emme itse voi vaikuttaa, ellemme satu olemaan juuri sen koneen mekaanikko tai lentäjä (eivätkä hekään voi sitä täysin taata). Olemalla lentämättä voimme kuitenkin ratkaisevasti vaikuttaa siihen, putoammeko koneen kanssa vai emme.

Jopa kuolinhetkeemme voimme ratkaisevasti vaikuttaa esim. elintavoillamme tai sillä, olemmeko mukana yllyttämässä Eurooppaa käymään sotaan Venäjää vastaan vai valitsisimmeko ehkä rauhan ja vuorovaikutuksen tien mieluummin.

vierailija
Jotta tulevaisuus voitaisiin ennustaa, niin tulevaisuuden täytyy olla ennalta määrätty."

Jo ensimmäisessä lauseessa mennään metsään. Tulevaisuutta voi ennustaa vain siinä määrin, miten se eri vaihtoehdoista saattaa toteutua. Sitten on vielä ne mahdolliset yllättävät käännökset, joita ei edes osattu vaihtoehtoina ennakoida.

Me luomme koko ajan tulevaisuutta matkallamme ajassa eteenpäin. Teemme valintoja (ja olla tekemättä valintoja on myös valinta) ja vaikutamme asioiden kulkuun kukin omalla tahollamme. Se, mitä itse teemme, ei yleensä vaikuta omaa lähipiiriämme enempää, mutta mitä suuremmasta kokonaisuudesta meillä on vastuu, sitä enemmän me voimme vaikuttaa siihen, mihin suuntaan yhdessä mennään.

Siinä kirjoitus on oikeassa, etteivät meidän ennenäyt ja -teoriat suoraan muuta tulevaisuutta mihinkään suuntaan, kuten eivät tekemättömät päätökset vaikuta myöskään suuntaan tai toiseen. Ainoastaan konkreettisilla teoilla ja valinnoilla pystymme vaikuttamaan.

Siihen, putoaako lentokone vai ei, siihen me emme itse voi vaikuttaa, ellemme satu olemaan juuri sen koneen mekaanikko tai lentäjä (eivätkä hekään voi sitä täysin taata). Olemalla lentämättä voimme kuitenkin ratkaisevasti vaikuttaa siihen, putoammeko koneen kanssa vai emme.

Jopa kuolinhetkeemme voimme ratkaisevasti vaikuttaa esim. elintavoillamme tai sillä, olemmeko mukana yllyttämässä Eurooppaa käymään sotaan Venäjää vastaan vai valitsisimmeko ehkä rauhan ja vuorovaikutuksen tien mieluummin.
Lainauksesta samaa mieltä, tulevaisuutta ei voi ennustaa, koska se on fatalistin mukaan jo lopullisesti kirjoitettu. Missään ei kuitenkaan ole kassakaappia mistä sen tulevaisuuden kirjan voi lukea.

En jaksaisi kinata turhaan, mutta et nyt hahmota villakoiran ydintä, esim lennämmekö vai emme, ei riipu meistä. Tai tekeekö mekaanikko ratkaisevan virheen tai ei. Kumpi tahansa vaihtoehto on ”ennalta määrätty”.

ap

vierailija
Lainauksesta samaa mieltä, tulevaisuutta ei voi ennustaa, koska se on fatalistin mukaan jo lopullisesti kirjoitettu. Missään ei kuitenkaan ole kassakaappia mistä sen tulevaisuuden kirjan voi lukea.

En jaksaisi kinata turhaan, mutta et nyt hahmota villakoiran ydintä, esim lennämmekö vai emme, ei riipu meistä. Tai tekeekö mekaanikko ratkaisevan virheen tai ei. Kumpi tahansa vaihtoehto on ”ennalta määrätty”.

ap
Kalskahtaa vähän siltä, että ajat takaa sitä, että vapaa tahto on illuusio?

vierailija
En itse ajattele niin, vaan nostin mielenkiinnosta fatalistit tikun nokkaan ja haasteena kilpaileville uskovaisille. Itse elän täysin ilman minkään sortin uskontoa. Pidän uskontoja ihmiskunnan suurimpana huijauksena.

ap
"Suomessa edellinen täydellinen auringonpimennys nähtiin heinäkuussa 1990.
Seuraavan kerran tämä tapahtuu vasta lokakuussa 2126."-IL-

Kaikkivaltias ei jaa valtaansa.

vierailija
Mukava uskonto tuo. Voi elää kuin pässit pellossa ilman mitään vastuuta mistään koska kaikki mitä teet on jo määrätty

Toki muutkin uskonnot toimii samoin, siinä mielessä siis että aivot vaan kauas narikkaan äläkä mieti tai kyseenalaista yhtään mitään
Minulle romaninainen ennusti tulevaisuuden, joka lähes on toteutunut.
Toinen romaninainen sanoi asioita, jotka olivat totta.
Kun olin kauan sitten kriisissä, soitin puhelinennustajalle. Hän kuvaili ulkonäöltä naisen, joka tulisi auttamaan poloista eksääni. Näin tapahtui. Nainen on täysin uhrautunut auttamaan monin tavoin sairastelevaa eksääni.
Kysyin myös puhelimessa miten elämäni sujuu. Missä päin Suomea ja ulkomailla liikun. Vastaukset ovat osuneet kohdalleen.Nykyään minulla ei ole enää mitään kysyttävää.
Kotikulmillani ja ydinkeskustassa ei ole enää povariromaninaisista riesaa.
Joillakin ihmisillä on selvännäkemisen kyky. Tietenkin hädässä oleva on herkkäuskoinen, ja alkaa elää povausten mukaista elämää.
Säälin ateisteja, joilla on valtava tarve häpäistä uskontoja. Niin teki myös aikoinaan toimittaja Tuomas Enbuske, joka nykyään kirjoittaa kolumneja K&K-lehdessä.
Iloitsen, että hän on nykyään selväjärkinen ja eläähyvää elämää eli iloitsee pienistä ja ihanista asioista kuten ratikoiden kolinasta kiskoilla.

vierailija
Minulle romaninainen ennusti tulevaisuuden, joka lähes on toteutunut.
Toinen romaninainen sanoi asioita, jotka olivat totta.
Kun olin kauan sitten kriisissä, soitin puhelinennustajalle. Hän kuvaili ulkonäöltä naisen, joka tulisi auttamaan poloista eksääni. Näin tapahtui. Nainen on täysin uhrautunut auttamaan monin tavoin sairastelevaa eksääni.
Kysyin myös puhelimessa miten elämäni sujuu. Missä päin Suomea ja ulkomailla liikun. Vastaukset ovat osuneet kohdalleen.Nykyään minulla ei ole enää mitään kysyttävää.
Kotikulmillani ja ydinkeskustassa ei ole enää povariromaninaisista riesaa.
Joillakin ihmisillä on selvännäkemisen kyky. Tietenkin hädässä oleva on herkkäuskoinen, ja alkaa elää povausten mukaista elämää.
Säälin ateisteja, joilla on valtava tarve häpäistä uskontoja. Niin teki myös aikoinaan toimittaja Tuomas Enbuske, joka nykyään kirjoittaa kolumneja K&K-lehdessä.
Iloitsen, että hän on nykyään selväjärkinen ja eläähyvää elämää eli iloitsee pienistä ja ihanista asioista kuten ratikoiden kolinasta kiskoilla.
Enbuske joutui lataamoon kun mielenterveys petti. Tietänet miten hän muuttui totaalisesti romahduksen jälkeen?

vierailija
Enbuske joutui lataamoon kun mielenterveys petti. Tietänet miten hän muuttui totaalisesti romahduksen jälkeen?
Olen lukenut kauan hänen kirjoituksia, katsonut tv-ohjelmia ja seurannut median avulla kurjimmat elämänsä vaiheet.
Samanlaisia tapauksia on Suomi täynnä.
Viina teettää ihmisellä mitä tahansa.
Hän on tehnyt upean työn kertomalla vaikeuksistaan. Onni löytyy ihan tavallisista asioista.
Eduskunta äänesti eheytyshoitoja vastaan. Varoitan aina kirjoituksissani huuhaahoidoista. Minäkin sotkeennuin niihin aikoinaan hädän hetkellä.
Kirjoitin jopa kirjeen Suomen kuuluisammalle selvänäkijälle, ja sain vastauksen kauniilla kirjeellä. Kysyin onko kesämökkimme kirottu, sillä naapuri kertoi mökin asukkaiden kurjista kohtaloista. Kaikki sen asukkaat olivat riitaantuneet keskenään, ja eronneet. Nainen on kirjoittanut kirjan elämästään. Kirkko ei aikoinaan huolinut häntä puhumaan tiloihinsa.

Jumala tietää ennalta, mutta ei määrää valintojamme. Valintamme teemme me itse ja vastaamme niistä.

Mä näen tarkkoja enneunia maisemista ja rakennuksista, joissa tulen vuosien päästä käymään. Mutta koska näen hyvin monia ja kirjavia unia, niin enhän mä etukäteen tiedä mikä unistani on enneuni, ennen kuin se toteutuu.

Tai mulle on parikin uskovaa seurakunnassa profetoinut "tulet tapaamaan tällaisen ja tällaisen henkilön", mutta enhän mä siihen pysty vaikuttamaan ennen kuin se ihminen tepastelee vastaan.

(Mutta kristittynä pakko lisätä, että älkää käykö ennustajilla tai lukeko horoskooppeja tms. Saatana tietää jonkin verran tulevaisuutta ja on halukas paljastamaan sitä, mutta okkultismi vie kadotukseen)

vierailija
"Sinun edestä annettu" täytyy merkitä sitä, että tietyt asiat olisivat ajallisesti oikeassa järjestyksessä aikajanalla. Kuten se, että vuoroveden vuoksi ja luode ilmenevät ainoastaan itärannikoilla

Yhteistyössä