Kaikki mukaan JOULUPUU keräykseen, eikös?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lahjoja lapsille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lahjoja lapsille

Vieras
Muistakaa hieno Joulupuukeräys, joka kerää joululahjoja vähävaraisten perheiden lapsille:

"Joulupuu -keräykseen lahjoitetut lahjat jaetaan vähävaraisille lapsille Suomessa. Suomen Nuorkauppakamarit ry ja sen jäsenyhdistykset toteuttavat keräyksiä useilla paikkakunnilla jälleen vuoden 2010 loppupuolella. Joulupuun alle voi kuka tahansa tuoda paketin - se voi olla saajalleen Se ainoa."

Googlettamalla löydätte varmasti oman paikallisen keräyspaikan.

Ja en ole järjestävän organisaation toiminnassa mukana, ihan tavallinen mamma, joka menee huomenna ostamaan ja viemään paketin :)

Kyllä, mukana ollaan. Sekä tapahtuman järjestäjänä, että muutaman lahjan antajana.

Viime vuonna lahjoja jaettiin ympäri suomen 20 000 ja omalta osaltani toivon, että niitä jaetaan tänä vuonna enemmän :)

Valitan, en harrasta hyväntekeväisyyttä. En osallistu tähänkään, koska todennäköisesti se lapselle ostamani kiva lelu tai vaate olisi pian huutonetissä tai jossain muualla myynnissä. Aika paljon velkaantuneita ja päihdeongelmaisia noissa vanhemmissa, joiden lapsille lahjojen olisi tarkoitus mennä ja senhän tietää, että rahaksihan ne lahjat on pikimmiten muutettava. Sori, olen vaan menettänyt uskoni ihmisiin. Autan vain lähimpiä sukulaisiani ja ystäviäni!

[QUOTE="vieras";22549290]Valitan, en harrasta hyväntekeväisyyttä. En osallistu tähänkään, koska todennäköisesti se lapselle ostamani kiva lelu tai vaate olisi pian huutonetissä tai jossain muualla myynnissä. Aika paljon velkaantuneita ja päihdeongelmaisia noissa vanhemmissa, joiden lapsille lahjojen olisi tarkoitus mennä ja senhän tietää, että rahaksihan ne lahjat on pikimmiten muutettava. Sori, olen vaan menettänyt uskoni ihmisiin. Autan vain lähimpiä sukulaisiani ja ystäviäni![/QUOTE]

Tulipas ikävä fiilis. Yleensä en hetkahda mistään kommenteista mut tää tuntu jostain syystä nyt erityisen pahalta...

En osallistu, nythän kaikilla menee paremmin kuin koskaan kataisen mukaan kun kukaan ei joudu pyytämään mistään mitään ja työttömien tuetkin on paranneltu niin hyvin että rahaa pitäisi riittää joka puuhaan.

Itse uskon että useat paketit päätyvät kyllä perheisiin, jotka tätä arvostavat ja lelut päätyvät ko. lapsille. Itse en siis usko että lasten pitäisi kärsiä vanhempiensa teoista (esim. laittaneet rahansa viinaan). Eli ts. en "hyväksy" vanhempien toimintaa, mutta syyttömiähän ne lapset ovat. Ja kyllä, osallistun keräykseen!

olen osallistunut useampana vuonna, mutta viime vuonna jäi p..ka maku suuhun, kun luki täällä niitä kommentteja lahjoista. Osa ihmetteli miksi oli saanut paketteja, kun ei ollut rahasta tiukkaa, lahjat ei olleet tarpeeksi kalliita ja hienoja. Jos ei 20 euron paketti täysin tuntemattomalle lapselle riitä, niin mä pistän sen summan tänä vuonna Pelastusarmeijalle, sinne se kelpaa.

Mä laitoin Viipurin lapsille ja nuorille 6 pakettia, ne menee ainakin tarpeeseen. Luin vähän aikaa sitten tällä palstalla arvostelua kuinka se ja se oli kauhea lahja ja yhdelläkin perheellä ei ole laittaa kuin 200e lasten lahjoihin, ruuat saavat ilmaiseksi, joten odottavat saavansa joulupuusta lahjoja. Niillä on enemmän rahaa laittaa lapsen lahjoihin kuin mulla koskaan! Miksi auttaisin sellaista perhettä?

Tänään vein paketin, legoja. Toivottavasti on mieluinen. Ja arvoa paketilla oli 14e, enempää ei pystyny nyt laittaa... ei se kuitenkaan niin iso summa ole, et jos menee hitusen parempikintuloiselle, niin tulee sitten hyvä mieli edes jollekin lapselle. Sillehän mä en voi mitään, jos menee semmoiseen perheeseen, jossa vanhemmat myyvät kaiken. Toivottavasti ei.

minä olen neljän lapsen yh ja sain viime vuonna lapsille paketit joulupuu-keräyksestä. Olen todella kiitollinen ja iloinen saamistamme hienoista paketeista ja samoin olivat kaikki lapsenikin. Eli kyllä niitä menee oikeaankin osoitteeseen, mutta vain ne väärinkäytökset jäävät ihmisten mieleen. Kerroin kyllä kiitollisuudestani täälläkin viime vuonna.

En osallistu enää, koska ne lahjat ei tosiaankaan mene vain vähävaraisiin perheisiin, valitettavasti.

Olen itse mukana tuossa projektissa sen toteutuspuolella ja sitä kautta tiedän kenelle paketit menee. Ja jottei tätä tarvitse spekuloida enempää, niin voin kertoa, että kaikki lahjat jaetaan sosiaalitoimen asiakkaille.

Olemme siis saaneet sosiaalikeskuksesta lapsilistat, jonka pohjalta teemme ne kuuseen ripustettavat kortit. Sosiaalikeskuksessa puolestaan asioivat perheet kahdesta syystä. Joko he ovat toimeentulotuen asiakkaina (vähävaraisia perheitä) tai lastensuojeluasiakkaita (eivät välttämättä vähävaraisia perheitä), mutta perhe johon paketit menee on kuitenkin avun tarpeessa.

On varmasti kaikille selvää, että toimeentulotuen piirissä elävät perheet ovat vähävaraisia ja heidän lastensa lahjattomuus siis riippuu tuolloin rahasta. Mutta pidän silti myös noita lastensuojeluasiakasperheitä vähintäänkin yhtä oikeutettuina lahjoihin, vaikka heidän kohdallaan ei välttämättä ole kyse siitä, etteikö olisi rahaa lahjoja ostaa. Perheessä saattaa olla masennusta, jonka vuoksi äiti esim. ei pysty rakentamaan joulua kun hän on niin uupunut. Emmekö me suo myös tähän perheeseen vähintäänkin lapsille pienet paketit?

Moni vetoaa siihen, miten naapurilla on uudet mersut pihalla, kallis talo ja merkkivaatteita, mutta silti hekin ovat joulupuu-keräyksestä lahjat lapsilleen saaneet. Kuka voi silti oikeasti vannoa tietävänsä mitä sen kiilotuvaperheen kulisseissa tapahtuu? En minä ainakaan osaa sormella osoittaa naapureista heitä, jotka kuuluvat toimeentulotuen, saati sitten lastensuojelun piiriin.

Viime vuonna osallistuin itse antamalla muutaman paketin. Tänä vuonna meidän perhe on taloudellisessa ahdingossa ja saamma luultavasti lapsille lahjan tuolta joulupuu keräyksestä :) Ja emme myy lasten lahjoja, todellakaan.

[QUOTE="vieras";22552514]Viime vuonna osallistuin itse antamalla muutaman paketin. Tänä vuonna meidän perhe on taloudellisessa ahdingossa ja saamma luultavasti lapsille lahjan tuolta joulupuu keräyksestä :) Ja emme myy lasten lahjoja, todellakaan.[/QUOTE]

ja me emme ole sossun asiakkaita, töissäkäyviä ollaan. Mutta taloudellinen tilanne on ihan persiillään. Apu saadaan kirkon kautta.

[QUOTE="vieras";22552529]ja me emme ole sossun asiakkaita, töissäkäyviä ollaan. Mutta taloudellinen tilanne on ihan persiillään. Apu saadaan kirkon kautta.[/QUOTE]

Saatte kuitenkin nimenomaan paketin Joulupuu-keräyksestä? Vai siitä, mikä toimii siinä rinnalla, kirkon keräyksenä?

Meillä siis Joulupuu-keräyksen asiakkaat tulee sosiaalitoimen kautta ja diakonissatoimisto tuo omia asiakkaitaan, mutta heille on eri keräys siinä rinnalla. Eli vaikka keräyspaikka ja aika on sama, on kyseessä kuitenkin 2 eri keräystä.

Oli mukavaa kuulla myös järjestävän henkilön kommentti, kuten myös saajapuolen. Vahvisti käsitystä, että hyvä keräys on. Väärinkäytösiä on kaikissa projekteissa ja ne tulevat aina esille suhteutetun voimakkaasti. Ja edelleen uskon täysin, että tämä on yksi parhaimmista keinoista tuottaa iloa lapselle, jonka elämässä sitä ei syystä tai toisesta kovin paljoa ole.

Yhteistyössä