Kaikki läksykirjat koulussa-> rangaistus?

• Viestiketjun aloittaja KatariinaKoo
  • Ensimmäinen viesti
KatariinaKoo
ekaluokkalainen höyrypää unohtanut kaikki 3 läksykirjaa kouluun! mikähän ois sopiva rangaistus :/

tälläisessä tilanteessa, laittasitteko opelle sähköpostia ja jotain seliseli vai parempi että lapsi itse huomenna kertoo mokansa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KatariinaKoo:
ekaluokkalainen höyrypää unohtanut kaikki 3 läksykirjaa kouluun! mikähän ois sopiva rangaistus :/

tälläisessä tilanteessa, laittasitteko opelle sähköpostia ja jotain seliseli vai parempi että lapsi itse huomenna kertoo mokansa?
laita lapsi soittamaan opettajalle... ?

KatariinaKoo
laitoin sen nyt tonne lukemaan huoneeseensa ylimääräistä lukuläksyä, kun ainoastaan aapinen mukana. ja telkkua, tietokonetta ei avata.
selittäköön sitten huomenna opelle kun on kolmesta kirjata läksyt tekemättä.

miks mulle heti tulee huono äiti fiilis, ihan kun ois minun moka ettei lapsella oo läksykirjat mukana :O

Rukoilijasirkka
laitoin sen nyt tonne lukemaan huoneeseensa ylimääräistä lukuläksyä, kun ainoastaan aapinen mukana. ja telkkua, tietokonetta ei avata.
selittäköön sitten huomenna opelle kun on kolmesta kirjata läksyt tekemättä.

miks mulle heti tulee huono äiti fiilis, ihan kun ois minun moka ettei lapsella oo läksykirjat mukana :O
Niin, senkö takia sä rankaset sitä unohduksesta, että sulla on syyllinen olo?

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja sieppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No siinä, että läksyt on sitten tekemättä, olisi meidän pojille ihan tarpeeksi rangaistusta.
Näinpä

Minä myös tätä mieltä!
Lähdin kerran pojan kanssa koululle takaisin, kun kirjat unohtuivat jo monennen kerran. Koululle matkaa 6km, joten en viitsinyt kävellen lähettää. Oli toinen ryhmä vielä tunnilla, niin käskin pojan pyytää anteeksi häiriötä ja hakemaan kirjat. Se olikin yllättävän koville ottava käynti!
Ensimmäisistä kerroista en kyllä rankaissut, eikä menty hakemaan, mut rupes jo olemaan sellainen olo että kun ei huvita tehdä läksyjä, jätetään kirjat kouluun, vaik aina sai kyl tehdä tekemättömät läksyt sit seuraavana päivänä. (menipä sekavaks:-/ )

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja sieppari:
No siinä, että läksyt on sitten tekemättä, olisi meidän pojille ihan tarpeeksi rangaistusta.
Näinpä

Minä myös tätä mieltä!
Lähdin kerran pojan kanssa koululle takaisin, kun kirjat unohtuivat jo monennen kerran. Koululle matkaa 6km, joten en viitsinyt kävellen lähettää. Oli toinen ryhmä vielä tunnilla, niin käskin pojan pyytää anteeksi häiriötä ja hakemaan kirjat. Se olikin yllättävän koville ottava käynti!
Ensimmäisistä kerroista en kyllä rankaissut, eikä menty hakemaan, mut rupes jo olemaan sellainen olo että kun ei huvita tehdä läksyjä, jätetään kirjat kouluun, vaik aina sai kyl tehdä tekemättömät läksyt sit seuraavana päivänä. (menipä sekavaks:-/ )
Lisäämpä tähän että nyt toisella luokalla, ei kirjoja oo jäänyt kertaakaan kouluun! Joten se ikäkin tekee!

ope
Meillä vielä ekatokalaisilla on niin reilu ope, että jos saa tehtyä unohtuneet läksyt ennen tunnin alkua, ei saa edes huomautusta.

Pääasiahan kai, että läksyt tehdään.
Tällainen käytäntö on meilläkin, että riittää, että läksyt on tunnin alkuun mennessä tehty. Usein vain koulussa on tunnin alussa sen verran kiirettä ja hälinää, että tehtäviin ei voi samalla tavalla keskittyä kuin rauhassa kotona. Tämä voi näkyä oppimistuloksissa, mikä on tietenkin oppilaan kannalta harmi.

Mä jättäisin rankaisematta, meidän ekaluokkalaiselle siinä olis tarpeeksi rangaistusta, kun joutuis opelle selittään, että läksyt tekemättä, kun kirjat koulussa. Ne läksythän tehdään sitten koulussa, viimeistään koulupäivän jälkeen.

niin
Täytyy huomioida, että ekaluokkalainen on viellä niin pieni ja HARJOITTELEE koulunkäyntiä. Jos hän on aidosti pahoillaan unohduksesta, niin luulempa että pieni keskustelu (kannustavaan sävyyn)riittää. On surullista, että tuon ikäisiä aletaan rankaisemaan pikku mokista.
Aikuisillakin sattuu unohduksia, mutta ei niistä ketään kotona rankaise.

Meidän poika on hakenut kirjansa koulusta. Ip-kerhon tädit on avanneet oven.

Borkku
Meillä on muutama ekaluokkalainen jääny koulun jälkeen tekemään noita tekemättömiä läksyjä, toki asiasta on ilmotettu vanhemmille etteivät turhaan huolestu kun koululaista ei kotiin kuulu.

Kotona sit pelit ja muut pois vaan.

vieras
En jaksa lukea koko ketjua, mutta opena vastaan, että tällaisessa tilanteessa tulisi huomata pyytää kaverilta kirjoja lainaan, ja kirjoittaa tehtävien vastaukset erilliselle paperille tai vihkoon. Silloin läksyt on tehty. Myöhemmin lapsi kopioi vastaukset kirjaansa, jos ne olisi kirjaan alunperin pitänyt tehdä.

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Täytyy huomioida, että ekaluokkalainen on viellä niin pieni ja HARJOITTELEE koulunkäyntiä. Jos hän on aidosti pahoillaan unohduksesta, niin luulempa että pieni keskustelu (kannustavaan sävyyn)riittää. On surullista, että tuon ikäisiä aletaan rankaisemaan pikku mokista.
Toisilla toi unohtelu on aika säännöllistä jopa jo ekalla luokalla.

ope
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Toisilla toi unohtelu on aika säännöllistä jopa jo ekalla luokalla.
Eikä kaikki ekaluokkalaisetkaan vahingossa unohtele. On hienoa, että vanhemmat heti puuttuu asiaan, ettei unohtelusta pääse syntymään tapa. Ei rangaistuksen tarvi olla mikään karmea häpäisy, vaan se voi olla ihan asiallinen muistutus tai korvaus erehdyksestä.

Juu näin sano meidän lapsen opekin vanhempainillassa. Sanoi, että älkää vaatiko näiltä liikaa liian pian. Että pikkuhiljaa vastuuta kasvattamalla oppii paremmin, ku ainaisessa paniikissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Onpa hienoa, että on vanhempia jotka huolehtii lastensa läksyjenteosta. Iso :flower:
Vanhempien kuuluu huolehtia, että jopa yläasteikäisen läksyt on tehty.
Se on ainkin meillä asia josta ei keskustella.

Tyttö joka on yläasteella,tulee näyttämään vanhemmille aina tehdyt läksyt ja hänellä on koulu mennyt hyvin, kaseja ja ysejä tullut koeista. Myös lapsi huomaa etä hänestä välitetään.
Me myös vaadimme että tehtävät on oikein, neuvomme ja autamme tarvittaessa.

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Onpa hienoa, että on vanhempia jotka huolehtii lastensa läksyjenteosta. Iso :flower:
Vanhempien kuuluu huolehtia, että jopa yläasteikäisen läksyt on tehty.
Se on ainkin meillä asia josta ei keskustella.

Tyttö joka on yläasteella,tulee näyttämään vanhemmille aina tehdyt läksyt ja hänellä on koulu mennyt hyvin, kaseja ja ysejä tullut koeista. Myös lapsi huomaa etä hänestä välitetään.
Me myös vaadimme että tehtävät on oikein, neuvomme ja autamme tarvittaessa.
Mä toimin noin ja toivottavasti sama jatkuu ku neiti on yläasteella :)

Yhteistyössä