Kaikki konstit pinoon, kiitos! (rintatulehduksista)

Siis olen jo melkein toivoton tän jatkuvan rintatulehduskierteen kanssa! Meillä kaksoset pian 7.5kk ja imetys ollut ihanaa, mutta jatkuva riesa tulehdukset. Niitä on ollut useampia peräkkäin niin, että kuume nousee 40 asteeseen. Niihin olen antibioottikuurit syönyt. Nyt sitten jatkuvasti (tälläkin viikolla jo ti, to ja su) toinen rinta aivan tukossa! Se on aina tämä sama rinta jota vihloo niin maan perusteellisesti ja maito pakkaantuu ja on k-i-p-i-ä! Menee päivä siinä touhussa, että saan sen helpottamaan. Eli monenlaisia konsteja on, millä yrittää aukaista, mutta ONKO MITÄÄN, MILLÄ VOIS ESTÄÄ NIIDEN TULON??? Tietenkin varjelen niitä kylmältä ja vinkalta kuin kalleimpia aarteitani, ja rajoitan juomista, jotta ne ei täyty niin kamalasti jne.
Meinaan vaan, että tuotanto on kuin isossakin meijerissä. Illalla lypsin yhdestä rinnasta 3 dl ihan tuosta vaan! :ashamed:

Auttakaa nyt ihmeessä jos jotain keksitte! :flower:
 
Kuinka usein vauvat syö?Syökö säännöllisesti eli tuleeko sellanen selkee rytmi jotta tisut oppisi tyhjenemisen ja täyttymisen?
Et kai lypsä jatkuvasti sillä sehän lisää maidon tuloa,käsitän että pitää vähän aina lypsää jos pakkautuu,mutta joudut kierteeseen tuon lypsämisen suhteeseen kun maidontuotanto lisääntyy lypsäessä.

Eli mun ohje olis että lypsyistä olisi päästävä ja kysynnän ja saannin pitäis kohdata.
Buranakuuria suosittelisin myös,sitähän voi ottaa imetysaikana myös eli heti kun tuntuu pakkautumista ja kuumotusta,burana ja sinä päivänä kolme kertaa buranaa.Se poistaa alkavaa tulehdusta.
Sekä lämmin kaurapussi esim rinnan päälle ja sitten poju syömään.

Kuuma suihku ja hieroa rintaa samalla.

Mietin myös,syötätkö aina samalla lailla,eli rinta tyhjenee vain yhellä tavoin.Eli syötä välillä makuulla,istuen,vauva kainalossa ja taas toisinpäin.NÄin voisi vaihdella ihan syötön aikanakin jotta rinta tyhjenee tasapuolisesti.

EN muuta oikein keksi,tuo jatkuva ab-kuurien syöminenkin onkaameeta.

Imetys on ihanaa ja ymmärrän ettei halua lopettaa.Mutta tuo "hankalampi rinta " pitäis saada vähemmän tuottoisaksi eli koittaa vähentää maidon nousua siihen,joka voi olla tosi hankalaa.
 
Kiitos vastauksista.

Kata, meillä on ollut alusta asti tosi selkee rytmi rinnalla olossa. Nyt mennään 4krt/vrk:ssa. Sitä mietin itsekkin, että pitäiskö vaihtaa imijää sille "huonolle" rinnalle, kun yleensä syötän pojat "omista" tisseistä. Jos toisen imuteho erilainen.

Ja lypsän tosi harvoin.Yleensä vältän viimeiseen asti, mutta sit kun toinen tissi on tukossa ja yritän vain sitä antaa, niin toinen on pakko tyhjentää, että sekin ei ala vaivaamaan.

Huoh, muuten niin nauttisin tästä.
 
Itse olen huomannut runsaan veden juonnin helpottavan minulla alkavaa rintatulehdusta. Lisäksi, kun maito alkaa pakkautumaan rintaan, niin suihkussa tai saunassa hieron rintaa tyhjemmäksi maidosta, siis en varsinaisesti lypsä. Yleensä minulla ainakin tuo hierominen tyhjentää rintaa tehokkaasti, mutta ei stimuloi maidontuotantoa lypsämisen tavoin. Toimii tosin vain todella pakkautuneen rinnan kanssa, kun maitoa voi "rutistaa" ulos rinnasta.
 
Hei,toi voi olla tosi hyvä että vaihdat poikien tissejä!!Jännä että omat tisut pojille tulleet!!!
Ei toinen syö useammin kuin toinen sitten?

Tuo juominen on varmaan hyvä juttu,eli lisää sitä.
TOiv alkaa helpottamaan kuitenkin.


 
Peppi Pitkäkorva, ai että juoda lisää? 'minä kun olen yrittänyt välttää oikein juomista! pitääpä yrittä tuota.

aluksi se samainen tissi oli suihku tissi, niin se ei kelvannut kuin tälle toiselle, joten siitä johtuu nämä omat tissit kummallekkin.

Syövät samassa rytmissä aina.

Kiitos tsempeistä.
 
Yksi ajatus vielä edellisten hyvien lisäksi. Onko tarkistettu ettei ole sammasta? Minulla oli kaksi rintatulehdusta lähes putkeen. Toisen kohdalla kyselin sammaksesta kun sitä oli pojalla suussa havaittu ja siihen kun sain lääkityksen niin loppui tulehduksetkin. Tosin nyt sammas on uusinut sekä pojalla etä minulla ja ongelmarinta on taas kipeä. Toivottavasti ei vaan tulehdusta taas iskisi.
 
Kyllä tämä palsta on sitten hyvä kun täällä niin kultaisia äitejä, että jaksavat toistenkin huoliin löytää apua! :hug: :flower:

Eli juon lisää vettä ja lähden vileda-ostoksille! :D

Minulla on aina lämmittimet liiveissä, sekä sisällä, että ulkona. Tuntuu, että vaikka kuin paljon laitan lämmittimiä (oikeat sellaiset, ja kaulaliinan rintojen yli, ja paksusti vaatetta) niin ulkona tuntuu kylmä käyvän, vaikka pitäis olla haltin tuulta pitävä takkikin. En edes vaunuille tutin laittoon ilman takkia.

Kiitos, että olette olemassa. Se jo helpottaa kurjaa oloa, kun täällä saa sympatiaa.

 
Hei!

Imetätkö vauvoja samaan aikaan vai "peräkkäin"?
Näin ensilukemalta vaikuttaisi siltä, että maidon ylituotanto voi olla yksi (osa)syy rintatulehduksiin. Jos maidon määrää saisi vähän alas, eivät rinnatkaan ehkä niin pakkautuisi, ja tulehdusriskikin pienenisi.

Tehokas keino vähentää muodostuvan maidon määrää on imettää samasta rinnasta pari-kolme kertaa peräkkäin. Näin se "täydempi" rinta saa viestiä siitä, että maidon määrää voi vähentää, kun kaikki ei menekään kerralla. Teillä tosin on vuorokaudessa sen verran vähän imetyskertoja, että voisi kuvitella homman hoituvan ihan sillä...

Jos sinun pitää pumpata rintoja, niin voisi olla hyvä pitää ns. lypsypäiväkirjaa. Kun tietää tarkalleen lypsetyt määrät, niin niitä on helpompi vähentää. Jos joka kerta pumppaa rinnat tyhjiksi, niin maidon muodostuminen lisääntyy - ja tämä yhdistettynä teidän tämänhetkiseen imetystahtiin voi olla myös yksi tekijä uusiutuvissa rintatulehduksissa.

Ovatko tulehdukset muuten kunnolla parantuneet ennen uudelleen iskemistä? Onko sinulta otettu bakteeriviljelyä maidosta? Joskus nimittäin käy niin, että annettu antibiootti ei tulehduksen aiheuttavaan bakteeriin kunnolla tepsikään, jolloin tulehdus uusiutuu heti, kun antibioottikuuri loppuu.

Toivottavasti tilanne hellittää - kipeänä on raskas olla.
 
Tuleeko tulehdus varoittamatta, vai tiehyttukoksena ensin, joka sitten yltyy tulehdukseksi?

Alkaneeseen tulehdukseen auttaa sitruunan puristaminen nänniin, tulehduksen ollessa kyseessä ei edes kirvele.

Tyrkytän jo aiemmin antamani ohjeen tukokseen, eli lesitiiniä luontaishyllyltä!Joillakin naisilla on taipumus jatkuviin tiehyttukoksiin. Imetyksen alussa etenkin, kun tuotanto lähtee käyntiin. Nämä on nyt jääneet itselläni pois lesitiinikuurin ansiosta.

Hyvin oot kylmää varonut, ei varmaan syy. Ettei vaan rintaliivit tai laukun hihna paina rintaa?..
 
Tulin nostamaan tämän kerjun ja kiittämään kaikkia apua tarjonneita.
Ja uskomatonta, mutta totta, että tästä ketjusta sain niin paljon apua, että yhtään ainotta tuskan päivää ei ole enää ollut.

Olin siis kylmältä suojellut kyllä rintani, mutta lämmikkeet rinnoissa ei riitä, jos veto käy vähänkin. Minulla todella herkät rinnat pienimmäisellekkin vedolle, mutta kun ostin nuo niin miehenkin mielestä seksikkäät VILEDAT liiveihin niin jopa auttaa! :D
Niistä ei tuuli käy läpi yhtään.

Ja saatiin niistä niin makeat naurut joulun alla kun kotonani olin ja äiti etsi ikkunanpesuliinaa. Ei löytänyt niin mistään, mutta apu oli yllättävän lähellä kun vetäsin rintaliiveistä pyöreät viledat sille! Kyllä me naurettiin :LOL: :LOL:

Kiitos ja kumarrus kaikille!
 

Yhteistyössä