Kaikkein vaikein työhaastattelu-kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja familia:
satoja tyohaastatteluja tehneena sanoisin etta juuri niin kun hmm, eli tyon kannalta olennaisimmat
- tyokokemus edellisista tyopaikoista tai jos ei sita ole niin minka alan opiskelut takana
- miksi haluat juuri taman tyon
- mita tiedat tasta tyosta
- mita ominaisuuksia sinulla on, sellaisia joita tarvitaan tassa tyossa
- valmistaudu kysymykseen sinun parhaat ja heikoimmat ominaisuutesi
- itse en kerro mitaan perheesta enka harrastuksista jos ne eivat suoranaisesti liity tyonkuvaan, mutta tarkeinta on antaa itsestaan positiivinen ja reipas vaikutelma
- itsevarmat ihmiset uskovat itseensa ja niinpa myos haastattelijat uskovat heihin
- valmista einakin yksi vastakysymys joka osoittaa tietamyksesi tyonkuvan haasteista

Juu siis nämä asiat kyllä hyvin tiedossa, ja nämähän koskevat lähinnä koko haastattelun kulkua.

Mutta kuten jo Heili Karjalasta -nimimerkille mainitsin niin tarkoitin seuraavaa esimerkkitilannetta:

Ryhmähaaastattelu alkamassa, kymmenisen haastateltavaa rivissä ja alkuun jokaisen täytyy lyhyesti kertoa itsestään.

Eli tällaiseen tilanteeseen pohdin mitä vastaisin, miten tiivistää oma itsensä pariin lauseeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mie oikeestaan tykkään työhaastatteluista. Harmillisen vähän on tullut käytyä noissa, minut on yleensä valittu paikkaan, jonne olen halunnutkin. (joka sekin voi olla "harmi"). Kumpa mulla ei ois jo pysyvää työtä ja en olisi hoitovapaalla, niin ois ihana käydä terästämässä taitojaan ja lähteä haastateltavaksi jonnekin. :ashamed: :ashamed: :ashamed: Jos vaikka kurkkaisin mol.fi sivut.. B)

Mie kanssa suhtaudun jokaiseen haastateluun niin että niistä voi oppia todella paljon.

Parissa oikein kinkkisessä haastattelussa ollut, ja niistä saa oikeinkin paljon irti :)

Sitten taas muutama sellainen 'turhan tuntuinen' ollut - tyylillä ovesta sisään, käsipäivää, pari sanaa vaihdettu ja 'me soitellaan'. Niistä jää ihan tyhmä olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Koiranilma:
Mie just tuskailen täällä työhakemuksen kans, kun en haluis mitään perusjuttuu laittaa. Ideoita?

Kannattaa kuitenkin pysyä ihan tiiviissä hakemusmuodossa, tulee helpommin työnantajan luettua ja herättää mielenkiinnon.

Se on aina vähän hankalaa saada sitä persoonallisuutta mukaan, täytyy kauhean tarkkaan miettiä kyseessä olevaa firmaa - jos joku virallinen tapaus niin kannattaa unohtaa liiat persoonallisuudet.

Tuossa ainakin nuo pääkohdat: http://www.celectus.com/index.php?lang=1&id=576&child_to=574&show=549,574,576

Kiitos linkistä, mie haluisin kuitenkin jonkin "jipon" millä hakemus erottuu muista..Että pääsisin sinne haastateluun edes :)

Mie just tuskailen täällä työhakemuksen kans, kun en haluis mitään perusjuttuu laittaa. Ideoita?

Kannattaa kuitenkin pysyä ihan tiiviissä hakemusmuodossa, tulee helpommin työnantajan luettua ja herättää mielenkiinnon.

Se on aina vähän hankalaa saada sitä persoonallisuutta mukaan, täytyy kauhean tarkkaan miettiä kyseessä olevaa firmaa - jos joku virallinen tapaus niin kannattaa unohtaa liiat persoonallisuudet.

Tuossa ainakin nuo pääkohdat: http://www.celectus.com/index.php?lang=1&id=576&child_to=574&show=549,574,576

Kiitos linkistä, mie haluisin kuitenkin jonkin "jipon" millä hakemus erottuu muista..Että pääsisin sinne haastateluun edes :)

Yksi vaihtoehto on laittaa kuva itsestään mukaan. Siis ihan joku perustavallinen, puolivirallinen kuva.

Vaikka ei olisikaan asiakaspalvelutyöstä kyse, niin kuva erottaa kuitenkin hakemuksesi ainakin niistä joissa sitä ei ole, ja työnantaja saa jo heti sinusta persoonallisemman mielikuvan.

Multa kysyttiin kerran, että mitä aion tehdä jos EN tule valituksi. Ja tosiaan kannattaa ottaa työpaikasta etukäteen selvää ja miettiä jotain kysymyksiä työnantajalle, antaa kiinnostuneen ja motivoituneen vaikutelman.
Hirmu paljon riippuu työpaikasta nämä haastattelut ja hakemukset. Eri aloilla painotetaan ja arvostetaan eri asioita, ja sitte on tietty näitä yleispäteviä ominaisuuksia kuten "iloinen ja reipas". Siinä on sitte sellainen sanapari, joka on musta niin kliseinen ja kulunut, etten ite sitä koskaan käytä. Oon sitten yrittänyt keksiä kaikkia muita adjektiiveja, jotta erottuisin kaikkien kymmenien iloisten ja reippaiden joukosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:
Multa kysyttiin kerran, että mitä aion tehdä jos EN tule valituksi. Ja tosiaan kannattaa ottaa työpaikasta etukäteen selvää ja miettiä jotain kysymyksiä työnantajalle, antaa kiinnostuneen ja motivoituneen vaikutelman.
Hirmu paljon riippuu työpaikasta nämä haastattelut ja hakemukset. Eri aloilla painotetaan ja arvostetaan eri asioita, ja sitte on tietty näitä yleispäteviä ominaisuuksia kuten "iloinen ja reipas". Siinä on sitte sellainen sanapari, joka on musta niin kliseinen ja kulunut, etten ite sitä koskaan käytä. Oon sitten yrittänyt keksiä kaikkia muita adjektiiveja, jotta erottuisin kaikkien kymmenien iloisten ja reippaiden joukosta.

Toi yrityksestä selvää ottaminen on kyllä todella tärkeää, muuten antaa itsestään kuvan että 'kunhan juoksen joka haastattelussa jos ees johonkin ottaisivat'.

Olin kerran sellaisessa haastattelussa että tiukka haastattelija keskeytti mun puheen aina kun kuvailin itseäni jollain adjektiivilla - ja sanoi 'miten sä perustelisit sen' tai 'kerro esimerkki'. :whistle: Silloin oli aika tiukat paikat...

Alkuperäinen kirjoittaja Texas Flame:
Multa kerra kysyttiin, et : Missä näet itsesi kymmenenvuoden päästä ? :o Eipä tainnu vastaus vakuuttaa, ku en työpaikkaa saannu...

Tuo on kans hankala kysymys :/ . Itse kun esimerkiksi vielä viisi vuotta sitten en todellakaan olisi nähnyt itseäni nyt tällaisena kuin olen - saati että osaisin kuvitella itseni tästä 10 vuotta eteenpäin :o . Viisikin vuotta on aika haasteellinen...

Sitten taas jos vastaa että 'eiköhän tämä elämä pyöri aika samanlaisena kuin nytkin' niin antaa itsestään tosi tylsän kuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja vappuvauvan äiti:
Vaikein kysymys mitä multa on kysytty, varaudu vastaamaan myös tähän..
Arvot ovat peräisin kodista, vakaumuksesta, kulttuurista jne.

Niin tuokin... en edes muista mitä olen aiemmin vastannut, luultavasti jotakin hyvin perhekeskeistä :)

Sehän kysytään aina että miks haet tätä työtä ja miksi sinä juuri olisit hyvä tähän työhön.

Kai sitä kannattee kertoo vähän siihen tyyliin että
tois siihen työyhteisöön aivan uudenlaisen panoksen, ottaa asioista selvää ja tekee asiansa loppuun asti eikä turhia marmata. Tuo oman osaamisensa esiin juuri siinä työssään, sittenpä näette ;) On aina haaveillut päästä juuri TEIDÄN firmaan töihin sillä olen seurannut sivusta plaaplaa

kannattee ottaa selvää siitä firmasta ja esittää het siinä kehittämishaasteita firmalle mitä on sattunut huomaamaan, sunhan pitää olla sille firmalle HYÖDYKSI.

mulla kysyttiin viimeksi että miksi ET sopisi tähän työhön. (heti sen perään ku olin selittäny miksi sopisin) Olin ihan :o siihen oli vaikee vastata ettei anna itsestään kuitenkaan liian negatiivista kuvaa mut silti vaikuttaa rehelliseltä. Noh töihin pääsin kumminkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
mulla kysyttiin viimeksi että miksi ET sopisi tähän työhön. (heti sen perään ku olin selittäny miksi sopisin) Olin ihan :o siihen oli vaikee vastata ettei anna itsestään kuitenkaan liian negatiivista kuvaa mut silti vaikuttaa rehelliseltä. Noh töihin pääsin kumminkin :)

No onpa hassu kysymys. Nimenomaan on kysytty huonoja puolia jne, mutta ei minusta noin voi oikein kysyä :whistle:

...tai sitten se on kompa johon pitää vastata että 'eihän sellaista syytä olekaan' :D

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:

No onpa hassu kysymys. Nimenomaan on kysytty huonoja puolia jne, mutta ei minusta noin voi oikein kysyä :whistle:

...tai sitten se on kompa johon pitää vastata että 'eihän sellaista syytä olekaan' :D

no nimenomaan näin siihen pitääkin vastata :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Kysymys; Asia/teko josta olet ylpeä? (Lapsia ei lasketa)

Onko jotain kysyttävää? (Ja kaikki jo käyty läpi, mitä oot miettiny kysyväs...)
:D

Toi on muuten kiusallista, kotona miettinyt sata kysymystä ja toki ne on kaikki käyty läpi haastattelun aikana valmiiksi. :whistle:

Eli taidanpa taas miettiä sata ja yksi kysymystä varalle...