kai mä sit oon hirveä äiti..

...kun laitan lapsukaiset 19.00 nukkumaan
tyttö marisee päivästä toiseen ku kaikki muutkin saa olla ja miksen mä saa tyttö siis 6v8kk ja pihan muun eka-tokaluokkalaiset hyppii ulkona vielä 21-22.00.
taas tänäkin iltana niinku kaikkina muinakin tultiin hakeen ulos siinä vähän ennen seittämää tyttö riensi yöpuvussa aukaseen oven ja kuulin ku hakija sano et meetkö sä vauvojen aikaan nukkumaan =( toisin oli toisen pihan esikoululainen.

eli kai mä sit oon monsteri äiti. meillä kun mentiin myös kesällä nukkuun 19-19.30 ettei rytmit menis pieleen.
 
EJK
Aika aikaseenhan tuntuu menevän, mutta se on teidän tapanne ja se siitä sitten. Meillä koululainen menee kahdeksan ja yhdeksän välillä, meni myös eskarissakin suurin piirtein noin. Kesälomilla ja viikonloppuina hieman löysempää.
 
mun mielestä
Et toki hirveä äiti ole, mutta voisitko vähän löysentää otetta? Rehellisesti sanottuna en löydä hyvää syytä siihen miksi noin aikaisin pitäisi mennä nukkumaan. Meillä ei lapset ole koskaan, edes vauvoina menneet yöpuulle tuohon aikaan. Ihan ovat tasapainoisia silti :) .
 
4 paaperoa
Et oo Pömppis hirveä vaan oikeilla jäljillä! Jos muksu nukahtaa piakkoin petiin laittamisesta niin mitä ilmeisimminkin on ollut juuri oikea nukkumaanmeno aika! Meidän muksut käy myös seittemältä yöunille, tosin vanhin 10v saa valvoa puoli ysiin, mutta kolme nuorempaa (7v.4v. ja 1v.) käyvät tohon aikaan. Ja nukahtavat noin vartissa ja heräävät aamulla noin puoli seiska eli samaan aikaan kun mullakin on herätys. Ja meillä tämä rytmi kesät-talvet, paria poikkeuspäivää lukuunottamatta.
 
Iinaliina
meillä neljävuotias menee seiskalta nukkuun. ihan siitä syystä, koska on sama meneekö nukkuun 7 vai 10, ku aamulla herää kuitenkin samoihin aikoihin. ja nukahtaa paremmin 7, ku 10.. on jo 10 aikaan yliväsy..
 
outoa
Siis mentiinkö teillä kesälläkin jo seiskalta nukkumaan. Kyllä tarttis joo ehkä "vähän" löysätä tuota otetta, ei se kasvatus siitä pieleen mene, vaikka niin ehkä alkuun kuvitteletkin. Tokihan lapsen pitää nukkua sen verran, mitä unta tarvii, eli jos nukahtaa välittömästi klo 19 jälkeen ja nukkuu aamuun asti, niin silloinhan se on se määrä mitä sun lapsi tarvitsee unta, mutta kesälomahan on niin pitkä että silloin kyllä ehtii rytmiin päästä vaikka välillä vähän löysäilisikin.
 
tyttö heräilee aamulla 6.30-07.00 ja ylensä kyllä nukahtaa myös välittömästi sänkyyn. ylensä 19.15 nukkuvat molemmat

laitan pojan 4v samaan aikaan ja tämän herran kohdalla olen huomannut että ei väliä mitä se kello näyttää onko se 19.00 vai 23.00 niin herää joka tapauksessa aamulla aikasin.

eikä meillä todellakaan aina oo ollu näin jämptiä ehkä nyt reilu 2v nämä nukkuma-ajat molemmilla samaan aikaan. ennen sitä saatto helpostikkin olla et menivät yliväsyneitä nukkumaan 22-23.30 aikaan.ja se jos mikä oli kamalaa. nyt ei tarvi ku sänkyyn peitelle.
voi olla et jos jossakin vaiheessa lepsuilen ja annan valvoa jopa 20.00 tarttee kattella =)
 
vieras
Meidän ekaluokkalaisen pitää olla 20.30 sängyssä. Viikonloppuna on sitten hieman joustoa tuossa ajassa.Mites haraastaako teidän lapsi mitään, kun osa harrastuksistakin loppuu 19.00-20.00 ?
 
Ap toimii kuten vastuullinen vanhempi.
meillä 5v menee klo 19-20 välillä maate, aamuherätys seiskalta. Saa tarvitsemansa riittävän unimäärän, ei siis nuku enää päikkyjä (kuin joskus harvoin). Jos aapeen likalla herätys aikanen, on tuo ihan hyvä maatemeno aika! Ei se ole mittari mitä muissa perheissä tapahtuu, vaan se, miten vastuullinen vanhempi toimii! Eikä todellakaan ole ala-asteikäisen ulkoiluaika klo 21-22 asti! Miten myöhään ne lapset pääsee nukkumaan jos kympiltä vasta kotiutuvat??? Ja aamulla kouluun herätys aikaisin. Ei ihme että opettajat valittavat yletöntä levottomuutta koulussa! Edesvastuutonta vanhemmilta. On jo ihan turvallisuuskysymys! Niistä lapsista voisi sanoa että ovat heitteillä ja vanhemmilla on vastuullinen vanhemmuus kateissa täysin.
 
Siiri
Musta klo 19 on aikainen nukkumaanmenoaika.
Kahdeksalta meillä on iltapala ja nukkumassa ollaan viimeistään klo 20.30. Tytöt nousevat ylös seitsemän aikoihin. Molemmilla on omat harrastuksena jotka loppuvat tuossa seitsemän aikaan.
 
nuorin meillä on 2v5kk ja sitä ei kyllä saa nukkumaan 19.00 vaikka äippä niin toivoskin.tässä pojassa kun on virtaa kun pienessä kylässä ei nuku päiväunia ja siltikin hirveen huudon kans yöunille siinä 20-22.00..ylensä se menee sinne ysiin huoh..
 
Mun likka oli ainakin loma-aikaan pihalla vähän yli kymmeneenkin asti, aamulla ei tarvinnut herätä aikaisin. Nyt kun mulla on koulu alkanut, niin likka totta kai menee aiemmin nukkumaan, koska herätys kuuden jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja N N N:
Joo ompas kyllä tosi aikainen nukkumaanmenoaika. Miten te ehditte ylipäätään
mitään tekemään, siis arkisin ?
mitäs siinä pitäs=) kyllä me ehditään ihan hyvin lapset on hoidossa/koulussa klo 12-13.00 siinä aikana mä siivoilen kämppää,pesen pyykkiä,käyn kaupassa, järjestelen asuntoo.enimmäkseen siis siivoon.
kun tulevat kotiin teen ruuan ollaan syöty viimeistään 14.30 ja se loppu aika leikitään,touhutan.ulkoillaan tyttö huitelee kavereitten kans mutta mä poikien kans ulkona kahteen eri otteeseen 18.00 alkaa iltatoimet
eli hyvin riittää aika =)
 

Yhteistyössä