Käyttekö terassilla lastenne kanssa?

Mom
Järkyttyneenä katselin viime viikonloppuna shoppailureissulla kun äidit ihan suvereenisti vetää olutta ja pienet lapset pyörii lattialla tupakansavussa ja humalaisten ihmisten keskellä.

Kuinka moni kannattaa tätä kasvatusta?
 
Olen kyllä tässä asiassa niin tiukkapipo, että julkisella paikalla en kyllä esiintyisi tuolla yhdistelmällä. Siideri ja terassi on kyllä ok, mutta ilman lapsia. Kotona lasten aikana voin ottaa muutaman, mutta se jää siihen muutamaan, edes kotona ei lapset kyllä näe äitiä humalassa.
 
Greippi
On tullut kesän aikana pariinkin otteeseen käytyä päiväsaikaan sivistyneillä terasseilla Helsingin keskustassa, enkä todellakaan käsitä mikä siinä on niin kamalaa. Kyllä yhdellä voi käydä lapsenkin kanssa, siinähän nuo oppivat että alkoholi sivistyneesti humaltumatta nautittuna on normaali osa elämää eikä mikään juttu, jota tarvitsee salailla ja vetää kun muut (lapset) eivät näe.

Kotona ollaan grillatessa saatettu ottaa lasi kaksi viiniä eikä siinäkään ole mielestäni mitään sen ihmeellisempää. Täysissä sielun ja ruumiin voimissa ollaan oltu eikä todellakaan missään humalassa niin että lapsen tarvitsisi pelätä ja tuntea olonsa turvattomaksi. Sitä en hyväksy missään olosuhteissa.
 
DIRT
periaatteessa voisin kyllä käydä mut siinä menis nautinto ohi ku jatkuvasti pitäis vahtia lasta. en mie ketään pahasti kato vaikka lapsen kanssa terassilla istuukin yhden ottamassa.
 
mä oon mun pikkusein kanssa käynny terassilla kerran n.vuos sitte..pikku ukko oli sillo 4kk, nukku ku tukki.nautittiin siinä kaverin kanssa lasilliset kylmää vettä... :D nyt ku jätkä ei pysy paikoillaan ei viitti ees mennä terassille, siinä häiriintyis jo muut terassilla olijat, kuitenkaan terassi ei mielestäni oo lasten paikka...
 
A-M
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 19:16 pikkuruu kirjoitti:
Olen kyllä tässä asiassa niin tiukkapipo, että julkisella paikalla en kyllä esiintyisi tuolla yhdistelmällä. Siideri ja terassi on kyllä ok, mutta ilman lapsia. Kotona lasten aikana voin ottaa muutaman, mutta se jää siihen muutamaan, edes kotona ei lapset kyllä näe äitiä humalassa.
[


Näin meilläkin./quote]
 
en kuulu enää tähän "ikäryhmään" mutta sallinette vastata vanhojen muistojen perusteella. Kesällä kävin pientenkin lasten kanssa päiväsaikaan jossakin jotakin kylmää juomassa samalla kun lapset sai jäätelöä tms. Onko siinä loppujen lopuksi eroa jos käy terassilla (kun valitesee sopivan pöydän niin ei siinä kukaan silmiin ja suuhun tupakansavuakaan työnnä) ja ottaa vaikka yhden kylmän siiderin ja lapset limsan tai jäätelön kuin että menee jonnekin torin "marttakahvioon".
Jotenkin hassu ajatus se että terasilla on muka "pakko" vetää perskännit tai yhdestä saunaoluesta kasvaa muka aina mäyräkoira. Ei minulla ainakaan, pari olutta on aina jääkaapissa mutta jos kerran pari kesässä ostan vieraita varten mäyriksen niin siinä se onkin
Ja kun reissussa ollaan oltu ja ollaan niin kyllä me meihen kanssa voidaan ulkoilmakuppilassa käydä illalla ottamassa lasillinen.
ja eikös kaikenkaikkiaan parempi istua siellä terassilla kuin tunkea sisälle tupakansavuun, niin kauan kuin tämä nykyinen tupakkalaki on voimassa???
 
Niin, jaa-a. Asun Belgiassa, joka on hyvin samanlainen maa mutta toisaalta myös erilainen.
Tässä ihan meidän lähellä on sellainen todella ihana kotieläintarha/lasten leikkipaikka jossa on myös kahvila suurella aurinkoisella terassilla ja lapset voivat juosta ja leikkiä siinä vieressä leikkipaikalla. Ja kahvilassa on tarjolla siinä jäätelöä kun myös oluttakin.

Onko synti juoda olut lapsen läsnäollessa? Jos se on synty lapsen läsnäollessa, miksi se ei ole synti kun lapsi ei ole läsnä?

(humaltuminen on tietysti asia erikseen)

Terassilla tai kahvilassa tai kotona. Onko lapsen pahempi olla terassilla kuin kahvilassa, hampurilaispaikassa? Kiireisessä supermarketissa huutamassa kärryissä?
 
En näe mitään pahaa siinä, jos terassilla juo yhden siiderin tai oluen lapsi seurassa. Jos paikka on savuton ja siisti, eikä siinä hillu humalaisia toikkaroimassa, on se ihan ok. Itse en siltikään kehtaa mennä, koska ihmiset kuitenkin katsovat paheksuen, että siellä sitä vaan vastuuttomasti ryypätään lapsi mukana.. Eihän ne tiedä oletko yhdellä vai kymmenellä kaljalla.
<br><br>
 
Ollaan käyty terassilla yhdet ottamassa niin että lapsemme on mukana. Jos pidempään aikoo terassilla viihtyä niin sitten lapsen paikka ei kyllä ole mukana. Meidän perheessä olutta ja siideriä voi nauttia muutenkin kuin humaltumistarkoituksessa. Ai niin, tuli tästä vaan mieleen. Kannattaisi joskus miettiä ennen kuin tuomitsee ihmisen jolla on tuoppi edessä. Itse kävin raskausaikana useammankin kerran terassilla muiden mukana juomassa ALKOHOLITONTA olutta. Ja voi niitä joidenkin ihmisten mulkoiluja kun sitä ALKOHOLITONTA oluttani tuopista terassilla join. Minusta terassit ovat kyllä kivoja paikkoja raskaana ollessa ja lasten kanssa juuri siitä syystä että viereisten pöytien tupakansavut häviävät ilmaan, ja onpa joillain terasseilla kokonaan savuttomiakin alueita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 12:20 77mm kirjoitti:
Ai niin, tuli tästä vaan mieleen. Kannattaisi joskus miettiä ennen kuin tuomitsee ihmisen jolla on tuoppi edessä. Itse kävin raskausaikana useammankin kerran terassilla muiden mukana juomassa ALKOHOLITONTA olutta. Ja voi niitä joidenkin ihmisten mulkoiluja kun sitä ALKOHOLITONTA oluttani tuopista terassilla join. Minusta terassit ovat kyllä kivoja paikkoja raskaana ollessa ja lasten kanssa juuri siitä syystä että viereisten pöytien tupakansavut häviävät ilmaan, ja onpa joillain terasseilla kokonaan savuttomiakin alueita.
Olisit laittanut tuoppiin ison lapun ja siihen kissankokoisin kirjaimin, että "ALKOHOLITON" :LOL: B)
 
Ei terassilla ole tullut käytyä, mutta aivan hyvin voisin mennä päivällä lapsi mukanani. Laivalla kävimme viinit maistelemassa lasten kanssa viinibaarissa, mutta olimme siellä "terassilla" kävelykadulla, en tiedä poltetaanko siellä sisällä?Ja kanssa tervettä mallia olemme lapselle näyttäneet saunasiiderin ja ruokaviinien muodossa, eipä nykyään (nuorena ja lapsettomana oli eri asia) ole tarvinnut humaltumismielessä juoda.
 
joo-o
Joo, ollaan oltu lasten kanssa kerran tänä kesänä sellasen paikallaan olenvan hotelli veneen terassilla. Mies otti yhden siiderin, lapset ja minä jäätelöä ja pillimehua. Pois lähdettiin kun poika 1v4kk oli mehunsa juonut kun ei sen jälkeen olis pysynyt paikallaan. Ja oli siellä muitakin lasten kanssa ja toki ilmankin vaikka kello oli perjantai iltana kahdeksan korvilla. Tavalliselle terassille en kyllä tuohon ajankohtaan lasten kanssa menis enkä tiedä menisinkö muutenkaan, riippuu niin paikasta ja asiakaskunnasta.
 
En ole käynyt lasten kanssa terassilla enkä käy! Ei ole lasten paikka. Minkä takia lapset pitää ottaa mukaan ja katsomaan aikuisten typeryyttä. Vaikka itse ei sitä huomaisi yksi tai kaksi siideriä (tai olutta) voi jo muuttaa käytöstä niin että lapsi sen huomaa ja ihmettelee (ja voi jopa pelätä, koska ei ymmärrä muutosta). Ja minkä takia lapselle pitäisi opettaa "tervettä" alkoholin käyttöä joka on osa elämää. Ei sen todellakaan ole pakko olla osa elämää eikä sitä tarvise pienestä pitäen opettaa. Järki käteen!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 22:08 jose0105 kirjoitti:
En ole käynyt lasten kanssa terassilla enkä käy! Ei ole lasten paikka. Minkä takia lapset pitää ottaa mukaan ja katsomaan aikuisten typeryyttä. Vaikka itse ei sitä huomaisi yksi tai kaksi siideriä (tai olutta) voi jo muuttaa käytöstä niin että lapsi sen huomaa ja ihmettelee (ja voi jopa pelätä, koska ei ymmärrä muutosta). Ja minkä takia lapselle pitäisi opettaa "tervettä" alkoholin käyttöä joka on osa elämää. Ei sen todellakaan ole pakko olla osa elämää eikä sitä tarvise pienestä pitäen opettaa. Järki käteen!!
Mä nyt ihmettelen mutta okei jokainen saa olla omaa mieltään. Minä en ole apsolutisti, niin pitäsikö minun mennä se ruokajuomani juomaan pöydänalle vai? Saunasiideri lipittää vessan pöntöllä vai? minulle on aivan normaalia että juodaan alkoholia, miksi minun pitäsi tehdä siitä lapselleni epänormaali, huono asia. Esimerkiksi juhlissa tulisi sitten vastaan lapsen kauhistelu vaikka mummonsa viininjuonnista?
 
Riippuu täysin terassista!!! Miettikää vaihtoehtoina myös niitä parempia paikkoja kuten Hesassa Kämpin terassia pöytäliinoineen ja tuorekukkineen tai viihtyisä huoliteltu Teatterin terassi!

Olen ollut terassilla syömässä lasten kanssa ja juomaksi ottanut siiderin tai lasin viiniä. Ruokaterassit ovat usein ihan siistejä ja asiallisia. On myös viihtyisiä ulkoterasseja sohvaryhmineen, esim. hotelleissa, joissa olemme koko perhe istuneet. Lapsella on mehu ja vanhemmilla joskus lasi olutta tai ihan vaan limua.

Periaate kuitenkin on, että yksi lasillinen riittää kun lapsi/lapset on mukana. Ja eihän sitä kauempaa lapset viihtyiskään, niin että itsekään nautttisi... B)

Joten älkää olko liian mustavalkoisia arvon naiset! Terassikulttuuria voi opettaa lapsille, oikealla tavalla. =) =)
 
Äiti lomalta
Voi kun ihan säikähdin ja tunnen itseni pahaksi ihmiseksi.

Kaksi viikkoa on oltu lomalla ja joka päivä kolme kertaa olen ollut 2 vuotiaani kanssa terassilla.

Lapselle olen pyytänyt lämmittämään pilttipurkin ja itse olen juonut kahvin ja joskus jopa pikkulasin viiniä.

Valitsen aina avoimen terassin jossa ei liian kuuma eikä kylmä, siistiä ja mukavaa ja jossa saa tarvittaessa pientä syötävää. Ja jossa olisi mahdollisimman vähän käryä tai tupakansavua.

Yleensä menemme vain niin isoon ravintolaan tai terassille johon sopii vaunu pöydän ääreen tai johon saa vauvan syöttötuolin.

Tunnenpa nyt itseni pahaksi epäonnistuneeksi ihmiseksi.
Terassilla putkeen jo kaksi viikkoa.
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 23:15 Äiti lomalta kirjoitti:
Voi kun ihan säikähdin ja tunnen itseni pahaksi ihmiseksi.

Kaksi viikkoa on oltu lomalla ja joka päivä kolme kertaa olen ollut 2 vuotiaani kanssa terassilla.

Lapselle olen pyytänyt lämmittämään pilttipurkin ja itse olen juonut kahvin ja joskus jopa pikkulasin viiniä.

Valitsen aina avoimen terassin jossa ei liian kuuma eikä kylmä, siistiä ja mukavaa ja jossa saa tarvittaessa pientä syötävää. Ja jossa olisi mahdollisimman vähän käryä tai tupakansavua.

Yleensä menemme vain niin isoon ravintolaan tai terassille johon sopii vaunu pöydän ääreen tai johon saa vauvan syöttötuolin.

Tunnenpa nyt itseni pahaksi epäonnistuneeksi ihmiseksi.
Terassilla putkeen jo kaksi viikkoa.
Älä huoli, kyllä sinut ihan pian lynkataan...

Mikä ihme teitä oikein riivaa, onko täällä kirjoittavilla joku oikea ongelma alkoholin suhteen, kun ollaan niin kielteisiä eikä ymmärretä sitä, että viinilasillisen tai siiderin juomisesta ei kannata tehdä jotain saunan takana piilossa tehtävää asiaa. Olen sellaistakin lapsuudessa itse kokenut ja ei se lapsesta ole kivaa sekään, että alkoholi on joku tabu, jota ei voi normaalisti muiden seurassa juoda. Eri asia tietenkin, jos perheessä ei koskaan käytetä alkoholia, sehän on ihan jees. Ei sitä silloin tarvitse lastenkaan edessä nauttia.

Mutta jospa pidettäisiin se kohtuus kaikessa mielessä. Jos itse haluan ottaa enemmän kuin sen yhden siiderin kauniilla ilmalla terassilla, vien toki lapsen hoitoon. Niitä kertoja vaan on nykyään niin vähän...
 
En ikinä- en lasten kanssa enkä yksin, sillä en harrasta terasseja. Mielestäni ei ole muutenkaan suotavaa tutustuttaa pieniä lapsia juomakulttuuriin ja viedä terasseille imemään itseensä pahoja vaikutteita. Vaikkeivät vanhemmat näitä pahoja vaikutteita antaisikaan niin onhan siinä ympärillä tätä ryyppy- ja tupakointiporukkaa!
Mutta kukin taaplaa tyylillään!
 
kyllä! olen käynyt terassilla lapsen kanssa. onko se loppujen lopuksi sen ihmeellisempää kuin mennä ravintolaan syömään lapsen kanssa ja juoda olut.

meillä on lomareissulla käyty päivällä istumassa terassilla, poika joko nukkui rattaissa tai söi vieressä välipalaa ja joi pillimehua. illalla käytiin syömässä ravintolassa ja, kyllä, join ruoan kanssa lasillisen viiniä tai olutta. poika söi yleensä iltapuuronsa samalla ja sitten suunnattiin nukkumaan. enkä koe olevani yhttän huonompi äiti kuin muut jos olen juonut vuorokauden aikaan kaksi olutta!!!

jokaisella sanoo järki ettei lapsen kanssa mennä minnekään kulmakuppilaan ja pubiin. on todella kauniita ja rauhallisia terasseja ja lapset toivotetaan tervetulleeksi. terassilla käynti ei ole sama kuin vedetään kännit!!!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 12:12 muumimamma75 kirjoitti:
En ikinä- en lasten kanssa enkä yksin, sillä en harrasta terasseja. Mielestäni ei ole muutenkaan suotavaa tutustuttaa pieniä lapsia juomakulttuuriin ja viedä terasseille imemään itseensä pahoja vaikutteita. Vaikkeivät vanhemmat näitä pahoja vaikutteita antaisikaan niin onhan siinä ympärillä tätä ryyppy- ja tupakointiporukkaa!
Mutta kukin taaplaa tyylillään!
Siis oletko aivan juntti!? \|O Etkö ole muka koskaan nähnyt muita kuin ryyppyterasseja??? :eek: :whistle:

Kuten jo aiemmin monet ovat kirjoittaneet, on myös siistejä terasseja, joissa voi ruokailla, kahvitella tms. Mikäs sen ihanampi paikka aurinkoisena päivänä, hyvä raikas salaatti, lasi siideriä (ei pakollista) ja perhe seurana!

=)
 

Yhteistyössä