Käytkö säännöllisesti hammaslääkärillä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vai oletko sellanen, että jos tulee vaivaa niin vasta sitten menet?

Mulla on hammaslääkäripelko ja siks oon vältelly sinne menoa, en oo käyny 4-5 vuoteen, eikä mulla nytkään vaivaa ole, mutta uskon että reikiä saattaa olla ja mun täytys rohkasta itteäni varaamaan aika (en sitte tiedä, kuinka pitkälle se aika menee, ne taitaa kunnallisella olla aika kortilla).

Lisäks se hammaslääkäri on tällähetkellä sama kuin aikoinaan oli kouluhammashoitola, kun koulua kävin, en tiedä onko samoja lääkäreitä/hoitajia, mut huonoja kokemuksia sieltä riittää...mm. pysyvän hampaan poisto ilman syytä ym. Joten kovasti ei houkuttele sinne meno.

Ei sattuis olemaan kohtalotovereita?
 
ap
Mitäköhän ne tekee sellaselle kulmahampaalle, joka on puhjennu vasta nyt 28-vuotiaana?! Se ei ole siis edes kunnolla kasvanu, sellanen nökö vain ja puol vuotta sitten havaitsin sen. Ei taida olla enää ihan terve hammas, kun näin myöhään puhkeaa...enkä oo koskaan kuullu kellään tapahtuneen vastaavaa.
 
janeminttu
Pelkään hammaslääkäriin menoa, mutta olen rohkeasti tehnyt päätöksen, että 1x vuodessa on hammastarkastus. Siellä otetaan hammaskiveä ja tarkastetaan onko reikiä. Itselläni oli väliä 10v. etten käynyt hammaslääkärissä.. Ei ollut enää pakollisia käyntiä koulun puolesta, niin jotenkin jäi. Onneksi ei ollut kuin muutama reikä. Pelkäsin että hampaat on tosi huonossa kunnossa. Viimeksi otettiin 2 viisaudenhammasta kerralla ja pelkäsin niin että tärisin kuin kylmettynyt. Hammaslääkäri vaan koitti rauhoitella; Tässä kuuluu vaan tekemisen meininki.. :)
 
Kyllä käyn säännöllisesti parin vuoden välein. Kesällä en saanut hl aikaa, joten kävin suuhygienistillä. Siellä poistettiin hammaskivi. Yksi reiän alku on ja se paikataan vuoden kuluttua. Tietoihin kirjattiin ylös, että kun soitan aikaa niin saan sitten ajan lääkärille. Tosin en varmaankaan täällä enää sitten asu. Vähän huonosti on monen kunnan hammashoito. Onneksi on nuo suuhygienistit.

Hammaslääkäriä en ole koskaan pelännyt. Aina ollut hyvät lääkärit.
 
Käyn puolen vuoden välein. Pakko pitää hampaat kunnossa. Ms-taudin vuoksi ei saisi tulla mitään tulehduksia. Enkä kyllä ole milloinkaan pelännyt hammslääkäriä vaikka ei sinne kyllä mielellään mene. By the way, tänään alkoi karkkilakko!
 
*
Mulla oli syksyllä tuo hirveä tilanne edessä, että piti hampaat hoidattaa. Edellisestä kerrasta oli pitkä aika ja suu täynnä reikiä - omasta mielestä. Aikaa tilatessa mainitsin asiasta ja kysyinkin varauksen yhteydessä, ymmärtääkö lääkäri pelkureita. Sain eka ajan jota pelkäsin ihan sikana. Otin mennessä yhden rauhoittavan ja tutitisin ja tärisin. Kun sitten pääsin vastaanotolle sanoin vielä pelostani. Lääkäri oli tosi kiva ja tarkisti anoastaan hampaat sekä otti kuvat. Minulta löytyi kuvien perusteella vain kaksi reikää, jotka oli hoidettavissa yhdellä kertaa. Olin jo saanut tuon yhden kerran jälkeen älyttömästi itsevarmuutta, joten seuraava paikkauskerta menikin sitten rutiinilla. Tosin lääkärissä olo kesti 45 min kun puudutettiin ja opertoitiin nuo kaksi hammasta. Lopuksi sitten neuvottiin tulemaan seuraavan kerran kahden vuoden päästä.
 

Yhteistyössä