käytättekö 1-veellä hammastahnaa?

• Viestiketjun aloittaja harjaaja
  • Ensimmäinen viesti
hml
Itse käytän 5- ja 1,5-vuotiaille lapsille Oxygenol-lasten tahnaa.Esim.Colgaten lasten tahnat ovat liian voimakkaita!!Tahnaa voi alkaa käyttämään silloin, kun ensimmäiset poskihampaat alkavat puhkeamaan, vauvalle olen käyttänyt pelkkää xylitolia sisältävää tahnaa,tosin pelkkä vesikin riittää ja xylitol-pastillit kun osaavat syödä niitä =)

Tanja
Juu kyllä ihan siitä asti kun on hampaita ollut eli noin 6kk lähtien, oikeestaan siksi kun on syöny ihan 4kk asti soseita niin aattelin kun eka hammas tuli että pelkkä vesi ei riitä.

Meille sanottiin neuvolassa, että suositus on múuttunut, eli heti ensimmäisen hampaan puhkeamisen jälkeen saa alkaa käyttää tahnaa . Lasten tahnaa 0-2.

Esikoisen aikaan oli tuo sääntö poskihampaiden puhkeamisesta

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hml:
Itse käytän 5- ja 1,5-vuotiaille lapsille Oxygenol-lasten tahnaa.Esim.Colgaten lasten tahnat ovat liian voimakkaita!!Tahnaa voi alkaa käyttämään silloin, kun ensimmäiset poskihampaat alkavat puhkeamaan, vauvalle olen käyttänyt pelkkää xylitolia sisältävää tahnaa,tosin pelkkä vesikin riittää ja xylitol-pastillit kun osaavat syödä niitä =)
Tarkoititko, että hampaat voi pestä pelkällä vedellä siis isommiltakin, jos otaa ksylitoli pastillin pesun jälkeen? Kannattaa sitten kyllä huolehtia myös, että lapsi saa tarvitsemansa fluorin jostakin esim. tbl, juomavesi.

Käytetään, en muista merkkiä, jotakin lasten tahnaa se on, samaa mitä esikoinen käyttää.

Meillä kans hammastarkastuksessa ohjeistettiin että pitäisi jo alkaa käyttämään hammastahnaa kun hampaitakin on. esikoisen 1v hammastarkastuksessa ei ollut puhetta hammastahnasta ollenkaan.

hml
Alkuperäinen kirjoittaja soiliina:
Meille sanottiin neuvolassa, että suositus on múuttunut, eli heti ensimmäisen hampaan puhkeamisen jälkeen saa alkaa käyttää tahnaa . Lasten tahnaa 0-2.

Neuvolassa tietävät ilmeisesti paremmin kuin hammaslääkärit =) Eihän siitä tosiaan mitään haittaa ole jos aivan pientä määrää käyttää..poskihampaat ovat kuitenkin yleensä ne jotka helpommin reikiintyvät, inkisiivit vain jos kotihoitoa ei ole ollenkaan ja yöpulloa käytetään jne.
Lasten hampaat ovat nykyään jo yhä useammalla lapsella yhä varhemmin huonossa kunnossa,joten voihan se ollakin että suositus olisi muuttunut..

mmm
Oon käyttänyt siitä asti, kun ensimmäiset hampaat puhkesi - tällaiset ohjeet saimme suuhygienistiltä, ja oli tosiaan kuulemma juuri muuttunut suositus. Meillä käytössä Oral-B lastenhammastahna, jossa natriumfluoridia on 500ppmF (mikä kuulemma on oikea määrä pienille), kun taas aluksi vahingossa ostamassani Oxygenolissa tuo määrä oli 1000ppmF. Kuka näitä kaikkia voi muistaa ja huomioida! :) Niin ja vielä joskus täältä luin, että muualla päin Suomea olisi annettu toisenlaisia suosituksia, ja sillä oli jotain tekemistä juomaveden fluoripitoisuuden kanssa.

hml
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tarkoititko, että hampaat voi pestä pelkällä vedellä siis isommiltakin, jos otaa ksylitoli pastillin pesun jälkeen? Kannattaa sitten kyllä huolehtia myös, että lapsi saa tarvitsemansa fluorin jostakin esim. tbl, juomavesi.
Ei toki,vaan tottakai fluoria sisältävää tahnaa viimeistään heti,kun ensimmäiset poskihampaat puhkeavat!!
xylitol-pastilli aina jokaisen ruokailun jälkeen =)

noh
Alkuperäinen kirjoittaja soiliina:

Neuvolassa tietävät ilmeisesti paremmin kuin hammaslääkärit =) Eihän siitä tosiaan mitään haittaa ole jos aivan pientä määrää käyttää..poskihampaat ovat kuitenkin yleensä ne jotka helpommin reikiintyvät, inkisiivit vain jos kotihoitoa ei ole ollenkaan ja yöpulloa käytetään jne.
Lasten hampaat ovat nykyään jo yhä useammalla lapsella yhä varhemmin huonossa kunnossa,joten voihan se ollakin että suositus olisi muuttunut..
Ihan hammaslääkärissä ainakin saatiin me tieto, että hammastahnaa käytetään heti kun eka hammas on tullut:)

Yhteistyössä