Käytätkö lapsellasi aurinkoravaa vai annatko päivettyä?

  • Viestiketjun aloittaja kysymys kaikille
  • Ensimmäinen viesti
"mami"
Suojaan kohta 2-vuotiaan ihon vaatteilla, eli suurimman osan ajasta käyttää ohuita ja keveitä puuvillavaatteita. Totta kai aurinko vähän tarttuu vaikka kuin olisi varjossa, ainakin jos ulkoilee paljon, mutta kunhan välttää keskipäivän poltetta niin hyvä. Ruskettuminenkin - ilman palamista - jo tarkoittaa että iho on vahingoittunut. Siksi minua hieman ällöttää kun lasten rusketusta ihastellaan.
 
..-..
Alle 3 vuotiaana suojattiin vaatteilla molemmat. Nyt isompana toinen tarvitsee aurinkorasvaa, jos on kauan (yli puoli tuntia) auringossa, koska iho alkaa punertaa herkästi, kunnolla ei ole koskaan palanut. Vaatteillakin toki koitetaan suojata, mutta lapsi itse on mieluummin vähissä vaatteissa. Toista ei tarvitse rasvata, kun ei pala.
 
Rasvoista on kuule enemmän haittaa kuin päivettymisestä. Uusimpien tutkimusten mukaan aurinko on hyvin hyvin pieni tekijä ihosyöpäriskissä. ;)
Olis kyllä kiva saada tuohonkin joku fakta. Tähän saakka, luki sitten mistä tahansa, on ihon kärähtäminen riski ihosyövälle.

Mä laitan 9-vuotiaalle aina aurinkorasvaa, kun ulos lähtee. Ei ole kärähtänyt koko kesänä mistään kohtaa ja silti on saanut väriä nahkaan, eli ei se rasva estä sitä aurinkoa iholle tulemasta, vain kärähtämisen. Ja aurinkoahan tarvitaan, ei kärähtämistä. Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuota kemikalihysteriaa. Ennemmin annetaan lapsen ihon palaa kuin laitetaan aurinkorasvaa. Ei löydy ymmärrystä ei....
 
"mie"
2 ja 4 vee pojat, suojaan vaatteilla ja 12-15 ulkoillaan hyvin vähän. Heillä on hyvä rusketus molemmilla. Viime kesänä silloin 3 v sai joku päivä liikaa aurinkoa käsiin mutta muuten ei ole ollut onegelmia. Itsekin lukeudun niihin, jotka ei halua kemikaaleja pienille "syöttää". auringosta saa myös parhaan D -vitamiinin. pahin aika on keväällä kun ei oo vielä päivettynyt..
 
Ei kai aurinkorasva ruskettumista ehkäise? Tai siis ruskettuuhan iho, mutta hitaammin?!
Iho on tosi huokoinen elin ja se läpäisee kaikkea törkyä jatkuvasti. Siksi ihoa olisi hyvä suojata. Enkä nyt sanoisi, että aurinkorasvat olisivat mitenkään turvallisia.
 
Riippuu ihotyypistä
Kyllähän se ihon palaminen tai palamattomuus riippuu ihotyypistä. En rasvaisi, mikäli ei iho sitä tarvitse. Koska itse olen herkästi palava ja vauvalla samaa punapigmenttiä hiuksissa, kuin minullakin, niin pyrin suojaamaan vaatteilla ja tarvittaessa sipasen rasvaakin. En kyllä usko, että millään kikkailulla se iho muuttuisi ruskettuvaksi :)
 

Yhteistyössä