Käynnistyskokemuksia

Tämä synnytys tullaan nyt sitten tulevana lauantaina käynnistämään, jos lapsukainen ei nyt ennen sitä ymmärrä itsekseen ulos tulla. Olen kuullut, että nuo käynnistykset voivat kuitenkin olla pahempia kuin ns. luonnollinen itsestään käynnistynyt synnytys. Mutta olen myös kuullut että tuo tilanne tuolla alapäässä vaikuttaa siihen, miten rankka käynnistetty synnytys tulee olemaan.

Itsellä siis sellainen tilanne, että kanavaa on jäljellä 1cm ja kohdunsuu on auki 2cm ja paikat tietysti pehmenneet ja vauvan pää niin lähtökuopissaan kuin olla ja voi, siis todella alhaalla. Lääkäri meinasi eilen (tiistaina) että saattaa lähteä itsestäänkin tulemaan ennen lauantaita, mutta minusta ei vaan siltä tunnu.

Onko kukaan lähtenyt käynnistykseen tällaisesta tilanteesta ja millainen kokemus käynnistys oli? Oliko supistukset voimakkaampia? Kestikö aukeamisvaihe kauan jne.?? Verrattuna tietenkin sellaiseen , ettei tilanne ole ollut vielä kohdunsuulla kypsä..

Jännittää hieman kuitenkin tuo käynnistys ja olen lukenut noita käynnistyskeskusteluita - osa näyttää olevan mukavia kokemuksia, osa ei, mutta olisi tosiaan mukava tietää millainen tilanne kohdunsuulla on ollut kun käynnistystä on aloiteltu.

Adette rv 41+6

*muoks*
Muokkaan hieman vielä kysymysrumbaa eli laittaisitko viestiisi vaikka seuraavat tiedot:

- Millä käynnistettiin?
- Kohdunkaulan pituus?
- Kohdunsuun tilanne (paljonko auki)?
- Milloin supistukset alkoivat lääkkeen tms. ottamisesta?
- Avautumisvaiheen pituus?
- Supistusten laatu/määrä?
- Ponnistusvaiheen pituus?

Nämä tiedot ei ole kuitenkaan suoraan verrannollisia toisiinsa, mutta mielenkiinnosta kiva lukea =)
 
Moikka!Sytotecilla käynnistettiin minulla. Kanavaa 1cm. Kohdunsuu ei ollut auki, mutta pehmennyt. Supistukset alkoi mulla aika nopeasti siitä ainoasta puolikkaasta, mikä synnytyksen käynnisti. 3-4h supistukset oli vielä siedettäviä, mutta kun ne voimistui niin lapsivesikin humpsahti..ja veden menosta 9h niin tyttö oli maailmassa. Avautumisvaihe kesti noin 8h, mutta sitä tosin vauhditettiin oksitosiinilla. Supistuksia tuli taukoamatta ja olivat aika rajuja, mikä johtui todennäköisesti sytotecista. Epiduraalin jälkeen en tuntenut niitä ollenkaan. Katselin vain käyriä. Ponnistusvaihe omassa synnytyssairaalassa reilu puoli tuntia.
hyvin se menee!!!! Saattaahan se olla ettei käynnistystä edes tarvita.
 
Kokemus tämäkin;
Menin tästä kolmannesta käynnistykseen rv 41+6.. saman tien kun laittoivat käyrille alkoivat omat supistukset;käynnistystä ei siis tarvittu, tästä n. 2 tuntia oli kolmas tyttäremme sylissä :D
 
Pikku-Lintu: Ilmeisesti nuo supistukset aina voimakkaampia kuin luonnollisesti käynnistyneessä, pakko ne on sitten kestää... voi kamala :ashamed: Toivottavasti kuitenki lähtee hetimmiten käynnistymään ettei kovin montaa päivää tarvitse odotella. :) Meillä ainakin aikalailla sama tilanne, mutta minulla jo kohdunsuu auki 2cm, josko avautumisvaihe ei sitten niin kauaa kestäisi... Turhahan sitä on etukäteen murehtia, mutta murehtija kun olen, pakko ottaa asioista selvää :whistle: :D

äippä 84: tuo olisi kyllä ihanteellisin "käynnistys" :D
 
Mulla käynnistettiin rv41+3. Tilanne oli epäkypsä ja kaulaa täydet jäljellä. Lähti hyvin kypsymään, siihen riitti 2 tabua kohdunsuulle. Aamulla menin siis osastolle ja klo 16 siirryttiin synnytysaliin (olisi menty aiemmin jos ei olisi ollut ruuhkaa). Supistuksia ei tullut riittävästi ja kalvot puhkastiin. Sen jälkeen odoteltiin 1,5h, mutta vieläkään ei supistellut tarpeeksi. Ensiksi laitettiin oksitosiinitippa pienellä annoksella, mutta vieläkään ei tullut avaavia supituksia... |O Vasta isommalla tippa-annoksella saatiin suppareita aikaiseksi ja säännöllisinä ne alkoivat kasin aikaan illalla. Siitä meno alkoikin aika nopeasti kiihtymään...meni 3h40min ja poitsu oli sylissä. Ponnistusvaihe kesti 20min. Avautumisvaihe meni siis muutamassa tunnissa. Sit kun supitukset alkoivar, ne olivat rajuja, mutta nopeasti myös ohi. Ei yhtään paha kokemus!
 
Ei se käynnistyskään ole niin kamalaa..ihmisen kestävää ainaskin :| Epiduraali auttaa!!! ja ilokaasu vie euforiaan B) Ja mietis mikä ihana on se lopputulos! Rakas tyty taikka poika! Jos olet murehtija, niin niin olen minäkin, heh. Ja silti selvisin vaikka ponnistusvaiheessa tuntui ettei tästä tule mitään...
 
Pakko se on kai vaan osata rentoutua ja elää tilanteen mukaan - jännittää vaan niin pirusti :D Huomenna tähän aikaan on jo varmaan yksi nappi mussuteltu ja supisteluita odotellaan (jos ei sitten tänään itsekseen käynnisty... :whistle: ).

Lopputulos kyllä varmasti auttaa jaksamaan ja tietysti se ukkoparka joka joutuu koko päivän olemaan vierellä ;) :D
 
No mulla oli vähän samanlainen tilanne kuin aloittajalla ja käynnistys tapahtui kalvojenpuhkaisulla. En osaa sanoa olivatko supistukset pahempia kuin ilman käynnistystä tms, sillä esikoista olin saamassa. Mutta siis kokonaisuudessaan hyvinkin siedettävä synnytys kaikesta huolimatta kun otin epiduraalin kärvisteltyäni ensin 4h ja ollessani tuolloin 5-6cm auki. Epiduraalista ei sitten mennytkään kuin 1,5h niin poika jo syntyi. KAiken kaikkiaan koko synnytys kesti n.6h ja istukan syntymisen kanssa n.6,5h. Ponnistus vaihe kesti 14min, eli kaikenkaikkiaan nopea synnytys mielestäni :D
 

Yhteistyössä