KÄYNNISTYS RV 38

  • Viestiketjun aloittaja pau84 harmailee
  • Ensimmäinen viesti
pau84 harmailee
Semmosta kyselisin et onko kellään käynnistetty rv 38 ja miten on vaavi lähteny syntyyn kun paikat ihan epäkypsät eli kiinni ja kaula jäljellä.. vauva on kuitenkin kääntynyt mut ei kiinnittinyt..
ite menossa perussairauden takia käynnistykseen ensvkon perjantaina, siksi asia kiinnostaa.. et miten helposti lähtee syntyyn vai voiko mennä montakin päivää.. kiitos kaikille kekkä viitsivät vastata..
-pau ja ruttu rv 37+2
 
Minä olen ensisynnyttäjä, mut sen verran tiedän, et ne alottaa kohdunkaulan kypsyttelyllä pikkuhiljaa. Ehkä on parempikin, että siihen menee monta päivää ettei tuu niin rajua sitten. Mun sisko sanoi, et tabletin muru ja oksitosiinitippa ovat ihan luonnollisia, mutta se kohdunsuulle laitettava tabletti on aikast tuju. Tsemppiä. Mulla kai myös käynnistys edessä.
 
Mulla käynnistettiin viikolla 42 ensin kohdunsuulle jotain tabletteja, aloitettiinkohan puolikkaalla tabletilla, ei tapahtunut mitään. Seuraavana päivänä sain muistaakseni useamman tabletin, pieniä supistuksia alko tulee. Seuraavana päivänä käynnistystippa, ja synnytyksen kesto oli 7 tuntia. Aikaa tosin on jo kohta 10 vuotta, mutta nykyään kutakuinkin samalla periaatteella kai käynnistelevät. Kokemusta normaalisti alkaneeseen synnytykseen ei ole, kun kakkonen 1v syntyi sektiolla jalkatarjonnan vuoksi. Mutta ehdottamasti ennemmin synnytys kuin sektio! On siis mun mielepide =)
 
Kakkonen käynnistettiin rv 38 ja täysin epäkypsät oli paikat. 15.00 sain kohdunsuulle murusen, 21 piti saada toinen mutta koska salit täynnä ni jäi saamatta. 02.00 meni vähäset vedet mitä jäljellä. 03.00 alko supistelemaan. Salissa olin 05:20 ja poika synty 05:27. ja saliin en päässy aikasemmin kun oli niin täyttä.
 
minätäällä
Mulla käynnistettiin rv 37 eikä kohdunsuulla ollut tapahtunut juuri mitään. Cytotec-murunen laitettiin kohdunsuulle ja 5 tuntia sen jälkeen poika oli syntynyt. Kivut olivat siedettävät, ilokaasua otin kivunlievitykseksi. Eli ei ollut kamalaa!
 
pau84 harmailee
kiitos vastauksista. varauduinkin siihen ettei heti ala mitään tapahtumaan.. mut nääkin on niin yksilöllisiä juttuja. niin mäkin toivon ennemmin alatiesynnytystä kuin sektiota, mut katotaan nyt miten asiat lähtee rullaamaan.. vielä ei ainakaan jännitä.. mut ehkä jo torstaina..
 
Mulla yritettiin käynnistetää tableteilla sekä tipalla neljä päivää kun olin rv 36:lla, mitään ei tapahtunut kohdunkaulassa, ainoastaan kauheita suppareita. Lopulta mut leikattiin rv37+0. Poika syntyi.
 
Mulla molemmat pojat syntyi vain käynnistyksen avulla. Menin aamulla kahdeksaksi sairaalaan jossa laitettiin pieni tabletin muru kohdun suulle ja sitten vain odottelemaan, ja kun mitään ei tapahtunut niin laitettiin uusi muru kuuden tunnin päästä. Esikoisella jo se ensimmäinen muru alkoi auttamaan vähän ennen toisen murun laittoa,oli pieniä supistuksia mutta sitten ne loppui ja tuli tosi äklö olo. Tehtiin suolihuuhtelu ja sittenhän se läksi. Kerkesin onneksi saamaan kaiken kipulääkityksen mitä vaan oli tarjolla ja nukkuakin pystyin tunnin ennen ponnistusta. Synnytys kesti kaiken kaikkiaan 6h30min. Kuopuksen kanssa mentiin samoihin aikoihin sairaalaan ja kerkesin saada kaksi murua päivän aikana eikä meinannut siltikään tapahtua mitään. Piirsi kyllä mahtavaa supistuskäyrää mutta eipä ne tuntunut missään. Oltiin jo siirtämässä osastolle odottelemaan mutt taas tuli äklö olo ja pyysin huuhtelun. Kun huuhtelu oli tehty niin silloin se alkoi. Ilta vuoro oli juuri sitä ennen tarkistanut kohdunsuun eikä ollut tapahtunut mitään mutta siitä puoli tuntia eteenpäin olikin kohdunsuu jo auki 9 senttiä. Silloin mentiin kiireesti synnäriin mutta jouduin silti pidättämään ponnistamista reilu tunnin ilman mitään kipulääkkeitä (kun oli jo myöhäistä antaa) ja kun sitten sain ponnistaa olin jo todella väsynyt. Kaiken huipuksi kun pojan pää oli jo ulkona kätilöt huusi että tämä on liian iso,leikkausta ei voida enää tehdä, ehdottivat imukuppia mutta sain ne suostuteltua vetämään varovasti. kaiken kaikkiaan synnytys meni todella hyvin, vain yksi tikki ja kestikin vain 2 tuntia. Tuumasivat jälkeenpäin että jos kolmannen meinaan tehdä niin se on silloin sektion paikka ettei lapsi pääse liian isoksi.
 
mua alettiin käynnistämään rv 38+2. ekana päivänä sain neljä puolikasta tablettia suun kautta neljän tunnin välein. supisteli koko päivän mut aika kivuttomasti.sit pidettiin välipäivä ja seuraavana päivänä taas sama juttu, paitsi että tableteilla ei mitään vaikutusta.taas välipäivä ja kolmantena päivänä anettiin kaksinkertainen annos.iltapäivällä alko supistelemaan ja yöllä meni lapsivedet klo:4.00. vauva syntyi seuraavana päivänä 12.35.

mun mielestä tablettien antaminen rupes tuntumaan jo turhalta kun mitään ei tuntunut tapahtuvan, mutta ehkä se johtui siitä, että olin maannut sairaalassa jo yli viikon.
 
Kuopusta käynnisteltiin 2VIIKKOA, tabletinmurua sain sekä ylä-että alakautta, tipassa olin välillä. Ei tehoa. Tippakin oli niin isolla ettei LKS:ssä ole ennen kellään ollu, soittivat varmuuden vuoksi neuvoja muualtakin. Mulla käynnistys aloitettiin raskausdiabeteksen takia rv39. Mulla oli kohdunkaula kahdelle sormelle auki kun käynnistelyt aloitettiin, ja sama tilanne oli vielä kahtaa iltaa ennenkuin poika syntyi.. tuona päivänä mulla oli supistuksia, mutta ne jouduttiin lopettaan pojan sydänäänten laskun takia. Pieniä supistukia jäi. Aamulla tosi krouvi sisätutkimus (tosi lyhytsorminen mies!! ei muuten saanut puhkastua kalvoja, eikä anturia vauvan päähän lyhytsormisuutensa takia!), se sattu todella paljon!! Tunnin päästä meni lapsivedet, pieniä supistuksia tipan avulla.. illalla alko työnnättään.. ja paikat ei auki kuin 3cm. Ja taas piikkiä kankkuun jotta supparit loppuu. Mä olin varma ettei vauva enään alakautta synny ja rukoilin että se leikattais pois.. seuraavana aamuna taas yritettiin tipalla, ja sitten alkokin jo tapahtuun. Oli jo aikakin, koska seuraavaksi ois ollut leikkauspöydälle meno edessä.. mulla ja vauvalla tulehdusarvot alkoivat nouseen. Poika joutu salilta samantien keskolaan sokeritippaan, kun verensokerit eivät nousseet kahdella maitoannoksella.
Toinen kylki + lonkka oli mulla pitkään kipeä, koska makoilin niin paljon käyrällä samalla kyljellä, toiselta puolelta eivät saaneet sydänääniä kuuluun.
 
Mulla 2 synnytystä on käynnistetty. toinen rv 38+4, käynnistyi 34h:n päästä ekan tabletin laittamisesta(laitettiin yht.7) ja toinen rv37+2, käynnistyi 3 vrk:n kuluttua(tabletteja yht.9), vietiin saliin kun 3cm auki ja puhkaistiin kalvot, laitettiin tippaan. Siinä meni vielä 3h ennenku alkoivat kunnon supistukset ja synnytys kestikin 2h, mutta oli nopeampi, kuin odottivat, joten en siinä kerennyt saamaan epiduraalia vaikka olisin halunnut..
 

Yhteistyössä