Käynnistyksestä

  • Viestiketjun aloittaja lilliputti
  • Ensimmäinen viesti
lilliputti
Onkos kellään kokemuksia synnytyksen käynnistämisestä? oliko se jotenki kamalampi ku ns. "luomu synnytys"? Ja mitä eri tapoja siihen käynnistykseesn on?
Ois maanantaina käynnistys edessä kun vauva ei aio syntyö ollleskaa.. =) Tää mulle kolmas raskaus.
 
kätilö
Synnytys voidaan käynnistää oksitosiinitipalla (iv-kanyyli käteen ja oksitosiinia suoneen), kalvojen puhkaisulla (mikäli kohdunsuu kypsä ja jonkin verran auki) tai käynnistystableteilla. Yksilöllistä, miten synnytys käynnistyy ja etenee. Voi mennä hitaasti tai nopeasti. Ihan rauhallisin mielin odota tulevaa. Hyvää synnytystä! =)
 
Cobrensia
Mulla käynnistettiin tableteilla ja synnytyksen yhteydessä sain myös oksitosiinitipan käteen. En voi kyllä verrata luomusynnytykseen, kun sitä en ole kokenut, monet sanovat, että supistukset olisivat kovempia. Kivunlievitykseksi sain ilokaasua ja epiduraalin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2006 klo 21:41 Cobrensia kirjoitti:
Mulla käynnistettiin tableteilla ja synnytyksen yhteydessä sain myös oksitosiinitipan käteen. En voi kyllä verrata luomusynnytykseen, kun sitä en ole kokenut, monet sanovat, että supistukset olisivat kovempia. Kivunlievitykseksi sain ilokaasua ja epiduraalin.
Juuri näin myös minun kohdallani!
 
ensimmäisen kohdalla puhkaistiin kalvot ja koko homaa oli ohi parissa tunnissa eli meni tosi hyvin. mutta sitten toisen kohdalla..käynnistettiin tableteilla ja supistukset alkoi melkein heti ja koveni vain ja kesti sellaiset 13 tuntia,MUTTA kohdun suu ei auennut juuri lainkaan koko aikana.kaiken maailman puudutuksia pistettiin ja epiduraalia ei saatu laitettua ku vasta jonkun 20:N kerran yrittämisen jälkeen(selkä täynnä reikiä) ja sen jalkeen tyttö heti melkein syntyikin.ihan hirvee kokemus. siks haluan nyt mielummin leikkauksen.ehkä...ekan kanssa kumminkin meni niin hyvin ja nopeasti ja epiduraali heti ekalla ja auttoi tosi hyvin!
että on niin ku hyvä kokemus ja ihan kauhea ;)
 
pakko kertoa...tuossa kaksi kuukautta sitten sain tytön ja sitä synnytystä sitten todellakin käynnisteltiin! supistuksia tuli parina päivänä, vain pieniä joten sairaalassa antoivat pieniä käynnistystabletteja. nuo muruset vain jatkoivat lieviä supistuksia. sitten kolmantena päivänä sain aamulla tabletin, päivällä palasen tuonne kohtuun ja sitten vielä illan suussa toisen palasen kohtuun. se olikin sitten jo liikaa ja homma ns. levisi käsiin. karseeta!
lapsivedet meni mutta kohdunsuu ei ollut tarpeeksi auki. käynnistystabletti supisti kohtua samoin ns. oikeat synnytyssupistukset eli mulla oli tuplasupistukset jotka taas aiheutti sen että vauvalla oli aika tukalat oltavat (minusta puhumattakaan!).

ei voitu antaa mitään kipulääkettä koska vauva ei olisi sitä kestänyt. supistuksilla ei ollut lainkaan taukoa vaan niitä tuli jatkuvana.
elämäni hirvein kipu.
synnytyslääkäri ihmetteli miten mulle oltiin voitu osastolla antaa niin monta käynnistystablettia vaikka supistuksia jo tuli. lopulta tehtiin sektio ja olen siitä todella onnellinen! kaikki meni lopulta hyvin, vauva oli terve ja minä paranin nopeasti. mutta kauhukuvat jäi aivan hirvittävä!

että käynnistystä en enää ikinä halua! sektion kylläkin...se kävi niin näppärästi.
 
Minulla synnytys käynnistettiin niillä tipoilla synnytyssalissa aamulla kello 9.45. Koviksi supistukset muuttuivat jo noin parin tunnin päästä ja silloin halusin kokeilla ilokaasua. Eihän se varsinaisesti kipua poistanu, mutta tuli "kivan" känninen olo, joten ei ne järkyttävästi haitanneetkaan. Hiukan ennen klo 13 supistukset tuli jo sen verran rajuina, että halusin ja sain epiduraalin. Epiduraali olikin sitten tie taivaisiin ja nukahdin jopa hetkeksi. Epiduraalin laiton jälkeen en oikeastaan tuntenut kipua ollenkaan, enkä edes sitä, koska oli aika ponnistaa saatikka sitä, koska tyttö oli ulkona :LOL: Itse synnytyksen kestoksi ei kuitenkaan tullut kuin 3,5 tuntia, vaikka olin ensisynnyttäjä! Ilmeisesti käynnistys vauhditti ja teki avautumisesta jollakin tapaa rajumman, mutta kauhukuvia minulle ei jäänyt ollenkaan...voisin vaikka heti mennä kyseiseen toimenpiteeseen uudestaan =)
 
niin ei mullakaan ensimmäinen synnytys kestänyt kuin muutaman pari hassua tuntia ja koko homma oli ohi.epiduraali auttoi kanssa niin hyvin ja sopivasti ponnistus vaihheessakin että ei juuri mitään tuntenut! :)
 
AuteroAhkera
Mulla käynnistettiin kalvojen puhkasulla, ei alkanu supistaa, joten laittoivat oksitosiinitipan käteen. Tuosta 3,5h niin poika oli sylissä. Helppoa ja nopeaa, :D lukuunottamatta 1,5h:n ponnistusvaihetta! :$
 
mammammaa
Monenlaista kokemusta käynistyksestäkin on näköjään. Itsellä kans tuskien taival, ja vaikka tämä loppuraskaus on XXXL -masun kanssa aika tuskaa myös, niin en silti haluais käynnistystä, jos ei taas olis ihan pakko :\|
 
Hei Gloria
Just luin jostain lehdestä missä lääkärit kerto synnytyksen käynnistämisestä, että ei oo yhtään sen kivuliaampi kunn normaali synnytyskään. Supistukset on samanlaisia ja kipu aivan sama, on käynnistettty tai ei. Siis nämä kaikki edellyttää että käynnistys-lääkitys on oikea. Tsemppiä!!
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 12:48 Hei Gloria kirjoitti:
Just luin jostain lehdestä missä lääkärit kerto synnytyksen käynnistämisestä, että ei oo yhtään sen kivuliaampi kunn normaali synnytyskään. Supistukset on samanlaisia ja kipu aivan sama, on käynnistettty tai ei. Siis nämä kaikki edellyttää että käynnistys-lääkitys on oikea. Tsemppiä!!
Muistatko, oliko nuo kommentit annettu jonkin tutkimuksen perusteella? Ja oliko tutkimus kuinka laaja, oliko mitattu subjektiivista kivun kokemista / haastateltu vai miten tehty? Oliko tietoa, vaikuttaako kivun kokemiseen "vaihe" jolloin synnytys on käynnistetty (esim. "nollatilanne" -paikat tiukasti kiinni tai jo jonkin verran auki)?

Itse voisin kyllä kuvitella, että pikkuhiljaa kypsynyt normaalisynnytys olisi helpompi kuin nollatilanteesta aloitettu käynnistys. Käynnistyksessä vielä se P puoli, että oot siinä tipassa kiinni koko ajan ja liikkumatilaa on sen letkun ja monitorin jatkeena älyttömän vähän. OYS:ssa ei päästetä ammeeseenkaan, koska silloin ei voida monitoroida vauvan elintoimintoja. (näin neuvolassa kerrottiin) Oulaskankaalla kuulemma ollaan liberaalempia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 15:35 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 12:48 Hei Gloria kirjoitti:
Just luin jostain lehdestä missä lääkärit kerto synnytyksen käynnistämisestä, että ei oo yhtään sen kivuliaampi kunn normaali synnytyskään. Supistukset on samanlaisia ja kipu aivan sama, on käynnistettty tai ei. Siis nämä kaikki edellyttää että käynnistys-lääkitys on oikea. Tsemppiä!!
Muistatko, oliko nuo kommentit annettu jonkin tutkimuksen perusteella? Ja oliko tutkimus kuinka laaja, oliko mitattu subjektiivista kivun kokemista / haastateltu vai miten tehty? Oliko tietoa, vaikuttaako kivun kokemiseen "vaihe" jolloin synnytys on käynnistetty (esim. "nollatilanne" -paikat tiukasti kiinni tai jo jonkin verran auki)?

Itse voisin kyllä kuvitella, että pikkuhiljaa kypsynyt normaalisynnytys olisi helpompi kuin nollatilanteesta aloitettu käynnistys. Käynnistyksessä vielä se P puoli, että oot siinä tipassa kiinni koko ajan ja liikkumatilaa on sen letkun ja monitorin jatkeena älyttömän vähän. OYS:ssa ei päästetä ammeeseenkaan, koska silloin ei voida monitoroida vauvan elintoimintoja. (näin neuvolassa kerrottiin) Oulaskankaalla kuulemma ollaan liberaalempia.
Tuosta tutkimuksesta en tiedä, mutta minun kyllä annettiin ja ihan käskettiin liikkua, vaikka tipalla käynnistettiinkin. En siis joutunut olemaan koko ajan käyrällä, vaan minua pyydettiin kävelemään, jotta synnytys edistyisi (sillä on ilmeisesti positiivista vaikutusta avautumiseen). Toki tämä kävely tapahtui vain synnytyssalissa ympäriinsä, mutta sänkyyn jouduin vasta kivunlievityksen yhteydessä.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 15:45 Aadan äiti kirjoitti:
En siis joutunut olemaan koko ajan käyrällä, vaan minua pyydettiin kävelemään, jotta synnytys edistyisi (sillä on ilmeisesti positiivista vaikutusta avautumiseen).
*huoh* tuossakin näköjään montaa käytäntöä...
 
Nyt vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2006 klo 21:41 Cobrensia kirjoitti:
Mulla käynnistettiin tableteilla ja synnytyksen yhteydessä sain myös oksitosiinitipan käteen. En voi kyllä verrata luomusynnytykseen, kun sitä en ole kokenut, monet sanovat, että supistukset olisivat kovempia. Kivunlievitykseksi sain ilokaasua ja epiduraalin.
Samoiten minulla! Mutta mun käynnistys kesti 4 vuorokautta... joka päivä oli 4 minuutin välein säännölliset, kivuliaat supistukset, mutta paikat eivät vain auenneet. Täytyy myöntää, että oli tuskaa!! Lopulta lääkärin tutkimuksen yhteydessä meni lapsivedet, joten päästiin synnytyssaliin. Siellä sit nopeutettiin tipalla. Mutta onneksi kaikilla ei kestä noin kauan =) on hyvin yksilöllistä! Tsemppiä, hyvin se menee.
 
Mulla kuopus käynnistettiin tabletilla ja nopeasti käynnisty ja tosi nopeasti eteni synnytys ja oli todella paljon kipeämpi ainakin mulla kun esikoinen joka ihan itsellään käynnisty...ei voi kyllä saman päivänä verrata, sanoi tutkimukset ihan mitä tahansa...ja noi tutkimukset ei kuitenkaan ikinä anna ihan todellista kuvaa koska niihin otetaan joku tietty määrä ihmisiä ja sitten lasketaan joku "keskiarvo" tulos ja pitää muistaa aina että on olemassa se "poikkeus joka vahvistaa säännön" :D
 
Mulla on takana kolme synnytystä joista kaksi käynnistetty tabletilla, keskimmäinen lähti itse käyntiin. Käynnistymiseen mulla tarvittiin molemmilla kerroilla pari tablettia, joten siinä meni odotellessa jokunen tunti. Mutta kun synnytys pääsi vauhtiin niin ei ne supistukset olleet sen kummempia kuin ilman käynnistystä. Toki mullakin oli hieman eroavaisuuksia supistuksissa esim. ensimmäisessä supistukset tulivat enemmän putkeen, eli huili väli oli todella lyhyt, tämä kolmas taas oli todella helppo ja ehti hyvin huilata.

Joten mun kokemuksesta spontaani ja käynnistetty synnytys on aika samanlaiset. Ei ollut sen enempää seurantaa tai muutakaan sähellystä. Se, mikä oli mukavaa niin käynnistyksessä sai odotella rauhassa mukavassa perhehuoneessa, jossa oli parisänky, telkka, oma suihku, jääkaappi, yms. Sai kävellä ja mennä ihan rauhassa ympäri sairaalaa, ei ollut mitenkään "sidottu" synnytyssaliin.

Onnea matkaan! Hyvin se menee :D
 
LaPooh harmaana
Mulla synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja sit tunti siitä sain tipan käteen. Sen jälkeen supistukset alko het parinkymmenen minuutin kuluttua ja olihan aika kovia, tosin vertailukohdetta ei itsestään käynnistyneeseen ole ku tää on oli eka synnytys. Kivunlievitykseks sain ilokaasua (ei apua) ja sit kolmen tunnin kippuroinnin jälkeen suostuin epiduraaliin, joka kyllä vei kivun hyvin pois. Synnytys kesti kokonaisuudessaan 8,5 tuntia, josta ponnistusvaihe oli 2,5 tuntia. Ei siitä jääny traumoja eli älä suotta pelkää, ei se niin paha paikka ole mitä monet pelottelee!!!
:hug: Tsemppiä matkaan!
 
mammammaa
Ensimmäiset supistukset ovat heikkoja, mutta niiden voimakkuus kasvaa synnytyksen edetessä. Supistusten voimakkuus lisääntyy asteittain siksi, että kehon oma kivunlievitys, endorfiini-hormonit, ehtii erittyä avuksesi.

Nappasin tuon vaippavalmistajan raskaussivustolta. mietin, että jos oma kroppa ei tajua tuottaa synnytyksen käynnistäviä hormoneja, niin tajuaakohan se tuottaa sitten endorfiinejakaan, eli kun elimistö pukataan täyteen oksitosiinia, eikä endorfiinituotantoa ole, niin käyhän se kipeää...
 
Pelkäsin etukäteen käynnistystä. koska olin kuullut siitä vain ikäviä puolia enkä hyviä kokemuksia, joten menin sinne hieman jännittäen, mutta...
Synnytys käynnistettiin tipalla, jonka jälkeen tarkoitus oli antaa vielä jotain muutakin (kohdunsuuta pehmentämään?), mutta tippaa otettaessa pois lapsivedet menivätkin ja synnytys käynnistyi. Synnytyksen kestoksi merkittiin 16 tuntia tosin eihän ne ensimmäiset tunnit kivuliaita olleet. Synnytyksestä ei jäänyt paha mieli, kivut turtuivat epiduraalilla. Tokihan kipuja oli mutta ei mitään musertavaa, kun tiesi että kohta saa pidellä sitä kauan odotettua pienokaistaan =) Onnea matkaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 16:31 mammammaa kirjoitti:
Ensimmäiset supistukset ovat heikkoja, mutta niiden voimakkuus kasvaa synnytyksen edetessä. Supistusten voimakkuus lisääntyy asteittain siksi, että kehon oma kivunlievitys, endorfiini-hormonit, ehtii erittyä avuksesi.

Nappasin tuon vaippavalmistajan raskaussivustolta. mietin, että jos oma kroppa ei tajua tuottaa synnytyksen käynnistäviä hormoneja, niin tajuaakohan se tuottaa sitten endorfiinejakaan, eli kun elimistö pukataan täyteen oksitosiinia, eikä endorfiinituotantoa ole, niin käyhän se kipeää...
Eipä hätää. Keho tuottaa aina endorfiineja kivun yhteydessä eli sillä ei ole merkitystä onko synnytys käynnistetty vai luonnollinen. Itselläni lähti lapsivedet torstaina klo 4 yöllä ja sen jälkeen ei tapahtunut mitään. Ihan lilliputti supistuksia tunsin välillä ja lopulta perjantaina klo 10 aamulla käynnistettiin oksitosiinitipalla. Avautunut oli jo ennen käynnistystä 4 cm ja käynnistyksestä kesti 6 tuntia että vauva oli maailmassa. Odottelin sängyllä, että supistukset alkaisivat tuntua ja kun alkoivat tuntua niin siirryin istumaan pallon päälle ja mies hieroskeli alaselkää. Sitten otin ilokaasua ja jatkoin pallon päällä istuskelua ja lopulta epiduraali, joka alkoi vaikuttaa nopeasti ja pääsin heti sen jälkeen ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti 20 minuuttia ja sitten oli pikku vauva maailmassa. =)
 

Yhteistyössä