käynnistyksestä

Eli kuinka monella on käynnistetty synnytys ja miksi? Ja oletteko suun kautta ottanu tabletin vai onko se laitettu kohdunsuulle? Onko paljon sellasia jotka on sitten päätynyt leikkaukseen, esim. vauvan sydänäänet heikentynyt tms.
 
Mulla käynnistettiin huhtikuussa suun kautta otettavilla tableteilla. Ma menin käynnistelemään ja ke oli tyttö maailmassa. Varmaan alkutilanne oli niin epäkypsä tai väärästä ponnistustavasta/-asennosta tai mistä lie johtui, ponnistusvaihe venyi ja imukuppia käytettiin. Kuitenkaan ei sen suurempia ongelmia ollut eikä mitään kammoa jäänyt.
 
Oksitosiini tiputuksella pasri vuorokautta lapsivesien menon jälkeen. Kun supistukset alko tippaa lisättiin ja kun kätilön työvuoro läheni loppua tippaa lisättiin vielä vähän. Synnytyksen kesto 4h15min.
 
viikolla 42+2 käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi. Kohdunsuulle laitettavalla Cytotec-tabletin muruilla...kaksi vaati että synnytys lähti toden teolla käyntiin ja lähtikin voimakaasti ja synnytys kesti 12h ja tyttö oli maailmassa...hyvä kokemus oli.
 
MistyN
Mulla on käynnistetty kaikki neljä kohdunsuulle laitettavilla tableteilla.
Kolme ensimmäistä piti käynnistää lapsiveden menon vuoksi ja tämä neljäs käynnistettiin äidin väsymyksen takia 40+3. Olin totaalisen kyllästynyt viimeisen 2kk joka päiväisiin supisteluihin ja verenvuotoon, lisäks kotona oli remontti vesivahingon takia. :\|
 
Esikoinen käynnistettiin rv 43+5 yliaikaisuuden takia. Kohdunsuuta kypsyteltiin jollain geelillä, kalvot puhkaistiin ja tipalla oksitosiinia. Kohdunsuu ei auennut 4cm enempää joten tytteli syntyi sektiolla.

Kuopus käynnistettiin myös yliaikaisuuden takia rv 42+2. Kalvot puhkaistiin ja tipalla supistuksia. Meinattiin jo joutua hätäsektioon kun sydänäänet laskivat. Kohdunsuu kyllä aukesi kokonaan mutta vauva ei laskeutunut, ja sydänäänetkin laskivat vielä pariin kertaan, joten sektioonhan sitä jouduttiin.

Mainittakoon, että näiden kahden välillä on kaksi ihan itsekseen alkanutta alatie synnytystä.
 
äitee80
vkolla 36+3 yrittivät käynnistää kapseleilla, joita laittoivat kohdunsuulle, supisteli mukavasti mut eivät oikestaan saaneet mitään aikaseksi. 36+4 tipalla käynnistys yritys ja poika syntyi 3,5 tunnin ahkeroinnin jälkeen. Käynnistys siksi että pari päivää aikasemmin vedet menneet. Kivut olivat toista luokkaa ja tosi kovat verrattuna ns "tavallisiin" suppareihin.
 
Soiku
Keskiviikkona Cytotecia suun kautta kahdesti. Teki supistuksia, mutta mitään ei tapahtunut kohdunsuulla. Yön aikana aukenin ilman supistuksia "itsekseni" kahdelle sormelle ja kohdunkaulakanava hävisi.

Torstaiaamuna saliin vaikkei olo ollut yhtään synnyttävä, mutta kun lääkärin mukaan paikat olivat yön aikana kypsyneet tarpeeksi. Kuuden tunnin oksitosiinitiputus sai aikaan vain korkeintaan kipakoita supistuksia, mitään muuta ei tapahtunut. En suostunut kalvojen puhkaisuun, koska olin jo väsynyt ja koko tilanne tuntui aivan utopistiselta, mulla ei ollut yhtään synnyttävä olo.

Perjantaina kävin kotilomalla, supisteli ihan koko päivän omatoimisesti, mutta lähtöä miettiessä supparit loppuivat kokonaan.

Lauantaiaamuna takaisin osastolle ja heti kohta saliin. Kalvojen puhkaisu teki heti tosi kipeitä supistuksia. Synnytys kesti muutaman minuutin päälle kaksi tuntia. Olin tosi tosi tosi kipeä, mutta onneksi ei tarvinnut kärvistellä kauempaa.

Niin ja käynnisteltiin, kun ultra povasi isokokoista vauvaa. Ja olihan se, 4200g ja jos olisi saanut vielä pari viikkoa kasvaa..
 
stiinaliisa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 10:02 mirena04 kirjoitti:
Esikoinen käynnistettiin rv 43+5 yliaikaisuuden takia. Kohdunsuuta kypsyteltiin jollain geelillä, kalvot puhkaistiin ja tipalla oksitosiinia. Kohdunsuu ei auennut 4cm enempää joten tytteli syntyi sektiolla.

Kuopus käynnistettiin myös yliaikaisuuden takia rv 42+2. Kalvot puhkaistiin ja tipalla supistuksia. Meinattiin jo joutua hätäsektioon kun sydänäänet laskivat. Kohdunsuu kyllä aukesi kokonaan mutta vauva ei laskeutunut, ja sydänäänetkin laskivat vielä pariin kertaan, joten sektioonhan sitä jouduttiin.

Mainittakoon, että näiden kahden välillä on kaksi ihan itsekseen alkanutta alatie synnytystä.
43+5 :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: APUA?! Miten niin pitkälle voidaan päästää :\| ?? Toihan on jo rääkkäystä, ihmis-sellaista!! Itse olen "vasta" 41+2 ja kun ajattelekni että vielä reilu 2 viikkoa..........EEEEEEEEEEEEIII!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2005 klo 12:22 minna kirjoitti:
Eli kuinka monella on käynnistetty synnytys ja miksi? Ja oletteko suun kautta ottanu tabletin vai onko se laitettu kohdunsuulle? Onko paljon sellasia jotka on sitten päätynyt leikkaukseen, esim. vauvan sydänäänet heikentynyt tms.
Kaksi poikaa olen synnyttänyt käynnistetysti oksitosiini(?) tipan + kalvojen puhkaisun avittamina... Esikoinen: lapsivettä alkoi tulla ja synnytys täytyi käynnistää. Rv. 37+0 syntyi hän... 3480 g ja 50 cm, pipo 37,5 cm.

Kuopuspoika... Epäilin, että iso vauva olisi tulossa ja pääsin uudelleen kokoarvioultraan rv.40+6, koska lantioni tilavuutta ei tiedetty ts. tiedettiin, että noin 4-kiloinen mahtuisi tulemaan... Vauvan kooksi arvioitiin tuona päivänä 4,4 - 4,5 kiloa ja lääkäri olisi laittanut minut kotiin.

Pyysin kuitenkin käynnistystä ja sain kuin sainkin käynnistyksen. Poika syntyi illalla, mitat olivat 5310 g ja 56 cm. (Pipokin 39,5 cm) Onneksi en tiennyt pojan kokoa. Muuten en olisi uskaltanut synnyttää alakautta. :eek:

Kaikki meni kuitenkin tosi hyvin. :heart: Minun kokemukseni ovat positiivisia noista käynnistyksistä.

 
Raskausmyrkytyksen takia esikoinen rv 40+1 täysin epäkypsästä tilanteesta..
Tyttö syntyi 20 tuntia ekan tabletin laitosta.

Nyt saman oireet, mutta käynnistystä ei ainakaan vielä otettu edes harkintaan... \|O

 

Yhteistyössä