käynnistyksestä

kokemuksia? ois edessä tällä viikolla ja jännittää pirusti. onko se niin kamalaa kuin kerrotaan? että voi kestää montakin päivää? yrittävätkö kuinka kauan käynnistellä tuloksetta ennen kuin päätyvät sektioon?
kiitos jo nyt niille jotka vaivautuvat vastaamaan. :eek:
 
Ei se ole mitenkään kamalaa. Ei ainakaan mulla =) Kai sillä on jotan merkitystä millä käynnistetään, esim olen kuullut, että okstitosiini tipalla käynnitys on tehokasta mutta myös todella kipeetä. Tästä ei ole mitään kokemuksia joten en voi sanoa pitääkö kuinka paljon paikkansa.
Mulla käynnitettiin jollain pillerin murusilla jotka laitettiin tuonne kohdun suulle. Ekalla kerralla ei vielä tapahtunut mitään mutta parin tunnin päästä laitettiin uusi murunen joka käynnisti synnytyksen pikkuhiljaa. Ei siis tullut mitään järkky suppareita heti vaan alkoi sillai kivasti ja rauhallisesti. En nyt enää tarkkaa muista aikoja kun aikaa on kulut reilu 3½v.Mutta sairaalaan menin kontrolliin 8.30 oli tutkimukset ja sitten pääsin ihanaan huoneeseen jossa oli kaikki mitä normaaliin elämään kuului. Supistukset alkoivat muistaakseni joskus 14 aikoihin ja säännöllistyi ja tietenkin paheni siitä sitten pikkuhiljaa.

Olen kyllä ymmärtänyt, että nuo pilleri-käynnistykset on yleisimpiä joten todennäköisesti sullekin sellanen tulee. Ja usko vaan, hyvin se menee. Menet avoimin mielin ja rentona virran vietäväksi =)
 
QURPITSA
Mulla tuon esikoisen syntymä käynnistettiin ja samana päivänä se syntyikin. Nyt meen ke prenalle ja koittavat tämänki vauvan tulemista jouduttaa eli käynnistellään.
Joskushan se tosiaan kestää useampiakin päiviä, kun niitä lääkkeitä annetaan ja voidaan pitää ns. välipäiviäkin.
En tiiä kauanko on maximiaika, eiköhän oo aika tapauskohtausta esim. mikä syy on, et käynnistetään.Mulla elimistö reagoi onneksi herkästi niiden lääkkeisiin, toivottavasti sullakin =)
 
moi. lauantaina saan kuulemma astella polille ja sit ehkä käynnistetään. en mä sieltä enää kotio lähe kirveelläkään!! aikaa ei varattu, jote jonottamaanko siä ielä joudutaan...??? onnex nyt kuitenkin siellä sit katotaan lantio ja ultrataan vauvan koko. mites se lantio oikein mitataan?
 
MargeSimpson
kaverillani käynnistettiin ja synnytys alkoi heti ja kesti vaan kolmisen tuntia! supistukset oli aika voimakkaita, mutta eiköhän ne aina oo... :) tsemppiä sulle, kyllä se hyvin menee!
 
monna76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2005 klo 07:27 pelokas kirjoitti:
kokemuksia? ois edessä tällä viikolla ja jännittää pirusti. onko se niin kamalaa kuin kerrotaan? että voi kestää montakin päivää? yrittävätkö kuinka kauan käynnistellä tuloksetta ennen kuin päätyvät sektioon?
kiitos jo nyt niille jotka vaivautuvat vastaamaan. :eek:
Mulla 3 synnytystä ja kaikki käynnistetty, kuulemma ovat kipeemmät supistukset ku että normaalisti alkais synnytys. Kahte ensimmäistä käynnisteltiin geelillä ja ekalta olin etukäteen sairaalassa viikon ennen ku lähti käyntiin toinen tulikin jo muistaakseni seuraavana päivänä, kolmas ei lähteny muutaman päivän käynnistyksellä (jollain pillereillä)niin sitten puhkastiin kalvot ja laitettiin vielä tippa voimistamaan suppareita..Se kyllä oli kaikista voimille ottavin synnytys toi jälkimmäinen mutta nopeemmin oli ohikin =) Jos tämä synnytys joudutaan käynnistämään olen jo päättänyt että saavat puhkaista kalvot kun en jaksa turhaa ylimääräsiä päiviä sairaalassa maata.
 
Minulta käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja supistukset alkoivat heti kahden minuutin välein. Kovia olivat, mutta kivunlievitystähän saa kun pyytää! Synnytys kesti 6 tuntia. Eli, kovat ja tiheät supparit tekevät kyllä tehtävänsä. Kestin hyvin yuon 6 tuntia, mieluummin kuin esim. 18h ammetta ja keinuttelua yms. Riippuu miten asian ottaa!
 
Mulla käynnistettiin ja vuorokauden sisällä syntyi, vaikka paikat oli täysin kiinni ja kypsymättömät... Ei ollut kamalaa, kun ehdin saada koko ajan kipuihin jotain. Oikeastaan käynnistys tuntui turvalliselta kun olin alusta asti hyvissä käsissä! Saa nähdä miten nyt tämän toisen kohdalla käy... Melkein enemmän käynnistystä pelottaa että lähteekin itse syntymään että osaanko toimia oikein siinä tilanteessa... On normaalia jännittää, mutta usko pois että sairaalassa kertovat kyllä mitä tapahtuu ja olet hyvissä käsissä... Jännitys katoaa siellä, niin mulle ainakin kävi! Onnea synnytykseen! :)
 
nannukka
mulla oli kohdunsuu 3-4cm auki kun synnytys vaan pysähtyi ja tippa laitettiin niin reilu kaksi tuntia helvetillisiä tuskia ja poika oli maailmassa! mulla menee yhdeksättä päivää yli lasketun tässä parhaillaan, mietin josko joudun alistuun käynnistykseen kun olin niin luomuna suunnitellut tän tulevan.. aina ei mene asiat oman pään mukaan.
 
Siskolla pari käynnistystä. Ekaa piti käynnistää viis päivää ja tokaa kolme. Ei sinänsä mitään kamalia kokemuksia eikä supistuksetkaan ainaka täs viimesimmäs ees kovin kivuliaita, mut sano et on se aika rasittavaa odotella siellä sairaalassa monta päivää. Sen viiden päivän jälkeen ajattelivat jo leikata mutta sitten se käynnistyikin. Itellä viikko 40+2 ja vaavi tuntuu viihtyvän hyvin masussa. On jo aika polille ens viikon perjantaina tilannekatsastukseen, mutta ehtiihän se ennen sitäkin syntyä jos vain haluaa.
 
Kanerva84
Mentiin tarkastuskäynnille 40+6, ja mulla yllättäen paikat auki 4cm, kanavaa ei jäljellä. Kalvot puhkastiin 15:30, oksitosiinitippa laitettiin 16:30, 18:30 sain alkaa ponnistamaan ja 19:59 syntyi ihana poika. Mulla lukee sairaalasta saaduissa papereissa toimenpiteiden kohdalla "oksitosiini, ei käynnistystapana." Eli ilmeisesti mun synnytys käynnistettiin "virallisesti" kalvojen puhkasulla, ja sitä vauhditettiin oksitosiinitipalla.

Oksitosiinilla kun käynnistetään, niin synnytys etenee vauhdilla, ja supistukset on rajuja, mutta synnytys oli mielestäni todella positiivinen ja ihana. Oon ymmärtänyt, että täysin kypsymätön kohdunsuu kypsytetään ensin niillä jollain pillereillä. En ole asiasta varma, mutta oon ymmärtäny näin. :)

Niin ja kipuihin piti saada epiduraali, mutta tunnin odottamisen jälkeen anestesialääkärin vihdoin saapuessa paikalle, kätilö sanoi ettei täällä mitään epiduraalia tarvita kun on paikat 9cm auki. Kätilö laittoi minulle paracervikaalipuudutteen kohdunsuun toiselle puolelle, ja se auttoi mielestäni hyvin. Synnytyskipua en muista kokeneeni lainkaan, ainoastaan supistukset, jotka oli todella kivuliaat. :)

 
Tiu
Mulle aloitettiin perjantaina puolen päivän aikaan antamaan suun kautta pillerin murusia, kolme ehdin saada kun supistukset alkoivat illalla klo 22. Ei tosiaankaan oikein pahoina, vaan pikkuhiljaa voimistuen. Lauantaina synnytyssaliin klo 16, ja oksitosiini tippaan. Ei supistukset silloinkaan heti hirveän kipeinä alkaneet, voimakkaampina tosin, mutta muuttuivat sitten nopeammin kivuliaiksi. Kun en enää kestänyt ilokaasun voimin sain epiduraalin. Tyttö syntyi maailmaan sunnuntaina 01. Ei ole muita kokemuksia, mutta ei se käynnistäminen mun mielestä ollut lainkaan huono juttu. Tsemppiä sinulle! ;)
 
Mulla kolmas synnytys käynnistettiin tipalla. Oli tosi nopea juttu ja olin kyllä kieltämättä aikas kipeä.
Mutta, miepä ite päätin synnyttää ilman kivunlievitystä, kun ajattelin ettei se nyt tavallista synnytystä kummempi juttu ole.. :whistle: Koko homma kesti alusta loppuun 1,5h joten en ehtinyt sitten enää mitään saada kun olisin halunnut.

Jos oisin heti alussa pyytänyt kivunlievitystä, oisin varmasti selvinnyt urakasta helpommalla.

Nyt on luultavasti taas käynnistys edessä ja olen ajatellut ottaa kaikki mahdolliset avut ja lievitykset mitä vain tarjotaan.
 
SiniTaivas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2005 klo 13:33 Ninnu kirjoitti:
Mulla käynnistettiin ja vuorokauden sisällä syntyi, vaikka paikat oli täysin kiinni ja kypsymättömät... Ei ollut kamalaa, kun ehdin saada koko ajan kipuihin jotain. Oikeastaan käynnistys tuntui turvalliselta kun olin alusta asti hyvissä käsissä!
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2005 klo 13:33 Ninnu kirjoitti:
Täällä samanmoinen tilanne. Sain suunkautta otettavia pillerinmurusia (3kpl) ja supistukset alkoivat säännöllisesti 4 tuntia ekan pillerin ottamisen jälkeen.
Olen myös kuullut, että käynnistetyllä synnytyksellä on supparit kovempia, mut enpä sitten tiedä, kun ei ole mitään mihin verrata. Mutta onhan nuo kipulääkkeet keksitty.
 
Mä en kyllä muistaisi, että supistukset olisivat olleet yhtään kovempia käynnistyksessä (pilleri) kuin spontaani synnytyksessä. Tosin se ero oli, että käynnistetyssä synnytyksessä supistuksissa ei ollut kovin selviä taukoja ja ehkä sen takia ne tuntuvat kovemmilta. Seuraavassa synnytyksessäni olin ihmeissäni kun supistuksissa oli niin hyvät tauot ja sai paremmin huilata =)
 
minä83
se on vissiin aika henk koht juttu... kuulin että jos laittavat kohdun kaulalle sen puikon joka käynnistää, joillakin auttaa eka, toisilla menee pidempään. kai montakin päivää. jos on omia supistuksia niin sitten sitä ei laiteta, koska ne voi saada aikaan ihan hirveen kovia supistuksia. joten ne seuraa ensin sydänkäyrässä onko miten omia supistuksia. jos on, niin sitten käynnistetään tipalla. mulle tehtiin niin. omia supistuksia vahvistettiin. tosin mulla alkoi tapahtumaan vasta kun kalvot puhkaistiin. se nyt ei satu yhtään. mutta jouduttaa kummasti. eipä mennyt kun 15-30 min. kun alkoi supistamaan oikeen kunnolla ja synnytys saatiin käyntiin! mutta kuten sanottu, kaikilla toi käynnitys homma on niin henkilökohtainen ettei kannata kuunnella toisten kokemuksia!!!!! tsemppiä=) :hug:
 

Yhteistyössä