Käynnistetäänkö yliaikaisia synnytyksiä kalenterin mukaan vai onko siihen aina joku syy??

• Viestiketjun aloittaja Yksi odottelija
  • Ensimmäinen viesti
Yksi odottelija
Yhden kerran jo synnytin juuri ennen yliaikaiskontrollia, ja nyt mietin mitä jos tämäkin menee paljon la:n yli. Mieluummin synnyttäisi oikean ajan tullessa kuin käynnistäen. Onko siis käynnistykseen aina joku "oikea" syy? Että katsotaan tapauskohtaisesti että vauvan tai äidin terveydelle on oikeasti huonommaksi jos ei synnytä?

Vai katsotaanko tietyn päivän jälkeen, että jotkut tilastolliset riskit nousevat?

Vai katsotaanko ihan vain kalenteria, että kyllä nyt on sen verran yli että pitää synnyttää "koska pitää"?

Mievuan
Kalenterista katsotaan, mutta rajatapauksessa kysytään kyllä mielipidettäkin. Mulla oli tarkastus äitipolilla 41+5, ja siellä kysyttiin, että mitäs tuntuu. Minä sanoin, että odotellaan vaan, jos sopii. Sanoivat, että tule takaisin 42+1, silloin pistetään viimeistään kaveri syntymään. Niin sitten tehtiinkin.

viera.s
Jossain vaiheessa käynnistetään jo ihan vaan yliaikaisuuden ja siihen liittyvien riskien vuoksi, kuitenkin vasta raskausviikolla 43.

Todennäköisesti mietit tätä ihan turhaan, koska ensimmäinen synnytyksesikin käynnistyi jo ennen yliaikaiskontrollia ja toisella kertaa synnytys käynnistyy useimmiten aiemmin.

"kukkuu"
Raskaus on yliaikainen vasta 42+ viikoilla. Lasketun ajan ylittyminen ei tarkoita yliaikaisuutta. Riippuu sairaalasta, toisissa kontrolloidaan pääsääntöisesti 41+3 tai 41+5. Käynnistetäänkö synnytys,jos raskausaika on ollut säännöllinen, riippuu lääkäristä. Jos jotain häikkää, aloitetaan käynnistys-yritys.

Esikoinen syntyi 42+3, tämä toinen sitten 38+3 - kummatkin käynnistyksen seurauksena, vaikka kuopus pitikin lopulta leikata.

Syynä mulla oli ekassa käynnistyksessä raskausdiabetes (josta en siis itse tiennyt yhtään mitään!) vaikka kyse kyllä oli siitä että olin täysin epäkypsässä tilanteessa ja istukan toiminnassakin epäiltiin häiriötä noilla viikoilla.

Mulla oli toista odottaessa mielessä paljonkin tuo yliaikaisuus, mutta kävi niinkin "hyvin" että ensimmäisellä raskausdiabeteskäynnillä Kättärille päättivät aloittaa käynnistyksen heti, enkä enää päässyt sairaalasta kotiin. Tälläkin kertaa syynä radi ja makrosomiaepäily - vaikkakin mun oma jaksaminen oli suuri syy käynnistykselle. Mulla oli lonkat tulehtuneet ja kävelystä ei meinannut tulla mitään, en juurikaan saanut nukuttua, sairaslomalla olin 80% raskausajasta ja siinä vaiheessa tilanne oli se, että ei mulla juuri olisi ollut voimia edes synnyttää jos oltaisiin vielä odoteltu.

Eli kummassakin oli kyllä syy - mutta jos raskaus menee sen 42++, kyllä ne löytää sulle lääketieteellisen syyn, eikä anna raskauden jatkua viikoille 45 tms.

Mar1a
Mistä sen tietää jos lonkat on tulehtuneet? Siis totesiko lääkäri asian oikein diagnoosin kanssa? Mietin vaan kun mun lonkkia särkee ihan kauheesti ja mikään asento ei ole hyvä. RV 20 nyt menossa.

Yhteistyössä