Käy sääliksi yhden tutun poika, jonka äiti tupakoi raskausajan..

  • Viestiketjun aloittaja voi
  • Ensimmäinen viesti
voi
poika ikäisiään huomattavasti pienempi ja kärsii pahasta puheviivästymästä sekä astmasta. Nämäkin olisi mahdollisesti voitu välttää jos olisi äiti ollut ilman tupakkaa.:(
 
jep
Täällä samoin yksi tuttava, joka tupakoi kaikkien kolmen lapsensa odotusaikana. lapsilla astmaa ja ovat ikäisiään pienempiä sekä kärsivät käytöshäiriöistä. Nyt odottaa äiti neljätään ja tupakkaa menee aski päivässä.
 
Oma Elämä?
Mie tunnen yhden lapsen, jolla on korvat putkitettu kun niin hirveä korvatulehduskierre ja vähän väliä muutenkin sairaana, lisäksi on tosi pieni verrattuna meidän lapseen, eikä äiti tupakoinut :eek: Apua!
 
hl
Minun yksi ystäväni tupakoi molempien lastensa odotus- ja imetysaikana, mutta lapset ovat aivan normaaleja ja terveitä. Mutta siltikin minusta on idioottimaista tupakoida odotusaikana.
 
vieras
Kaverin lapsi on kuusi vuotias ja kooltaan nelivuotiaan kokoinen.Äitinsä tupakoi ainakin askin päivässä koko odotusajan.Uskon, että on vaikuttanut vaikka äiti itse ei sitä myönnä.
 
?
Ei kai kukaan polta raskaana sentään askia päivässä? en usko. tai sitten kyseessä on deeku tai joku 16-vuotias joka ei ymmärrä elämästä mitään.

tiedän kaksi henkilöä jotka polttivat raskaana, toisen lapsi on tähän asti kehittynyt normaalisti, toinen on pienikokoinen.
 
samoin
Parillakin raskaana tupakoineella on sydänvikaiset lapset. En tiiä johtuuko tupakasta, mutta ei ollut mikään perinnöllinen juttu tms. Lapsilla myös astmaa lisäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ei kai kukaan polta raskaana sentään askia päivässä? en usko. tai sitten kyseessä on deeku tai joku 16-vuotias joka ei ymmärrä elämästä mitään.
Kyllähän noita valitettavasti on aika paljonkin, jotka ei edes vähennä raskaaksi tultuaan.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ei kai kukaan polta raskaana sentään askia päivässä? en usko. tai sitten kyseessä on deeku tai joku 16-vuotias joka ei ymmärrä elämästä mitään.
Kyllähän noita valitettavasti on aika paljonkin, jotka ei edes vähennä raskaaksi tultuaan.
No ei voi olla? Tuntemani äidit yritti lopettaa ja ainakin vähensivät reilusti.. vaikea kuvitella sellaista ihmistä joka pokkana polttaa askin päivässä, kun riskit on tiedossa.. siis millaisia nämä ihmiset sitten on? teiniäitejä? deekuja? Ei muuten, mutta jos askin polttaa niin ei siinä ole edes yritystä vähentää tai lopettaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ei kai kukaan polta raskaana sentään askia päivässä? en usko. tai sitten kyseessä on deeku tai joku 16-vuotias joka ei ymmärrä elämästä mitään.
Kyllähän noita valitettavasti on aika paljonkin, jotka ei edes vähennä raskaaksi tultuaan.
No ei voi olla? Tuntemani äidit yritti lopettaa ja ainakin vähensivät reilusti.. vaikea kuvitella sellaista ihmistä joka pokkana polttaa askin päivässä, kun riskit on tiedossa.. siis millaisia nämä ihmiset sitten on? teiniäitejä? deekuja? Ei muuten, mutta jos askin polttaa niin ei siinä ole edes yritystä vähentää tai lopettaa..
Ihan tavallisia, työssäkäyviä naisia on näitten joukossa.
 
b
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ei kai kukaan polta raskaana sentään askia päivässä? en usko. tai sitten kyseessä on deeku tai joku 16-vuotias joka ei ymmärrä elämästä mitään.
Kyllähän noita valitettavasti on aika paljonkin, jotka ei edes vähennä raskaaksi tultuaan.
No ei voi olla? Tuntemani äidit yritti lopettaa ja ainakin vähensivät reilusti.. vaikea kuvitella sellaista ihmistä joka pokkana polttaa askin päivässä, kun riskit on tiedossa.. siis millaisia nämä ihmiset sitten on? teiniäitejä? deekuja? Ei muuten, mutta jos askin polttaa niin ei siinä ole edes yritystä vähentää tai lopettaa..
Kyllä voi olla. Tunnen yhden ihan normaalin äidin, joka polttaa normaalisti 1,5 askia. Raskaana ollessa vähensi niin, että poltti enää yhden askin. Poika syntyi ennenaikaisena ym.
 
pp
Älkää yleistäkö! Tunnen paljon tupakoivien äitien sekä terveitä että myös sairaita lapsia, MUTTA MYÖS tupakoimattomien äitien sekä terveitä että sairaita lapsia. Se, että lapsella on vaikkapa astma ja sydänvika ei tarkoita että äiti olisi polttanut, koska sairauksien varmaa yhteyttä tupakointiin ei voida näyttää. Voi olla että johtuu siitä, mutta toisaalta kukaan ei voi varmaksi sanoa, että lapsesta tulee terve jos äiti ei tupakoi.

Itse syyllistäisin vasta siinä vaiheessa, kun voidaan 150% varmuudella sanoa, että jokin asia johtuu jostain toisesta...
 
vieras
kyllä surettaa kun monet ei välitä edes omasta lapsesta sen vertaa että vois jättää sen tupakan polttamatta. Yksikin äiti meni kesken synnytyksen röökille, pistää vihaksi!
 
Räpätäti
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mun äiti poltti raskausaikana..
allergioita on pitkä liuta minulla...laktoosi intoleranssi tosin puhkesi vasta aikuisiällä.
lukihäiriö on myös mutta sehän nyt ei johdu siitä tupakoinista
Lukihäiriö on hyvinkin mahdollisesti aiheutunut siitä. Samoten useat muut oppimis- ja käytöshäiriöt. Valitettavasti.
 
Jokaisen tuntemani tupakoivan äidin lapset ovat henkisellä puolella ikäisiään jäljessä. Tosin saattanee johtua myös siitä, etteivät nämä äidit itsekään ole mitään kovin välkkyjä (no voivatko ollakaan, kun raskaana ollessaan röökiä kiskovat...)...
 
Joku
väittää, ettei tupakan haitoista ole kiistatonta näyttöä??? Hjust. Hyvällä tuurilla lapsi on terve, kuten itse olen ollut, vaikka käsittääkseni äitini on polttanut raskausajan ja meillä poltettiin sisällä kuusi ensimmäistä elinvuottani (70-luvulla ), mutta kyllä tupakoimalla melkoisia riskejä otetaan! Tuttavani kaikki kolme lasta ovat syntyneet etuajassa, pienikokoisina ja kahdella heistä astma. Kolmatta tutkitaan asian tiimoilta jo, ja ikää huimat 3kk. Suvussa ei esiinny astmaa. Minä vetäisin melko vahvan yhtäläisyysviivan tuohon välille.
 
Vieras
Joo. Tupakoivien lisäksi mulla säälittää myös nää "on ok juoda olut tai lasi viiniä silloin tällöin raskaana" -tyypit, kun tuosta on kuitenkin tutkimuksia, että jo se yksi saattaa aiheuttaa vaurioita.

Tupakoinnin vaurioiksi sanotaan yleensä vain tuo pienikasvuisuus ja ennen aikaisen syntymän riski. Käytöshäiriöihin sillä en ole kuullut olevan mitään yhteyttä. Alkoholilla sen sijaan on vahva yhteys. Alkoholin (vähäisenkin määrän) syyksi nähdään nämä oppimis- ja käytöshäiriöt, muistihäiriöt ja myös sitten runsaamman käytön yhteydessä ihan selkeät kehityshäiriöt.

Minusta on hassua tuo, että täällä tuosta tupakasta tehdään aina se suurin synti, kun alkoholi on kuitenkin myös pieninä määrinä PALJON haitallisempaa, kuin se tupakka. Promillethan on sikiöllä korkeammat kuin äidillä :( Miksi alkoholin käyttöä raskausaikana ei tuomita yhtä voimakkaasti tai voimakkaammin?
 

Yhteistyössä