Kätkytkuolemien syynä serotoniinivaje

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Mitenköhän tuohon voi vaikuttaa:/

Lääkkeillä. Mut toihan on hieno juttu, että vihdoin on saatu asiaan selvyys ja kätkytkuolemia voidaan alkaa ehkäistä.
niin on! Tuntuu niin hurjalta jos pieniä vauvoja kuolee "tuntemattomasta" syystä.
Mitenköhän aikovat ehkäistä jatkossa...Tutkiikohan kaikki syntyneet?
 
No huh. Onko tuo nyt sitten tieteellinen läpimurto. :eek:
Voisiko siihen vaikuttaa esim. jos imettävä äiti käyttää itse masennuslääkkeitä? Ja miten tuon voisi todeta ennaltaehkäisevästi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Mitenköhän tuohon voi vaikuttaa:/
ei välttämättä itse mitenkään:

"Serotoniini säätelee aivorungossa hengitystä, sydämen sykettä ja unesta heräämistä. Jos serotoniinivajeesta kärsivä lapsi kohtaa nukkuessaan hengitysvaikeuksia, hän ei välttämättä reagoi siihen asianmukaisesti, esimerkiksi vaihtamalla asentoa.

Sen sijaan lapsi, jolla on riittävä määrä serotoniinia, herää edes sen verran, että ehtii vaihtaa päänsä asentoa ennen vakavamman hapenpuutteen kehittymistä. "
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Mitenköhän aikovat ehkäistä jatkossa...Tutkiikohan kaikki syntyneet?
Ei aavistustakaan. Mutta kyllä mä olen melko varma, että ainakin niiltä vauvoilta tuo serotoniinitaso tutkitaan, joiden isompi sisarus on kuollut kätkytkuoleman. Ruvetaanko sitä tutkimaan rutiinisti kaikilta, niin se on sitten toinen juttu.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Mitenköhän tuohon voi vaikuttaa:/
Lääkkeillä. Mut toihan on hieno juttu, että vihdoin on saatu asiaan selvyys ja kätkytkuolemia voidaan alkaa ehkäistä.
että tutkitaan jokainen vastasyntynyt että onko heillä tarpeeksi serotoniinia aivorungossa? ja sen jälkeen ennaltaehkäisevä lääkitys?

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
No huh. Onko tuo nyt sitten tieteellinen läpimurto. :eek:
Voisiko siihen vaikuttaa esim. jos imettävä äiti käyttää itse masennuslääkkeitä? Ja miten tuon voisi todeta ennaltaehkäisevästi?
No periaatteessa kai joo. Jos äidin käyttämässä lääkkeessä on serotoniinia, niin siirtyyhän sitä lapseenkin äidinmaidossa. Mutta onko pitoisuus lapsen kannalta riittävä, niin sitä varmaan aletaan tutkimaan.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
että tutkitaan jokainen vastasyntynyt että onko heillä tarpeeksi serotoniinia aivorungossa? ja sen jälkeen ennaltaehkäisevä lääkitys?
Luultavasti ei, koska ne tutkimukset maksaa. Mutta uskoisin - kuten tuossa aiemmin jo sanoin - että se tutkitaan ainakin niiltä vauvoilta, joiden isompi sisarus on kuollut kätkytkuoleman.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
No huh. Onko tuo nyt sitten tieteellinen läpimurto. :eek:
Voisiko siihen vaikuttaa esim. jos imettävä äiti käyttää itse masennuslääkkeitä? Ja miten tuon voisi todeta ennaltaehkäisevästi?
No periaatteessa kai joo. Jos äidin käyttämässä lääkkeessä on serotoniinia, niin siirtyyhän sitä lapseenkin äidinmaidossa. Mutta onko pitoisuus lapsen kannalta riittävä, niin sitä varmaan aletaan tutkimaan.
Niin ja sekin, että jos on jo syntyessään taipumus masentuneisuuteen, niin miten se sitten jatkossa? Masentuneisuus yleistyy vielä enemmän ja itsemurhatilastot vaan kasvaa.
Kauhea mitä ajatuksia tuli päähän! :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi ei... meillä vauva nukkuu vain masullaan. Ainoa asento mikä helpotti kun masu oli kipeä ja nyt on tottunut nukkumaan mahallaan.. Alkoi pelottaan :(
meilläkin nukkui pelkästään mahallaan. ja nyt sängyssä tuhisee iloinen ja vilkas 3-vuotias :D eli ei se välttämättä sitä tarkoita että mahallaan nukkuminen johtaa automaattisesti kätkytkuolemaan. eikös tuo serotoniinivaje ole jotenkin synnynnäinen tai perinnöllinen juttu?

 
Booty
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi ei... meillä vauva nukkuu vain masullaan. Ainoa asento mikä helpotti kun masu oli kipeä ja nyt on tottunut nukkumaan mahallaan.. Alkoi pelottaan :(
Meillä kaikki kolme ovat nukkuneet vatsallaan kun selällään ei saaneet henkeä ja kyljellään huusi kuin metän elävä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin ja sekin, että jos on jo syntyessään taipumus masentuneisuuteen, niin miten se sitten jatkossa? Masentuneisuus yleistyy vielä enemmän ja itsemurhatilastot vaan kasvaa.
Kauhea mitä ajatuksia tuli päähän! :eek:
Ja mä ajattelen asiaa ihan toisinpäin :D Jos nyt saadaan selville tuo suurentunut masennusriski jo vauvana, niin masentuneisuuden syntymistä voidaan entistä paremmin ennaltaehkäistä. Tulevaisuudessa siis masentuneisuutta ja itsemurhia onkin paljon vähemmän kuin nyt.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin ja sekin, että jos on jo syntyessään taipumus masentuneisuuteen, niin miten se sitten jatkossa? Masentuneisuus yleistyy vielä enemmän ja itsemurhatilastot vaan kasvaa.
Kauhea mitä ajatuksia tuli päähän! :eek:
Ja mä ajattelen asiaa ihan toisinpäin :D Jos nyt saadaan selville tuo suurentunut masennusriski jo vauvana, niin masentuneisuuden syntymistä voidaan entistä paremmin ennaltaehkäistä. Tulevaisuudessa siis masentuneisuutta ja itsemurhia onkin paljon vähemmän kuin nyt.
No totta tuo, mutta joutuuko tuollaisessa tapauksessa sitten syömään masennuslääkkeitä koko elämänsä ajan? Miten se sitten vaikuttaa elimistöön?
 
vieras
Mä oon kuullut tosta jo aikaisemminkin, ja olen lukenut myös, että serotiinin puutos johtuu (luultavimmin) d-vitamiinin puutteesta aivoissa. Kannattaa siis muistaa antaa ne tipat!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
No totta tuo, mutta joutuuko tuollaisessa tapauksessa sitten syömään masennuslääkkeitä koko elämänsä ajan? Miten se sitten vaikuttaa elimistöön?
En ole lääkäri, joten en osaa sanoa tuohon. Mutta ihmisen elimistössä kuuluu olla serotoniinia, joten ei tuo mikään elimistölle vieras aine ole.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi ei... meillä vauva nukkuu vain masullaan. Ainoa asento mikä helpotti kun masu oli kipeä ja nyt on tottunut nukkumaan mahallaan.. Alkoi pelottaan :(
=> Vauva nukkuu, äiti valvoo. :D Voimia ja hali! Meitä vatsallaannukutettuja on silti elossa!
 
vieras
Jos on serotiini vajaus , niin äkkiä ajatellen , niin lääkkeen ottaminen on korvaavaa hoitoa. Siis ei kai se nyt voi vaikuttaa kun positiivisesti . Tutkimus varmaan etenee ja toivottavasti pian tiedetään mistä serotiini vajaus johtuu, onko perinnöllistä ym. Ja tuo lause joutuuko syömään masennus lääkkeitä koko elämänsä kuullostaa jotekin "syyttävältä"vaikkei kirjoittaja ehkä sitä tarkoitakkaan. Kyllähän diabeetikotkin ottaa insuliinia, hoito on siis keksitty.
 
Kippuravarvas
Oho, hyvähän se on että syy löytyi. Mutta ei kai kaikki kätkytkuolleet ole nukkuneet mahallaan? Vai onko se niin että kaikki kätkytkuolleet on nukkuneet sitten jotenkin huonosti ja hapensaanti on estynyt?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on serotiini vajaus , niin äkkiä ajatellen , niin lääkkeen ottaminen on korvaavaa hoitoa. Siis ei kai se nyt voi vaikuttaa kun positiivisesti . Tutkimus varmaan etenee ja toivottavasti pian tiedetään mistä serotiini vajaus johtuu, onko perinnöllistä ym. Ja tuo lause joutuuko syömään masennus lääkkeitä koko elämänsä kuullostaa jotekin "syyttävältä"vaikkei kirjoittaja ehkä sitä tarkoitakkaan. Kyllähän diabeetikotkin ottaa insuliinia, hoito on siis keksitty.
Mä en tunne nykyisiä masennuslääkkeitä, mutta jos esim lääkkeessä on muutakin kuin serotoniinia, niin ei korvaushoitona silloin tarvitse antaa masennuslääkkeitä vaan pelkästään serotoniinia.

 

Yhteistyössä