Kätkythälyttimen hälytys, mutta vauva heräsi kun herättelin. Mitä teen?

Eli siis minulla on käytössä nanny kätkythälytin patja. Viimeyönä hälytin hälyti ja kun herättelin vauvaa hän kyllä hengitti ja loppu yö meni normalaisti ja päivä normaalisti. Kuitenkin tuo hälytys on mielessä.

Vauva on heti laitokselta tullessaan olluthyvin sikeä uninen ja nukkunut aina yöt muutamalla syötöllä. Usein joudun herättämään vauvan syömään kun vain jaksaisi unia. Päivisin normaali pirteä vauva ja päiväunilla ei ole ollenkaan niin sikeässä unessa kuin yöllä.

Mietin että onkohan tämä ihan normaalia että vauvaa joutuu jeröttelemään yöllä? Vauva myös usein nukkuu tismalleen samassa asennossa koko yöunien ajan. Ehkä hieman liikkuu mutta usein löydän ihan samasta asennosta kuin missä meni nukkumaan.

Tiedän kyllä että pitää mainita neuvolass aja sikeästä unesta olenkin maininnut, mutta vastaus on aina vain että nauti kun vauva nukkuu. Sisimmässä kuitenkin tuntuu että jotain vialla ja nyt vielä tuo hälytys.

Kätkythälytin on minulla sillä kätkytluoleman pelko on jotenkin kamalan suuri😢 en kaipaa kritisointia patjan käytöstä, sillä minulle patja on antanut pelon keskellä rauhan nukkua
 
vierailija
ne "tutkitut ja turvalliset" aiheuttavat juuri tällaisia ja paljon muita ikävyyksiä, siihen ei mikään auta.
Muutoin suosittelisin raitista ilmaa ja hyvää tuuletusta, syksyllä ja talvella olisi helpompaa kun ilma kiertää vanhassakin talossa paremmin
 
vierailija
Onpa kurjaa ap, ymmärrän sinua hyvin! Meillä on vauvat olleet tosi runsaasti (monta kertaa tunnissa) heräileviä ja se on vähän helpottanut omaa huoltani ja olisin varmasti täysin hermona jos vauva nukkuisi pitkiä pätkiä tosin tuttavapiirissä on monta tosi vähän heräilevää vauvaa ollut ja on mielestäni aika yleistä se pitkiä pätkiä nukkuminenkin.

Kätkyt-tapauksista tiedetään ihmeen vähän ja toisaalta joissain kätkythälyttimissäkin sanotaan että jos vauva ikään kuin ”unohtaisi” hengittää niin hälyttimen hälytys voisi saada vauvan havahtumaan ja hengityksen jatkumaan ja sikäli mikäli noin olisi niin hälytinhän voisi todella auttaa kätkytien ehkäisyssä. Itse olen aihetta paljon tutkinut ja ihmeen vähän tosiaan tiedetään ja jutut on ristiriitaisiakin. En ole löytänyt tietoa että onko kätkytiä ikinä tapahtunut hälyttimen kanssa nukkuvalle vauvalle.

Mites sellanen älysukka, meillä oli aiemmin kätkythälyttimiä mutta lähinnä perhepedissä nukkumisen ja liikkuvaisen vauvan vuoksi hommattiin se älysukka ja se ei kyllä juuri anna vääriä hälytyksiä ja sitä voi käyttää ihan ilman nettiäkin jolloin tukiasema ilmaisee hälytyksen mutta jos käyttää wifin kanssa niin sovelluksen kautta näkee ne tiedot sykkeestä ja happitilanteesta, näkee myös siis jälkeenpäin esim yön ajalta. Silloin jos hälytys tulisi niin tiedot sykkeestä/happitilanteesta pystyisi tarkistamaan. Meillä oli käytössä vuoden ikään tuo ja ikinä ei yhtään hälytystä tullut (paitsi jos sukka irti tms mutta hälytyksessä on myös eri värejä esim jos sukka irti on sininen häly tms eli heti tietää ettei ole mikään tositilanne kyseessä. Netistä saa vähän käytettyjä aika edullisesti.

Meillä ei kyllä Nannyt ym ole myöskään antaneet hälytyksiä paitsi just jos vauva on vaikka pois patja-alueelta tms. Onhan teillä kiinteä sängyn pohja patjan alla? Useimmissa pinnasängyissä on reikiä pohjassa ja se häiritsee Nannyja (kokemuksesta ja sanotaan myös Nannyjen ohkeissa), tosin lähinnä kai niin päin että hälytystä ei tule vaikka pitäisi tulla.

Voimia ja tsemppiä, toivottavasti kaikki on kunnossa!
 

Yhteistyössä