Käskekää lapsianne käyttäytymään myös julkisilla paikoilla!

Alkuperäinen kirjoittaja ver-de:
Vauva hiljeni kohtalaisen nopeasti bussiin päästyämme, eikä pienen vauvan itkulle aina mitään voi. Se ei silti oikeuta toista rattaita huitomaan ja sadesuojaa repimään.
Ei voi aina estää vauvan itkua eikä välttämättä sen isommankaan lapsen kiljumista ja kiukuttelua (lapsella voi olla myös ongelmia jotka ei näy päällepäin, ei välttämättä kysymys kurin puutteesta). Mutta kanssamatkustajien ja näiden omaisuuden koskemattomuus pitäisi silti hankalankin lapsen kanssa pystyä turvaamaan.

hiljaaaaaaaaaaaaaa
Kyseessä oli ehkä erityislapsi tai sit saatkin haukkua, mut te muut, jotka ette tätä lasta nähneet, ette sen ulkonäköä, ette edes yhteiskuntaluokkaa, niin shut up! ootte dorkia!

ei kuule sitä vauvan itkua sillä tissillä lopeteta ainakaan meillä. tosin en ees imetä, mutta meidän tyttärellä on erittäin kova ääni ja jos se huutaa, niin en oikein liikkuvassa mbussissa mitään voi, syliin en siellä oikein halua ottaa. kun ainakin pk-seudun bussikuskeista ona aikalailla hmm erikoisia... joten se on jo turvallisuusriski pitää sitä lasta sylissä ja jos oikeasti joku ei sitä huutoa kestä niin voi voi. tuskin ne bussimatkat sitä 45 min pidempää kestää.

Sara
Alkuperäinen kirjoittaja tilda:
Minulla on juurikin hiukan alle 5-vuotias lapsi, joka ei ole eläessään ketään lyönyt.
Enkä kyllä käsitä miten bussissa voisi ottaa lapsen syliotteeseen kiinnipitelyn takia , varsinkin niin ison kuin 5-vuotiaan. Jos kyse on näin suuresta lapsesta tosiaan on kyseessä varmasti erityislapsi.

Vauvan itku on huomattavsti helpompi lopettaa tuikkaamalla sille vaikka tissi suuhun.
Helppo se on mennä vaikka seisomaan vaunujen ja rattaiden väliin, ettei se lapsi pääse huitomaan toisten vaunuja. Uskomatonta, että joku pitää ihan hyväksyttävänä, että äiti ei tee mitään vaikka lapsensa käyttäytyy törkeästi! :eek:

siis
Jos mun lapsi käyttäytyis noin ja näkisin että vauvan äitiä vaivaa tai sanoisi että voiko lapseni lopettaa niin loppuisi se touhu. Jos ei lopu niin jäätäisiin pois kyydistä ja aivan varmasti saisi jonkun rangaistuksen.

muru
Iän saatoit arvata kyllä reilusti yläkanttiinkin. Itse juuri luulin yhtä lasta kokonsa puolesta n. 6-vuotiaaksi, mutta hän olikin 3v. Oli tosi pitkä poika.

Ja vaikea sanoa tilanteesta millainen se on ollut vain kirjoituksesi perusteella, koska ihmiset usein näkevät ja kokevat tilanteet eri tavalla. Jonkun mielestä söpö poika vähän koskee viereisiä vaunuja toisen mielestä kamala riiviö ja ärsyttävä kakara repii rattaita. ;)

Tietenkin vanhemman pitää yrittää hallita sellainen tilanne, jossa lapsi käyttäytyy huonosti ja lasta komennetaan, mutta joskus tilanne ei silti pysy oikein lapasessa. Kun oma lapsesi kasvaa, huomaat, että vaikka tuollainen 2-6vuotiaskin on vielä aika pieni, eikä lapsi aina käyttäydy niin kuin pitäisi, vaikka olisi hyvin kasvatettu. Lapsi ei myöskään aina tottele tai reagoi, niin kuin vanhempi ajattelee.Tällöin ei siis päde ennakkoon ajatellut viisaat kasvatuskonstit: "kun mun lapseni on tuon ikäinen, teen sen kanssa niin ja noin ja lapsi tottelee". :)

Sara
Ja vielä selvennykseksi: Minä ymmärrän, että lapset käyttäytyy joskus huonosti, mutta sitä en ymmärrä, että vanhemmat antaa sen käytöksen jatkua! Ja näitä tapauksia olen nähnyt ihan liikaa!

siis
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Ja vielä selvennykseksi: Minä ymmärrän, että lapset käyttäytyy joskus huonosti, mutta sitä en ymmärrä, että vanhemmat antaa sen käytöksen jatkua! Ja näitä tapauksia olen nähnyt ihan liikaa!
Samaa mieltä! Silloinhan siihen juuri pitää puuttua. Että lapsi oppii miten kohdellaan muita. Isoista lapsista näkee keille sitä toisten huomioonottamista ei ole opetettu. Ylimielisiä kiusaajia jotka ei osaa käyttäytyä.

vauvat kasvaa
Alkuperäinen kirjoittaja muru:
Iän saatoit arvata kyllä reilusti yläkanttiinkin. Itse juuri luulin yhtä lasta kokonsa puolesta n. 6-vuotiaaksi, mutta hän olikin 3v. Oli tosi pitkä poika.

Ja vaikea sanoa tilanteesta millainen se on ollut vain kirjoituksesi perusteella, koska ihmiset usein näkevät ja kokevat tilanteet eri tavalla. Jonkun mielestä söpö poika vähän koskee viereisiä vaunuja toisen mielestä kamala riiviö ja ärsyttävä kakara repii rattaita. ;)

Tietenkin vanhemman pitää yrittää hallita sellainen tilanne, jossa lapsi käyttäytyy huonosti ja lasta komennetaan, mutta joskus tilanne ei silti pysy oikein lapasessa. Kun oma lapsesi kasvaa, huomaat, että vaikka tuollainen 2-6vuotiaskin on vielä aika pieni, eikä lapsi aina käyttäydy niin kuin pitäisi, vaikka olisi hyvin kasvatettu. Lapsi ei myöskään aina tottele tai reagoi, niin kuin vanhempi ajattelee.Tällöin ei siis päde ennakkoon ajatellut viisaat kasvatuskonstit: "kun mun lapseni on tuon ikäinen, teen sen kanssa niin ja noin ja lapsi tottelee". :)

Kun sen oma ihana rauhallinen vauva saapuu uhmaikään niin tätä ap ta saattaa hiukka hävettää kun oli nyt näin tyhmä

tilda
Alkuperäinen kirjoittaja tilda:
Minulla on juurikin hiukan alle 5-vuotias lapsi, joka ei ole eläessään ketään lyönyt.
Enkä kyllä käsitä miten bussissa voisi ottaa lapsen syliotteeseen kiinnipitelyn takia , varsinkin niin ison kuin 5-vuotiaan. Jos kyse on näin suuresta lapsesta tosiaan on kyseessä varmasti erityislapsi.

Vauvan itku on huomattavsti helpompi lopettaa tuikkaamalla sille vaikka tissi suuhun.
Helppo se on mennä vaikka seisomaan vaunujen ja rattaiden väliin, ettei se lapsi pääse huitomaan toisten vaunuja. Uskomatonta, että joku pitää ihan hyväksyttävänä, että äiti ei tee mitään vaikka lapsensa käyttäytyy törkeästi! :eek:
Öh, eihän sinne mahdu. Sitäpaitsi aikuinen on todella suuri turvallisuusriski, jos seisoo pienen vauvan vaunujen vieressä. Bussin jarruttaessa kaatuu vauvan vaunuihin tai suunnasta riippuen oman lapsensa päälle .

Eikä ap sanonut, ettei toinen äiti yrittänyt hillitä lastaan. Bussissa siihen vaan on kovin rajalliset mahdollisuudet.

Omituista yleensäklin, ettei voinut snaoa toiselle äidille suoraan vaan kirjoittelee julkisella palstalla. Vielä tyyli, että oma vauvani oli nukahtamassa, arvostelee toisen tapoja kuljettaa lasta tekee sen, että en usko tilanteen olevan ihan tuollainen kuin ap kuvaili. Omituisinta on, jos hän tosiaan on vielä lasten parissa työssä. (hiukan epäilen tai ainakin asenne on kamala).

hassu juttu
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Sillä isommalla lapsella oli tylsää. Ymmärrät kai. Ja 2kk vauvan äitinä sinä osaat varmasti arvioida toisen iän? Jos vaikka oli iso 3-vuotias. Tai sitten vaan vanhemmat halusivat säästää bussikuluissa, mikäli rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi.

Ymmärtääkö sun vauva jos kiellät? Lapsi se on 5-vuotiaskin eikä väsyneenä ymmärrä kieltoja sen paremmin. Toki pitäisi osata käyttäytyä, mutta mihin se siitä rattaista kesken matkan olisi mennyt? Toki pitäisi pienemmät osata ottaa huomioon, aina se ei vain onnistu, eikä teiän vauva ole sen tärkeämpi kuin tämä poika.

Just tällasten tyyppien takia näitä kauhukakaroita ylipäänsä on!
Sanoinko, että meidän lapsi käyttäytyy tai saisi käyttäytyä näin? En, mutta silti ymmärrän myös isomman lapsen käytöstä. Eihän se hyväksyttävää sinänsä ole, joskus vaan käy noin. Ap kertoi lapsen koskeneen heidän VAUNUIHIN, ei vauvaan ja tässä on mielestäni iso ero!

Pakko munki kommentoida tuota iän arvioimista. Kyllä tuota munki tyttöö on luultu yli 5 vuotiaaksi vaikka oli just ja just 3. Eikä ollu vaan yhden kerran vaan jatkuvasti, on tosi isokokoinen tyttö.

Mutta tuollasta hakkaamista ja läpsimistä mä en hyväksy minkään ikäiseltä lapselta. Jos mun lapsi käyttäytyis tuollain ni se loppuis, tavalla tai toisella.

hullu
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
ei kuule sitä vauvan itkua sillä tissillä lopeteta ainakaan meillä. tosin en ees imetä, mutta meidän tyttärellä on erittäin kova ääni ja jos se huutaa, niin en oikein liikkuvassa mbussissa mitään voi, syliin en siellä oikein halua ottaa. kun ainakin pk-seudun bussikuskeista ona aikalailla hmm erikoisia... joten se on jo turvallisuusriski pitää sitä lasta sylissä ja jos oikeasti joku ei sitä huutoa kestä niin voi voi. tuskin ne bussimatkat sitä 45 min pidempää kestää.
Voit nousta pois bussista ja liikkua lapsesi kanssa sitten kun osaat pyllähtää penkille vauva sylissäsi.
Jos tosiaan kiusaat kanssamatkustajia 45 minuuttia vauvaasi huudattamalla toivon todella, että lapsesi saa jostain paremman kodin.

unikuu108
olen kyllä kerran lähtenyt kesken matkan pois bussista kun poika veti raivarit. että voi sen isomman poistaakin bussista jos ei osaa käyttäytyä.
että kyllä vanhemman pitäis osata kontrolloida sitä tilannetta(lisäksi osata tehdä ratkaisuja) oli kyse minkä ikäisestä lapsesta vaan. eikä antaa jatkua.

hmmm
Mikä ap:n tekstissä pahiten ottaa silmään on otsikon eka sana: Käskekää! Jos ilmaisisi asian edes, että opettakaa... oppiminen vaan yleensä kestää jonkun aikaa, käskemällä tilanne ei välttämättä parane.

muru
Vauvojen äideistä yleensä taaperot ovat hirveitä, huonosti kasvatettuja kakaroita, vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen söpö lapsi. Äidin on vaikea kuvitella miten äkkiä hänenkin vauvastaan kasvaa touhukas taapero. Tosin sitten joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, tämä tuleva taapero on joka tapauksessa ihanneyksilö, joka istuu aina paikallaan kädet ristissä hameen helmassa ja hymyilee. ;) Näin käy siksi että:
a) vauva on tosi söpö ja ihana, eikä tule siis koskaan tekemään mitään kiellettyä
b) vauvojen äidit tietävät kaikki parhaat kasvatusniksit, jotka tulevat takuuvarmasti toimimaan...

:D

tilda
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
olen kyllä kerran lähtenyt kesken matkan pois bussista kun poika veti raivarit. että voi sen isomman poistaakin bussista jos ei osaa käyttäytyä.
että kyllä vanhemman pitäis osata kontrolloida sitä tilannetta(lisäksi osata tehdä ratkaisuja) oli kyse minkä ikäisestä lapsesta vaan. eikä antaa jatkua.
Epäilen, että muutaamna sadesuojan repimisen penkin potkimisen takia vaikk erityislapsen äiti ei todellakaan halua jäädä bussista eikä ole tarviskaan.

Jos tilanne olisi ollut niin kauhea kuin ap nyt maalailee hän olisi puolustanut lastansa jo bussissa eikä jälkeenpäin harmitellut palstalla, kun joku äänekäs lapsi piti hänen vauvaansa hereillä bussimatkan ajan.
Ja ironista kyllä haukkuen jopa toisen ratkaisua kuljettaa lasta ja sitten peräänkuuluttaa, että toisten pitäisi käyttäytyä paremmin.
Ap:n pitäisi katsoa peiliin ja rankasti, kun kehtaa moisia kirjoittaa julkisella palstalla.

myy
ap, kai itsekin sanoit tästä asiasta etkä ollu vaan tumput suorana siinä ?
ite tossa tilanteessa oisin menny vaunujen väliin seisomaan ja kysyny siltä toisen lapsen äidiltä että eikö saa lastansa kuriin.

mutta joo, tuskin nyt 25min yhteen menoon läpsi ja repi niitä vaunuja.

ja siihen minkä ikänen istuu vaunuissa. EIKÖ SE OLE SEN PERHEEN OMA ASIA? ei sinun tai kenenkään muun. takana voi olla syynä vaikka huonot jalat jonka vuoksi lapsella tekee kipeää kävellä pitkiä matkoja ? se ei varmaan siinä vaiheessa tullut mieleen.

mutta all in all, jos et ite tehtnyt asialle mitään, olit tumput suorina vaan niin turha valittaa. jos toinen äiti oli sen verran vastuuntunnoton ettei saanut lopetettua tätä toimintaa, niin oisit itse siihen puuttunut.

Itse olen aikoinaan kulkenut paljonkin vilkkaiden poikieni kanssa julkisilla ja välillä oli lapsetkin väsyneitä ja kiukkuisia, mutta oli lapsi sitten 2 tai 5 vuotias, niin en ole antanut hänen koskea (repiä yms) viereisiä vaunuja tai antanut edes potkia bussin seinää. Myöskin olen yrittänyt lahjoa yms kaikkia keinoja käyttäen saada lapsen hiljaiseksi, ettei häiritse muita matkustajia. Kokeilleet ovat kyllä, mutta kokeiluksi on jäänyt onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
mutta all in all, jos et ite tehtnyt asialle mitään, olit tumput suorina vaan niin turha valittaa. jos toinen äiti oli sen verran vastuuntunnoton ettei saanut lopetettua tätä toimintaa, niin oisit itse siihen puuttunut.

Voin kyllä itse kuvitella itseni ap:n tilanteeseen ja juuri kun on oman vauvan saanut hiljaiseksi, niin en todellakaan jaksaisi alkaa kasvattamaan ja hoitamaan toisten lapsia. Joskus voisin jaksaa sitäkin, mutta mun mielestä se ei ole mun velvollisuus.

Siis jos meidän 4v poika hakkaisi tai repisi tai tekisi muuta vastaavaa, niin taatusti tekisin jotain (eli jos ei kielloista huolimatta lopettaisi, niin sehän olisi paikalta poistuminen, vaikkakin bussissa oltaisiin). Onneksi on tottelevainen poika... Ottaa mallia isosiskoistaan... :kieh:

Leikkipuistoissahan ja esim laivoilla törmää tuohon samaan, että jotkut ei saa lapsilleen kuria sitten millään. Tai ovat välinpitämättömiä. :/
Omilla lapsilla kun on kuri, että miten käyttäydytään, niin kyllä on ihmettelemistä lapsilla kun joku muu tönii, muksii tai etuilee... Selitä siinä sitten, että "noo kaikki ei osaa käyttyäytyä, olkaa te silti edelleen nätisti"...

vieras
Nää on aina kummia ketjuja kun aloittajan kimppuun hypitään vaikka jonkun nicopetterit tai Yennijohannat ei osaa olla nätisti...Olivat sitten ravintolassa, kaupassa, bussissa...missä lie

Yhteistyössä