KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!!!

Mitkä tuon T4V:n viitearvot ovat? Minulta sitä ei ainakaan silloin 2 vuotta sitten ole mitattu, kun en omista papereistani sitä löytänyt. Täytyy pyytää itselle klinikalta ne syksyllä mitatut arvot.
 
Mun papereissa T4V:n viitearvo on 10-21 ja mulla se oli viimeks 14.
Ja kyllä mäkin olen todella tyytyväinen että joku lääkäri on senkin verran valistunut että kiinnittää tohonkin seikkaan huomiota vaikka se ei sitten olisikaan se ratkaiseva syy, mutta hoidettuna varmaan yksi syy vähemmän ;)
Ja eikö suomi tule aina vähän ruotsin perässä ihan joka asiassa :kieh: :LOL:
 
Nyt oliskin mielenkiintosta tietää mitä noi arvot on sellasilla jotka yleensäkin tulee helposti raskaaks (jos nyt jostain syystä kuitenkin on tarkistettu), onko niillä yli 2n arvoillla loppuviimein niin paljoo haittaa asiassa ;) ainakin hyvä tietää että joku on onnistunu neljänkin arvolla, joten sittenhän se ei pitäny paikkaansa mitä se yks lääkäri (ap. viestissä?) oli väittäny että pitäs olla alle 2 jotta olis edes mahdollista :D
 
Kun nyt täällä kerrankin pyörin (yrittää parhaillaan vierottautua hoitotauolla... ) niin pakko osallistua sen verran, että kansainvälisesti ainakin (tämä nyt koskee niitä, jotka hakeutuvat lapsettomuushoitoihin) katsotaan, että ideaalitilanteessa TSH saisi olla mielellään lähempänä 1 kuin 2... Yhtä selittävää tekijää ei tietenkään ole, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen ja blablablaaa, mutta varmasti on niin, että aidan lääkäri on monien maiden lapsettomuuslääkäreiden kanssa samoilla, eli snadisti "modernimmilla" linjoilla kuin monet lääkärit Suomessa.

Tsemppiä kaikille teille - ja vielä loppukaneettina, että jos teidän TSH on reilusti yli 2.5, niin kyllä ainakin itse lähtisin lääkitystä siihen vaatimaan.
 
Niiiiiin...eihän se nyt tietenkään niin ole etteikö yli kahden arvoilla voisi raskautua. TUSKIN se lääkäri nyt ihan niin kirjaimellisesti sitä asiaa tarkoittikaan ;) mutta paremmat mahdollisuudet varmastikkin on kun on arvot kohdillaan ja varsinkin mun kohdallani kun on ollut häikkää kilpirauhasissa ja jonkin aikaa ja lääkityksenkin avulla arvot koholla. Ja korkea TSH-arvohan lisää keskenmenonriskiä...
No anyway...jännää seurata miten asia mietityttää ihmisiä. Ja ap.kirjoituksen oli tarkoitus olla VAAN kertomus mitä mulle oli sanottu EIKÄ suinkaan mikään yleinen ohje mitä pitäisi tehdä :LOL:
 
Just se suuttuminen onkin lääkärin puolelta, mikä meidän tilanteessa auttaa.
Sitä kun on huolissaan kaikesta muutenkin. Selittäis sitten miksei tarvi olla huolissaan.
Mehän laitetaan isot rahat näihin hoitoihin ja hoitojen aikana ei mitään muuta olekkaan mielessä.
 
Voi vitsi. Mä olen jo kauan epäilly että olis kilpparin vajaatoimintaa. Oireita on vaikka muille jakaa (perusväsymys, hajamielisyys, painonnousu, ovuloimattomuus jne) Mutta kun kävin terkkarissa sitä tutkituttamassa niin arvo oli 3,75. Unohdin siis asian kun lääkäri sano että arvot on kunnossa. Mainitsin siitä gynellekin, tosin en kertonu oikeaa arvoa vaan että se on tutkittu ja kunnossa. Pöh! Täytyy kysyä ens kerralla mitä on mieltä tosta arvosta. Luin juuri tosi monesta paikasta että se viitearvo monissa muissa maissa 2,5.
 
Hei,

Omat arvoni: TSH 2.65 ja T4V 12 ja kuusi alkiota siirretty mutta ei raskautta....

Hain netistä lääketieteellisiä tutkimuksia aiheesta ja niiden mukaan lapsettomuudesta kärsivillä tilastollisesti merkittävästi useammin kuin lapsia saaneilla on TSH arvo yli 2.5. Tutkimuksiin oli osallistunut useita satoja naisia.

Optimi arvo raskautta toivovalle olisi TSH 1-2, jos on tyroksiinilääkityksellä vajaatoiminnan vuoksi.

Yksi artikkeli aiheesta:
http://www.cpsp.edu.pk/Jcpsp/ARCHIEVE/jcpsp-2007/apr2007/article2.pdf
 
Miten kummassa tässä maassa ei puututa näihin arvoihin, jos sitä on kaiken lisäksi tutkittu? Kyllä tuntuu pahalta ajatella, että tämän asian korjaamalla heti alun perin oltaisiin jossain ihan muussa tilanteessa kuin tässä. Eihän sitä tietenkään ikinä varmuudella saa tietää, vaikka joskus raskautuisikin, että mistä johtuu, mutta kuitenkin.

Tietääkö joku, onko mahdollista saada lääkitystä, vaikka arvot olisivat niitten virallisten viitearvojen sisällä, mutta TSH siis reilusti yli 3?
 
EnniV:Kyllä mä suosittelisin sua ottamaan asia lääkärin kanssa puheeksi. Ja mullakin on aloitettu thyroxin-lääkitys työterveysasemalla eikä lapsettomuusklinikalla. Eikä ne mun arvot silloinkaan olleet mitkään kovin korkeat, hieman päälle neljän. Mutta kerroin tietty oireista ja etenkin lapsettomuushoidoista joita oli takana silloin 2v. Mä ajattelen että tämän asian korjaamalla on YKSI ongelma sitten vähemmän ;)
Tsemppiä ja mielenrauhaa kaikille :D
 
Aida, kuka on sun työterveyslääkäri, jolta olet saanut lääkityksen?
Mun TSH oli noussut lukemaan 3.6 kolmessa kuukaudessa, aiemmin 2.65... haluaisin ymmärtävälle lääkärille.

Jos viitsit, laittaisitko lääkärin nimen vaikka henkilökohtaisella viestillä.
Kiitos, Hillevi
 
No nyt alkoi mietityttään. Itse sanoin lapsettomuuslääkärille vain että kilpirauhasarvot on mulla kunnossa koska ne on mitattu työterveydessä pari kk takaperin. Kaivoin tuon lapun esiin ja taidan ottaa sen seuraavalle käynnille mukaan. Katselin noita kirjainlyhenteitä mitä olitte laittanut ja itselläni ne olivat seuraavasti. Sen mukaan
S-TSH 2.3 (viitearvot 0.4-4,5)
S-T4-V 16 (viitearvot 11-23)

Ja nämä olivat siis Mehiläisestä. Kyllä hän tuo siitä kakkosesta menee yli, mutta toisaalta 2,5 alle. No parempi että kerron lekurille sitten seuraavalla käynnillä kun on asiantunteva tyyppi.

pakko vielä jatkaa että ihmetyttää kyllä se miten lääkäreillä on niin erilaiset lähestymistavat ja käsitykset asioista. Esim. mitä suoritetaan perus lapsettomuustutkimuksissa tuntuvat olevan aika erilaisia. Ja tässä siitä yksi esimerkki.
 
Kilpirauhaslääkärissä käyty, Mehiläisen Risto Kaajalla. Hänen mielipiteensä oli aivan yksiselitteinen, jos TSH-arvo on yli 3 kannattaa aloittaa lääkitys - jos on raskaaksitulotoiveita. Muuten oireetonta alle 4.5 arvoa ei kannata ruveta lääkitsemään. Menen vielä uudelleen labraan ja tutkitaan kilpirauhasen vasta-aineet ja vapaa tyroksiini, mutta reseptinkin jo sain.
Lisäksi lääkäri sanoi, että jos vasta-aineet on koholla (kilpirauhasessa tulehdus) ennen alkionsiirtoa pitäisi aloittaa myös kortisonihoito.

Pietarin AVAn lääkärin mukaan S-TSH saisi olla lähempänä 1 kuin 2, jos toivoo raskautta...

Tsemppiä kaikille!
 
Hillevi:sori etten ole vastaillut... mutta olet näemmä saanutkin käsiisi asiantuntevan lekurin...hyvä niin :D .Ite olen käynyt länsisuomalaisen keskussairaalan `vierailevan lääkärin`juttusilla.
Ite aloin miettiin noita vasta-aineita. En tiedä et onko niitä otettu,ei varmaan :/ Pitäneen tsekata asia.Ens maanantaina olen menossa labraan ja katotaan miltä arvot nyt näyttää.Pitää varmaan pyytää et ne vasta-aineet otettais samalla. Onkohan se kortisonilääkitys ainoa hoitomuoto??
 
Voi josses sentaan etta on monta kenelle ei taman asian takia ole annettu apua ja laaketta.

Minulla kavi niin etta jo ennen lapsen yritysta gyne otti kaikki hormoonit ja huomasi etta kilpirauhasessa on vajaatoimintaa. Arvo oli sellainen etta jos ei olisi vauvakuumetta sita ei hoidettaisi, mutta jos yrittaa lasta niin se kandee hoitaa laakkeilla. Han kaski toiselle laakarille, eli sisatautilaakarille joka antoi Thyroxinia. Sita otin vuoden ja homma hoitui.

Elikka mita muut ovat sanoneet etta raskautumiseen tarvitsee ihanne arvot, voipi hyvinkin olla totta. En muista arvoja valitettavasti mutta taytyypa laakarilta tarkistaa.
 
Mulla otetaan noi kumpikin uusiks maanantaina kun edellisestä vuosi.. sanottiin että niillä (julkisella polilla) on raja-arvona 3 ja jos on alle 2,5 niin on jo hyvä, eikä sillä oo merkitystä tän/hoitojen kannalta(?). Ja että jos niin vähäisesti kohonneita arvoja alettas lääkitseen niin tarvis laittaa melkein jokainen lääkitykselle..!
 
Sahranami - laitoin just itelleni muistutuksen etta soitan laakarille MA, enaa ei olleet paikalla. Ma en sita silloin jotenkin kauheasti pannut merkille, mutta muistelen etta oli vain 2-3 valilla ja sita alettiin hoitaa. Tarkistan ja kerron sitten!
 
Työnnän minäkin lusikkani tänne kilpirauhassoppaan. Takana lapsettomuutta noin 4 vuotta ja kaksi keskenmenoa, ei lapsia.
Kaivelin vanhat paperit esiin ja toden totta - vuonna 2005 arvot olivat TSH 3.73 ja T4-V 15.8 ja vuonna 2006 TSH 2.76, T4-V 17. Ainakin näköjään vaihtelevat. No, otanpa minäkin puheeksi, kun lääkäri soittaa. Täytyy koittaa esittää asia jotenkin silleen, ettei osu lääkärihermoon = ettei lekurille tule olo, että potilas yrittää nyt tietää paremmin... :kieh:
 
Nyt soitin laakarilleni joka mun kilpirauhasarvoja silloin mittaili. Elikka mulla arvo oli ollut 3.44 TSH ja sain laakityksen koska oli vauvatoiveita. Sitten se arvo Thyroxin laakkeilla laski 1.76 TSH ja silloin lopetin laakityksen. Toivon etta ei ole noussut taas, taytyypa tarkistuttaa. Kylla mun mielesta laakarin kuin laakarin pitaisi ottaa moinen vakavasti jos ja kun se arvo kerran alkion kiinnittymiseen vaikutta. Turhaa voi sitten olla hoitaa muut asiat kuntoon jos lapsen saanti on kiinni tasta. En kylla kasita niiden laakareiden tuollaista vanhoillista tapaa.

Voikohan johtua siita etta laakarit noin outoja etta tama kilpirauhasasia ainakin minun kohdalla tuli sitten sisatautilaakarin hoidettavaksi. Eli gyne aikanaan mittas arvot ja laittoi eteenpain sisatautilaakarille...

Ma luulisin etta kannattaa vaatimalla vaatia asia hoitoon tai vaihtaa laakaria!
 
Mulla Basedow (=liikatoiminta, kilpirauhanen nyt tuhottu) ja kyllä VLn lääkäri yksiselitteisesti on sanonut että TSH:n pitäisi olla 2 tai alle, ei kuitenkaan 0,xx eli mielellään 1-2. Mulla on niin ihana terveyskeskuslääkäri että annosta on säädetty ja säädetty ja säädetty..ja onnistunut 4.PAS nukkuu päiväunilla. Nyt kun en yritä raskautua, TSH voi olla 0-4 kunhan olo ok. JA vasta-aineista: ne on mitattu ja niitä seurataan sitten kun tulette raskaaksi! Menevät istukan läpi ja lapsellakin saattaa olla niitä syntyessään. Näin kävi meillä ja niitä kontrolloitiin (lapsella oli liikatoiminta syntyessään tämän vuoksi).
Tosin NKL:kan sisätautilääkäreistä se toinen ymmärtää näistä asioista (RK) ja se toinen (KL) ei... Se, joka ei ymmärrä, kävi mulle paasaamassa (kesken synnytystä, synnytyksen jälkeen ja kotiinlähtiessä) että "ei lapsella voi vasta-aineita olla kun niitä ei sullakaan ollut rv 20" ja "Annos on joko 0,1 mg/pv tai 0,125 mg/pv, ei mitään siltä väliltä. Valitse itse, kumman otat.". Noh, kun sitten vaadin lapselle kokeita ja ne otettiin ja tulokset saatiin, ei ko.lääkäriä näkynyt..
Onneksi se terveyskeskuslääkäri taas tuli apuun noiden annosten kanssa kun kotiin pääsin. :heart:

Itse sitä pitää kaikki osata.
 
Kiitos Kukka ja Luppis, kun olette valottaneet asiaa. Luppis, tuo vasta-ainehomma pohdituttaa erityisesti. Mulla äskettäin löydetty kilpparivasta-aineita ja sain miedon Thyroxin-lääkityksen. Ensimmäinen raskauteni ikinä, pitkän lapsettomuuden jälkeen, sai alkunsa alle kuukauden päästä tästä - itse uskon, että asioilla on jokin yhteys. Nyt siis raskaus alkuvaiheessa ja mietin tarpeellista seurantaa, sekä vasta-aineiden että lääkeannostuksen osalta. Lapsettomuuslääkärini ei ole tähän erikoistunut, vaikka onneksi oli tilanteen tasalla kohdallani.

Osaako kukaan suositella hyvää (huippua) kilppariasioihin erikoistunutta lääkäriä Pk-seudulla? Voi laittaa joko tänne tai mulle yksärillä. Kävisin tosi mielelläni keskustelemassa tilanteesta nyt vielä raskauden alkuvaiheessa, että osaa sitten myöhemmin itse pyytää tarvittavia kokeita ja lääkkeitä, kun asioi tavallisissa paikoissa. KIITOS kaunis ja tsemppiä kaikille! Toivottavasti tilanne selviää teillä muillakin, joilla mahdollisesti tässä ongelmaa. :heart:
 
Olen seurannut keskusteluanne mielenkiinnolla, sillä yhden keskenmenon ja tuloksettomien alkionsiirtojen jälkeen on ollut pakko pohtia, että onkohan tähän olemassa joku tekijä, johon voisi mahdollisesti jotenkin vaikuttaa. Joka voisi olla yksi osatekijä siinä epäonnessa ja huonossa tuurissa, jota lääkäri syyksi tarjoaa. Kuten vaikka tää kilppariasia.

Tarkastin omat arvot, ja mulla TSH on siis vaan 0,89mU/L. Eli se jää siis alle yhden. Ja silloin lääkäri ei varmaankaan kiinnitä siihen mitään huomiota, koska lienee normaali... Onko kellään kokemuksia alhaisesta arvosta liittyen hoitoihin ja raskautumisen mahdollisuuksiin?

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja aurinkoista viikkoa! :flower:
 

Yhteistyössä