käsien voimattomuus...

  • Viestiketjun aloittaja mä vaan
  • Ensimmäinen viesti
mä vaan
onko kellään muulla samanlaisia oireita. Käsiä juimii kokoajan ilkeästi ja tuntuu heikoilta. Välillä tuntuu, että lihakset nykivät. Kestänyt jo viikkoja. Minulla tosin 9kk vanha lapsi, jota joutuu kantelemaan jonkin verran sylissä. Sitten minulla on ripuli, joka kestänyt muutaman viikon. Saatan istua vessassa 10-20 kertaa päivässä. Aina kun syön jotain, käy vähän ajan kuluttua kouristamaan vatsaa ja sitten on taas mentävä...
 
Tuon käsien voimattomuuden vuoksi menisin kyllä juttelemaan lääkärin kanssa. Tuli heti mieleen alkava MS-tauti... (nyt kun olen tässä lueskellut kaikista mahdollisista oireista omien päänsärkyjeni vuoksi ;) ). Mutta saattaahan sulla olla joku lihasperäinen tulehduskin.
 
mrs ms
Minulla on pian 10 vuoden kokemus ms-taudista. Kaipa se käsiin harvemmin iskee, mutta mulla itselläni on tällä hetkellä vasemman käden sormista osa turrana. Ko. tautihan on aika helppo todeta magneettikuvista, mutta ihan ensimmäiseksi menisin tk-lääkärille ripulin takia. Sitä kautta varmaan alkaisi selviämään muutkin asiat.
 
Kohta nelikymppinen

Älkää nyt maalatko piruja seinälle...ei sen tarvi aina niin vakavaa olla....esim.rannekanavanahtauma aiheuttaa kasien puutumista ja voimattomuutta.Korjaantuu helposti leikkauksella ...
 
mrs ms
Ei ollut tarkoitus maalailla, vaan totesinkin, että harvemmin ms-tautiin edes liittyy käsioireita. Lääkärissä käyminen tosiaan luultavasti auttaa asian selvittämistä.
 
hi-5
Todennäköisesti on kyse juuri tuosta rannekanavan ahtaumasta, koska kanniskelet painavaa lasta. Itselläni oli samat oireet lapsien vauva-aikana, mutta kun kanniskelu loppui, niin oireetkin hävisivät. Älä päästä vaivaa pahaksi, vaan mene lääkärille. Leikkaus kyllä auttaa,mutta etsaa tehdä leikatulla kädellä yhtään mitään olikohan se kolmeen viikkoon, ja se ei ihan taida onnistua lapsiperheessä. Tulehduskipulääkkeet, jääpussi ja venyttely saattaavat auttaa. Jotta saat oikeat ja sopivat lääkkeet, kannattaa käydä lääräkin juttusilla.

Tuo ripulikin kuulostaa aika huolestuttavalta, luultavasti sinun elektrolyyttitasapainosi on aika sekaisin, joten hophop sinne tohtorille. Jospa sinulla on keliakia?
 
anli
MS-tautia sairastavana voin kertoa, että tauti iskee käsiinkiin. Monet kerrat on käsistä lähteny voimat, varsinkin vasemmasta (mulla vasen puoli oireilee enemmän). Siihen on sitten otettu pulssihoitoa, että palautus nopeammin.

MS-tauti on yksilöllinen. Mitään kaavaa sen oireiluista ei ole. Sanotaan, että raskausajat menee ok, mutta sen jälkeen voi tulla pahentuminen. Mulla oli kummassakin raskaudessa (puolivälissä raskautta). Toisen synnytyksen jälkeen tuli tosi rankka pahentuminen 6kk kuluttua. Koskaan aikaisemmin en ole kärsinyt fatiikista ja se tuli voimalla, samalla kun kummatkin jalat päättivät irtisanoa yhteistyösopimuksen. Kädet toimivat puolinäisesti. Tämähän ei sitten vielä riittänyt vaan mulle tuli näköhermon tulehdus toiseen silmään eli kaksoiskuvia neljän viikon ajan. Onneksi anoppi ja oma äiti pystyivät olemaan auttamassa, kahden lapsen kanssa sitä olisi ollut pulassa. kaikkiaan tämä vaihe kesti noin 7 viikkoa. Pulssia en voinut ottaa imetyksen takia tai olisi pitänyt lopettaa imettäminen, kävin saikulla, jossa kertoivat.

 
kukkerikuu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2005 klo 11:22 mamma-72 kirjoitti:
Tuon käsien voimattomuuden vuoksi menisin kyllä juttelemaan lääkärin kanssa. Tuli heti mieleen alkava MS-tauti... (nyt kun olen tässä lueskellut kaikista mahdollisista oireista omien päänsärkyjeni vuoksi ;) ). Mutta saattaahan sulla olla joku lihasperäinen tulehduskin.
Mulle tuli kans mieleen tämä, koska mun suvussa on nyt ilmennyt kaksi MS-tapausta ja ilmeni jonkin raajan tunnottomuutena tai voimattomuutena. Kannattaa käydä asian tiimoilta juttelemasasa lääkärissä.
 
mrs ms
Ei raskaana oleminen tosiaan takaa pahenemisvaiheettomuutta. Minulla tuntohäiriöt "häirinneet" ainakin puolet raskausajasta ja niitä on ollut myös kädessä. Jouduin tosin lopettamaan aiemman Copaxone-lääkityksen raskauden ajaksi, vaikuttaneko sekin. Nyt odotellaan, että vauva tulisi (laskettu aika pe) ja pääsisi aloittamaan immunoglobuliinitiputuksen näihin oleviin ja tuleviin vaivoihin.
 
MS:ää sairastavana totean minäkin, että tauti voi iskeä käsiinkin. Mulloa tauti alkoi nimenomaan käsistä. Ihmeellinen puutuminen kävi läpi koko kehon ja käsiin se jäi. Kädet ranteista sormenpäihin ovat aivan puuduksissa ja tunnottomat. En tunne käsilläni kylmää enkä kuumaa ja kaikki hienomotoriikkaa vaativa on hankaloitunut. Käsiin ei ole tehonnut kortisonihoidot ei keväällä saamani galvaaninen neliallashoito. Kai sitä on vain yritettävä elää näiden käsien kanssa ja tehdä sitä minkä pystyy ja senkin hitaasti. Käsien puutumista on jatkunut jo neljä vuotta.
 
Onko ms-taudilla yleisiä oireita? Olen tuota kyseistä tautia pohtinut myös minä. Ajoittain on todella vaikea saada nielaistua ruokaa, ihan kuin koko nielaisun joutuisi tekemällä tekemään. Olen myös kova jännittämään, voi olla siis myös sitä.
 
Galvaaninen neliallashoito on sellainen, että (mun tapauksessa vain kädet, mutta myös jalat voi olla tunnottomat ja puutuneet) kädet laitetaan ammeisiin kainaloita myöten. Ammeissa on lämmintä vettä ja niihin johdetaan sähköä (kuulostaa hirveältä) mikä tuntuu käsillä pienenä kihelmöintinä ja pistelynä. Sähköä lisätään sen verran kuin hyältä tuntuu. Missään nimessä tuo ei saa sattua. Minä sain hoitoa Maskussa neljänä päivänä 20 min. kerrallaan. ja siitä tuntui olevan apua.

Sormien hienomotoriikka parani ja kädet eivät olleet niin puuduksissa. Mutta sitä iloa kesti vain parisen viikkoa. Ehkä pitäisi saada noita "hoitokuureja" useammin että tulisi vastetta.
Vielä en vain ole jaksanut ottaa selville paikkoja missä tuota hoitoa annetaan. maskussa sanottiin, että kylpylöissä, joissain sairaaloissa ym. Netistä varmaan löytyisi tietoa hoitoa antavista paikoista.
Käsittääkseni tuo neljän kerran hoito ei kamalan kallistakaan olisi. Paitsi jos joutuisi ottamaan useamman kuurin, niin kuin ehkä minun kohdallani pitäisi tehdä.
 
mrs ms
Minulla vasemman käden sormien tunnottomuus/tuntohäiriö ei haittaa toimintaa, mutta tuntuu inhottavalta. Haittaavin oire tällä hetkellä on kasvojen tuntohäiriö, pitäisi varmaan upottaa koko pää altaaseen... Välistä tuntuu, että näössäkin on ongelmaa (on ollut ennenkin). Joku tuossa aiemmin kyseli ms-taudin oireita ja tuossa oli muutama. Netti on pullollaan tietoa, ei vaan kannata lukea sitä sillä mielellä, että löytää itsestään kaikki oireet...
 
anli
Tietoa löytyy ms-liiton sivuilta, ja tässä linkki oireet sivulle
http://www.ms-liitto.fi/index.phtml?page_id=160&topmenu_id=6&menu_id=160&page_id=160&this_topmenu=103&lang=1

Korostan, että MS on yksilöllinen tauti. Oireet vaihtelevat yhtä paljon kuin on sairastuneitakin (tai ainakin melkein). Jos oireet jatkuvat, kannattaa käydä lääkärissä, josta ohjataan mahdollisiin lisätutkimuksiin.
Toivotaan parasta eli "Matti Salminen ei tule kylään" !
 
Mulla on vähän saman tyylistä vaivaa.Eli ranteita vihloo aina välillä ja kädet puutuu joka yö,vaikka ei huonosti olisikaan.Kädet puutuu aina ranteista kämmeneen päin,yleensä kämmenpohja ja peukalo.
Mä oon itse päätellyt tuon hermopinteeksi,koska mun miehellä on tuo sama oikein diagnosoituna ja oireet on just samat.
Ootko huomannut pahentaako kostea ilma vaivaa?Me ollaan miehen kanssa naurettu,että me ollaan tarkempia kuin säätiedotus sateen suhteen,kun molemmilla kivut lisääntyy tuolloin... :kieh:
Jostain luin,että kun ranteita(sisäpuolelta)koputtelee,niin jos on hermopinne,se tuntuu pieninä sähköiskuina kämmenessä.Mä oon huomannut,kun esim.rannetta raapii,niin se tekee just tuon.
Hermopinne oirii myös käsien voimattomuutena ja ajoittaisena tärinänä(miehellä on nuo kaikki oireet).Hermopinne voi esiintyä myös muuaalla,esim.jaloissa.Silloin vaiva on käsittääkseni lähtöisin kaulan tienoilta.
Kotiäideillä tämä vaiva on yleinen,kun lapsia joutuu paljon kantamaan.Sama toistuva liike aiheuttaa tuota.Mulla on molemmissa käsissä vikaa,mutta enemmän vasemmassa,koska kannan lasta enimmäkseen vasemmalla.
Miehellä nuo oireet laukaisi jatkuva painepesurin(päivittäinen)käyttö.
 

Yhteistyössä