Käsi sydämelle: haluaisitteko, että oma poikanne menisi sotimaan, jos Suomi joutuisi sotaan?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Vain siinä tapauksessa, että olisin itse valinnut Suomen sotaan osallistumisen, voisin kannattaa myös poikani sotimista. Valtiot riitelee, ja on sairasta laittaa viattomia ihmisparkoja tykin ruoaksi.

"Random"
Itselläni ei ole lapsia, mutta olen erittäin onnellisesti kihloissa.

Rehellisesti sanoen, en haluaisi että kihlattuni lähtisi rintamalle. (Hän on viestimies kylläkin, mutta kuitenkin.) Tiedän kuitenkin, miten tärkeää hänelle olisi puolustaa minua, sekä muuta perhettään. Itku kurkussa joutuisin päästämään hänet suorittamaan velvollisuutensa.

Olemme puhuneet asiasta ja hän on sanonut, että ei pelkäisi itsensä puolesta vaan minun sekä muun perheensä. Hän lähtisi sinne, jos tietäisi että pystyy siten edes puolustamaan omaa perhettään ja kotimaataan.

Pian hän pääsee/joutuu kertaamaan ja sinnekin päästän itku kurkussa. Hänelle se on kunniallinen velvollisuus.

4 pojan äiti
En todellakaan. Sehän olisi selvä itsemurha mennä sotimaan, suomi ei kestäisi päivääkään esim. Venäjää vastaan. Ja se on fakta.
Piillottaisin vaikka pojat, mutta en antaisi mennä sotimaan. Ja toivon mukaan noista ei kukaan mene edes armeijaan.

"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja 4 pojan äiti;28709394:
En todellakaan. Sehän olisi selvä itsemurha mennä sotimaan, suomi ei kestäisi päivääkään esim. Venäjää vastaan. Ja se on fakta.
Piillottaisin vaikka pojat, mutta en antaisi mennä sotimaan. Ja toivon mukaan noista ei kukaan mene edes armeijaan.
Kiva kasvattaa nössöjä mammanpoikia, eikö olekin?
En minäkään haluaisi poikia sotaan laittaa, mutten piilottelemaankaan alkaisi. Kyllä meillä käy armeijan sekä pojat että tyttäret :)

4 pojan äiti
[QUOTE="mamma";28709410]Kiva kasvattaa nössöjä mammanpoikia, eikö olekin?
En minäkään haluaisi poikia sotaan laittaa, mutten piilottelemaankaan alkaisi. Kyllä meillä käy armeijan sekä pojat että tyttäret :)[/QUOTE]

Ihan reippaita poikia nuo ovat eivätkö roiku äidin helmoissa. Eipä nykyaijan armeija kasvata enää pojista miehiä niin kuin ennen, samoja räkänokkia sieltä on sen puolen vuoden jälkeen valunut kylälle lorvimaan ja räkimään katuojiin. Mieluummin kasvatan itse niin tiedän, mitä saan.
Ja tyttöjen armeijaan menoa en ymmärrä..pakko päästä, että on samat "etuoikeudet" kuin miehillä ja sitten itketään ja valitetaan kohtelua ja kopelointia yms.

Alkuperäinen kirjoittaja 4 pojan äiti;28709394:

Täydelliseltä itsemurhalta se tuntui myös talvisodan alkaessa 1939. Miten kävi.

Itse haluaisin pojat rinnalleni sinne puolustamaan perheitämme. Itse olen kapiainen ja ammattini puolesta tiedän että se ei ole itsemurha.

Ainut mikä merkitsee ja on aina ollut näin, on tahto. Tietenkin taito myös mutta voin vannoa että meidän reserviläiset pesee mennen tullen monta ammattiarmeijaa siinä suhteessa. +kun ihmiset puolustaa lapsiansa, perheitänsä, maatansa - he eivät silloin yleensä anna periksi, riippumatta kuka hyökkää ja minkä vuoksi.

Joskus se onnistuu, joskus ei. Peräksiantamattomuus on yksi yhteinen tekijä niihin sotiin jossa heikko puolustaja pystyi pitämään pintansa. Ja maansa, lapsensa ja perheensä.

"vieras"
[QUOTE="...";28709478]Ei ole mitään järkeä puolustaa viherpunikkeja ja mamuja, eli vastaukseni on etten haluaisi poikani lähtevän sotimaan.[/QUOTE]

Onko sulla edes poikia?

Meitin poikaa ei kyllä sotaan huolittaisi. :D

Jos taas olisi terve poika niin en ainakaan kannustaisi armeijaan, saisi mennä jos haluaisi mutta todennäköisesti jäisi väliin. Suomessa jos asuttaisiin niin varmaan menisi armeijaan ja joutuisi sotaan, huolimatta siitä mitä minä haluaisin. Harva nyt varmaan lastaan sotaan haluaa, joissain tilanteissa se vaan on ikävä velvollisuus.

Yhteistyössä