Käsi sydämellä: teetkö terveellistä ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Millaista arkiruokaa teillä syödään? Onko itsetehtyä vai einestä? Entäs kasvikset ja vihannekset? Syövätkö niitä myös lapset? Tähän sitten sekä työssäkäyvien että kotiäitien vastauksia, kiitos =)

"akka"
Välillä teen ja välillä en tee.
Nyt kun jäin työttömäksi teen itse ruuan ja todellakin terveellistä.
Paljon kasviksia ja aina tuoretta salaattia.En käytä perunaa,riisiä,makarooneja yms.
Välillä teinit syö välillä ei joten aina on sitten hamppareita,pizzaa tai jotain valmisruokaa pakkasessa.
Puuroista he tykkää ja pannarista, niitä sitten tulee tehtyä.

kotiäiti siis
No aina on joku himoterveysintoilijatiukkapeppu jonka mielestä tää ei ole terveellistä, mutta minusta syömme terveellisesti.

Ei käytetä eineksiä juurikaan, teen ruuat itse. Paljon perussuomalaista ruokaa. Paljon kasviksia ja vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Ja mä taas vannotan perunan nimeen, ihan paras perusarkiruoka, josta saa paljon erilaista sapuskaa. Kalaa, kanaa, kananmunaa ja lihaa sopivissa määrin. Puurokin kuuluu meillä aamuun ja iltaankin.

Enimmäkseen teen. Arkipäivinä voin hyvin ostaa kaupan lämmin tiskistä ipanoille annokset muusia, lihapullaa ja caesar-salaattia, jos en oo ehtinyt tehdä mitään ja tiedän, että kello on jo niin paljon, että kundi tarvii sapuskan eteen heti eikä myöhemmin, kun kotiin päästään. Periaattessa tuokin menee vielä ihan ruoasta, mut en ees halua tietää, mitä noi kaupan tiskin ruoat oikeasti sisältää... :D Ignorance is bliss tässä tapauksessa.

Niin ja nakkeja meillä syödään kerran viikkoon (Vatajan lisäaineettomia). Muita eineksiä ei tuu käytettyä (paitsi talvisin käytän pakastekasviksia. Onko ne eineksiä? Kai). Kasviksia on erittäin paljon.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ollaan lapseton ja työssäkäyvä pariskunta. Minä hoidan ruuanlaiton ja kyllä se on terveellistä. Olen ollut kasvissyöjä yli kymmenen vuotta ja sinä aikana on tullut tutkittua niin paljon kasvisruokien ravintosisältöjä, että väitän osaavani valmistaa tasapainoisen terveellistä ruokaa. Eineksiä meillä ei syödä, paitsi punajuurisalaattia (miehen herkku, jota en jaksa vääntää itse koko ajan :D) ja joskus kerran tai pari kuussa tehdään laiskana viikonloppuna lykätään uuniin jotain pakastealtaan antimia.

Blue
Hedelmiä, kasviksia, puhdasta lihaa, hyvää viljaa. Noista tehdään ruokaa terveellisesti.

Joskus tietty syödään jotain muuta ja niin voikin tehdä jos suurimmaksi osaksi ruokavalio on kunnossa.

lucifer
itsetehtyjä. kermalla ja voilla.

yleensä on siis terveellistä joskus humputellaan ja hurjastellaan ja tehdään epäterveellistä

ja ihan töissä olleen molemmat ja harrastetaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Meillä ei aina syödä terveellisesti (eilen esim. syötiin hesessä kun käytiin kaupungilla), mutta uskallan sanoa, että mun laittama arkiruoka on ihan terveellistä. Ruuat on usein kasvispohjaisia ja lisukkeena kanaa/lihaa/kalaa, jonkin verran myös perunaa, pastaa ja riisiä. Jos ruuan joukossa ei ole kasviksia (esim. kanakastike ja riisiä) niin laitan erikseen jonkin kasvislisukkeen, kuten salaatin, raastetta, hyörytettyjä vihanneksia tmv. En käytä valmiiksi marinoitua lihaa, lihaliemikuutioita ym. enkä juurikaan eineksiä, paitsi nakkeja ja kinkkusuikaleita joskus. Lapsi syö hyvin kaikkea.

Aamulla ja illalla on usein puuroa marjoilla, jogurttia ruisleipää, hedelmää ja kasviksia, rahkaa, munakasta tmv.

Kalaa syödään liian vähän.

"vieras"
Ite tehtyä ruokaa tulee laitettua. Toki joinakin päivinä voin tarjota esim. pakastealtaan kalapuikkoja, lohkoperunoita, maksalaatikkoa. Mutta pääasiassa teen ruuat alusta loppuun. Yleensä teen jotain keittoa tai laatikkoruokaa. Pyrin tekemään terveellistä ruokaa. Tänään tosin teen lasagnea vaaleista lasagnelevyistä.

"poikia3"
Käydään töissä. Ruoka tehdään kotona pääsääntöisesti itse, kalaa syödään vähän, sillä kotona on henkilöitä, jota eivät sitä syö. Joskus käytetään eineksiä.
Ruuan kanssa on aina vihreää. Esim. nyt jääkaapista löytyy tomaattia, kurkkua, salaattia, paprikaa, porkkanaa ja perunaa. Hedelmiä on omenaa, banaania, mandariinia ja hunajamelonia, viinirypäleet on jo syöty. Aamupalalla syödään jogurttia ja ruisleipää. Iltapalalla syödään ruisleivän lisäksi paahtoleipää (täysjyvä). Iltapalalla syödään aina myös hedelmiä ja kurkkua.

Kyllä mielestäni meillä syödään pääsääntöisesti terveellistä ruokaa, välillä saa herkutellakin ja syödä roskaruokaa.

Syödään melko terveellisesti. Eineksiä ei käytetä, kauppojen hyllyillä ei ole meille juurikaan muuta sopivaa einestä, kuin maksalaatikko.

Perusaterian lisukkeet meillä on peruna, riisi ja kasvikset. Tähän sitten lisänä lihaa, kanaa ja toisinaan kalaa.

Vehnää ei ruoanvalmistuksessa käytetä ollenkaan.

Karppiperhe
Itse karppaan ja koko perhe syö siis karppivoittoisesti.
Aamulla lapsi syö puuron ja sen lisäksi proteiinipitoista eli vaikka keitetyn kananmunan tai vahvasti päällystetyn leivän.

Lounaan teen aina itse, tai usein syödään edellisen päivän päivälliseltä jäänyttä. Tänään esim. naudanliha-kasvispataa, johon tein lisäksi tuoreen salaatin ja lapselle keitin yhden perunan.

Välipalaksi lapsi syö usein turkkilaista jugurttia ja marjoja, samaa mitä minäkin. Voi syödä myös näkkäriä / hapankorppua, hedelmiä, täysruisleipää..

Päivällinen syödään koko perheellä, ei eineksiä.

Iltapalaksi usein erilaisia rahkoja, täysjyväleipää, kananmunaa, lohta, joskus herkkuna muroja (lapselle, itse en käytä)

"vierailee"
No voitais syödä terveellisemminkin. Eineksiä ei käytetä. Sivuhuomautuksena vaan,että pakastevihannekset eivät ole eineksiä! Mutta esim.pakasteena saatava pinaattikeitto on eines, samoin pakastepizzat yms.

Meillä syödään sekä itse tehtyä että eineksiä, kun on aikaa, tehdään itse, ja kun on force majeure -tilanne, otetaan pakkasesta eineksiä (pakastepizzaa, pinaattilättyjä tms.). Maksalaatikkoa en myöskään jaksa itse tehdä, mutta muut laatikot kyllä. Arkiruoassa käytän mahdollisimman maltillisesti rasvaa ja suolaa. Vihanneksia menee kun lapset niistä tykkäävät, erityisesti kurkkua, porkkanaa, salaattia, kirsikkatomaatteja. Hedelmiä syödään usein ja niihin vähän tuhlataankin (ainakin minä), esim. pari päivää sitten maisteltiin uutena herkkuna granaattiomenaa.

"vieras"
molemmat vanhemmat päivät töissä, mutta silti ruoka tehdään lähes joka päivä itse. lapset syö huonommin kasviksia, mutta kaikki salaatit uppoaa hyvin. joskus laiskottaa ja ostan valmisruokaa, tänäänkin pinaattikeittoa.

halipupu harmaana
Koitan tahdä mahdollisimman terveellistä ja lapsille maistuvaa ruokaa. Pyrin tekemään itse, mutta välillä einekset on ihan hyvä juttu, jos ei ehdi tehdä ruokaa ja ruoka pitäisi olla nopeasti valmis tai ei vaan yksinkertaisesti aina jaksa tehdä itse. Varsinkin maksalaatikko meillä on sellainen ruoka, että sitä lapset söisi vaikka joka päivä ja itse sitä en ala tekemään, eikä varmaan maistuisikaan yhtä hyvältä kuin Saarioisten äitien tekemä.

Kasviksia meillä lapset syö yllättävän hyvin ja 8v:lle maistuu joka kasvisgratiini ja 5v:kin syö salaattia ja paljon hedelmiä.

Keitot maistuvat oikeastaan parhaiten meillä lapsille ja myös kalakeitto uppoaa, vaikka muuten kala vähän tökkii.

Ja töissä käyn ja lapset on vajaa 6v. ja 8v. pojat.

"Vastarannan kiiski"
No jopas nyt kaikki syö terveellisesti. Vai eikö kukaan kehtaa myöntää, ettei heillä syödäkään ihan niin terveellisesti?

Mäkin haluaisin, että meillä syötäisiin terveellisesti ilman eineksiä, mutta aina ei vain jaksa töiden jälkeen satsata ruokapuoleen. Silloin nakkaan vain ranskalaisia ja nakkeja uuniin ja saadaan edes jotain mahan täytettä. :ashamed:

Silloin, kun teen ruokaa niin se on ihan peruskotiruokaa, kuten edellisilläkin. Tosin meillä syödään aivan liian vähän kasviksia. Siinäkin pitäis petrata.

Kyllä meilläkin syödään välillä nakkeja tai uunimakkaraa ja satunnaisesti kalapuikkoja tai kananugetteja, kuten sanottu, kiirettä ja ruokakatastrofeja silmällä pitäen on pakkasessa aina jotain eineksiä. Mut tyranniäiti tekee sitä ruokaa joka itselle maistuu :)

Nyt tosin hiukan hankaloitui se homma ku olen ollu melko kova maitotuotteiden käyttäjä, ja vauvan kanssa jouduttiin maidottomalle dieetille viikon alussa :/

saww
Terveellistä/Eineksiä: Kyllä ja ei. Kasviksia syödään päivittäin ja myös lapset niitä syö. Määrittely kysymys olenko kotiäiti vai työssäkäyvä äiti. Lapset 7 ja 4 v.

Yhteistyössä