\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 15:11 Kommentti vanhalta kirjoitti:
Kommentti luomusta, eli kun sanoit, että vanhana vaikeampi raskautua, niin onhan paljon nuoriakin, joille raskautuminen ei onnistu. Itse vanhana raskauduin luomusti.
Mutta toki hedelmällisyys (jos sitä on) laskee keskimäärin ikävuosien myötä. Toisaalta, tosi nopeasti oli yhden yli 35-ketjun kaikki mammat tulleet raskaaksi, 1-7 kiertoa.
Monesti kulee annettavan ikärajoja, koska sais tulla raskaaksi, joten itse olen sitä mieltä, että ainakin silloin, kun se luonnollisesti onnistuu, en kyllä kiellä ketään hoitoihinkaan menemästä, jotkut vaan eivät sitä esim. yli nelikymppisille hyväksy.
Itse taas olen kokenut asiat niin, että jos meille on tarkoitettu vauva, niin se tulee ilman hoitojakin. Muut saavat olla muuta mieltä.
en mä mitään ikärajoja kannata, mun mielestä jokaisella pitäis olla oikeus vauvaan silloin, ku elämäntilanne on mahdollisimman suotuisa.
ja tietenki kaikista ikäryhmistä löytyy niitä, jolle raskaaksi tulo osoittautuu hankalaksi, ja silloinhan kannattaakin turvautua hoitoihin ennemmin ku yrittää vuositolkulla ja surra omaa apsettomuuttaan? mut jos jo nuorena on hyvin hankalaa saada lasta alulle, ni ei se vanhempana varmaan helpotu. eikä tietenkää kannata yleistää, mut nimenomaan yleistämistähän nuo tilastot on, eikä ne kumminkaan mitään valhettakaan ole. eli raskaaksi tulo vaikeutuu iän myötä, mutta ei se sitä tarkota ettei apsia vois saada vanhempanakin.
nää on taas näitä ennakkoluuloja, joita itse kullakin on. yleisin ennakkokäsity mihin mä oon törmänny, on että nuori äiti ei voi olla hyvä äiti, vaan mua on jatkuvasti luultu vastuuttomaksi yms. ja kaikki vaan siksi, että jotkut jotka on saanu lapsia myöhemmällä iällä, ei oo itse mun ikäsenä ollu valmiita äitiyteen.
toisaalta taas kyllä minustakin tuntuu kummalliselta, kun anoppini kaveri sai 49 vuotiaana kaksoset, ensimmäiset lapsensa. ei siihenkää ollu sen kummempaa syytä, muuta ku että nainen oli tavannu sopivan miehen ja isäehdokkaan aika myöhään.
se ei sinänsä ole kummallista tai tuomittavaa ku ihmien tuntee, eikä silloin ikää tule ajateltua. mutta kyllä mä oon joskus ihmetelly, että jotkut jotka vois ikänsä pulesta olla melkein mun mummoja, tekee vielä lapsia.
silti jotkut mun tutuista on mun äitiä reippaasti vanhempia, mutta niillä on samanikäsiä tai kenties nuorempiakin lapsia ku mulla.
eikä siinä mitään vikaa! olis se elämä väritöntä jos lasten saannille olis joku standardi-ikä ja tietty kaava miten tätä elämää pitäis elää, ja missä järjestyksessä! =)