KÄÄKS! Alle viikon ikäisen syömiset, kakkaamiset ym. APUA!!

Nyt on taas kaikki pallot hukassa...

Eli pojalla ikää 6vrk. Keltaisuutta oli havaittavissa, sairaalassa seurailtiin arvoja, mut kaikki ok ja päästiin kotiin. Nyt sit mietityttää kaikki...

Miten paljon vauvan kuuluu kakata? Pojalla tulee kyllä melkein joka vaippaan kakkaa, mut tavaraa tulee ehkä teelusikallisen verran. Eikös sitä kuuluisi tulla kuitenkin aika paljon enemmän vai onko toi merkki siitä ettei saa maitoa tarpeeksi?

Mistä tietää paljonko maitoa tulee? Olen koittanut lypsää, mut saan hädin tuskin 30-40ml tiristettyä molemmista. Tiedän kyllä ettei lypsetyn maidon määrä ole mikään merkki siitä paljonko vauva saa, mut kuitenkin. Jos lypsyllä tulee tuon verran, voiko olettaa et vauva saa ihan riittävästi?

Millä maidon määrää saa lisättyä? Muita keinoja kuin kalja? Sitä mä en meinaan suostu suuhuni laittamaan... =)

Paljonko alle viikon ikäinen on normaalisti hereillä ja jaksaa seurustella? Poju vaan nukkuu ja päivässä syöttöjen lisäksi on hereillä ehkä puoli tuntia. Muutenkin nuo syötöt on sitä herää ja 5 min sen jälkeen kun tissi on ehtinyt suuhun, niin alkaa uni painaa...

Missä vaiheessa voi lähteä ulkoilemaan? Keltaisuuttahan hoidetaan UV-valolla, niin aurinko voisi tehdä hyvää... Enkä nyt tarkoita et menisin mitään aurinkoa pojan kanssa ottamaan, mut pikkuisen kuitekin raitista ilmaa haistamaan... =) Pääsisi esikkokin pihalle.

Milloin kylpyyn ekan kerran? Olikos se niin, et sit kun napa on parantunut voi alkaa kylpemään?

Paljon olisi kysymyksiä, mut pää ei nyt toimi enempää... Mitenköhän mä olen ikinä selvinnyt esikon kanssa, kun nytkin on näin hukassa. Kummasti sitä unohtaa asiat... :/

~Murmutti ja Jätkis 6vrk

äiti kolmelle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2007 klo 14:40 Murmutti kirjoitti:
Nyt on taas kaikki pallot hukassa...

Eli pojalla ikää 6vrk. Keltaisuutta oli havaittavissa, sairaalassa seurailtiin arvoja, mut kaikki ok ja päästiin kotiin. Nyt sit mietityttää kaikki...

Miten paljon vauvan kuuluu kakata? Pojalla tulee kyllä melkein joka vaippaan kakkaa, mut tavaraa tulee ehkä teelusikallisen verran. Eikös sitä kuuluisi tulla kuitenkin aika paljon enemmän vai onko toi merkki siitä ettei saa maitoa tarpeeksi?

Ihan normaali määrä toi on kakkaa..

Mistä tietää paljonko maitoa tulee? Olen koittanut lypsää, mut saan hädin tuskin 30-40ml tiristettyä molemmista. Tiedän kyllä ettei lypsetyn maidon määrä ole mikään merkki siitä paljonko vauva saa, mut kuitenkin. Jos lypsyllä tulee tuon verran, voiko olettaa et vauva saa ihan riittävästi?

kuten itse sanoit lypsetyn maidon määrästä ei kannata tehä mitään johtopäätöksiä. pyydä ylimääräisiä punnituksia neuvolaan vaikka joka toinen pv niin kauan kun mieli rauhottuu maidon riittävyyden suhteen.samalla tulee arvioitua aina keltaisuuden määrä niin ei tartte yksin kotona huolehtia. vaikee sitä väriä on ite arvioida

Millä maidon määrää saa lisättyä? Muita keinoja kuin kalja? Sitä mä en meinaan suostu suuhuni laittamaan... =)

vauvan kanssa oleminen, sylittely jne. lypsäminen. runsas nesteen juonti. riittävä lepo. yöimetykset.

Paljonko alle viikon ikäinen on normaalisti hereillä ja jaksaa seurustella? Poju vaan nukkuu ja päivässä syöttöjen lisäksi on hereillä ehkä puoli tuntia. Muutenkin nuo syötöt on sitä herää ja 5 min sen jälkeen kun tissi on ehtinyt suuhun, niin alkaa uni painaa...
eihan ne viel paljoo valvo. jaksaako kuitenkin syödä vai nukahtaako kesken syönnin.se on oleellista. kuitenkin...keltaset vauvat on uneliaita.kannattaa ehottomasti olla yhteydessä neuvolaan.

Missä vaiheessa voi lähteä ulkoilemaan? Keltaisuuttahan hoidetaan UV-valolla, niin aurinko voisi tehdä hyvää... Enkä nyt tarkoita et menisin mitään aurinkoa pojan kanssa ottamaan, mut pikkuisen kuitekin raitista ilmaa haistamaan... =) Pääsisi esikkokin pihalle.

kyllä kai se 2viikkoo on se suositus ulkoilun aloittamiseen. aurigolta ja raa'alta kevätilmalta vastasyntynyt kuitenkin suojattava, joten ei se nyt ihan valohoidosta käy tuo ulkoilu

Milloin kylpyyn ekan kerran? Olikos se niin, et sit kun napa on parantunut voi alkaa kylpemään?

voi kylpee vaikka napa ei oo irronnu. kylvyn jälkeen hyvä navan pouhdistus ja kuivaus

Paljon olisi kysymyksiä, mut pää ei nyt toimi enempää... Mitenköhän mä olen ikinä selvinnyt esikon kanssa, kun nytkin on näin hukassa. Kummasti sitä unohtaa asiat... :/

~Murmutti ja Jätkis 6vrk

vastaan tuohon ulkoiluun... Meille sanottiin maaliskuun alussa kun tyttömme syntyi että heti voi lähteä ulos, koska lämpöasteet ovat plussan puolella. Eli riippuen lämpötilasta! Ja siitä onko syntymäpaino palautunut, eli jos paino on tullut takaisin, voi ulkoilut mielestäni näillä keleillä aloittaa pikkuhiljaa tuollaisen viikon ikäisen kanssa.

Maidon lisäämiseksi itse join kotikaljaa ja mammateetä. Ja paljon vettä.

Meillä aloitettiin ulkoilu, syysvauva, noin pari viikkoisena.

Kylpyyn mentiin vasta kun napa oli kuiva, eli ei erittänyt mitään. Suihkussa käytiin jo aikaisemmin.

Hei!

Niinhän ne pallot pääsee hukkumaan jonnekin, minäkin hätäilin nyt kolmosen kanssa. Kaikki on kuin uutta, aika kultaa näköjään nuokin muistot.

Tuohon kakkahommaan, teillä kaiketi tulee ihan riittävästi maitoa. Minulle sanottiin että vauva saa tarpeeksi maitoa jos vaippoja kastuu kunnolla pissasta 5-6/vrk. Meillä kastui kaksi, ehkä. Mutta ei meillä kyllä tyttö kakkaillutkaan, vasta kun sai lisämaitoa. Mutta rintalapsen ei tarvi kakkaillakaan kovin usein, tai sitten saa kakata joka hetki. Kumpikin on ihan normaalia.

Saa kylvettää vaikka napatynkä paikoillaan, niin kuin edellinen sanoi, hyvä kuivaus ja putsaus.

Jos tuntuu ettei syö tehokkaasti tuon nukahtamisen takia niin oletko kokeillut vähentää vauvan vaatetusta? Meillä keskimmäinen oli myös aina nukkumassa rinnalla ja neuvottiin että jos leuan alta kutittelu ei herätä imemään niin vaatteet pois. Tai ainakin vähemmän.

Mutta hyvin se menee! Luotat vain itseesi. Ja onhan sinulla se esikoinen siellä joka on hyvä muistutus onnistuneesta vauvanhoidosta!

Onnea perheelle pienestä perheenlisästä

Vilipi

Myös meillä vauva nukkuu pääsääntöisesti koko ajan (ikää 6 vrk). PAitsi yöllä heräilee valitettavasti 1,5 h välein. Kakkaa tulee myös lähes joka syötön yhteydessä. Kakkaa tuli jo synnytyssalissa:)

Uskon, että maito riittää.

Meillä on jo kylvetty kerran eilisiltana.

Iloitse vaan ja ole onnellinen, jos vauva nukkuu ja syö. Silloin hän on terve.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2007 klo 14:40 Murmutti kirjoitti:
Eli pojalla ikää 6vrk.
Miten paljon vauvan kuuluu kakata?
Mistä tietää paljonko maitoa tulee?
Millä maidon määrää saa lisättyä?
Yksi toimiva ohje on, että 0-4/6 -viikkoisen tulisi kakata 2-5 kertaa vuorokaudessa vähintään kahden euron kolikon kokoinen läntti per kakkavaippa. Kakkatahti voi harventua 4-6 viikon jälkeen, mutta jos kasvu on ok, ei harvakakkaisuus ole hälyttävää. Sitten on toki niitä vauvoja, jotka alusta asti kakkaavat harvoin. Jos kasvu on runsasta, siitä ei ole mitään haittaa. Jos kasvu taas on hintsua, voi harvakakkaisuus olla merkki maidon riittämättömyydestä.

Vauvan kasvu (STM:n mukaan vähintään 500g/kk, La Leche Leaguen mukaan vähintään 680g/kk neljään kuukauteen asti) on ainoa luotettava merkki siitä, että vauva saa tarpeeksi maitoa. Se, saako vauva tarpeeksi on hieman eri asia kuin se, tuleeko äidiltä tarpeeksi maitoa. Joskus esim. vauvan imuotteesta johtuen maitoa ei päädy vauvan masuun riittävästi, vaikka äidillä maitoa kyllä tulisi riittävästi.

Maidon määrää lisää parhaiten se, että maitoa poistuu rinnoista. Mitä enemmän maitoa poistuu, sitä voimakkaamman viestin rinnat saavat lisääntyneestä tarpeesta ja sitä enemmän maitoa alkaa tulla. Käytännössä tiheät ja tehokkaat imetykset ja tarvittaessa niiden lisäksi rintojen tyhjentäminen lypsämällä riittävät. Toiset äidit ovat kokeneet myös mm. erilaisten teesekoitusten (Mammatee, Vauvan ilo tms.) lisänneen maidon muodostumista sekä helpottaneen herumista. Maidon muodostumista lisää tutkitusti sarviapila eli fenugreek, jota saa luontaistuotekaupoista sekä teenä että kapseleina. Riittävä juominen (janoon) ja syöminen (nälkään) eivät sinänsä vaikuta muodostuvan maidon määrään, vaan auttavat herumisessa. Samoin on riittävän levon laita. Ihokontakti lisää äidillä oksitosiinin eritystä, joka on herumiseen vaikuttava hormoni. Vauvaa ihokontakti virkistää, joten jos on uneliaasta vauvasta kyse, niin pesimistä kannattaa harrastaa runsaasti.
Uneliaan vauvan imettämisestä on myös kattava artikkeli Imetyksen tuki ry:n sivuilla: http://www.imetys.fi/itu/nukkuu.php

Onnea pienestä! :)

En lukenut kaikkia vastauksia, varmasti tullut vastaukset, mut vastaanpa silti..

Miten paljon vauvan kuuluu kakata?
Meillä molemmat kakannet vastasyntyneinä melkein joka vaippaan yötä päivää. Ja ei ole tullut kun tiraus kerrrallaan.

Mistä tietää paljonko maitoa tulee?
Eipä mistään. Vauva saa tarpeeksi maitoa, kun kasvaa omien käyrien mukaisesti.

Millä maidon määrää saa lisättyä?
Kotikalja, mammatee ja runsas nesteen juominen.

Paljonko alle viikon ikäinen on normaalisti hereillä ja jaksaa seurustella?
Meillä nukkuneet melkein kokoajan alle viikon ikäisinä. Lähempänä kuukauden ikää pitempiä pätkiä hereillä ja tyttö nyt 1,5kk ja välillä hereillä vartin, välillä toista tuntia.

Missä vaiheessa voi lähteä ulkoilemaan?
Kesävauva viikon iässä, talvivauva 2vkon iässä. Riippuu lämpötilasta.

Milloin kylpyyn ekan kerran?
Ei tarvitse odottaa napatyngän irtoamista. Meillä on kylvetetty molemmat laitoksella pari kertaa. Suositus herkän ihon takia on kerran tai korkeintaan kaksi viikossa. Riippuu siis paljon vauvan ihosta.

Miten paljon vauvan kuuluu kakata? Pojalla tulee kyllä melkein joka vaippaan kakkaa, mut tavaraa tulee ehkä teelusikallisen verran. Eikös sitä kuuluisi tulla kuitenkin aika paljon enemmän vai onko toi merkki siitä ettei saa maitoa tarpeeksi? -tuo kakkaamis määrä kuulostaa ihan normaalilta, jotkut kakkaa 5krt/vrk ja jotkut kerran viikossa

Mistä tietää paljonko maitoa tulee? Olen koittanut lypsää, mut saan hädin tuskin 30-40ml tiristettyä molemmista. Tiedän kyllä ettei lypsetyn maidon määrä ole mikään merkki siitä paljonko vauva saa, mut kuitenkin. Jos lypsyllä tulee tuon verran, voiko olettaa et vauva saa ihan riittävästi? - mulle sanottiin tosta maidon määrästä ku ite huolehin siitä kans aluks et jos ekan viikon aikana syöttöpunnituksilla tulee lisää 30g eli 30mlo on jo hyvä maito määrä mennyt ja maitohan lisääntyy kyllä vauvan tarpeiden mukaan kun imettää tiheään lapsen tahtisesti (tai siis ainakan suurimmalla osalla, itelläni ei näin käynyt ja seurasi kamalat nälkä huudot, josta kyllä eka kertalainenkin tajusi että ei saa tarpeeksi ravintoa tissistä)

- tuon ikäsenä melkeen kyllä nukutaan kokoajan syömistä lukuunottamatta

- kun syntymäpaino on saavutettu tai 2vko täynnä

- meillä oli eka kylvetys 2pv ikäsenä laitoksella, hyvä navan kuivaus ja puhditus vaan muistettava

osittaisimettäjä
Maidon erittymiseksi auttaa myös ihokontakti, eli vauvan kanssa sänkyyn vaan köllöttelemään ilman paitoja.

Itse join myös tummaa olutta (enemmän mallasta) ja mammateetä, sekä nautin sarviapilaa niin siemeninä (keitin niistäkin teetä) tai kapseleina, joita saa luontaistuotekaupasta.

Sekä tietysti tiheät imetykset!

Maidon tulon voi parhaiten taata omilla "terveellisillä" elämäntavoilla. Eli vastasyntynythän nukkuu öisin vähän, sinun siis on pakko nukkua vauvan tahtisesti myös päivällä. Ota aikaa päiväunille.
Syö säännöllisesti pieniä aterioita. Itse ainakin unohdin kokonaan syödä välillä vauvan ollessa vastasyntynyt.
Juo PALJON vettä.

Ja sitten. Vauva syö tietenkin alussa vähemmän. Maidon määrä kasvaa koko ajan vauvan kasvaessa. Mitä enemmän vauva syö, sen enemmän maitoa tulee. Kyllä vauva itse "tilaa" maitoa enemmän jos ei sitä ala tulemaan. Vauva voi viihtyä muutamana päivänä lähes koko päivän rinnalla. Sinun tulee antaa hänen tehdä niin. Vauva vaan tilaa maitoa lisää tuleville päiville. Luota omaan vartaloosi. Se kyllä ruokkii vauvan ja rintasi ja vauva löytävät kyllä yhteisen sävelen ajan kanssa.

Jaksamisia toivottelen. Imettäminen voi olla alussa todella rankkaa. Taistele sinnikkäästi vaikeimman yli. Imetys on onnistuessaan todella helppo ja hyödyllinen ruokintatapa vauvallesi.
Usko omaan maidontuloosi, äläkä luovuta.

kun nyt luin aihetta niin pakko laittaa kommenttia mulla kaksi lasta ja nuorempi nyt 4kk ja täys imetyksellä ollut ja itse olen yleensä nukkunut öisinkin rintaliiveillä ja muutenki pitänyt niitä melkein kokoajan mutta huomaan heti kun rintaliivit on yön poissa tai välillä vähän aikaa on ilman niitä niin maitoa siis alkaa nousta ihan kunnolla jostain syystä.... varmaan maitotiet on paremmin auki kun ei puristuksissa..

Yhteistyössä