Minulla on monta sisarusta. 50/60 luvulla maalla se oli hyvin yleistä. Rahaa meillä ei ollut koskaan, eikä uusia vaatteita, mutta ruokaa oli kyllä kaikille riittävästi. Isäni ja äitini ovat aina sanoneet, ettei suuri lapsilauma ole ollut koskaan taakka vaan siunaus. Kaikki pullat, hedelmät,myöhemmin karkit jne, jaettiin aina tasapuolisesti yhtä monta kpl jokaiselle. Jokainen meistä teki lapsena työtä perheen eteen kykynsä mukaan. Tehtiin heinätöitä, kasvimaan kitkentää, mustikoiden keräämistä, hoidimme toisiamme jne. Vanhemmat olivat niin fiksuja että tehtävät "myytiin" meille kehumalla, ei käskyttämällä. Ne pienet tehtävät kasvattivat, toivat itselle sellaisen ylpeyden ja onnistumisen tunteen, että minä olen jo iso, osaan tämän ja tämän. Mallia otettiin aina isommista sisaruksista. Isommat puolustivat aina pienempiä, kiusaamista meillä ei ollut, pieniä nahisteluita silloin tällöin tietysti.
Mikä parasta kaikki se lähensi ja sitoi meitä tiiviimmin yhteen.
Aikusenakin tapaamme useita kertoja vuodessa ja soittelemme keskenämme usein.
Itselläni on kaksi lasta, jo aikuisia. Heille pyrimme miehen kanssa siirtämään sitä samaa sisarusrakkautta ja tasapuolisuutta mitä molemmat olimme lapsuuskotonamme saaneet. Syvään juurtuneita tapoja on ollut vaikea muuttaa. En pysty vieläkään antamaan toiselle, jos en anna jotain samanarvoista toiselle

.
Mielestäni nimenomaan vanhemmat vaikuttavat paljon sisarusten välisiin suhteisiin.
Jos teidän elämänne ja parisuhteenne mahdollistaa toisen lapsen ja hän olisi toivottu lisä perheeseenne, siitä vain, mutta älä tee sitä kaveriksi vanhemmalle.
Mielestäni jokaisen lapsen pitää saada kokea olevansa hyväksytty ja haluttu.