Kaduttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mörri

Vieras
Pakko purkaa tunteita jonnekkin, vaikka aihe alkaa luultavasti jo kaikkia kyllästyttämään. Odotan siis kolmatta lastani ja rv 23 alkoi juuri (la toukokuun loppupuolella) ja minulle on tullut kamalat omantunnontuskat ja katumukset siitä että otin rv 12 sen halvatun sikainfluenssarokotteen! en pysty enää iloitsemaan raskaudestani, kun koko ajan mielessä pyörii, että olenko aiheuttanut aivovaurion tai muuta vastaavaa vauvalleni. Rakenteellisia vikoja en pelkää, koska ultrassa muutama viikko sitten kaikki oli hienosti ja vauva oli kehittynyt aivan niinkuin pitää, eikä mitään rakenteellisia poikkeavuuksia ilmennyt.
Olin alunperin päättänyt, että en ota rokotetta, mutta juuri kun rokotteet saapuivat oli pahin hysteria päällä tuon taudin takia ja läheiseni tolkuttivat minulle tuon rokotteen tärkeydestä. Jotenkin sitten muutin mieleni ja menin piikin hakemaan ja nyt kyllä kaduttaa!
Raskausajan pitäisi olla elämän onnellisinta aikaa ja harmittaa, että tämä aika menee katumuksen ja pelon merkeissä.
Olisi mukava kuulla muiden ajatuksia aiheesta.

Itse en rokotetta ottanut(rv 22) mutta varmasti suurinosa raskaana olevista otti. Ja totta, sitä ei koskaan tiedä, tuleeko vauvalle neurologisia oireita kasvaessaan tms. Ja jos tulee, suurin osa rokotteen ottaneista tulee syyttämään rokotetta ja sitten peritään korvauksia. Vaikka tosiasia on se, että ilman rokotettakin lapsia sairastuu ja vammautuu. Jatkuvasti joka päivä.
Ja sinun ei tarvitse tästä murehtia. Raskausaika on ihanaa. Iloitse vatsastasi. Uskon että kaikki on hyvin ja lapsellasi ei ole mitään hätää. Sinun tilassasi näitä asioita pohtimassa on tuhansia äitejä.

Älä murehdi. Joissakin maissa rokotetta ei annettu ensimmäisen kolmanneksen aikana sen vuoksi, ettei niitä yleisiä alkuraskauden keskeytymisiä laitettaisi rokotteen piikkiin. Siis sen vuoksi, että rokote voisi aiheuttaa neurologisia vammoja tms. sitä ei ole missään jätetty antamatta. Eihän sitä vielä osata sanoa onko rokote täysin turvallinen, mutta nykyisen tiedon mukaan se ei voi aiheuttaa kehityshäiriöitä, eivät ne ainesosat eikä niiden yhdisteet eikä vaikutusmekanismikaan. Itsekin olen rokotteen raskaanaollessa ottanut, olin tosin jo pidemmällä, lapsi ei ole vielä syntynyt. Lakkaa siis murehtimasta. Ja tuossa alussahan kehittyvät juuri rakenteet, niitä voidaan tarkkailla ultralla. Pääkoppa se kehittyy pitkin raskautta ja vielä pitkälle lapsuudessa.

Kiitos vastauksista! Kai se on yritettävä unohtaa koko rokotus ja jatkaa elämää normaalisti eteenpäin. Kyllä semmoinen ajatus tuntuukin hullulta, että suomen kaltaisessa maassa tieten tahtoen ruiskutettaisiin raskaina oleviin naisiin semmoisia myrkkyjä jonka seurauksena syntyisi vammaisia lapsia. Eikai sellaista riskiä otettaisi jos olisi edes jonkinasteisia epäilyksiä, että näin kävisi. Ainakin toivon näin. Oloa kuitenkin hieman helpotti, kun siellä ultrassa kaikki oli kehittynyt normaalisti. Aivot ja aivojen jotain pieniä eri osiakin mittaili tarkasti ja kaikki oli kehittyneet normaalisti eikä onneksi mitään huolen aiheita ollut.. Onneksi en ole yksin tämän asian kanssa vaan teitä on tuhansia muitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörri;10382776:
Kiitos vastauksista! Kai se on yritettävä unohtaa koko rokotus ja jatkaa elämää normaalisti eteenpäin. Kyllä semmoinen ajatus tuntuukin hullulta, että suomen kaltaisessa maassa tieten tahtoen ruiskutettaisiin raskaina oleviin naisiin semmoisia myrkkyjä jonka seurauksena syntyisi vammaisia lapsia. Eikai sellaista riskiä otettaisi jos olisi edes jonkinasteisia epäilyksiä, että näin kävisi. Ainakin toivon näin. Oloa kuitenkin hieman helpotti, kun siellä ultrassa kaikki oli kehittynyt normaalisti. Aivot ja aivojen jotain pieniä eri osiakin mittaili tarkasti ja kaikki oli kehittyneet normaalisti eikä onneksi mitään huolen aiheita ollut.. Onneksi en ole yksin tämän asian kanssa vaan teitä on tuhansia muitakin.

Kaikkea voi katua, ja mikään ei ole sen parempaa viisautta kuin jälkiviisaus. Ajattele, JOS et olisi rokotetta ottanut, ja JOS olisit sairastunut niin JOSSITTELISIT että miksi et rokotetta ottanut ja onkohan lapselle tullut vaurioita sairastamisestasi. Eikös se sanontakin sano, että sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee :) Onnea odotukseen!

Itse en ottanut rokotetta kaikesta hysteriasta sekä median ja läheisten painotuksesta. Vaan päädyin omaan ratkaisuuni laajan tiedon avulla jonka sain hankituksi. Enkä kadu. Silloin ei kaduta kun on asiaan itse perehtynyt ja itse päätöksen tehnyt, eikä niin että koska muuta ja muut painostaa. Oma päätös oma vastuu. Tekipä kuinka hyvänsä.

Tiedän paljon rokotteita ottaneita äitejä..ja ei kai asioista kannata puhua sen enempää. Kyllä se julkisuus tuo esille mitä on tuodakseen aikanaan..tai sitten ollaan vaiti koska suositukset rokotteelle olivat niin valtavat. Katsotaan mitä tapahtuu..aika näyttää kaiken..eikä aina ole välttämättä tiedossa hyvää. Mutta näillä mennään jokainen.

Odotellaan tuleeko uusi aalto..silloin meidän perheessä on jo vauva. Enkä ole aikomassa ottaa ko.rokotetta myöskään vauvalleni silloinkaan kun hän on syntynyt

Edelliselle tiedoksi, että jos tuleekin se toinen aalto ja vaikka haluaisitkin silloin rokotuttaa vauvasi, niin vauvoja ei alle 6kk ikäisenä rokoteta... Mitäs jos sitten sairastut itse ja tartutat vauvasi?? Toki tuo tauti on todettu vaarallisimmaksi raskaanaolevilla, pitkäaikaissairailla ja nuorisolla, ei niinkään ihan pienillä lapsilla. Älä silti tule pelottelemaan, johan siitä on ollut juttua miten väärää infoa tästäkin rokotteesta on jaettu pelottelumielessä, mm. rokotusinfossa ym. Ja todella, kaikki selviää myöhemmin, en kyllä usko, että rokote olisi aiheuttanut mitään ihmeellistä, kyllä vammaisia lapsia syntyy muutenkin, tuskin tulee "tilastopiikkiä".

En itsekään ottanut rokotetta ja olen siitä niin tyytyväinen. Kauhea hysteria ja panikointi, minua ihan syyllistettiin siitä miten kamala ihminen olen kun en sitä ottanut enkä rokotuttanut 1v esikoistani. No en tiedä ketään, kuka olisi kyseisen taudin sairastanut ja nyt hysteriastakin on jo päästy.

Toinen aalto tulee jos on tullakseen, mitä sitten? Tulipa itselläni mieleen, että on tainnut jäädä rokotuksia aika paljon käsiin ja siksi aletaan vouhottamaan toisesta aallosta, jotta niistä päästäisiin eroon. Valtio on ne kuitenkin maksanut. Eli tällä hysterialla teki joku aika kivat rahat.

Toivon todella, että rokotukset eivät aiheuta mitään vaurioita kenellekään.

Näitä palstoja kolunneena mainitsen vaan sen, että mitä erinäisimpiä asioita naiset katuvat, lähinnä alkuun liittyen, kun ei tiennyt olevansa raskaana niin oli kännissä, poltti tupakkaa, söi mitä sattuu yms yms. Maailma on vaaroja täynnä, terveellä maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Kuten ap sanoi, ei Suomessa rokotettaisi jos rokote aiheuttaisi enemän haittaa kun hyötyä. Siitä mä olen 100% varma. Uskaltaudu nyt ihanan raskauden pauloihin ja pieni ihminen hyötyy eniten siitä, kun otat rennosti. Mutta sitähän se äitiys on, ainaista huolta.. Raskauden ajan huolet, synnytyksen aiheuttama huolet, pikku vauva aika... jnejne. Huolta vähemmän, iloa enemmän! =)

Kaikella sitä ihmiset päätään vaivaa. Mistä vetoa, että hirveän moni, joka nyt synnyttää vammaisen lapsen syyttää rokotetta, vaikka vauva olisi joka tapauksessa ollut vammainen. Rokote on vain helppo kohde, kun täytyy olla joku asia mitä syyttää.

Siitä on muuten tutkimustuloksia, että äidin raskaudenaikainen murehtiminen lisää lapsen skitsofrenian riskiä. Joten jos lapsesi joskus sairastuu skitsofreniaan, älä syytä rokotetta vaan itseäsi.

Rokotteita tilattiin meille tyyliiin"jokaiselle", ja väestöstä korkeintaa puolet ottanut/saanut rokotteen käsittääkseni. Varastossa ko.rokotetta siis on valtavat määrät. Voihan olla että puhe toisesta aallosta on juurikin sitä että lopuistakin päästää eroon.
Mutta toinen aalto kerrotaan olevan luultavimmin jo toisenlainen, eli virus muuntautuu ja tämä nyt syksyllä pistetty rokote ei tehoaisikaan. Se on mahdollista, aisantuntijapuheiden mukaan.

Mitä vaikutuksia on rokotteella sikiöön, syntyneeseen vauvaan. Emme kukaan tiedä koska ei ole tutkimuksia, ja rokote on tullut vauhdikkaasti markkinoille.
Se mitä aiheutuu sikiölle siitä joka on sairastanut ko.taudin eikä ole ottanut rokotetta ei ole tietoa välttämättä. Mutta sanotaan nyt näin että kumpikin lisää riskiä. Rokote on aina vakava asia, kyseessä on kuitenkin pitkävaikutteinen lääkeinjektio olipa se mikä hyvänsä.
Uusi rokote ei ole koskaan helppoa juttu ihmisille, silloin varsinkaan kun hysterian siivillä mennään ja pelätään pahinta ilman perustaa. Monesti silloin emme malta, vaan menemme massan mukana ja teemme kuin muutkin. Lopulta kyse voi olla pelkästä rahastuksesta koska tokihan lääkeyirtykset ja terveysministeriiö ym näkevät porsaanreiän rahastukselle. Markkinointia ja myyntiä, sitä elämässä on monessa kohtaa hyvin paljon.

Tarkoitukseni ei ole pelotella. Vaan kertoa että asiat eivät ole aina sitä miltä näyttävät. Ja toiseksi aina on riskinsä kun puhutaan lääkkeistä. Ja nopeasti markkinoille tulleesta, josta ei ole tietoa, uusi infeltio josta ei ole tietoa, joten luonnollisesti riskit ovat tätä päivää. Näitä realiteetteja emme voi kieltää. Kukaan.

Influenssa aaltoja on ollut vuosikymmeniä, tällaista huutoa ja ääntä ei ole ennen noussut.
Jäädään nyt odottelemaan mitä kaikkea tuleman pitää. Voimmeko muutakaan.
Ja hei en aio tänne kertoa mitään tietojani, mistään tähän aiheeseen liittyen koska selvästikin asia nostaa karvoja pystyyn. Ei ole myöskään tehtäväni olla kertomassa asiasta yhtään mitään koska en ole vastuuhenkilö enkä tutkija aiheesta. Omat tietolähteeni ovat muualta saatuja kuin omasta tutkimuksesta.

Toivon että kaikki sujuu hyvin rokotteen ottaneilla ja rokottamattomilla. Turha asiasta on enempää numeroa tehdä. JOkainen on omat ratkaisunsa tehnyt ja mitä muuta voi.

Uusimmat

Yhteistyössä