Pilvenlento, ensinnäkin voin sanoa, että olen ollut melko samassa tilanteessa ex-mieheni kanssa, kuin sinä olet nyt. Vaikkei meillä ollutkaan lapsia, niin yhteinen koti, auto, työt, harrastukset, opiskelupaikka jne. Muuta yhteistä meillä ei sitten ollutkaan. Ajatusmaailma, toimintatavat, sosiaalinen asema, tunneälykkyys ja persoona olivat hyvin kaukana toisistaan. Seisoimme ns. saman lankun eri päissä, aina toisinaan onnistuen pääsemään kuitenkin lähelle toisiamme - jos oikein paljon yritimme.
Karmeinta on, että tajusin tämän pakkoyrittämisen vasta myöhemmin. Erottuani miehestäni puoli vuotta sitten ymmärsin, kuinka hienoa ja vapauttavaa elämä voikaan olla a) yksin b) sellaisen ihmisen kanssa, joka elää suurin piirtein samasta arvo- ja asennemaailmasta käsin. Olin jo pitkään kokenut meidän suhteessamme, että "rakkaus on loppunut" ja että meitä piti yhdessä vain tietyt hyvin pystyssä pysyvät kulissit eli lähinnä materia (talo, auto, yhteinentyöpaikka). Samalla tavalla suhdettani häneen vahvistavat hyvät suhteet hänen vanhempiinsa sekä suhtautuminen työhön ja opintoihin. Mutta ne kun eivät riittäneet.
Kaksi vuotta tunsin, etten rakastanut miestäni pyyteettömästi. Jollain tasolla varmaan rakastin mutta toisaalta "Sisimmässäni" en kuitenkaan. Pystyin sanomaan hänelle joka ilta "Rakastan sinua" mutta silti aina ajattelin, että jos OIKEASTI rakastaisin häntä, en käyttäytyisi, niin kuin käyttäydyin suhteemme loppuaikana. Hälyttäviä merkkejä oli mm. exän kanssa yhteydenpito, lisääntyvät kaveri-, ystävyys- ja nettituttusuhteet, melkein pettäminen, halu tehdä duunia aamusta iltaan (ettei tarvinnut olla kotona) sekä jatkuva ahdistava olo. Pahinta oli, etten tiennyt, mistä tämä kaikki johtui. En osannut tunnistaa mitään syitä jatkuvaan pahaan olooni, joten en osannut myöskään hakea meille apua tai syventyä miettimään asioita. Ajattelin, että paha mieli unohtuu, kun sitä ei ajattele.
No, lopputulos oli karmiva, kuten voit arvata. Paha mieli ja v***** lisääntyivät päivä toisensa jälkeen, arkinen elämä meni niljailuksi ja kettuiluksi, yhteiset harrastukset loppuivat, asuntoa ei jaksanut enää laittaa, toisen pienet hellyyden osoitukset tuntuivat riittämättömiltä, Rakastan Sinua -lause menetti kokonaan merkityksensä, emme käyneet enää missään yhdessä, emme tehneet mitään kivaa kahdestaan yms. Lopulta suhteemme päättyi niin, että puhuimme 2 viikkoa asioista (ilman lopputulosta), kunnes tapasin sitten eräänä päivänä oikein mukava miehen baarissa ja rakastuin häneen päätä pahkaa. Olihan hän täysin oman mieheni vastakohta, eli minun tyylisenä ja -laiseni. En koskaan pettänyt omaa miestäni hänen kanssaa (jos pettämistä on seksi tm. fyysinen kontakti) mutta henkisellä tasolla tiesin pettäneeni häntä. Aloitimme mieheni selän takana pitkät , intensiiviset ja tunteikkaat email- ja puhelinkeskustelut, jotka johtivat siihen, että halusin lopulta tavata tuota "erilaista, minunlaista" miestä myös livenä. Olin löytänyt onneni jostain muualta kuin omasta miehestä ja lopulta sain repäistyä itseni huonosta suhteesta irti.
Tiedän, toimin täysin väärin sekä uutta että exääni kohtaan. Sinänsä minulle oli ihan oikein, että uusi mies jätti minut omien mielenterveysongelmiensa vuoksi hetken mielijohteesta kuin nallin kalliolle ja exäni sai tietää seikkailuistani uuden ukon kanssa ja antoi kyllä minun kuulla kunniani. Vaikka hänenkin mielestään meillä meni todella huonosti, hän ei itse koskaan ollut edes miettinyt tyhmien tekemistä selkäni takana.
Nyt jälkikäteen, kun mietin asioita, tiedän tarkkaan, mitkä asiat saivat rakkautemme loppuumaan. Syitä on toki muitakin mutta tässä päällimmäiset ongelmat, jotka olisin voinut tunnistaa, jos olisin halunnut/yrittänyt edes. Lopulta meidät erotti se, että me olemme niin erilaisia! Tämä ei edes klisee tässä tapauksessa, sillä kaikki ystäväpiirissämme pitivät meitä täydellisesti toisilleen sopivana ja samanlaisina ihmisinä. Olihan meillä paljon yhteistäkin, mutta suhteen loputtua huomasin, että se kaikki oli joko materiaa tai kulissia. Lopulta ne pienet yhdistävät asiat sekä koko ajatus- ja arvomaailma erosivat toisistaan kuin yö ja päivä. Tässä joitain havaintoja, joita myös sinun kannattanee miettiä omassa suhteessasi:
- Mieheni ei koskaan innostunut mistään --> viilipyttytyyliä
- Minä en jaksanut mieheni filosofista ajatusmaailmaa, jossa vain pohditaan ja mietitään --> minä olen tekijä
- Mieheni pohtii aina vaihtoehtoja pitkään --> minä tylsistyn, sillä olen äärettömän impulsiivinen ja toteutan riittävän hyvän
- Minulla on ns. täydellinen perhe ja onnellinen lapsuus --> mieheni vanhempien avioliitto oli kulissia
- Arvostan ihmisissä henkisiä ominaisuuksia ja vahvuuksia kuten esim. tunneälyä, kun taas mieheni arvosta kovia arvoja (menestys, ura, opinnot arvostetussa koulussa, raha, hieno auto jne.)
- MInä tyydyin siihen, minkä olen itse saanut (olin onnellinen elämän tilanteessani jollei huomio suhdettamme) --> miestäni ei tyydyttänyt tuolloin mikään! Hänen pitä aina saada enemmän, parempaa ja coolimpaa.
- Minulla on hassuja tapoja kuten hulluttelu ja äärettömän pervot jutut (joista esim. nykyinen mieheni todella diggaa) --> entinen mieheni häpesi minua aina ja jokapaikassa, missä suuni avasin.
- Olen koti-ihminen, koska olen töissä ihmisten kanssa 12 h/pvä --> mieheni halusi käydä jatkuvasti ulkona ja nähdä kavereitaan!
- Minä hoidin aina kaiken suunnittelun ja toteutuksen (organisaattori, toiminnan nainen) --> mieheni inhoaa yli kaiken sitä, että joutuu toteuttamaan juttuja. Hän diggaa vain olla.
- Sinä aikana, kun minä puhuin 1000 sanaa, mieheni miettiä 1000 sanaa. Eli minä olen puhuja, keskustelija, toimija ja mieheni ajattelija, filosofoija.
Että näin... Toivottavasti kokemukseni jakamisesta oli jotain apua.