Kadonnut 3,5-vuotias löytyi kuolleena :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä pelkäsin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta jos on tuollainen virtaava joki kodin lähellä niin eihän kukaan jätä 3,5 vuotiasta lasta yksin ulos? Vaan vahtii vieressä jatkuvasti ettei vaan pieni pääse karkaamaan veteen. Onko se niin vaikeaa?

[QUOTE="miu";30781463]Mutta jos on tuollainen virtaava joki kodin lähellä niin eihän kukaan jätä 3,5 vuotiasta lasta yksin ulos? Vaan vahtii vieressä jatkuvasti ettei vaan pieni pääse karkaamaan veteen. Onko se niin vaikeaa?[/QUOTE]

Siinä taas yksi, joka saa jotain mielihyvää muiden tilanteen arvostelusta. Kiva päätellä asioita tietämättä mitä oikeasti on tapahtunut. Tuskimpa on jätetty yksin tarkoituksella vahtimatta. Tuleeko itselle jotenkin hyvä mieli "minä en kyllä jättäisi yksin" ajattelusta? Kannattaa toivoa ettei omalla kohdalle ikinä satu vahinkoa. :)

Kukaan ei voi 24/7 vahdata siellä ulkona sitä lastaan. Äkkiä vilkaiset puhelimesta vaikka kelloa, niin lapsi on jo juossut piiloon ja kun lähdet sitä etsimään (väärästä suunnasta) niin äkkiä on taas jo juossut kauemmas. Siinä ei tosiaankaan tarvita kuin muutama hassu sekuntti että se ehtii juosta äitiä piiloon vaikka puskan taakse.

Ihan just näin se on. Tai aidot toisen lapsen kengännauhan niin toinen on jo kiertänyt ihan päinvastaiseen suuntaan kuin missä äsken oli ja juossut nurkan taakse.

Lapsi voi todella kadota muutamassa sekunnissa näköpiiristä. On kokemusta. Ja tuon ikäinen pystyy hyvin hiipiä ulos salaakin. On esim viety nukkumaan ja vanhemmat kattoo telkkaria eikä välttämättä kuule kun lapsi hiippailee ulos. Älkää heti olko syyllistämässä. Jokaiselle teistä voi sattua samanlainen vahinko. Uutisessahan sanottiin että poliisin mukaan rikosta ei ole tapahtunut eli ei ole lapsen heitteillejätöstä kyse.

Saako siitä jotain sairasta mielihyvää kun syyttää suuren menetyksen kohdanneita vanhempia? En ymmärrä.
Heidän elämänsä ei koskaan palaa ennalleen ja varmasti itsesyytökset on kovia. Tarviiko sitä tuskaa enää lisätä.

Pienten lasten kuolemat on aina surullisia asioita (tietysti muutkin menetykset). Vaikea ymmärtää, miten pieni jolla olisi koko elämä vielä ollut edessä, otetaankin pois. Ja varsinkin jos tapahtuu täysin odottamatta, niin kolaus on vielä isompi. Aamulla on vielä syöty aamupalaa yhdessä, päivällä leikitty ja illalla pieni on poissa, sänky huutaa tyhjyyttään, lempi unilelu odottaa yksinään.
Ja silti te jokuset kehtaatte lisätä vanhempien tuskaa! Hävetkää jos osaatte.

Ei ne osaa hävetä.

Paljon on näitä ihmisiä kun eivät millään osaa kuvitella tilannetta jossa pariksi sekunniksi irtoaa katse siitä 3-vuotiaasta. 100% varmaksi voin sanoa, etteivät he itsekkään vahtaa 24/7 sitä lastaan.

Meidän lapsi oli 2½-vuotias, kun oltiin ulkomailla. Hotellissa hissillä tultiin omaan kerrokseen ja astuttiin ulos hissistä, niin lapsi juoksikin yllättäen takaisin hissiin, ovet sulkeutui ja hissi lähti liikkeelle. Löytyi sitten lopulta uima-altaalta juttelemassa vanhemman suomalaispariskunnan kanssa. Mutta tosiaan siihen ei vaadita kuin silmänräpäys, kun lapsi katoaa.

Meidän lapsi oli 2½-vuotias, kun oltiin ulkomailla. Hotellissa hissillä tultiin omaan kerrokseen ja astuttiin ulos hissistä, niin lapsi juoksikin yllättäen takaisin hissiin, ovet sulkeutui ja hissi lähti liikkeelle. Löytyi sitten lopulta uima-altaalta juttelemassa vanhemman suomalaispariskunnan kanssa. Mutta tosiaan siihen ei vaadita kuin silmänräpäys, kun lapsi katoaa.

Tuon takia pidänkin omaa lastani aina kädestä kiinni kun tullaan hissistä pois.

Itseltä myös poika 3v katos pariks minuutiks kun kahvilassa otin leivosta ja seuraavaks ku katoin viereen ni ei näy missään. Järvi oli lähellä ja paniikki hirveä. Oli kuitenki puikahtanut tiskin alta vain kahvilan keittiön puolelle. Itkin koko kotimatkan pelästyksestä. En edes pysty ajattelemaan tuskaa mikä vanhemmilla on, se on varmasti suunnaton.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi toimia;30781950:
Kyllä siinä pitempi aika tarvitaan kuin kaksi sekuntia että lapsi katoaa?

Niin ehkä 3,5v on päässyt jopa minuuteiksi pois silmistä. Aivan järkyttävää, minä ainakin kuljen sen ikäisten perässä niin että paskaakin pidätän siihen asti, että mies tulee kotiin vapauttamaan minut.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi toimia;30781950:
Kyllä siinä pitempi aika tarvitaan kuin kaksi sekuntia että lapsi katoaa?

Miten ihmeessä sä pystyt elämään normaalia elämää, jos sun silmät on kiinni 3 vuotiaassa 24/7 etkä hetkeksikään niitä siitä irrota?

Kyllä mä välillä joudun etsimään vauvan tuttia tms johon menee hetki, tällöin silmäni eivät voi olla kiinni 3-vuotiaassa.

Mites teillä kotona, saako 3v mennä vapaasti ympäri asuntoa, vai juoksetko sinä perässä kokoajan vahdaten? Vai onko teillä kenties ulko-ovella ja parvekkeen ovella oma vahti?
Entäs ne avonaiset ikkunat? Löytyykö sieltä oma vahti myös, ettei vain pääse lapsi kurkottelemaan ja putoamaan.

[QUOTE="Veera";30781147]No itse en voi ymmärtää kuinka 3.5-vuotias voi kadota muuta kuin niin, että on ollut yksin ulkona. Lapsikaan ei nyt yhden vilkaisun aikana katoa ulkona. Ehkäpä se hyvä puoli kerrostaloelämässä on, että on pakko olla itsekin ulkona niiden lasten kanssa. Moni leikkipuistokin on aidattu. Onko yleistä että noin pienet ulkoilevat yksin esimerkiksi omalla pihalla? Jooei tällainen pohdinta auta ketään, enkä halua syyllistää. Mutta ihmetelen näiden pienten lasten katoamusta. en muista, etta isoissa kaupungeisa olisi vastaavia ollut ja siellä on kuitenkin lapsia huomattavasti enemmän..[/QUOTE]itse asustanut lasten kanssa kahden järven välissä, eikä ikinä oo tullut edes mieleen että olis lapset ulkona olleet ilman valvontaa alle kouluikäisenä.

[QUOTE="Puuhippa";30781554]Radion uutisesta sai sellaisen käsityksen, että lapsi olisi ollut yksin ulkona leikkimässä.[/QUOTE]
Tuollaisen käsityksen uutisista on saanut. Äiti tullut sisältä katsomaan lasta, mutta lapsi ei ollutkasn enää pihalla

Alkuperäinen kirjoittaja en muista enää;30782016:
Miten ihmeessä sä pystyt elämään normaalia elämää, jos sun silmät on kiinni 3 vuotiaassa 24/7 etkä hetkeksikään niitä siitä irrota?

Kyllä mä välillä joudun etsimään vauvan tuttia tms johon menee hetki, tällöin silmäni eivät voi olla kiinni 3-vuotiaassa.

Mites teillä kotona, saako 3v mennä vapaasti ympäri asuntoa, vai juoksetko sinä perässä kokoajan vahdaten? Vai onko teillä kenties ulko-ovella ja parvekkeen ovella oma vahti?
Entäs ne avonaiset ikkunat? Löytyykö sieltä oma vahti myös, ettei vain pääse lapsi kurkottelemaan ja putoamaan.

Meillä ei todellakaan ollut avonaisia ikkunoita, eikä ulko-ovista alle kouluikäiset päässeet itse ulos.

Ihan liikaa on niitäkin tapauksia ollut, kun lapsi on pudonnut ikkunasta kuolemaan. Viimeinen uutiskynnyksen ylittänyt tapaus oli, kun mummo oli hoitamassa lapsia. Pari vuotta sitten myös hukkui isovanhempiensa hoivissa ollut lapsi satama-alueella. Tosiasia on, ettei isät ja isovanhemmat ymmärrä vahtia näitä liukasliikkeisiä taaperoita yhtä haukan lailla kuin äidit yleensä tekevät.

Surullinen tapaus.

Kommentteja lukiessa heräsi kysymys, että ettekö te opeta lapsillenne mitään? Pienestä pitäen kun painotetaan ja opetetaan kunnioittamaan vettä ja ennen kaikkea opetataan ne lapset uimaan. Helpottaa kummasti.

[QUOTE="wieras";30782073]Surullinen tapaus.

Kommentteja lukiessa heräsi kysymys, että ettekö te opeta lapsillenne mitään? Pienestä pitäen kun painotetaan ja opetetaan kunnioittamaan vettä ja ennen kaikkea opetataan ne lapset uimaan. Helpottaa kummasti.[/QUOTE]ensinnäkin noin pieni unohtaa mitä on varoitettu kun näkee jotain kiinnostavaa. Toisekseen moniko tuon ikäinen osaa uida? Kolmanneksi vesi on nyt äärimmäisen kylmää ja kangistaa paikat samantien ja vielä vaatteet päällä, edes aikuinen ei pääsisi ilman apua pois.

Jos äiti tai isä olisi ollut lapsen kanssa pihalla näin ei olisi käynyt. Noin pientä lasta ei päästetä yksin valvomatta ulos, ei koskaan.Ei tuon ikäisillä ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Vielä kun on virtaava joki vieressä niin pitää olla vanhemmilla päässä vikaa ettei valvo lasta.

Wieras kysyy eikö lapsia opeteta. Kerron tarinan omasta elämästäni. Vanhemmillani oli kesämökki meren rannassa. En muista tarkasti ikääni, mutta kolmen ja viiden ikävuoden väliin tapaus osui. Olin isän kanssa ulkona, ja isä teki samalla jotain pientä raivaustyötä. Minulle oli tiukasti ohjeistettu, että laiturille ei saa mennä yksin. Enkä koskaan mennytkään, paitsi sen yhden kerran, jolloin sain päähäni, että ihan hyvin voin mennä, ei minulle mitään käy.

Ja tottakai heti tällä ensimmäisellä kerralla putosin laiturin nokasta alas. No isä onneksi oli tilanteen tasalla, ja onki minut heti ylös vedestä. Mutta niin vaan normaalisti käskyjä hyvin uskonut lapsi oli veteen päätynyt, ja tämäkin ihan yhdessä pikku hetkessä, kun isän huomio hetkeksi herpaantui.

Ei ne lapset aina kieltoja muista, tai tottele.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
Alkuperäinen kirjoittaja en muista enää;30782016:

Jos on veden äärellä niin sillon ei katsetta päästetä edes aivastuksen ajan pois lapsesta. Jos olen rannalla lapsen kanssa niin en reagoi mihinkään mikä tapahtuu mun ympärillä, mun katse vaan ja ainoastaan tarkkailee lasta.

niille kannattaisi rakentaa aitaus mailla sinne pihaan? Tarpeeksi iso ja kananlankaa ympärille ja kersa nostetaan sinne leikkimään.
meillä oli rakennettu leikki aitaus pihalle. siellä viihtyivät hyvin, ei tosin ollut kanaverkosta, vaan ihan puusta rakennettu. siellä oli hiekkalaatikko ja leikkimökki ja muuta kivaa lapsille.

Yhteistyössä