Kaatakaa vaan saaveittain sitä itteensä mun niskaan nyt, mutta...

lady of the lake
Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Alkuperäinen kirjoittaja lady of the lake:
Jos on mahdollista viedä niin kai lapset voi olla muutaman tunnin päivässä.Onko "tavallisissa" ns.klo 7-17 tarhoissa mahdollisuus pitää lapsia hoidossa vaikka olisikin itse lomalla tai vapaapäivällä.Meillä kun lapset on vuoropäiväkodissa ja yhtään ylimääräistä hoitopäivää ei todellakaan saa pitää hoidossa vaan vanhempien työvuorojen mukaan ovat lapset hoidossa ja ne ilmoitetaan sinne lapsen hoitojärjestelykaavakkeella aina tiettyyn päivämäärään mennessä.Myös lomat ilmoitetaan näin ja ei mitään mahdollisuutta pitää lapsia oman loman aikana hoidossa!
Apua, meilläkin menee vuorohoitoon. Tyssääkö hieno sotasuunnitelmani nyt siihen!? Mistä ne voi tietää, että olen lomalla, jos sanonkin olevani töissä? Maksanko kuitenkin vain hoitopäivistä vai koko kuukauden hoitomaksun, vaikka olisin lomallakin?
Jaa, en tiiä mitä oot suunnitellu ;) Mutta siis lomakyselyhän siellä tehdään talvi- ja kesälomista.Kesällähän jos lapset on esim.6 viikkoa putkeen poissa hoidosta saa maksuttoman kuukauden kokonaan.Itselläni on lapsista hoitopäiväsopimus eli ovat tietyn määrän päiviä kuukaudessä hoidossa ja sen vuoksi alempi hoitomaksukin.Koska eivät ole täyttä kuukautta koskaan vaan alemmilla hoitopäivillä, niin en osaa vastata tuohon kysymykseesi tarviiko lomakuukautena maksaa täyttää hoitomaksua vaikkei koko kuukautta hoidossa olekaan...Itse en edes jaksaisi vapaapäivänä nähdä sitä vaivaa, että heräisin aikaisin viemään tarhaan ja tappelisin kaikki lähtötappelut kun voi herätä rauhassakin omia aikoja ja venyä miten haluaa :D :xmas:

Koppis
Voi apua. Kyllä hoitoon saa valehdella että on töissä jos haluaa olla RAUHASSA OMILTA LAPSILTAAN. (Anteeksi vain, osui herkkään paikkaan koko keskustelu, mielestäni on ihanaa olla omien lasten kanssa, vaikka he välillä ottavatkin hermoon, kuten jokainen meistä. Ja hoito on rankempaa lapsille kuin yleisesti luullaan, lomat ja pienet tauot ovat paikallaan, jos vain ovat mahdollisia.)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Minäkin odotan, että vuoden vaihteessa kun menen töihin ja lapsi hoitoon, että saan ehkä sitten joskus pienen hetken omaakin aikaa. Mulla on nimittäin kolme viikkoa pitämättömiä lomia, jotka on ripoteltu helmi-huhtikuulle. Sain tästä ketjusta idean, että taidankin käyttää osan lomapäivistä pelkästään itseeni ja omaan jaksamiseeni! Alun perin kyllä laitoin nuo lomani siksi noin, että olisi lapsella "pehmeä lasku" hoitoon menolle, kun vähän väliä saa olla kotona lomailemassa. Itsekin kyllä mietin, että sotkeentuukohan tytön rytmit vain enemmän, jos onkin välillä viikon kotona putkeen. En nyt sentään kaikkia lomapätkiä ajatellut hoidossa pitää.
Niin, tällainen "sotasuunnitelma" mulla oli, mutta nyt kun mietin tarkemmin, niin en kyllä varmaan jaksa herätä lomalla aikaisin hoitoon viemään. Tai voisihan se mieskin tietysti viedä, mutta menee niin aikaisin töihin, että tuskinpa pientä raaskimme repiä sängystä siihen aikaan, jos olisi mahdollisuus antaa nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Koppis:
Voi apua. Kyllä hoitoon saa valehdella että on töissä jos haluaa olla RAUHASSA OMILTA LAPSILTAAN. (Anteeksi vain, osui herkkään paikkaan koko keskustelu, mielestäni on ihanaa olla omien lasten kanssa, vaikka he välillä ottavatkin hermoon, kuten jokainen meistä. Ja hoito on rankempaa lapsille kuin yleisesti luullaan, lomat ja pienet tauot ovat paikallaan, jos vain ovat mahdollisia.)
No, en ajatellut asiaa ihan noin, mutta todellakin olen ollut 1v3kk 24/7 kotona lapseni kanssa ja vain muutaman tunnin tyttö on ollut isänsä kanssa. Meillä ei ole ketään, joka voisi välillä katsoa lasta, että saisimme edes kahden käydä vaikka syömässä. En nyt ole tietenkään hoitoon viemässäkään, että syömään pääsisimme vaan ajattelin lähinnä, että voisin ihan vain nukkua muutaman tunnin katkotta, kun se ei yölläkään ole mahdollista. Että näin rauhassa haluan omalta lapseltani olla.

vieras
Meillä myös mies ehdottelee että minun pitäisi saada levätä välillä ja viedä lapset hoitoon, vaikka itse olen työtön. En vain jotenkin osaa. Hän sanoo, että itseäni saan syyttää, kun olen kiukkuinen jos en saa hoitoon vietyä, että saisin vähän levätä ennen töihin menoa.

Eli en kyllä moiti ketään tai kaada sitä itteään. Ihmisiä me äiditkin olemme. Ennen oli kuitenkin tukiverkot erilaiset, kaikki paimensivat kaikkien lapsia, eikä äidit olleet sidoksissa lapsiinsa 24/7. Lapset saivat kulkea omia teitään siitä lähtien kun kävelemään oppivat, kukaan syytellyt äitiä, jos ei vahtinut. sai mennä, ilman että äiti kulki perässä.

Meillä jo lapset yli 3v. Eli aika monta vuotta olen ollut kiinni. ei mitään hoitopaikkoja.

Joo siis eskarilainen+osapäivähoitolainen on tuo vanhempi ja nuorempi on kokopäiväläinen. Ja jotta paskan määrä niskassa kasvaisi, mainittakoon, että EN OLE TÖISSÄ vaan kotona, toki työtä haen koko ajan. Meidän perheen osalta tilanne vaan on se, että pitkälti yksin olen lapsista ja kodista ollut vastuussa kuutisen vuotta. Ja sen seurauksena olen väsynyt ehkä liikaakin. Lopputulos ennen lasten tarhaanmenoa oli jo se, että minä ja lapset pääpiirteittäin huudettiin ja tapeltiin keskenämme kaikki päivät aamusta iltaan. Ja se on se piste, johon en enää haluaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Joo siis eskarilainen+osapäivähoitolainen on tuo vanhempi ja nuorempi on kokopäiväläinen. Ja jotta paskan määrä niskassa kasvaisi, mainittakoon, että EN OLE TÖISSÄ vaan kotona, toki työtä haen koko ajan. Meidän perheen osalta tilanne vaan on se, että pitkälti yksin olen lapsista ja kodista ollut vastuussa kuutisen vuotta. Ja sen seurauksena olen väsynyt ehkä liikaakin. Lopputulos ennen lasten tarhaanmenoa oli jo se, että minä ja lapset pääpiirteittäin huudettiin ja tapeltiin keskenämme kaikki päivät aamusta iltaan. Ja se on se piste, johon en enää haluaisi.
Voiko eskarilainen edes olla eskarin syysloman aikaan kokopäiväisenä tarhassa, koska hänellä on vain osapäiväsopimus? Jos annat molempien lapsien olla vain puoli päivää? Jos on jaksamisongelmia, on viisainta antaa lasten olla hoidossa.

Vieras
Asiaa sivuten. Eri päiväkodit suhtautuvat todella erilailla lomiin, hakuaikoihin, vanhempien mahd. kotona oloon ym.
Meidän pk:ssa tiedetään, että olet työttömänä kotona, mutta silti minua kohdellaan "ihmisenä". Kertaakaan en ole näiden 2½ vuoden aikana kokenut, että minua painostettaisiin tai minulle vinoiltaisiin tai jopa v**tuiltaisiin asioista. Lapseni menevät aamupalalle klo 8 ja haetaan joskus, kun ehditään, yleensä klo 14-16 välillä.
Ystäväni purnasi tänään, kuinka hänelle oli sanottu toisessa pk:ssa, että lapsi pitäisi pitää kotona tai ainakin puolipäiväisenä, kun äiti potee saikulla selkäänsä. Samaisessa pk:ssa ollaan todella tarkkoja esim. hakuajoista. Lapsi pitää hakea minuutilleen siihen mennessä kuin on ilmoitettu, esim. liikenne ruuhkaa ei ymmärretä.
Meillä on ihana pk. Hoitajat ovat sillä asenteella, että pk on auki klo 17 asti, joten siihen asti muksut saavat ja voivat olla. Jos haetaan ajoissa, niin hyvä, mutta viimeiselle hakijallekkin ollaan todella ystävällisiä.

Itse otan muksut lomalla pois, mutta siitä syystä että koululaisella on loma ja minulla on helpompaa kun kaikki leikkivät keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Voiko eskarilainen edes olla eskarin syysloman aikaan kokopäiväisenä tarhassa, koska hänellä on vain osapäiväsopimus? Jos annat molempien lapsien olla vain puoli päivää? Jos on jaksamisongelmia, on viisainta antaa lasten olla hoidossa.
Ei tietenkään olisi kokopäiväisenä, mutta menisi silti kokopäivämaksu, näin sanottiin. Mun oma ajatus oli, että pitäisin poikia vaikkapa kolmena päivänä hoidossa klo 8-12. Mutta vissiin sekin olis ei-suotavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
No mun mielestä viet lapsesi hoitoon jos siltä tuntuu. :wave: Monet lapset on syyslomalla hoidossa koska ei kaikilla vanhemmilla ole lomaa silloin.
Musta taas näytti ne listat siltä, että useimmat lapset on kotona viikon tai kaksi... Meillä ei miehelläkään ole lomaa eli olis vaan sitä normi kotona pyörimistä ja tappelua se viikko...

superi
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mä oon miettiny tota samaa.. tai siis mun 2v poika alotti elokuun puolessa välissä hoitouransa ja kahden viikon päästä mul on viikon syysloma. aion kyllä pitää pojan kotona,mut pelkään et se "taantuu" kun just on tottumassa hoitopaikkaan ja sit saakin olla viikon taas kotona,niin ollaanko sen jälkeen taas alotuspisteessä...? :/

anteeksi, tulee nyt vähän off topic, mutta miten on 2-veen hoito lähteny käyntiin, ite tässä just suunnitellu, että poika aloittais tarhaan ens keväänä 2v-synttäreiden kynnyksellä..
meillä kun tuo poika on vielä hitaasti sopeutuvaa sorttia, niin senkin puolesta mietityttää..

ja ap:lle: älä pode huonoa omaa tuntoa, jos viet lapset tarhaan.. sehän on ihan sun oma asias mitä lomalla teet.. ei oo sun hommas ottaa tarhan tätejä huomioon, nehän on siellä töissä..

No yleensä mullakaan ei ole syyslomaa, yliopistolla sitä ei virallisesti ole. Jotkut opettajat vaan sitten saattaa kurssinsa perua siltä viikolta...nyt kävi niin onnellisesti että ne harvat joiden tunteja mulla on, perui kaikki. Jos olisi vaan tuo isompi hoidossa, olisin varmaan lomallakin lukenut tenttiin tms. ja antanut olla hoidossa, mutta pientä en sitten raaskikaan viiä joten ollaan tänä vuonna syyslomalla poikkeuksellisesti kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Asiaa sivuten. Eri päiväkodit suhtautuvat todella erilailla lomiin, hakuaikoihin, vanhempien mahd. kotona oloon ym.
Meidän pk:ssa tiedetään, että olet työttömänä kotona, mutta silti minua kohdellaan "ihmisenä". Kertaakaan en ole näiden 2½ vuoden aikana kokenut, että minua painostettaisiin tai minulle vinoiltaisiin tai jopa v**tuiltaisiin asioista. Lapseni menevät aamupalalle klo 8 ja haetaan joskus, kun ehditään, yleensä klo 14-16 välillä.
Ystäväni purnasi tänään, kuinka hänelle oli sanottu toisessa pk:ssa, että lapsi pitäisi pitää kotona tai ainakin puolipäiväisenä, kun äiti potee saikulla selkäänsä. Samaisessa pk:ssa ollaan todella tarkkoja esim. hakuajoista. Lapsi pitää hakea minuutilleen siihen mennessä kuin on ilmoitettu, esim. liikenne ruuhkaa ei ymmärretä.
Meillä on ihana pk. Hoitajat ovat sillä asenteella, että pk on auki klo 17 asti, joten siihen asti muksut saavat ja voivat olla. Jos haetaan ajoissa, niin hyvä, mutta viimeiselle hakijallekkin ollaan todella ystävällisiä.

Itse otan muksut lomalla pois, mutta siitä syystä että koululaisella on loma ja minulla on helpompaa kun kaikki leikkivät keskenään.
no, sitähän et tiedä mitä hoitajat kahvihuoneessaan puhuvat :ashamed:
minusta työttömätkin saa viedä lapsensa hoitoon juu, muta kokopäiväpaikkaa en siinä tapauksessa kyllä ymmärrä. tai sitä, että jos työttömän lapsi aamuisin tulisi ekana ja vikana lähtisi :eek:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

minusta työttömätkin saa viedä lapsensa hoitoon juu, muta kokopäiväpaikkaa en siinä tapauksessa kyllä ymmärrä. tai sitä, että jos työttömän lapsi aamuisin tulisi ekana ja vikana lähtisi :eek:
Minun puolestani saavat puhua vaikka mitä, en ole sitä kuulemassa...
Mutta minua ja lapsiani on kohdeltu todella ihanasti. En tiedä pehmittääkö tilannetta se, että haen kokoajan aktiivisesti töitä ja käyn kursseilla. Lapset ovat myös menneet pk:tiin ns. lääkärinlähetteellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta minua ja lapsiani on kohdeltu todella ihanasti. En tiedä pehmittääkö tilannetta se, että haen kokoajan aktiivisesti töitä ja käyn kursseilla. Lapset ovat myös menneet pk:tiin ns. lääkärinlähetteellä.
noniin, eli sunkin tilantesi on täysin erilainen kun lapsesi ovat lähetteellä menneet, kuin verrattuna ns. tavallisesti menneisiin lapsiin, joiden vanhempi kotona. kyllähän se nimittäin on hieman eriasia.

veeras
Minä loma-aikana? Ei meillä ole syyslomaa. Tuskin ollaan ainoita vanhempia. Ja entä jos vanhempien syyslomat ei olekaan molemmilla samaan aikaan? Kai sinne hoitoon joku jää aina.

ihmettelee kovasti
mä pitäisin lapset enemmän kun mielelläni kotona syyslomaviikon, mut tänä vuonna on isän vuoro pitää lapset syyslomalla eli isä on töissä, lapset päiväkodissa ja minä kotona ...
Eikö lapset voi tulla kotiin isän luota iskän työpäivän ajaksi??

vieras

noniin, eli sunkin tilantesi on täysin erilainen kun lapsesi ovat lähetteellä menneet, kuin verrattuna ns. tavallisesti menneisiin lapsiin, joiden vanhempi kotona. kyllähän se nimittäin on hieman eriasia.
Varastan nyt tämän ketjun, mutta loppupelissä kukaan muu ei voi sanoa miten lasten pitää/tulee olla hoidossa, kuin heidän vanhempansa. Ei lasteni ryhmässä kukaan muu, kuin minä ja hoitajat tiedä tuosta lähetteestä. Olen siis muiden silmissä työtän hoitopaikan viejä, kun näkevät minut esim. keskellä päivää asioilla.
Mutta asian ydin oli se, että päiväkodeissa ja niiden henkilökunnissa on eroja. Toisissa pk:ssa saadaan vanhemmat tuntemaan syyllisyyttä, että heidän on pakko mennä töihin ja viedä lapsi hoitoon. Hoitajat eivät tunnu aina tajuavan, että heiltä loppuu leipä jos kaikki muksut jäävät kotiin. Loppupelissähän me vanhemmat määräämme pk:n henkilökunnan määrän ja tarpeen.
Tietysti pitää ottaa huomioon, että hoitajillakin on pakolliset lomat ja ne on helpoin järjestää pidettäviksi silloin, kun on vähän lapsia, ettei tarvitse sijaisia hankkia. Mutta painostuksella ja kiristämisellä ei saada, kuin vahinkoa aikaiseksi. Molemmille osapuolille jää paha mieli ja se valitettavan usein heijastuu asenteihin, jotka lapsi taas vaistoaa.
UGH Olen puhunut .)

Yhteistyössä