kääpiösnautseri vai jokin muu pieni koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa kokemuksia

Vieras
Me ollaan hankkimassa jotain pieni rotuista koiraa. Ehkä jokin terrieri tai kääpiösnautseri. Lukisin mielellään kokemuksia kyseisistä koirista. Meillä on 4 lasta iältään 1-11 vuotiaat. Suositelkaa! Ennemmin sellainen millä olisi helppo hoitoinen turkki.

snautsereilla ja useimmilla terriereillä on trimmattava turkki. 2-kertaa vuodessa pitäisi käsitellä. Onko teillä ollut ennestään koiraa? siis kokemusta koirista? Molemmat rodut ovat jääräpäisiä ja tarvitsevat kyllä tiukan koulutuksen, muuten tekevät mitä lystäävät ja johtajia talossa.

helppohoitonen rotu turkin puoleen on ainakin sileäkarvainen kettuterrieri. meillä niitä tossa on useampikin ja hyvin tulevat lasten kanssa toimeen, vapaana pysyvät pihalla ja muutenkin ihan kilttejä tapauksia, joskin villejä. ton uroksen kanssa ollaan vähän "väännetty kättä" johtajuudesta, mutta narttujen kanssa ei koskaan. tietysti tarvii olla itelläkin sellanen "terrieri" luonne, että pärjää koiran kanssa, terrieri harvoin on ns. nynnyjen rotu. sk. ei turkkia tarvi trimmata muutoin kuin näyttelyyn, muuten voi olla luonnollisessa tilassa, karvaahan siitä tosin lähtee, välillä runsaankinlaisesti. haittapuolena voi sanoa, että tosiaan tarvii olla määrätietoinen ihminen, tai ongelmia voi/ja todennäköisesti on tiedossa... mä en ainakaan rotua vaihtaisi muuhun kuin just jonkinsortin snautseriin ;) niin ja meidän koirat ei ole metsällä käyneet, (eivätkä mene) vaikka luolakoira alunperin onkin :whistle:

llä on kaksi pientä koiraa toinen tiibetinspanielin/venäjän bolonkan sekoitus toinen bichon fricen ja perhoskoiran sekoitus ja hyvin menee pienen lapsen kanssa. Terrierit on todellakin jääräpäitä ja vaatii aikaa enemmän koulutukseen. itse olen sitä mieltä että parempi olla kaks koiraa niin on seuraa toisistaan.
Jos pitäisi suositella jotain niin miksi ei jotain seurakoiraa pientä kuten corcy tai mäyräkoira?

Terrierit on todellakin jääräpäitä ja vaatii aikaa enemmän koulutukseen.

- yli kymmenen vuoden kokemuksesta voin sanoa, että eipä juuri pidä paikkaansa! riippuu ihan mistä koiran ottaa ja tottakai koira kuin koira tarvii sen koulutuksen, että sen kanssa on helpompi elää ja niinkuin tuolla aikasemmin jo sanoin, niin terrieri-ihmiset ovat tavallaan ihan omaa luokkaansa, itelläkin pitää olla sitä luonnetta... mä en esim. missään nimessä ottais itelleni mitään perhoskoiraa tms... seurakoiraa, mikä on pieni ja sulonen, yök! koiralla pitää olla tietynlaista luonnetta ja muutenkin olla sellanen, että ei ihan pienistä hätkähdä, mutta tämä oli mun mielipide ja jokainen tykkää mistä tykkää... mutta malttia koiranottoon, tutustuu kasvattajiin ja niiden koiriin huolella ennenkuin ottaa tai löytää sitä omaa rotuaan. tosta koulutusasiasta sen verran, että esim. foxi (sk. kettuterrieri) on erittäin fiksu koira, joka oppii asiat todella nopeasti, joukkoon löytyy toki niitä jääräpäitäkin, mutta omat ovat ainakin olleet helposti oppivia, muutaman kerran asian näyttää niin se on jo korvien välissä ja hyvin on pysyny siellä!

no tämähän on kiva kun aletaan haukkua muita kun terrierejä! Sitäpaitsi vaikka meilläkään ei ole kummassakaan terrieriä on niillä luonnetta yllinkyllin.
Kokemusta on minullakin terriereistä myös enkä puhu vaan muidenkoirien kokemuspohjalta..
Sitähän tarkoitinkin että vaatii eri suhtautumisen/otteen terrierin koulutus kun jonkun muun, sehän riippuu ihmisestä onko siihen valmis. täytyyhän miettiä onko valmis paneutumaan vahvasti koulutukseen kun esim perhoskoira ei tarvii sitä jääräpäisyyttä/päättäväisyyttä myös omistajalta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 14:56 kertokaa kokemuksia kirjoitti:
Me ollaan hankkimassa jotain pieni rotuista koiraa. Ehkä jokin terrieri tai kääpiösnautseri. Lukisin mielellään kokemuksia kyseisistä koirista. Meillä on 4 lasta iältään 1-11 vuotiaat. Suositelkaa! Ennemmin sellainen millä olisi helppo hoitoinen turkki.

eiks tässä nimenomaan sanota, että ehkä jokin terrieri tai kääpiösnautseri?? turha siitä on mitään herneitä vetää nenää, jos mä ilmaisen OMAN mielipiteeni jostain rodusta? joku ei tykkää terriereistä ja se on ihan ok! ihan lyhyesti ja ytimekkäästi tohon ap:n kysymykseen vastaus: foxi on turkiltaan helppohoitoinen, tulee lasten kanssa toimeen ja muutenkin mun mielestä "helppo rotu" mm. kouluttamisen suhteen, ei siis mikään jääräpää, vaikka tässä edellä kirjoittanut niin jääräpäisesti väittääkin :o niin ja tämä on Minun oman kokemukseni puhetta, MUN vanhin foxi on 9-vuotias ja nuorin 9kk loput siltä väliltä, "muutama" pentuekin tuossa tullut, joten kokemuksen puutetta tuskin on, vaikkakin koko ajan sitä tulee lisää, varsinkin näin näitten sivujen kautta, kun omia mielipiteitään sanoo ja vastaa kysymykseen, niin johan täältä löytyy näitä "fiksumpia" jotka tietävät esim. terriereistä enemmän, kuin ihminen, joka on ollut ko. rodun kanssa tekemisissä jo ennenkuin edes oman koiran sai, no joo, se siitä, mun puolesta on ihan se ja sama ottaako vaikka sekarotusen tai minkä tahansa, kunhan tietää mihin ryhtyy, noita "nynnyjä" terrierin ottajia on kyllä nähty ihan tarpeeks! mutta pointtina tossa ehkä olikin tämä alotus tästä aiheesta, kysymys oli siis EHKÄ terrieri tai kääpiösnautseri, ei seurakoira ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 22:47 Tiitu79 kirjoitti:
llä on kaksi pientä koiraa toinen tiibetinspanielin/venäjän bolonkan sekoitus toinen bichon fricen ja perhoskoiran sekoitus ja hyvin menee pienen lapsen kanssa. Terrierit on todellakin jääräpäitä ja vaatii aikaa enemmän koulutukseen. itse olen sitä mieltä että parempi olla kaks koiraa niin on seuraa toisistaan.
Jos pitäisi suositella jotain niin miksi ei jotain seurakoiraa pientä kuten corcy tai mäyräkoira?

gorgi ja mäyräkoira on kyllä kaikkea muuta kuin seurakoirarotuja.. :whistle: Molemmat ihan yhtä jääräpäisiä, ellei jääräpäisempiäkin kuin mikä tahansa terrieri (esimerkkinä nyt vaikka ihan yorkshire, joka pienikokoisuudestaan huolimatta on melkoinen diiva)

Ja teille sopivasta koirarodusta sen verran, että aloittaa kannattaa siitä, millaisen koiran haluaa. Terriereitäkin on moneen lähtöön. Esim. bostoninterrierinarttu voisi olla mukava ja huomaavainen lapsiperheenkoira.

Norwichin- tai norfolkinterrierit ovat myös melko touhukkaita koko perheen kavereja, hyvin pienikokoisia (n. 25cm säkä) mutta aktiivisia.

Westie (eli valkoinenlänsiylämaanterrieri) on myös yleensä mukava perhekoira, tosin ne kärsivät usein iho-ongelmista, eivätkö voi syödä vehnäpitoista ruokaa, eli kannattaa miettiä, jaksaako koiran syömisiin perehtyä.

kokeneelle koiran kasvattajalle sopisi myös staffordshirenbullterrieri, joka on oikea lapsien kaveri. Se on myös turkiltaan helppo.

Onnea vain rodun etsintään! Kannattaa soitella kasvattajille ja pyytää heitä kertomaan omasta rodustaan ja kysyä saako tuoda lapsia käymään ja katsoa miten rotu toimii lasten kanssa.

koirasta kuin koirasta tulee jääräpää kun ei pidä koulutuksesta kiinni.
mulla on kk. kettuterrieri ja niin lupsakka koira että ihmiset ihmettelee suureen ääneen että mitenkä se voi olla noin mukava ja rauhallinen terrieri.
kettuterrieri sopii ihan hyvin lapsiperheeseen jossa on lapsia jo ennestään.tosin terrierin virtamäärä on sitä luokkaa että tarvii kyllä sitten aktiivisen kodin.
voi toimettomana alkaa tehdä kaikkea ilkeetä.
ja toki pitää paikkansa että terrierin kanssa tulee olla tomerampi koulutuksen suhteen.mutta riippuu myöskin siitä mitä kasvattaja on jalostuksessa ottanut huomioon.että onko jalostettu enemmän luonnetta,metsästystä jne.

Kääpiösnautserit ovat tosiaan pieniä koiria vain kooltaan, eli niillä riittää luonnetta vaikka muille jakaa. Sama koskee terriereitäkin, eli mitään sohvaperunoita eivät ole.

Kun on noinkin paljon lapsia, niin kannattaa muistaa että koiran kun koiran saa piloille jos lapsille ei heti alkuun tehdä selväksi tiettyä kunnoitusta koiraa kohtaan: saa nukkua rauhassa kun nukuttaa, annetaan ruokarauha ja tietenkin kaikenlainen kiusaaminen on ankarasti kielletty. Pienen koiran ollessa kyseessä voi mm. selässä roikkuminen olla kohtalokasta. Tietenkään en yleistä, mutta valitettavan monessa perheessä lapset saavat retuuttaa ja huvitella eläimiä kiusaamalla aivan vapaasti. Siitäkö lie johtunee, kun monesti myynti-ilmoituksissa mainitaan ettei koirat tule toimeen lasten kanssa.

Kääpiösnautserin turkki vaatii sen trimmin 2 kertaa vuodessa + 2 kertaa putsin.. eli yht. 4kertaa ihan perushuolto turkille vuodessa on jo noissa trimmeissä..
En suosittele ainakaan ekaksi koiraksi, ei ole kaikkein helpoin rotu, mutta jos teillä on runsaammin kokemusta koirista niin "go for it", saatte todella luonteikkaan ja hauskan kaverin. Kouluttaminen onnistuu hyvin, mutta vaatii taitoa, aikaa ja asiaan paneutumista ja tietämystä rodusta. Paljon on ongelmia näiden kivojen pikkukoirien kanssa, johtuen tietämättömyydestä. Kääpiösnautseri vie helposti pomon paikan perheessä jos sen kanssa ei olla tarpeeksi johdonmukainen.
Kääpiösnautseri tarvitsee suht paljon liikuntaa pienestä koosta riippumatta, joten hyvin liikkuvan ja ulkoilevan perheen koiraksi se sopii mainiosti. :)

Yhteistyössä