Kaalipata, oma salainen paheeni..."turhuuksien turhuus"

Tein eilen illalla kaalipataa ja tänään mä oon syöny sitä jo kolme kertaa ja vielä on pakko kai kerran ottaa, mä niin rakastan sitä että ei mitään määrää :p:D! Voisin melkein harkita murhaa jos joku veis ton mun kaalipatani multa nyt pois =)

ah herkkua
Mun herkkua kans. Kukaan ei voi ymmärtää meillä, että miten hyvää se minusta on. Lapan sitä ihan hulluna. Ihan mielettömän hyvää. Melkein parempaa kuin suklaa, melkein..

"hups"
Oi kaaliruoat on niiin hyviä! Mutta meillä ei kukaan muu syö, joten joudun sit syödä yksin useampana päivänä ja siitähän tulee maha niin mahdottoman kipeäksi =( Viimeksi kävelin päivän koukussa parin päivän kaalipatadieetin jälkeen...

No kuullotan ensin paljon sipulia voissa ja heitän jauhelihan sekaan ja sopivasti suolaa, laitan puuroriisiä kiehumaan kasvisliemivedessä eli kattila melken täyteen vettä ja neljä kuutiota sinne. keitän riisiä n. 20-25 minuuttia eli en ihan kypsäksi. Pilkon kaalin tosi pieniksi ja kapeiksi suikaleiksi enkä laita sitä paksua ruotiosaa ollenkaan. Kun jauheliha on kypsää niin laitan jo siihen siirappia vähän imeytymään ja annan sen hautua siihen asti kun riisi kiehuu. Sit vaan ladon kaalin ja jauhelihan vuorotellen pataan, peitän melken kokonaan lihaliemellä ja paljon siirappia päälle, sekoitus ja vielä töräys siirappia. Uuniin 175 astetta n. 2h ja sit 15-20 min 225 asteessa et saa väriä päälle, voi pitää kantta padan päällä ensin niin pysyy mehevänä. Sit uunista ulos ja puoli tuntia lepuutusta ja ei ku syömään :p. Lihana käytän vaihtelevasti possua, nautaa tai mun suosikkia hirvenlihaa jauhettuna!

Yhteistyössä