kaalilaatikko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mammukka

Jäsen
02.09.2004
61
0
6
antakaahan nyt hyv't vinkit miten tehd' kevyt kaalilaatikko
eli mitä käyttää vuuan voiteluun? ja ne kevyet vaihtoehdot itse laatikkoon..eikös siihen tullu kermaa..vai maitooko se oli.

viimeksi kun tein kaalilaatikon tein oikein rasvasen tyylin mukaan ja pissteitä otin 10 pistettä nyt ajattelin tehdä mut kevyempänä versiona

ja paljonko ottan pisteitä.

Painareiden rompulla ois kaali- makaroonilaatikko, jossa pisteitä per annos 3,5. Ja painareiden sivuilla oli tälläinen

2-3 sipulia suikaleina
1 pieni keräkaali suikaleina
2-3 porkkanaa suikaleina
4-5 dl liha- tai kasvislientä
1,5 dl pitkäjyväistä riisiä
1 omena kuutioina
1 rkl curryjauhetta
2 tl soijakastiketta
2 tl viinietikkaa

pisteitä per annos 2
mee kattoo painonvartijoiden sivuilta siellä on kaikenlaisia ohjeita.

Hei!
itse olen tehny just eilen kaalilaatikkoa. Keraamisen vuoan voitelin rypsiöljyllä, sen öljyn levitin talouspaperilla toivoen et se paperi imee liiat pois. :D
Itse laatikkoon laitoin kaalta, porkkanaa,sipulia ja hirvenjauhelihaa, jonka pitäis olla vähärasvaista kun isältäni sen olen saanu. :/
Yleensä laitan ison kattilan pohjalle vettä kiehumaan sellaisen puol litraa, desin verran riisiä (niitä ei sattunut nyt olemaan) ja ne porkkanat pilkottuna. Siinä kun vähän aikaa ovat kiehuneet niin kaali mukaan. Nestettä tulee jo kaalestakin jonku verran et sitä en yleensä lisää. Sit jauhelihat ruskistan pannulla ilman rasvaa ja sipulien kans. Kun kaali on pehmenny niin kaikki vain vuokaan ja sekaisin mausteiden kanssa. Perinteisen suolan ja pippurin kans laitan 1-2rkl siirappia. En tiedä miks mut äiti yleensä teki niin, olen kai tapojeni orja!
Se neste mukaan mikä kattilassa oli ja uuniin n. pariksi tunniks. Vähempikin riittää mut olen todennu et sit se vasta hyvää onki. :p
Olen myös itse tehny ennen kermamaidolla mut nyt on pakko rajottaa jostain päästä ja tää on sellainen ruoka mikä onnistuu ilmanki kermaa ja rasvaa. Mummoni teki kerran meille serkuksille hyvää kaali"pataa": paistoi vain kaalta oikeassa voissa ja ai et oli hyvää! Sanoi vain et kun ei kaapissa muutakaan ollu kuin kaalta ja voita niin miten muutenkaan.....Ruokahalua! :D :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 12:02 laihdutan rompulla kirjoitti:
Painareiden rompulla ois kaali- makaroonilaatikko, jossa pisteitä per annos 3,5. Ja painareiden sivuilla oli tälläinen

2-3 sipulia suikaleina
1 pieni keräkaali suikaleina
2-3 porkkanaa suikaleina
4-5 dl liha- tai kasvislientä
1,5 dl pitkäjyväistä riisiä
1 omena kuutioina
1 rkl curryjauhetta
2 tl soijakastiketta
2 tl viinietikkaa

pisteitä per annos 2
mee kattoo painonvartijoiden sivuilta siellä on kaikenlaisia ohjeita.

Hei, kiinnostuin myös ohjeesta, kiitos vaan! Jos joku on tätä tehnyt, niin mittasitteko paljonko se 1 annos on suunnilleen deseinä tai grammoina? Olen ostanut yleensä kaalilooran saarioisten eineksenä ja siinä annoksen koko 190g = 4 pistettä.

Yhteistyössä