kääk!!!mitä ruokia ja herkkuja ristiäisiin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton..:D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;24197262:
Leipäjuutoa tarkoitin. Ja meillä se yleinen juhlien kahvipöydässä ja meillä sitä kutsutaan kotijuustoksi.

Se on juustoleipää, ei leipäjuustoa, ja googlaappa varsin kotijuusto, täysin eri tavaraa!

leipäjuustosta saa näyttäviä paloja piparkakku muoteilla (ite oon käyttäny jalankuva muottia jonka ostin kodin anttilasta)

Savustettu lohi (voi ite savustaa savustuspussissa leivinuunissa)

Meil on myös ollu kylmä hirven paisti josta on leikattu siivuja rieskan päälle

Toisella kerralla jollon oli paljon lapsia tein pieniä lihapullia

Keliaakikkojen suhteen kaupan pakastealtaasta löytyy jotain valmistuotteita (leipää, leivonnaisia) mitä voi tarjota. Samaten keksihyllystä löytyy lisää. Keitto voi keliaakikkojen kannalta olla parempi - laatikkoruuasta jossa on makaronia joudut tehdä toisenkin version.

Itsellä pari keliaakikkotätiä ja kakut on leivottu lähestulkoon aina gluteenittomina. Ainakin siinä vaiheessa kun itse olin jokusen vuoden vehnäallergikko, kakut tehtiin sellaisesta maissijauhosta kuin mix c, sitä ennen oli joku jauhosekotus mistä täti leipoi. Eikä vieraat koskaan edes tajunneet että käytössä oli maissijauho, elleivät tienneet että tehdään gluteenittomina pitkälti suvun kakut.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;24197310:
Ok En väitä vastaan, kotijuustosta olen aina puhunut. En kyllä ymmärrä miksi, kotijuusto on ilm. sitä uunissa juustonjuoksuttimella uudesta maidosta tehtävää ruokaa, tuttua on sekin.

Taidat olla pihalla kuin lumiukko? Tarkotatko uunijuustoa joka tehdään ternimaidosta? Ei siihen juustonjuoksutinta käytetä, eikö sitä juoksutinta käytetä just silloin kun tehdään juustoleipää?

Meillä oli ristiäisissä:

savumuikkuja
lihapullia
tsatsikia
keitettyjä perunoita
marinoituja kasviksia
kreikkalainensalaatti
sienisalaatti
karjalanpiirakoita ja munavoi
juomina: maito, piimä, mehu, vesi, kotikalja

Jälkiruokana oli:
hedelmäkermakakku (tilattu vauvan nimellä, kun omat taidot ei riittäneet)
mummin tekemiä pikkuleipiä
broileripiirakkaa
Kahvi/tee/mehu/limu

Lisäksi oli vauvan nimellä tilatut servetit ja kastepöydässä kukka-asetelma, mikä nostettiin tarjoilupöytään ruokailuun siirryttäessä.
Minusta oli myös kiva idea-jostain kopsin- etsiä vauvan nimien tarkoitukset ja kääriä pöytään silkkinauhalla rullaksi. Pappi luki pöydässä ääneen ne. Myös virret tulostettiin värilliselle paperille- kenenkään ei tarvinnut huolehtia virsikirjoja paikalle. Onnea pienokaisesta ja viettäkää ikimuistoiset ekat juhlat!

lisäsin vielä: päädyttiin tällaiseen tarjoiluun, kun vihaan yli kaiken sellaista pikkunäpertelyä-pikkuleipien ja voileipäkakkujen koristelua :D

Viimeksi muokattu:
Mä tekisin ruuaksi uusia perunoita, sillejä, kylmäsavulohta, lihapullia, leipää, levitteitä...

Jälkiruuaksi mansikkakakkua, lusikkaleipiä, kuivakakku ja kaneliässiä.

Mä tekisin ruuaksi uusia perunoita, sillejä, kylmäsavulohta, lihapullia, leipää, levitteitä...

Jälkiruuaksi mansikkakakkua, lusikkaleipiä, kuivakakku ja kaneliässiä.

Tässä ihan loistava ehdotus. Meillä oli esikoiselle (nimiäisissä) voileipäpöytä kylmine juomineen, ja sitten makeat erikseen kahvin kanssa. Kuopuksella oli lämmin ruoka ja taas kahvilla vain makeat. Ruokana oli riistakastike riisin kanssa ja muutama salaatti. Mutta kummatkin oli keskitalvella, tähän aikaan vuodesta olisi ollut ihan muuta.

Meillä on kanssa ristiäiset tiedossa ja parin tunnin ajomatkan takaa on kauimmaiset vieraat tulossa. En meinaa kuitenkaan mitään kunnon ruokailua järjestää. Tarjottavaksi oon aatellu: Suolanen piirakka (esim. kinkku-paprika), voileipäkakku, coctailtikkuja, pasteijoita, täytekakku, keksejä (pari eri laatua), mehua, kahvia ja teetä. Ite tykkään enemmän suolasista herkuista ja siks niitä tuleekin oleeb enemmän.

voi että, kiitos, nyt on tullu todella paljon ruokia esille mitä voikaan tarjoilla :) jännä homma että kuin voikaan aivot sanoa stopin ajatustyölle välittömästi ku pitäis alkaa jotain järjestelemään :D

Nyt tulee turpiin, mutta sanonpa kuitenkin näistä erikoisruokavalioista. Ymmärrän, että on allergioita ja rajoitteita ja muuta ja kaikki ei tykkää kaikesta, mutta itse olen ottanut sen linjan, että jos on useampi laktoositon porukassa, otan huomioon jos suinkin pystyn/ehdin, mutta en ala vääntää gluteiinittomia, ovo-lakto-vegaanisia, ilman munaa tai kalatonta/tomaatitonta/sitrushedelmätöntä jne. Välillä tuntuu, että homma on karannut käsistä, ja ihmetyttää ihmisten pokka ilmoittaa näitä rajoitteita. Ja sitten tosiaan säästät niitä etikettejä ja ostelet (kalliita) erityistuotteita, ja kuitenkin jokin ainesosa menee pieleen... Ja laktoosittomat yleensä ilmoittaa H-hetkellä, että syövät kyllä kaikkea mutta ottavat pillerin. Argh.

eli sama suoraan tehdä kaikki leivokset ym niin hyla tuotteisiin, jotta niitä voi sitte kaikki syödä.. en ole koskaan tajunnut mitä eroa on hylalla ja laktoosittomalla?? :O voiko niitä kumpaakin laktoosi intolerantikot syödä? :D

GLUTEENITTOMIA OHJEITA

Tuolla on aika kattavasti gluteenittomia ohjeita. Oman kokemuksen mukaan ei kannata ostaa valmiina vaan tehdä itse. Noin pienelle porukalle ei tule edes mitenkään merkittävästi kalliimmaksi. (Ja kannataa ostaa ksantaania tai psylliumia vaikka periaatteessa pärjäis ilmankin, säästää aikaa ja hermoja!)

eli sama suoraan tehdä kaikki leivokset ym niin hyla tuotteisiin, jotta niitä voi sitte kaikki syödä.. en ole koskaan tajunnut mitä eroa on hylalla ja laktoosittomalla?? :O voiko niitä kumpaakin laktoosi intolerantikot syödä? :D

Tee kaikki suoraan kokonaan laktoosittomaksi. Jotkut voivat syödä hylaa, jotkut eivät. Hyla tarkoittaa vähälaktoosista, kaikki sitä eivät siedä. Ei maksa montaa euroa enempää tehdä kaikki laktoosittomaksi.

Maidottoman juustokakun saa tofutuorejuustosta, maidottomasta vispistä (sunnuntai) ja maidottomasta vaahtoutuvasta vaniljakastikkeesta (sunnuntai). Gluteenittomille kääretorttu tattarijauhoista.

niin ja muutamalla vieraista on keliakia, mitähän heille voisi tarjota..?

kun kerran joukossa on myös keliaakia ihmisiä niin teet kirjolohikiusauksen salaatilla kaikille plus leivät ja juomat

Saavat myös pitkämatkalaiset ruokaa.

Lopuksi täytekakkukahvit.

Ensimmäisenä on nimittäin huomioitava ne jotka tulevat kaukaa. Et voi vaatia et he ensin käyvät abc syömässä ja sit vasta tulevat kahville.

Yhteistyössä