pohdintaa, valitusta ja pari kysymystäkin.. (lapsi sairaana )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Eli Likka on nyt mitä ilmeisemmin sikalunssassa, sai ma piikin ja luulin et oireet ti-to oli ihan vaan siitä, mut eilen nous kuume päälle 38 ja tänään aamulla herätessään sillä oli kuumetta jo 39,1
lääkkeellä (400 buranaa ) laski hieman heti, sit kun nukkui muutaman tunnin niin putos lämpö 37 sit nukkui taas, ja oksensi..
nyt herättelin sen juomaan ja ottamaan lääkettä ni kaikki neste tuli kaaressa ylös..ei meinannu päästä vessaan ku huippas..*muoks* niin ja kuume oli taas noussu päälle 38
niin, ikää siis 12v

tuossa alkutiedot, sit siihen pohdintaan ja valitukseen ja kysymyksiin..

on se helppoa antaa neuvoja muille, mut kun itse pitäis tietää milloin lääkäriin pitää olla yhteydessä, ni aivot lyö tyhjää |O

onhan toi kipeä, mut ei nyt ihan hurjassa kunnossa kuitenkaan..mut lääkäriin kehoitetaan ottamaan yhteyttä kun oksentaminen on rajua tai jatkuvaa, ni koska se on sitä?kaikki tulee ylös mitä juo, mut pystyy nukkumaan 3 tuntia putkeen heräämättä, ni eihän se silloin oo rajua, eihän?

tai toi et sitä huippaa..tottakai sitä huippaa kun on kuumetta ja oksentaa, mut koska se on sit hälyyttävää?

en mä vielä huolissani ole, enkä yöllä lähdössä lääkäriin, mut koskas pitäis huolestua..ja pitääkö ne mua lääkärissä ihan vainoharhaisena jos sinne huomenna soittelen (siis jos on vielä kova kuume ja oksentaa )

mä tietäisin mitä mä vastaisin noihin kysymyksiin jos kysyjänä olis joku muu, mut miks itse on niin vaikea tehdä noita päätöksiä?

:xmas:

Jos mikään ei pysy alhaalla, on kuivuminen erittäin todennäköistä. Harvempi nukkuessaan oksentaa. Veisin lääkäriin, jos en tänä yönä niin huomenna. 3 tuntia putkeen on aika vähän unta kipeänä. Mä olen sitä mielipuolta, että parempi viedä turhaan vaikka sata kertaa, kun olla viemättä sen kerran, kun oikeasti tarttis viedä lääkäriin.

Noin iso tyttö kyllä selviää ainakin huomiseen asti ihan hyvin vaikkei pysyisi sisällä mikään, ellei ala sitten henkeen ottamaan, sitten heti lääkäriin ja se hiuppaus kuuluu asiaan ja en kyllä lääkäriin kovin äkkiä lähtisi jos huomenna alkaa pysymään tavara sisällä. Me mentiin koko perhe läpi ja ei lääkäriä tarvittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Jos mikään ei pysy alhaalla, on kuivuminen erittäin todennäköistä. Harvempi nukkuessaan oksentaa. Veisin lääkäriin, jos en tänä yönä niin huomenna. 3 tuntia putkeen on aika vähän unta kipeänä. Mä olen sitä mielipuolta, että parempi viedä turhaan vaikka sata kertaa, kun olla viemättä sen kerran, kun oikeasti tarttis viedä lääkäriin.

on siis nukkunu koko päivän, mä vaan oon herätelly sitä juomaan aina välillä..
ja mä oon itsekkin tota mieltä et ennemmin turhaan ku liian myöhään, joten huomenna lääkäriin täytyy soitella

niin ja tarkoitin sillä et pystyy nukkumaan,eikä tarvii nousta oksentamaan, vaan oksentaa vaan sit ku on juonut jotain..oksentamisen jälkeen voi sit juoda lisää, joka ei välttämättä tuu enää ylös.

Pitäisin päiväkirjaa lääkkeistä ja kuumeesta yms. Jos normaaliannokset lääkettä riittävät, asia ok. Kokeile antaa juotavaa kun kuume on laskenut . Kokeile antaa nestettä niin että 5 ml -10 min - 10 ml - 10 min - 15ml - 5 min jne.

Soita huomenna .

Jos tilanne jatkuu samankaltaisena, kyllä minä huomenna soittelisin lääkärille.
Ja jos tilanne taas kääntyy yön aikana huonommaksi, siten että oksentelu alkaa olla jatkuvaa ja rajua soittaisin sitten samantien.
Pikaista paranemista!

No siis korkea kuume SEKÄ oksentelu , viimeistään huomenna lääkäriin. Osmosalia anna pieninä annoksina kylmänä niin saattaa oksentelu hellittää.
Meillä 12v.llä oli kans kuumetta 4vrk välillä 38,0-39,8`c mutta ei oksennellu ja vaadin 0,5l juotavaa juomaan /3h niin kotona kyllä uskalsi olla vaikka 5vrk olikin täysin sänkypotilas.

eli soittelen aamulla lääkäriin

toi oksentelu on ton Likan kanssa aina vähän sellainen juttu et ei tiiä mistä se johtuu, sillä kun on vähänkin nuhaa se oksentaa sitä limaa yskiessään, joten voi olla et on siitäkin johtuvaa.Ei kuitenkaan siis mitään oksentelu oksentelua, vai miten sen ny selittäis..joi tossa tosiaan 2dl vettä ja otti lääkkeet, alko yskimään ja vedet tuli ylös.
muutaman kerran kako vielä, ja sit rauhottui..pystyi sen jälkeen juomaan taas lisää eikä se tullu enää ylös.
mut tosiaan vaikea sanoa varmasti kummasta se oksentelu sit johtuu, yskimisestä vai jostain muusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
seuraile niitä perinteisiä kuivumisen merkkejä ja pissaamista kuitenkin vielä.

juu, ja saa olla pari päivää nyt koulusta vielä pois, ihan varmuuden vuoksi.Ja ton lomareissun takia kyllä mennään viikolla (tai yritetään ainakin päästä ) lääkäriin, et tarkistavat et on kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Kannattiko ottaa rokote?

Jälkeenpäin on niin kovin helppoa olla viisas. Ap:n tapauksessakin voisi varmaan sanoa, että rokotus kannatti ottaa, valitettavasti se vaan tuli liian myöhään. Tauti oli raju, joten rokotuksella olisi raju tauti voitu estää.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Kannattiko ottaa rokote?

Jälkeenpäin on niin kovin helppoa olla viisas. Ap:n tapauksessakin voisi varmaan sanoa, että rokotus kannatti ottaa, valitettavasti se vaan tuli liian myöhään. Tauti oli raju, joten rokotuksella olisi raju tauti voitu estää.

Tai sitten "tauti" johtuikin rokotteesta. Sen takiahan siihen lisättiin se 2 viikon "tehoamisaika" :D

Yhteistyössä