K40-ketju. Tässä saat valittaa ikääntymisen tekemistä krempoista ja kulahtamisesta

Mä synnytin vielä 40-vuotiaana lapsen ja olin todella hyvässä kunnossa. Nyt vähän väsähtäneempi, mutta johtuu ihan omista elintavoistani, joissa on petrattavaa.

Krempoista puhuminen nelikymppisenä kuulostaa jotenkin, noh, hassulta.
Saako udella, että menikö raskaudessa kaikki ihan ok?

No todella kuulostaa nelikymppisten krempat oudolta. Ei kai tuossa iässä nyt vielä pitäis mitään olla!🤔
On saanut kyllä tuhota itseään ihan huolella ja syödä mitä sattuu: myrkyttänyt/vahingoittanut kehoa vuosikaudet.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
[QUOTE="vierailija, pmpa aika huolestuttavaa luettavaa, että 40- vuotiaat ovat noin huonossa kunnossa. Olen yli 60 ja 40+ päivätyön lisäksi vedin viikossa kahta liikuntaryhmää miesten&naisten, ajoin päivässä 21 km fillarilla ja illalla kävin hoitamassa hevosen tallilla. 45 lähdin opiskelemaan uutta ammattia. Nyt voin sanoa, että suksi ei kulje enää yhtä kovaa mutta pärjään.
Nyt teillä 40+ on viimeiset hetket kerätä kuntoa vanhuutta varten.
Keinutuoli ja siihen pilatesperiaatteet sovelletaan siihen📚
[/QUOTE]
Tarvii isomman huoneen ja seinien viereen tyhjää tilaa niin paljon et mahtuu kiertämään. Keinutuoli vaatii oman tilansa. Nyt vanhukset "hoidetaan" petipotilaiksi
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Tarvii isomman huoneen ja seinien viereen tyhjää tilaa niin paljon et mahtuu kiertämään. Keinutuoli vaatii oman tilansa. Nyt vanhukset "hoidetaan" petipotilaiksi
Tai sitten ei

Hoivakoti lopetti turhat lääkkeet – tulos: Vanhukset nousivat sängyistään, lähtivät liikkeelle ja alkoivat syödä itse

Mistä on kyse?
  • Vanhusten lääkityksiä ryhdyttiin keväällä karsimaan hoivakodeissa ja kotihoidossa Haminassa
  • Esimerkiksi sydän- ja verisuonitautilääkkeiden, nesteenpoistolääkkeiden, rauhoittavien ja muistilääkkeiden käyttö on vähentynyt
  • Sen jälkeen monet vanhukset ovat piristyneet
  • He ovat mm. liikkuneet enemmän ja jotkut ovat alkaneet syödä itsenäisesti


Kerrassaan hienoa!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Saako udella, että menikö raskaudessa kaikki ihan ok?

No todella kuulostaa nelikymppisten krempat oudolta. Ei kai tuossa iässä nyt vielä pitäis mitään olla!
On saanut kyllä tuhota itseään ihan huolella ja syödä mitä sattuu: myrkyttänyt/vahingoittanut kehoa vuosikaudet.
Kyllä meni kaikki ok ja vielä pari päivää ennen sairaalaan lähtöä tein pitkän kävelylenkin, siis suhteutettuna siihen, mitä nyt isolla mahalla voi tehdä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Oon jo yli 50v, mutta pakko sanoa, että olin terve kuin pukki n. 47-vuotiaaksi saakka. Ei siis ikinä juuri mitään, töistäkään en ollut melkein koskaan poissa. Parit norot oli ehkä silloin kun lapset pieniä. Toinen osui jouluksi ja toisen olin etänä. Ja joskus "peliuralla" tuli loukkeja, mutta olin aika teräsmiespelaaja. Eli pienet loukit ja tulin silti peliin.

Olisin varmaan voinut kirjoittaa 45-vuotiaana oppaan, että elä näin ja olet terve koko ajan.

Sitten terveys "romahti" joskus 47-48v. Siis romahdus sinällään on liioiteltua, mutta aikasempaan tilaan nähden se oli melkoista. En nyt niitä jaksa tarkalleen kerrata, mutta liikkuminen loppui kuin seinään ja kiloja alkoi tulla karmivaa vauhtia. Syöminenkin meni jotenkin holtittomaksi.

No nyt on menty takaisin vanhaan. Paino lähestyy sopivaa, reippaasti alta sata jo. Liikuntaa on sopivasti. Syön suht. terveellisesti, tosin normielämäntavassa ei kauheesti tarvi miettiä. Kun liikun sopivasti ja muuten on elämä rytmissä, niin homma toimii. Perusruokavalio on sen verran ok, että välillä ei haittaa vaikka vetäis jonkun pakastepizzan.

Mutta sen tosta romahduksesta opin, että terveys on kovin hauras. Ja jopa sillä vahvimmalla ja voittamattomaksi itsensä kokeneella se voi romahtaa. Ja siinä on taustalla aika paljon sattuma ja geenit. Mulla on varmaan tässä suhteessa suht. ok geenit.

Omat isovanhempani ovat kuolleet 50-100-vuotiaana suunnilleen, että sieltä on vaikea sanoa mitään. Isän isäni poltti ja ryyppäsi eläen yli 90-vuotiaaksi. Ei näistä koskaan tiedä. Omat vanhempani ovat kyllä todella hyvässä kunnossa.

Verenpaine mulla on varmaan se pahin asia tällä hetkellä. Se on liian korkee. Sekin tullut salakavalasti kun ennen aina työpaikankin mittauksissa se oli automaattisesti aivan optimiarvoissa. 45-vuotiaana taisi töissä olla joku tarkastuskin ja tulokset olivat huippuluokkaa. Vähän erilaiselta näytti 50v, tosin ei siellä nyt verenpaineen lisäksi mitään kauhean huonoa ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä