Heippa Lumisade!
Milloinkas sulla on LA?
Täällä toinen iskiasvaivainen! Olen jo niin tottunut asiaan edellisessä (raskaudessa oli sama vaiva), että yritän vaan hiljentää vauhtia. Toinen vaihtoehto on kävellä jalat koukussa, mutta se herättää pidemmän päälle sekä hilpeyttä että ehkä myös lisäkramppeja. =) Minäkin kävin päivystyksessä hakemassa lääkettä vaivaan - olin viime viikolla pötköttelyosastolla migreenin takia, kun lääkkeet eivät tahtoneet tepsiä... no, selvittiinhän siitäkin!
Mulla pääsi äitiysloma alkamaan ihan yllättäen, kun vilkaisin hieman tarkemmin KELA-papereita. Tämän viikon joudun kokoamaan sähköpostiviestejä vielä kotoa käsin, mutta pääseepähän pötköttämään silloin kun haluaa, kun istuminen on käynyt niin raskaaksi. Mukula on oman arvioni mukana pää lähtökuopissa ja ainakin eilen sätki vielä kuin helikopterin ropelli. Kaiken ennenaikaisuuden pelossa käy vielä kuitenkin niin, että yliajalle mennään...
Lumisade: mulla on antaa yksi itse kantapään kautta opittu asia, joka voi säästää jonkun euron. Monet ostavat vastasyntyneelle turvakaukalon tietämättömänä siitä, kuinka nopeasti se todella jää pieneksi. Etenkin pitkät joutuvat hankkimaan uuden istuimen jo alle yksivuotiaille. Itse olen lyhyt ja tyttökin kovin siro, mutta siitä huolimatta pidän paremana vaihtoehtona hankkia alusta asti monipuolisempi istuin. Näin siis meille meni rahaa v. 2006:
Auton turvakaukalona meillä oli ensin Graco auto baby -merkkinen kaukalo isofix-kiinnityksellä, koska sen sai myös Gracon matkarattaisiin. Lapsen kasvaessa jouduimme kuitenkin hyvin pian vaihtaaan sen isompaan istuimeen, Graco Duologiciin. Möimme kaukalon pois, koska Duologic sopii myös vastasyntyneelle säätöjensä ansiosta. Se asennetaan selkä menosuuntaan, toisin kuin monet muut senaikaiset mallit, lisäki esim. nukkuvan lapsen saa helposti makaavaan tai istuvaan asentoon käytännössä yhdellä kädellä.Sittemmin on varmasti tullut uudempia malleja... Duologic otetaan nyt siis käyttöön heti alusta alkaen.
Vaunuista: meillä on esikoiselle v. 2006 ostetut Filuu Z8-yhdistelmät.
Filuu Z8 yhdistelm
Niihin kuuluu pehmeä kantokoppa ja hoitolaukku. Olemme olleeet erittäin tytyväisiä. Julkisissa liikkuvalle en vaunuja suosittele, koska pitkänomaisina vaunuina tukkivat esim. bussin vaunupaikan vierestä myös käytävän, mutta muuten ovat olleet meillä todella toimivat. Maksoivat v. 2006 n. 300 e ja nyt hinta näyttäs olevan 420 e.
Täällä keskustelua vaunuista:
http://kaksplus.fi/keskustelu/perhe-ja-koti/lastentarvikkeet/494579-filuu-z8-yhdistelmat/
Aika moni tuttu tuskaili että vauva ei kuulemma mahtunut enää yhden vuoden iässä nukkumaan vaunuihinsa, Filuuz8 vaunumyyjällä oli oma
4 v. lapsi liikkeessä päiväunilla noissa vaunuissa :girl_in_love: joten se, mielestäni merkittävä, etu pitkästä kantokoppaosasta on. Muistakaahan siis tämäkin näkökulma huomioida kärriä valitsessanne! Toinen tärkeä plussa oli meille minun (158,5 cm) ja miehen (187 cm) pituuden huomioiminen. Työntöaisassa on kätevä säätö, jolla aisan saa yläasentoon miehelle sopivaksi ja ala-asentoon minulle sopivaksi. Askelväli on silti miehelle ihan hyvä, eivätkä kävellessä varpaat potki vaunun alaosaan. Umpikumiset pyörät eivät ole koskaan tyhjänä :girl_in_love: joten ei tarvitse pumppailla. Talvella liikkuivat kevyesti kaupunkialueella pienessä hangessakin, juoksulenkillä olivat matalan painopisteensä ansiosta vakaat. Ihan medän vaunut, ja saatiin samalla hinnalla vaunut + Cragon turvakaukalo aikoinaan kuin mitä käly käytti pelkkiin (Brion? / Emaljungan ?) vaunuihin... :girl_sigh:
Miinuksia: Alussa etenkin vaunu kaipasi säätöä, koska vaunut hieman puolsivat. Saimme säätöön ohjeet myyjältä, on kuulemma tyyppivika ollut silloin vaunuissa mutta sitä voi kysyä varmasti myyjältä että onko saatu korjattua. Ohjeilla poltaminen kuitenkin korjautui huomattavasti. Aisa ei ole helposti ns. heittoaisa johtuen kolmipyöräisyydestä.
Extraplussia: Vaunuissa on käteviä vetoketjutaskuja eli säilyytystaskuja :lipsrsealed: meillä oli aina jotain sujautettavaa sinne sun tänne talteen... :girl_smile:
Mites
Rosief, ootko vielä yhes koos? Taidanpa kirjoittaa sähköpostia tässä jossain välissä, kun nyt on paremin aikaa! Voika ahyvin ja ilmoitelkaaitsestänne!