juurihoito vai hampaanpoisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyssäri

Vieras
Mitä tekisit, kun ylhäällä viimeinen hammas on nyt siinä jamassa ettei paikkaus auta vaan on edessä juurihoito. Aloin itse kuitenkin pohtia, että kuinka suuri merkitys tuolla viimeisellä hampaalla on, otattaisiko sen pois. Ei ole siis viisaudenhammas. Mitähän hammaslääkärit on nykyään mieltä hampaanpoistosta, yrittävätkö viimeiseen asti säästää hampaan?

Multa otettiin pois ylhäältä viimenen hammas. Tosin, en ollu kerenny valmistautuun millään tavalla vaan menin hammassäryn takia hammaslääkäriin ja lääkäri totes että otetaan pois koko hammas. Alkuun musta tuntu, että oon joku kehari kun multa on viety hammas. Näin jälkeenpäin se ei haittaa enää ollenkaan. Kukaan ei nää että se puuttuu, eikä se puuttuva hammas hankaloita syömistäkään.

Sinuna vetäisin sen pois, säästät hammaslääkärikuluissa kuin siinäettä alkaa myhemminkin vielä hammas vaivaamaan, mitä sitä juurihoidettua kuollutta hammasta suussa pitämään kun sen voi kerralla hoidattaa kuntoon ja ottaa pois jolloin ei varmasti enään vaivaa.

Aion otattaa itsekin pari hammasta takaa, ovat niin huonoja.
Kunnan lääkäri ei siihen suostu, utta otatan ne pois yksityisellä, hän oli samaa mieltä, että parempi ottaa kokonaan pois.

Jälkiviisaana sanoisin, että mielummin otattaa pois. Vuonna 2009 mulle tehtiin juurihoito. Siitä parin vuoden päästä hammas alkoi vaivaamaan ja juurihoidetuthan on vaikeampi saada irti.
Vaati kolme eri poistokertaa ja parit röntgenit ennen kuin hammas (takimmainen poskihammas, ei siis viisaudenhammas) saatiin pois. Paraneminen kesti kauan, lukuisia ab-kuureja ja vahvoja kipulääkkeitä. Jäänyt pysyvä hermovaurio siitä ronkkimisesta joka vaivaa aika-ajoin.

Mulle kunnallinen hammaslääkäri oli heti sen kannalla että pois. Jaaritteli ttä pitäis tehdä ainakin 4 hoitokertaa jos juurihoidattaa ja että se vaan antaa vähän lisäaikaa hampaalle jne. Kun sanoin että haluan sen pois, niin lääkäri ryhdistäyty heti ja napsas hampaan pois. :D

Hän oli hyvin selkeästi poistonkannalla, äänensävy oli hyvin turhautunut kun puhui juurihoidosta.

Mulla poistettiin viimeinen alahammas, ei viisaudenhammas. Alkuun se oli outoa, mut nyt jo tottunut puolessa vuodessa siihen ettei ole hammasta.

Joten poista vaan :)

Jälkiviisaana sanoisin, että mielummin otattaa pois. Vuonna 2009 mulle tehtiin juurihoito. Siitä parin vuoden päästä hammas alkoi vaivaamaan ja juurihoidetuthan on vaikeampi saada irti.
Vaati kolme eri poistokertaa ja parit röntgenit ennen kuin hammas (takimmainen poskihammas, ei siis viisaudenhammas) saatiin pois. Paraneminen kesti kauan, lukuisia ab-kuureja ja vahvoja kipulääkkeitä. Jäänyt pysyvä hermovaurio siitä ronkkimisesta joka vaivaa aika-ajoin.

Nykyään myös voi sitten myöhemmin laittaa ilmplantin jos siltä tuntuu. Toimivat paremmin kuin huonoksi mennyt alkuperäinen.

Juurihoidetut hampaat on yleensä heikkoja, ja kuten yllä on jo sanottukin, ne yleensä antavat vain joitain vuosia lisäaikaa sille hampaalle. Toimenpiteet yhdenkin hampaan juurihoitoon vie useita kertoja, paljon aikaa ja rahaa. Omasta mielestäni parempi on vaan säästää nekin rahat implanttia varten, joka toki on kallis, mutta pysyvämpi vaihtoehto kuin juurihoidettu hammas. Ja jos kyseessä tosiaan takahammas, se ei näy eikä tunnu missään, purentaan voi toki vaikuttaa jos on iso hammas mutta hammaslääkäri kyllä varmasti asiasta sitten mainitsee ja miettii että onko sillä merkitystä. :) Eli älä turhaan pelkää poistoa, yleensä se on järkevä vaihtoehto.

Yhteistyössä