Juurihoito jo valmis, mutta hampaassa järkyttävä särky!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli otsikko sen jo kertoo. Juurihoito saatiin valmiiksi kuukausi sitten, ja vajaa viikko sitten laitettiin vielä lopullinen paikka hampaaseen. Kyseessä on ala seiska hammas. Nyt hammas on täysin kosketusarka ollut siitä lähtien, kun hieman painelin sitä pari päivää sitten kun koitin tunnustella onko se nyt ihan "normaali". No eilen paikkaa madallettiin reilusti, joten enää ei ainakaan johdu siitä että olisi korkea paikka joka ärsyttäisi purentaa. Tänään oli pakko vielä mennä särkypäivystykseen, jossa otettiin röntgenkuva hampaasta, koska tämä vaivaa mieltäni (ja sattuu hemmetisti).. Röntgenissä ei näy mitään poikkeavaa, on siististi täytetty jne. Mikä helvetti tässä voi olla?! Onko muilla kokemuksia juurihoidon jälkeisistä säryistä? Siis sellaisista, jossa juurihoito on jo valmis? Täytyykö tässä tosiaankin vaan odotella josko tuo rauhottuisi. Ei tosiaankaan kiinnostaisi taas vedellä särkylääkettä naamaan jatkuvasti (kuukauden sisään ihan reippaasti ottanut, koska takana myös viisaudenhampaan leikkaukset) varsinkin kun haaveena raskaaksi tuleminen...

Kuulostaa pahasti siltä, että juureen on jäänyt jokin sitkeä pöpö, joka nyt aiheuttaa painetta. Ei tuossa muu auta, kuin avata hammas uudestaan ja tehdä uusintajuurihoito. Kumma etteivät päivystyksessä avanneet, madalsivat vaan. Eihän se mitään auta. Ehkä juuritäytön kanssa hätäiltiin, hammas olisi varmasti kaivannut vielä lääkkeenvaihtoa ja aikaa. Hätäilyn takia monet juurihoidot epäonnistuvat.

Jep, no olen käynyt jo siellä näyttämässä :/ siis eilen madallettiin paikkaa siellä missä juurihoito tehty, ja tänään särkypäivystyksessä röntgenkuvasivat. En tiedä mitä hittoa tässä vielä vois tehdä! Kauanko odotan vielä jatkuuko särky? Ehkä nyt vklopun yli voisi. Sitten en kyllä enää halua elää tän asian kanssa... Ja tosiaan röntgenissä ei näkynyt tulehdusta. Näkyykö se edes, jos ne juuret on täytetty jo?

Jep, no olen käynyt jo siellä näyttämässä :/ siis eilen madallettiin paikkaa siellä missä juurihoito tehty, ja tänään särkypäivystyksessä röntgenkuvasivat. En tiedä mitä hittoa tässä vielä vois tehdä! Kauanko odotan vielä jatkuuko särky? Ehkä nyt vklopun yli voisi. Sitten en kyllä enää halua elää tän asian kanssa... Ja tosiaan röntgenissä ei näkynyt tulehdusta. Näkyykö se edes, jos ne juuret on täytetty jo?

Ei siellä välttämättä heti näy, mutta muutaman päivän kun odotat, niin näkyy. Minkälaista se kipu on? Jomottaako koko ajan? Auttaako kylmä, esim. vesi? Pahentaako kuuma?

Kipu on enimmäkseen puru- ja koputusarkuutta. Eli kylmä ja kuuma eivät oikeastaan vaikuta mitenkään tohon.. Sillä vaan ei pysty pureksimaan mitään ilman kauheaa särkyä. Ja tosiaan juuret täytetty kuukausi sitten, en ymmärrä miksi tämä kipu vasta nyt kun varsinainen paikka tehty.

Mulla on yhteen hampaaseen tehty juurihoito liki 40 vuotta sitten eikä millään tavalla ole hammas vaivannut sen jälkeen. Sen sijaan toiseen hampaaseen tehtiin 11 vuotta sitten ja hammas alkoi vaivata uudestaan viime keväänä. Kylmä tuntuu ihan kamalalta, hammas on myös purenta- ja koputusarka. Röntgenkuvassa näkyi tulehdusta, mutta hammaslääkäri sanoi, että sitten vaan päivystykseen, jos kipu käy sietämättömäksi. Hän sanoi, että hammas pitää poistaa. En millään haluaisi, että alhaalta vitoshammas revittäisiin irti, joten olen syönyt koviin kipuihin vain särkylääkettä. Kipu ei ole onneksi päivittäistä.

Kipu on enimmäkseen puru- ja koputusarkuutta. Eli kylmä ja kuuma eivät oikeastaan vaikuta mitenkään tohon.. Sillä vaan ei pysty pureksimaan mitään ilman kauheaa särkyä. Ja tosiaan juuret täytetty kuukausi sitten, en ymmärrä miksi tämä kipu vasta nyt kun varsinainen paikka tehty.

Voi olla, että hampaassa on mikrofraktuura eli pieni halkeama, jota voi olla vaikea nähdä. Aina puraistessa osaset vähän liikkuvat, mistä johtuu kipu. Todennäköisesti juurissa ei ole tulehdusta, mutta ongelma ei ikävä kyllä poistu, ellei halkeamalle tehdä jotakin. Jos fraktuura syvenee, niin hammas voi haljeta. Mutta ei hätää, jos jäljelle jää hyvin hoidettu juuri, siihen voi rakentaa kestävän kruunun.

Minulla oireili kauan juurihoidon jälkeen. Oireet alko usein kun "vähän painelin hammasta ja tunnustelin sitä". Myös saunassa ja juoksulenkillä hampaassa tuntui oireilua. Tk:ssa hammas avattiin monia monia kertoja. Lopulta sain lähetteen yksityiselle. Siellä hammas taas kuvattii ja pistettiin kunnolla umpeen. Sanottiin et oireilu kuuluu normaaliin paranemisprosessiin. Ja vaik juuret poistetaan on siellä ympäristössä paljon tuntevia hermoja jotka reagoi. Ja minun oireilu johtui osittain myös siitä et juurihoitoa ei saatettu loppuun vaan avattiin aina uudestaan. Vuosi kohta tuosta käynnistä. Hammas ei oireile enää juuri koskaan. Enkä kyllä itsekään ole sitä enää "painellu ja kokeillu".

Minulla oireili kauan juurihoidon jälkeen. Oireet alko usein kun "vähän painelin hammasta ja tunnustelin sitä". Myös saunassa ja juoksulenkillä hampaassa tuntui oireilua. Tk:ssa hammas avattiin monia monia kertoja. Lopulta sain lähetteen yksityiselle. Siellä hammas taas kuvattii ja pistettiin kunnolla umpeen. Sanottiin et oireilu kuuluu normaaliin paranemisprosessiin. Ja vaik juuret poistetaan on siellä ympäristössä paljon tuntevia hermoja jotka reagoi. Ja minun oireilu johtui osittain myös siitä et juurihoitoa ei saatettu loppuun vaan avattiin aina uudestaan. Vuosi kohta tuosta käynnistä. Hammas ei oireile enää juuri koskaan. Enkä kyllä itsekään ole sitä enää "painellu ja kokeillu".

No tuota..ei ne ympäristön hermot kyllä vaikuta mitään särkevään hampaaseen. Onko se hammas siis nyt juuritäytetty? Sain käsityksen, että hammas oli jossain vaiheessa täyetty ja sitten tehty uusintajuurihoito? Mikäli tällä hetkellä hammas on lääkittynä, se tarkoittaa ettei juurihoitoa ole vielä tehty loppuun. Yleensä yksi vuosi on se aika, joka yhden hampaan kanssa kannattaa odotella. Mikäli ongelmat eivät vielä senkään jälkeen lopu, poisto on yksi varteenotettava vaihtoehto.

Olen itse pohtinut samaa. Yksityisellä juurihoito tehtiin ja siitä on nyt kuukausia kun valmistui, mutta välillä hammas ilmoittelee itsestään.
Etenkin jos olen sitä tunnustellut on se tullut juuri kuvailemallasi tavalla araksi ja kipeäksi.
Kuitenkaan tuledusta tai muuta ei ole. Ei edes mitään piilojuuria tms kun vasta kuvattiin. Voi olla siis riesana ellei sitä poistata kokonaan... En tiedä onko varsinaisesti mitään mennyt pieleen itse juurihoidossa, mutta jotain vikaa kyllä on.

Yksi mahdollisuus on furkaatio. Se tarkoittaa, että ien on vetäytynyt niin paljon, että hampaan juurten yhtymäkohta näkyy ja bakteerit pääsevät sitä kautta juureen. Itselläni oli hankala poisto, jonka seurauksena viereisen hampaan mesiaalijuuri tuli näkyviin. Hammas on juurihoidettu, eli en tunne mitään vihlomista siinä. Mutta koska juuri on näkyvissä, pöpöt pääsevät sinne ja hammas oireilee niin, että tunnen aika ajoin tykyttelyä ja joskus se on koputusarka. Tiedän, että tulen menettämään sen jossain vaiheessa. Niin kauan, kun minun ei tarvi ottaa särkylääkettä, pärjään sen kanssa. Kun lääkkeitten aika koittaa, poisto on ainoa vaihtoehto.

Olen käynyt monissa juurihoidoissa ja olen ymmärtänyt, että juurihoidon tekemisessä tarvitaan taidon lisäksi myös onnea. Jos on mutkainen juuri, sitä ei välttämättä saada pois, tai vaatii todella taitoa. Ilmeisesti onnea tarvitaan myös tulehtuneen juuren hoitoaineissa ennen varsinaisen paikan laittamista.

Itselläni oli vastaava tilanne. Hammas juurihoidettiin ja siinä oli kosketusarkuutta noin 10 vuotta. Lopulta menin hammaslääkäriin. Hampaassa oli tulehdus ja ensimmäinen juurihoito oli epäonnistunut, juurikanavan kärkeen oli jäänyt juurta, joka piti tulehdusta yllä. Hammaslääkäri suostui tekemään toisen juurihoidon. Hän sanoi, että onnistumisesta ei ole varmuutta, mikäli toinen hoito epäonnistuu, otetaan hammas pois. Onneksi hoito onnistui ja hammas rauhoittui.

Kannattaa vaatia juurihoidon uusimista. Ilmeisesti hoito voidaan tehdä kaksi kertaa, jos ensimmäinen ei tuota toivottua tulosta.

Hoito voidaan tehdä vaikka kuinka monta kertaa, eri asia kannattaako se. Raha-kysymyshän se myöskin on. Aina kannattaa sanoa oma mielipide, koska totuus on se, että hammaslääkärikin on vain ihminen omine mielipiteineen. Kunnallisella puolella varsinkin joku voi puhtaasta mukavuudenhalusta suositella poistoa..vastaavasti yksityisellä joku voi hoitaa kuolemaantuomittua hammasta vain rahanhimo silmissä.

Itselläni oli vastaava tilanne. Hammas juurihoidettiin ja siinä oli kosketusarkuutta noin 10 vuotta. Lopulta menin hammaslääkäriin. Hampaassa oli tulehdus ja ensimmäinen juurihoito oli epäonnistunut, juurikanavan kärkeen oli jäänyt juurta, joka piti tulehdusta yllä. Hammaslääkäri suostui tekemään toisen juurihoidon. Hän sanoi, että onnistumisesta ei ole varmuutta, mikäli toinen hoito epäonnistuu, otetaan hammas pois. Onneksi hoito onnistui ja hammas rauhoittui.
Kiitos vastauksesta :) jos vielä näet tämän viestin, niin kertoisitko näkyikö sinulla tuo tulehdus ihan röntgenkuvassa vai pitikö hammas ensin avata uudelleen? Kun ihmettelen miksei mulla röntgenissä mitään näkynyt...
Itse en todellakaan halua elää tämän asian kanssa pitkään, hammas on niin arka. Poisto kuulostaa helpolta ratkaisulta, mutta olen vasta nuori. Toki implanttia voisi sitten harkita. On tämä kyllä kurjaa...

Vanha ketju, mutta vastaanpa silti kun itsellä on sama tilanne. Uusintajuurihoito saatiin alakutoseen valmiiksi, eli juuri täytettiin 8 päivää sitten. Nyt olen siitä saakka syönyt Buranaa ja Panadolia melkein maksimimäärät, kun sekä leuka että hoidettu hammas on kipeät. Ei toivoakaan, että juurihoidetun hampaan puolella voisi pureskella mitään. Hammas hiottiin pois purennasta, ettei sattuisi niin paljoa. Narskutan myös yöllä, mikä varmasti edesauttaa kipuja. En tiedä kuinka pikään tätä kipua pitäisi sietää. Hammas poistetaan, jos jatkuu kipeänä pitkään (tosi kiva näin alle kolmekymppisenä). Hammaslääkäri aloitti myös viereisen hampaan juurihoidon leukakivun ja syvän paikan takia (mielenkiintoista).

Mulle on yhden juurihoidon( joka tehtiin kolme kertaa) takia poistettu hammas sen jälkeen kun kun kaikki ympärillä olevat oli käyty läpi ja paikkoja vaihdettu mutta järkyttävä särky vaan säilyi.,sanoin itse hammaslääkärille että se särky ei taatusti lopu ennen kuin hammas on pois, yllätys kun hammas oli poistettu niin siellä oli herpes joka 1tai 2 parinvuoden välein ilmaantuu siihen pois vedetyn hampaan paikalle silloin kärsitään taas viikko

Lisään oman kokemukseni, kun kuulostaa samanlaiselta. Juurihoitoa annettiin hampaaseen kahdesti (lääkeaine sisään ja väliaikainen paikka), toinen kerta siksi kun ensimmäisen kerran jälkeen kipu palasi pian. No, toisenkin kerran jälkeen kipuilu (kosketusarkuus, kipu ruokaa purtaessa) palasi. Oli aikaisemmin otettu hammaslääkärissä suusta röntgen, kuin myös koko leuan röntgen - näissä ei näkynyt mainittavampaa; pientä halkeamaa näkyi pinnallisesti. Koska kipu ei loppunut, päädyttiin poistamaan koko hammas...ja kas, sehän oli haljennut juureen asti, eikä sitä olisi kuulemma pystynyt enää korjaamaan. Tämä juureen ylettyvä halkeama ei siis välttämättä näy röntgenissä :(

Yhteistyössä